Volvo V60 T5 Momentum (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V60 T5 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 51.500 km |
Eerste indruk
- 307 km
Woensdag 2 januari mijn nieuwe auto mogen ophalen en de vorige V60 (D6 hybride) achtergelaten. Na 15 jaar ben ik overgestapt naar een benzine (T5 automaat). Reden is dat het omslagpunt steeds verder omhoog gaat. Daarnaast is de benzine een enorm goede aanbieding bij de Volvo V60. Voor het geld van een T5 benzine Automaat Momentum (250pk) krijg je een D3 diesel handgeschakeld Base (150pk). Vreemde prijsstrategie van Volvo, maar voor mij een mooie aanbieding!
De auto heb ik nog een beetje aangekleed, zodat deze naar wens is:
Metallic lak, Business Pack Connect Plus (o.a. Navi en Leer), Panoramadak
Sportstuur, Automatisch dimmende binnenspiegel, Zittingverlengers
Viervoudig elektrische lendensteun, Donker getinte achterramen, Diffuser met dubbele geïntegreerde eindpijpen (accessoire), Michelin CrossClimate All season banden (accessoire).
De auto blijft net binnen de halve ton fiscale waarde. Voor deze uitrusting en vermogen een goede deal. Als ik een BMW / Mercedes / Audi samenstel in een vergelijkbare configuratie en vermogen, kom ik vele duizenden euro's hoger uit.
Ik heb er pas een paar honderd kilometer mee kunnen rijden, dus veel ervaring heb ik nog niet opgedaan. Wat me tot nu toe opvalt:
Enorm rustgevende auto. Alles gaat heel vanzelfsprekend en comfortabel. Het interieur is clean, maar toch luxe. Motor is soepel en sterk (ben wel benieuwd naar het verbruik). Auto biedt daarnaast veel meer ruimte dan de vorige V60. Je kan merken dat deze auto van een nieuwe generatie is. Het verschil is enorm (en van de oude heb ik al heel veel plezier beleefd).
Zodra ik wat meer ervaringen heb opgedaan, zal ik deze review aanvullen en wat extra foto's toevoegen. Eerst maar eens wat kilometers maken en genieten!
Huh?! Best zuinig
- 700 km
Korte update: vandaag rondje randstad gedaan. Aangezien ik een beetje huiverig was voor het verbruik even een kleine meting gedaan. Tellers op nul en rijden maar. Na een rit van 210 km de volgende getallen volgens de boordcomputer:
Verbruik 6,6l/100km
Gemiddelde snelheid 100 km/h
Tijd 2:10
Huh?! 6,6 liter... Dat is 1 op 15! Voor een relatief zware benzine auto met automaat en 250pk, best zuinig. Normaal doorgereden (dus iedere keer de geldende maximum snelheden aangehouden), anders kom je ook niet op deze gemiddelde snelheid. Ik zal het ook over langere trajecten gaan bijhouden.
De dealer (Broekhuis Volvo Harderwijk) belde me vandaag ook even na om te vragen of alles goed beviel. Erg netjes. Sowieso goede ervaringen met deze dealer wat betreft levering en aftersales.
Kilometervreter
- 32.500 km
Wij zijn de eerste beurt gepasseerd, dus tijd voor een update. De Volvo is een heerlijke reisauto. De stoelen zijn fantastisch. Zeker op een langere rit merk je dat! De motor is sterk en soepel. Ik mis wel een beetje karakter (wat de D6 wel had), maar dat geldt eigenlijk voor de hele autobranche (een BMW 330 is inmiddels ook voorzien van een niet mooie klinkende 4 cilinder).
Op een rit naar Geneve merk je dat je met een T5 op pad bent. Man man man, dat ding blijft maar gaan. Ook boven de 200 blijft ie fors versnellen. Bij de D6 was het feest dan wel over (boven de 150 veel de elektromotor weg). Bij de 30.000 km beurt is het blok nog wat fijner geworden en schakelt de automaat soepeler en op logischere momenten (je rijdt nu meer op koppel). Bak is prima, maar laatst in een nieuwe BMW 3 serie gereden en die schakelt nog net even beter.
Daarnaast produceert de auto een ander (sportiever geluid). De dealer vertelde me dat dit onderdeel uitmaakt van de software update. Ik zag deze opmerking ook in een andere review. Volgens mij komt het door de speakers en is het dus harstikke nep, maar als je dat even vergeet klinkt ie nu veel beter.
Wat ik verder waardeer is de ruimte van de auto. De naam V60 is gelijk gebleven, maar de auto zit wat betreft ruimte echt een segment hoger (de prijs trouwens ook maar nog steeds erg concurrerend als je de concurrenten vergelijkt met hetzelfde vermogen en uitrusting). Het dashboard is clean en rustgevend, wat ik ook als prettig ervaar. Verbruik ligt tussen de 1:12,5 en 1:13, want in mijn optiek niet gek is voor zo'n auto. Op korte ritten zuipt ie wel als een tank, maar op langere ritten is ie redelijk zuinig. Voorbanden hebben nu nog 5 mm profiel en de achterbanden 6 mm. Echt banden vreet ie dus ook niet. Auto is overigens voorzien van all seasonbanden (Michelin)
Pluspunten wat mij betreft tot nu toe: mooie auto (zowel van buiten als van binnen), veel value for money, veel vermogen, redelijk zuinig en lekker veel ruimte. Tot nu toe geen enkele storing en ook bij de beurt kwam er niets bijzonders aan het licht.
Nadelen: Motor mist wat karakter (t.o.v. 5 cilinder), maar is door de update wel verbeterd, versnellingsbak zou nog beter kunnen, navigatiesysteem behoort niet tot de top en velgen worden heel erg snel vies (wellicht ligt dit aan het type remblokken dat veel remstof geeft).
Kortom, een zeer tevreden Volvo rijder! Tot de volgende update.
Polestar Engineerd
- 38.236 km
Bij 35.000 km heb ik de Polestar motorupgrade laten uitvoeren. Was dat nodig met 250pk en 350 NM..?! Mwah niet echt natuurlijk.. Gewoon omdat het kan, laten we het daar maar ophouden.
Het piekvermogen stijgt nauwelijks (253pk). Het koppel stijgt naar 400 NM. Het vermogen stijgt wel behoorlijk bij middelhoge toeren (van 174 naar 200pk). Daarnaast omvat de upgrade aangepaste software voor het gaspedaal en de versnellingsbak.
Wat merk je daar nou allemaal van in de praktijk? Ja, hij wordt er (wat) sneller van, maar dat zal echt tienden van een seconden zijn bij een sprint. Vooral het extra koppel maakt de auto sterker en soepeler. Dit i.c.m. de betere software van de versnellingsbak maakt het tot een nog prettigere auto. Het gaat allemaal makkelijker / vanzelfsprekender lijkt het. Je krijgt nu meer het gevoel dat je met een surplus aan vermogen onderweg bent i.p.v. een opgefokte 4 cilinder turbo. Dit gevoel geeft een mooie 6 cilinder ook vaak.
Wat een leuke gimmick is, is dat de Drive Mode "Dynamic" nu veranderd is in "Polestar Engineerd". Daarnaast is er een embleem geplaatst op de auto en krijg je een afbeelding van Volvo mee welke op een stalenplaatje is geprint. Overigens duurde de installatie maar een halfuurtje bij de dealer. Het verbruik is onveranderd (schommelt nog steeds rond de 1 op 12,5). De voorbanden (all season van Michelin) kunnen denk ik nog een kleine 10.000 km mee. Achter zeker nog 20.000 km. De auto heb ik nu bijna een jaar in bezit en heeft nog geen enkele steek laten vallen en ik ben er nog steeds erg blij mee.
Ingeleverd
- 51.500 km
Begin juni heb ik de auto ingeleverd. Bijna 1,5 jaar en een halve ton aan kilometers heb ik van deze auto mogen genieten. De belangrijkste positieve punten:
Ruimte: voor zowel de inzittende als de bagage is er veel ruimte beschikbaar. Een hele verbetering t.o.v. het vorige model
Rijcomfort: deze auto is gemaakt voor het afleggen van lange trajecten. De auto biedt veel rust en comfort
Design: natuurlijk is dit subjectief, maar ik vind het een erg mooie auto met een modern interieur en moderne voorzieningen (zoals een mooie groot scherm in de middenconsole).
Prestaties: Auto heeft veel vermogen. Na de Polestar upgrade is deze nog sterker geworden en de manier waarop het vermogen geleverd wordt, prettiger geworden (zal ongetwijfeld ook met de upgrade van de versnellingsbak software te maken hebben).
Betrouwbaarheid: ik heb eigenlijk geen problemen met de auto gehad. Het enige was een trillend hitteschild welke een resonantie gaf en in moeilijk te traceren was. Dit heeft de dealer echter wel kunnen oplossen
Wat kan is is in mijn optiek voor verbetering vatbaar:
Motorgeluid: het is en blijft een 4 cilinder. De 5 cilinder die ik hiervoor had (en nu ook weer even tijdelijk) klinkt echt veel voller en krachtiger. Ik weet dat dit met milieuaspecten te maken heeft, maar toch blijft het jammer. Een mooi geluid geeft ook veel beleving aan het autorijden wat mij betreft
Verbruik: ik doel dan voornamelijk op kortere trajecten. Dan stijgt het verbruik behoorlijk (met moeite 1 op 10). Op langere trajecten doet de auto het juist behoorlijk goed (ongetwijfeld door de 8 versnellingen die de auto heeft). gemiddeld ben ik uitgekomen op ongeveer 1 op 12,5
Stoelen: in de basis zijn de stoelen uitstekend (daar staat Volvo ook bekend om). Ik merk alleen dat (nu ik weer even tijdelijk in een oud model V60 rij) dat ik een zachtere stoel prettig vind. De nieuwe heeft hardere stoelen. Dit zal voornamelijk een persoonlijke kwestie wezen.
Kortom, de Volvo V60 is mij uitstekend bevallen. Er zijn nu speciale actie uitvoeringen waardoor de auto zelfs onder de 40K fiscaal blijft (het betreft dan wel een B3 in een redelijke uitvoering). Een aanbod waar de concurrentie niet aan kan komen gezien de ruimte / kwaliteit / uitstraling wat mij betreft.
Tot 1 november rij ik in een Volvo V60 D6 Hybrid uit 2015. Je merkt dat dit een relatief ouderwetse auto is t.o.v. de nieuwe Volvo V60. Toch is dat ook een heerlijke tank met z'n 5 cilinder roffel en fijne stoelen. Als alles goed gaat neem ik ergens in November een Volvo XC40 P8 in ontvangst. Jawel, volledig elektrisch! Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen. tegen die tijd zal ik dan ook van die auto een review starten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.0 D4 |Trekh|adapt|Bliss|headup|Pano dak
- 2018
- 161.015 km

Volvo V60 2.0 T4 Automaat Business Pack Connect | Apple Carplay/Android Auto
- 2019
- 174.835 km

Volvo V60 2.0 T6 Plug-in hybrid AWD Plus Dark | Harman/kardon audio | Panoramadak | 360 graden camera | Elektrische voorstoelen
- 2024
- 37.952 km