en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | V60 T5 Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 9.600 km |
In november vol trots een nieuwe leaseauto in de vorm van een Volvo V60 T5 Inscription in gebruik mogen nemen. De kleur is Birch Light Metallic.
Verdere opties zijn Polestar tuning, Intellisafe, AudioLine, 19 inch LM velgen, Parkassist, Versatility Pro Line, Verwarmbare Voorruit, Panoramadak, wegklapbare trekhaak, sportstuur en zwarte hemelbekleding. Ik heb de interieur met zwart leer en comfortstoelen (later meer hierover) en driftwood inleg.
Over de verschijning kan ik kort zijn. Het is in mijn optiek zonder twijfel de mooiste auto in zijn klasse. De kleur is echt gaaf zeker als de zon erop staat en de 19 velgen maken 'm echt af. Ook interieurafwerking is erg mooi en een stapje vooruit tov het vorige model V60 die ik een aantal jaar geleden ook heb gereden.
Comfort
Dan eerst de comfort. Volvo staat bekend om haar stoelen, maar ik vind dat bij deze versie niet echt goed gelukt. Ik heb de eerste 3-4 weken echt ruzie gehad met de instelling (elektrisch) om comfortabel te zitten. De rugleuning is prima maar de zitting is relatief smal, zeker voor een comfortstoel. Daarnaast ben ik echt teleurgesteld in het verstelbare deel van de zitting die uit kan schuiven voor meer steun onder je benen. Zodra je deze (electronisch) uitschuift voel je een harde rand waar blijkbaar het schuifmechnisme zit. Dat zit gewoon niet lekker en dus ben zit ik maar met de stoelzitting helemaal ingeschoven. Hierdoor wordt deze optie gewoon nutteloos. Geen idee wat ze bij Volvo dachten. Misschien ligt het aan mijn bouw maar het is niet te doen. Verder begin ik wel mijn plekje te vinden maar bijvoorbeeld de ergocomfort stoelen in de huidige VW Passat vind ik over het algemeen beter zitten. Jammer.
Verder is de auto superruim. Komend van een Audi A4 Avant uit 2016 vind ik het echt een flinke sprong vooruit. Beenruimte achterin scheelt een slok op een borrel en ook de kofferruimte is handig ingedeeld en gewoon lekker groot voor deze klasse.
Betrouwbaarheid
Eigen niks ernstigs. het is een nieuwe auto en rijdt als een nieuwe auto. Een ster minder omdat die instellingsgeheugen gekoppeld aan de sleutel altijd in de war raakt als iemand met een ander profiel/sleutel de auto gebruikt. Soms gaat die wel terug naar mijn stand, soms deels, soms totaal niet. Irritant en iets waarmee ik nog terug moet naar de dealer.
Rijervaring
Gewoon prima. De auto heeft 250 pk en is zeker vlot maar niet enorm snel. Je merkt dat die moeite heeft het vermogen via de voorwielen op het asfalt te krijgen, maar wat wil je. BOvendien is het koud en nat dus met betere omstandigheden zal dat vast beter gaan. Versnellingsbak is een enorme stap voorwaarts in vergelijking met de oude 6 bak geartronic. Nog niet op het niveau van BMW en Mercedes maar zeker comfortable en redelijk soepel. De Polestar tuning maakt de kickdown en schakelmomenten net wat lekkerder en vlotter. Ik geniet vooral van de flinke hoeveelheid koppel. Ook een eerste rit in Duitsland is leuk. De VOlvo trekt in een mum van tijd naar de 220 en rond de 245 (op de teller) hield het feest op. Niks mis mee!
Verder is die lekker stil. De 19 inch velgen zorgen voor een iets stuggere rit maar niks om me aan te irriteren.
Verbruik
Dat is beroerd tot dusver. Denk dat ik niet veel beter uitkom dan 1 op 11-12. Weliswaar veel file deze dagen wat niet helpt maar het is gewoon geen zuinige auto. De tank is met 60l wel redelijk groot maar verder dan 650km haal ik niet voordat ik weer aan de pomp sta. Gelukkig zit er een tankpas bij.
Al met al wel tevreden. Vind eigenlijk alleen de stoelen echt een teleurstelling tot dusver.
Inmiddels heel wat KMs meer achter de rug. Tijd voor een update.
Comfort
Ik denk dat ik ondertussen mijn plek gevonden heb in de stoelen. Dat gaat dus prima. Nogsteeds minder goed dan voorgaande Volvo's maar ik zal ermee kunnen leven denk ik! Ik kom na langere ritten op zich fit uit de auto maar merk nog wel dat ik van tijd tot tijd mijn lichaam verplaatst om wat "extra" comfort op te zoeken.
Afgelopen week met 4 volwassenen, volle kofferbak en dakkoffer naar Zwitserland gereden. Laat ik voorop stellen: verbruik was vrij dramatisch. Ben niet onder de 1:10 gekomen maar met zo'n volle lading is dat niet gek. De auto rijdt wel voortreffelijk, zelfs met zoveel gewicht aan boord. Je komt zeer vlot op snelheid bij invoegen. 250pk is zeker geen straf!
Alle volwassenen zaten ook best prima aan boord en het laadvermogen was prima te noemen.
Eigenlijk geen noemenswaardige problemen los van het feit dat mijn profiel keer op keer overschreven wordt als de andere bestuurder met haar sluitel instapt. Begrijp daar niks van, wellicht een software bug. De dealer heeft al aangeboden het verder te onderzoeken.
Misschien nog een puntje van aandacht. Die mooie 19 inch velgen zijn wel heel kwetsbaar. Ik heb al wat kleine butsjes opgelopen bijvoorbeeld bij het inrijden van een parkeergarage met een stoeprandje op een gekken plek. Het hoort er een beetje bij, hoe voorzichtig je ook bent.
Ben nog steeds niet 100% overtuigd of ik weer een V60 zou nemen. Daar heb ik nog 1,5 jaar om over na te denken.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.