Volvo V60 T5 Momentum (2019) #2

autoreview

Volvo V60 T5 Momentum (2019)

Signalement

UitvoeringV60 T5 Momentum
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst71.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk (650 km)

  • 650 km

Vorige week mijn nieuwe V60 opgehaald, een T5 Geartronic Momentum in Osmium Grey metallic. In deze review zal ik kort mijn eerste indruk beschrijven.

Wát een fantastische auto! Nou kom ik ook uit een VW Golf Variant 1.0 TSI DSG, dat zal ook meespelen, maar heb ook wel dikkere auto's gereden.

Ten eerste vind ik het verreweg de mooiste auto in zijn klasse. Ben ook wel BMW-fan, maar de huidige 3-serie touring (F31) vind ik veel te krap. Heb ook naar een Audi A4 Avant gekeken, maar die vind ik simpelweg erg saai, en nergens in uitblinken. Ook een Mercedes C Estate stond hoog op de lijst, maar ik vind de V60 het gemakkelijk winnen.
Mijn uitvoering in Osmium Grey, met het donkergetinte glas, de 18-inch wielen, en het chroom (business pack connect), maken het een sportieve en ook chique verschijning. Ook van binnen vind ik hem mooier afgewerkt dan verwacht: het dashboard is helemaal van deze tijd met het grote scherm en digitale dashboard. Het plastic hier en daar stoort mij niet, en de stoffen bekleden die deels met (kunst?)leder is afgewerkt vind ik ook erg prima!

De auto is inderdaad erg ruim: overal grote opbergvakken, achterin veel ruimte, en een ruime kofferbak.

Het weggedrag is heerlijk. Oké, niet zo direct, strak en dynamisch als een BMW, maar juist ontzettend comfortabel. Wat me direct opvalt is dat hij enorm stil is, ook op hoge snelheden; weinig windgeruis en bijna geen motorgeluid. Oneffenheden worden goed verwerkt, hij is koersvast, je voelt dat je met een stevige auto op pad bent.

De motor is erg goed. Met 250pk kom je in Nederland nooit tekort. Wat me vooral opvalt is hoe vlot hij boven de, zeg 120, nog blijft dooraccelereren. Echt een fijn, soepel blok, met prima automaat. Wel is hij nogal onzuinig: ik zit met pas 650 km op ong. 10,5 l/100km. Nou is hij natuurlijk ook nog nieuw én rijd ik stevig door.

Het geluid van de (standaard) audio is goed, het menu werkt intuitief en prettig (was sceptisch over touchscreen maar werkt top), en de stoelen zitten lekker. Wel vind ik de zittingen wat aan de korte kant, die hadden iets langer gemogen.
Wat ook iets minder is: in mijn laatste auto's had ik rondom parkeersensoren, en achteruitrijcamera. Deze heeft alleen achter sensoren, en gezien z'n omvang mis ik de camera wel.

De Volvo on call app is leuk: 5 minuten van tevoren opstarten, en de auto is al wat aangenamer, en de stoeverwaming staat automatisch aan bij een buitentemperatuut <9 graden.

Dit was het even voor nu, over een paar duizend kilometer een nieuw verslag.

Eerste 5 dkm, nog steeds fijn, nog steeds onzuinig

  • 4.800 km

Eerste update, na 4.800 km met de auto te hebben gereden. Veel punten uit mijn eerste indruk blijven overeind, namelijk:

Uiterlijk - ik vind het nog steeds een erg knappe auto, en ben erg tevreden met de configuratie, esthetisch gezien. Vind Savile grey ook erg goed staan op de V60, maar ben meer dan tevreden met Osmium. Krijg ook erg veel complimenten, ook van mensen die weinig met auto's hebben.

Rij eigenschappen - nog steeds vind ik het een erg prettige reisauto. Heel erg comfortabel, stil en snel. Een puntje van (bekende) kritiek vind ik wel het hoge gewicht: als ik hem wat sneller een bocht in duw, merk je dat je met een zwaargewicht op pad bent. Een iets lichtvoetigere, sportievere auto (toch een BMW 3 of 5) kan ik wat meer waarderen qua rijplezier.

Uitrusting - ook het multimedia/navigatiesysteem werkt nog steeds heel prettig werken. Het touchscreen heeft heel even tijd nodig om goed op te starten, maar daarna werkt het razendsnel en intuitief. Ook de bediening aan het stuur is heel goed, en went snel.

Paar losse punten van kritiek, in willekeurige volgorde:
- Onzuinig, zit na 4.800 km op een gemiddelde van 10,4 l/100km. Als ik heel goed m'n best doe, kan ik gecombineerd op 9,2 l/100km ofzo uitkomen. Schrik hier echt wel van, sta na 400 á 550 km echt wel weer te tanken. Wordt wat met de wintersport over een paar weken...

- Automaat is naar mijn mening niet enorm goed. Bij koud slipt de koppeling flink, en ik vind dat hij erg snel een hoge versnelling opzoekt, wat betekent dat de bak bij elk toefje gas eerst flink gaat terugschakelen. Maakt het een beetje onrustig voor mij.

- Ik mis de parkeercamera achter, want de sensoren piepen niet echt op het juiste moment. Of heel lang niets, en dan ineens heel hevig. Of veel te vroeg onafgebroken, terwijl ik nog een halve meter heb. Dit betekent dat ik verder ga dan hij aangeeft, waardoor ik nog steeds aan het gokken ben.

- Rechter buitenspiegel heeft geen parkeerstand. Ik was gewend dat die spiegel naar beneden klapt bij het inschakelen van de achteruitversnelling, zodat ik strak langs een stoep kan parkeren. Best onhandig dat hij dat niet doet.

- Bij het snel aan mijn stuur draaien met 1 hand, druk ik regelmatig onbedoeld een stuurknopje in. Denk dat deze knopjes iets te gevoelig zijn, ook niet zo fijn.

- Volvo oncall app is redelijk traag. Geen ramp, maar het is wel zo :-)

- Geen standaard automatisch dimbare binnenspiegel, vind ik eigenlijk wel thuis horen op zo'n auto, zeker als je een business pack hebt, zou m.i. geen losse optie of onderdeel van een luxury pack o.i.d. moeten zijn.

Dat was hem weer. Je ziet het al aan het aantal kleine puntjes, over het algemeen ben ik heel erg tevreden over deze auto.

Na 36 dkm nog steeds dik tevreden!

  • 36.000 km

Inmiddels heb ik de V60 ruim 9 maanden, en staat er 36.000 kilometer op de teller, en kan dus wel zeggen dat ik de auto goed ken. Ook al diverse langere trips gemaakt, incl. kampeervakantie waarin hij als pakezel is gebruikt.

Gelukkig is de auto na de eerste paar duizend kilometers een flink stuk zuiniger geworden. Als ik naar langdurig gemiddeld verbruik kijk, scoor ik er 9,0 l/100km mee, wat ik oké vind. Dit was in het begin ondenkbaar, ik denk dat de motor echt even goed los moet komen.

Ik vind 9l prima voor een auto met dit gewicht, deze motor, en mijn rijgedrag. Rijd veelal snelweg, en meestal heel beschaafd, maar hij moet er ook regelmatig hard aan sleuren.

De Volvo heeft bij 25 dkm z'n eerste beurt gehad, wat met name een oliewissel en wat softwarematige updates inhield. Het viel mij op dat de motor na de beurt een ander geluid maakt, iets brommeriger, lastig te omschrijven. Ben ermee teruggegaan, maar de monteur kon er niets raars aan ontdekken, en vond het niet abnormaal klinken. Zou kunnen door een software update, zei hij. Het is verder niet storend, was alleen even wennen.

Met zomervakantie heeft de auto het ook uitstekend gedaan, het blijkt wederom een heerlijke reisauto: lange stukken achter elkaar sturen zijn voor mij geen enkel probleem, ik doe het met plezier in de Volvo. Grote 500 liter Thule op het dak merk je ook nauwelijks, en de ruimte binnen is perfect voor ons.

Ook vind ik de auto nog steeds erg mooi, en anders dan bij de vorige V60, zie je deze gelukkig niet op elke hoek van de straat. Ik heb daar 3 verklaringen voor, geen idee of ze kloppen:
1) De vorige V60 is veel als lage (hybride) bijtellers geleverd
2) Hij is een stuk duurder geworden
3) Veel (grote) bedrijven hebben strengere Co2 leaseregels, waardoor deze auto niet meer tot de mogelijkheden behoort

Verder is de auto lekker rap, de meeste BMW's en Audi's leggen het af, vooral ook doordat het gros de lager gemotoriseerde versies zijn (x20i/d en 35 TFSI/TDI), niet dat ik het erom doe, maar je hebt van die figuren :-)

Dan nu toch een paar (kleine) minpunten, en/of tips voor nieuwe kopers:
- Opstarten van het systeem is een beetje traag. Vooral ook omdat ik start/stop altijd direct wil uitzetten, of bijv. stoelverwarming/navi meteen aan, kost even een paar seconden
- Botsingpreventie grijpt soms in terwijl er niets aan de hand is, best irritant en flink schrikken geblazen, maar wil hem wel aan laten staan voor de veiligheid;
- Apple Carplay en de integratie met de auto blijf ik matig vinden. Na navi/flitsmeister instructies blijft de radio vaak op laag volume, Carplay icm Volvo Navi werkt ook slecht, etc.
- Heb (met name over mijn linkerschouder) best wel een flinke dode hoek. Heb een enkele keer een auto op de linkerbaan bijna over het hoofd gezien omdat hij in die dode hoek zat --> Intellisafe is dus handig

Verder nog de punten die ik in mijn eerdere posts heb genoemd, die hoef ik niet te herhalen. Tot zover!

71 dkm: het wordt saai - nog steeds top!

  • 71.000 km

Zoals ik in het kopje zeg: het wordt saai, deze review. Ik heb namelijk niks toe te voegen aan mijn vorige verhalen, maar wilde toch graag deze review bijhouden, zodat potentiële kopers kunnen zien dat de V60 (mij) ook na ruim 70 dkm nog super bevalt.

Afgelopen zomer weer mee naar Zuid-Frankrijk gereden met volle dakkoffer, eerder dit jaar mee wezen wintersporten, een stuk minder woon-werk door COVID-19.

Nog steeds bevalt hij goed, vind ik hem mooi, fijn, comfortabel, snel etc. Geen mankementen gehad, bij 60 dkm een keer nieuwe voorbanden (zomer), maar dat was niet gek volgens de dealer.

Hier nog steeds een dik tevreden bestuurder, de volgende mag weer een Volvo (V60) zijn. Ben trouwens benieuwd wanneer dit model z'n eerste facelift krijgt, en of de mijne dan heel snel verouderd lijkt. We gaan het zien!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.