Volvo V60 T5 Inscription (2019) #2

autoreview

Volvo V60 T5 Inscription (2019)
Volvo V60 T5 Inscription (2019)Volvo V60 T5 Inscription (2019)Volvo V60 T5 Inscription (2019)Volvo V60 T5 Inscription (2019)Volvo V60 T5 Inscription (2019)Volvo V60 T5 Inscription (2019)Volvo V60 T5 Inscription (2019)Volvo V60 T5 Inscription (2019)

Signalement

UitvoeringV60 T5 Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf18.150 km
KM-stand laatst28.271 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Volvo

  • 28.271 km

Na een niet zo goede ervaring met de BMW E91 in 2018 weer overgestapt naar Volvo: dit is mijn zesde Volvo, even op een rij:
- 850 GLT sedan
- 850 GLE station
- C30 1.6D (lease)
- S70 2.5 16 V
- V60 T4 R Design (aug 2018 - juni 2020).
In juni 2020 overgestapt naar het nieuwe model, gekocht bij Nieuwenhuijse Apeldoorn (zeer tevreden over!), mede omdat ik nog een mooie inruilprijs voor mijn "oude" V60 kreeg (over 2 jaar maar 2.500 euro afgeschreven, jaja ik weet het, je houdt jezelf voor de gek....).
De auto is door de fabriek als demo ingezet, moest daarom nog op NL kenteken gezet worden. Probleemloos door de dealer uitgevoerd, kentekenplaat met opgelegde letters / cijfers plus een witte plaat voor het bakkie of caravan, die ik beide niet heb.
De eerste 18.000 kilometers zijn in ieder geval de duurste geweest, de spreekwoordelijke kop was er behoorlijk af.

Maar goed, dit is een V60T5 Inscription met Polestar tuning, "doet" ruwweg 250pk en 400 NM, 8bak Aisin automaat.
Opties op een Inscription uitvoering?
Jawel, voor zo'n 18 mille, eigenlijk te gek voor woorden, hier de voornaamste:
- metallic lak (Denim Blue)
- Electrisch verstelbare bestuurder- en passagierstoel (met geheugen), inclusief verwarming
- LED mistlampen met bochtverlichting
- Trekhaak wegklapbaar
- Audio Harman Kardon
- Head up Display
- Kindersloten achter electrisch
- Dimmende binnen en buitenspiegels
- Gelamineerd glas rondom
- Hout inleg
- Boodschappentashouder bagageruimte
- Electrisch neerklapbare hoofdsteunen achter
- Sportstuurwiel (helaas zonder verwarming, kan niet in deze uitvoering)
- Full LED Active High Beam koplampen: SUPER!!
- Park assist voor en achter, inclusief camera achter
- Key less drive
- Polestar tuning
- Business Pack Connect: sensus navi met levenslange updates
- Intellisafe Pro Line: surround (waarschuwt voor objecten) en pilot assist (semi autonoom sturen).

Verder bij aflevering wintermattenset, thuiskomer (in plaats van een plakset) en brillenhouder bij bestuurdersplaats.
Al dit moois wordt "bewaakt" door alarmklasse 3.

Hoe rijdt dit nu?
Ik kan kort zijn: heerlijk!
Komende vanuit een V60 T4 van de vorige generatie met nog een automatische 6 versnellingsbak is het rijcomfort met een enorme sprong voorwaarts toegenomen. De Volvo is stil, heel stil, mede dankzij het gelamineerd glas. Ik heb vooraf de oude V60 gemeten en daarna de nieuwe met een app op mijn Iphone: het scheelt plm. 10 DB, en dat is veel.
Hoewel het een zware auto is, ruim 1.600 kg heb je met ruim 250 pk altijd vermogen over, de automaat schakelt soepel en schokvrij, dat zou mede te danken zijn aan de Polestar tuning.
Deze heb ik via de rijmodus knop bijna nooit aan: het wordt echt "op scherp" gezet, maar voor mij hoeft dat niet: de motor draait 1000 toeren meer bij opschakelen, en ik ervaar het als onrustig.
Mijn rijstijl is relaxed, ik hoef me niet (meer) te bewijzen met mijn rechtervoet, easy does it, verbruik bedraagt ongeveer 7.2 - 7.5 liter per 100 km.
De vorige V60 was een R Design, met een "hard" onderstel; deze V60 is veel comfortabeler, zonder dat zompige dat met name de S70 ooit had. Het is nog steeds geen BMW, maar wel een heerlijke cruiser, waar je het lang in uithoudt.
De zetels zijn bij Volvo altijd top, toch had ik enige moeite om de juiste houding te vinden: het lijkt ook wat "dunner" allemaal. Maar met de zittingverlengers en de verstelbare lendensteun toch vrij eenvoudig de juiste zithouding gevonden.

Ten opzichte van de vorige Volvo zijn er pakweg 10 jaar verstreken en dat merk je aan alles: er is sprake van een analoge naar digitale evolutie: je krijgt wel een handleiding van 700 pagina's maar het centrale scherm is zo logisch opgebouwd dat je na een paar dagen eraan gewend bent. Je kunt je instellingen vergaand personaliseren, de tweede sleutel wordt ook apart herkend qua instellingen.
De HK audio is per stoel indien gewenst in te stellen, het geluid is helder.
Apple Carplay: het zit erop, ik doe er echter niets mee. De Volvo navi brengt me waar ik moet zijn, hotspot aangemaakt dus de verkeersupdates komen tijdig binnen. WAZE en Flitsmeister, laat maar, ik scoor gemiddeld 1 bekeuring per 3 jaar, gewoon opletten. Head display is wat dat betreft ook een prima hulpmiddel.
Nu hoef ik niet meer dag / dagelijks in de auto te zitten (want pensionado), kan me voorstellen dat als je Volvo je werkplek is, je andere eisen stelt.

Omdat het een occasion was, heb je niet veel te (nog meer?!) te kiezen: heb nog wel de ramen achter de B stijl laten tinten. De 18 inch velgen vind ik prima, staan mooi en geven goed comfort.

Adaptief cuise control werkt nog verfijnder dan de vorige versie, in combinatie met Pilot Assist rij je op de snel weg, zeker met de 100 km restrictie overdag, heel relaxed naar je bestemming. De lane assist kun je gelukkig uitzetten, dat voegt voor mij niets toe, alleen maar onrust.
Pilot assist vraagt even durven in het begin, alleen bij veel regen en duisternis geeft het systeem het op. Bij richting aangeven stopt de Pilot Assist, na invoegen pakt het automatisch weer de rijbaan op. Wel is het vrij onvoorspelbaar hoeveel seconden het systeem actief blijft: soms binnen 20 seconden al, soms pas na 40 seconden. Je krijgt overigens eerst een oranje en daarna een rode melding, die verdwijnt op het moment dat je het stuur weer (heel licht) vasthoudt.

Goed, ik ben heel enthousiast over mijn Volvo, zijn er dan geen minpunten?
Nou tot op heden niet, ik krijg alleen maar complimenten over hoe mooi die is en rij zeer tevreden met een big smile rond.
Qua betrouwbaarheid heb ik 4 sterren gegeven, maar eens afwachten hoe die zich op termijn houdt, maar ook daar heb ik met mijn Volvo verleden volop vertrouwen in: dat het onderhoud best duur is, dat weet ik, maar als het goed is komt ie maar 1x per jaar in de garage.

De eerste 10.000 km zijn probleemloos onder de wielen doorgegleden, hopelijk volgen er nog vele!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.