Volvo V60 T4 R-Design (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 T4 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 13.000 km |
KM-stand laatst | 96.000 km |
Ervaringen met de V60 T4
- 28.000 km
Na meer dan 10 jaar BMW ben ik dit jaar overgestapt op Volvo. Of beter, weer op Volvo want voor BMW reed ik Volvo, te weten de V70 2.5D en de V50 1.8.
Mijn laatste BMW was een 318 i Automaat Touring Executive met diverse opties en nieuw aangeschaft in juni 2016. Bij het zetten van de handtekening voor die BMW toch enige twijfels, want bijna € 50.000,-- voor een driepitter is best wel veel geld. Maar eerlijk is eerlijk, over die driecilinder geen kwaad woord. Stil genoeg, alleen bij hard accelereren hoorde je de motor iets meer dan gemiddeld. Verder geen centje pijn en ook mooi zuinig. Wel de behoefte gekregen aan iets meer vermogen, want 136 pk is net voldoende.
Mijn auto's koop ik privé, nieuw of als demo. En hoewel de BMW nog geen 5 jaar oud was, begon het weer te kriebelen. Maar deze keer jong gebruikt, een demo of iets dergelijks. Scheelt toch aanzienlijk in de aanschaf. De shorlist bestond uit de Alfa Romeo Giulia, de BMW 3-serie Touring en de Volvo V60.
De eerste die afviel was de Giulia. Hoewel dit een schitterende auto is met een prachtig interieur is deze het minst praktisch. Een sedan kan wat dat betreft niet op tegen een station. Ik heb ook niet met de Giulia gereden; dan was ik waarschijnlijk in de verleiding gekomen.
De keuze ging tussen de 3-serie Touring (318 i of 320 i) of de V60 T4. De 3-serie heeft een hoop te bieden. Goede afwerking en dito stoelen, een heerlijke motor en geweldig weggedrag vanwege de goede gewicht-balans door de achterwielaandrijving.
De V60 vonden we van meet af aan mooi. De uitrusting van de R-design is uitermate goed en de stoelen zitten formidabel. Nu heb ik het idee dat de stoelen van de R-design beter zitten dan die van andere V60 modellen maar dat kan ook verbeelding zijn. Na veel wikken en wegen hebben we dan toch besloten tot de aanschaf van een V60 T4 R-design. Een auto van juli 2020 die ik in april van 2021 in ontvangst nam. In de kleur Fusion Red, 19- inch wielen, inklapbare trekhaak, panoramadak, stoelverwarming voor- en achter en een standkachel. Een prachtige verschijning. Dat laatste is subjectief maar heeft bij ons de doorslag gegeven. De huidige 3-serie is wat minder strak vormgegeven dan de vorige de F31.
Nu staat de auto op 28.000 km, waarvan ik er 15.000 kilometer gereden heb en is het tijd op de eerste balans op te maken.
De auto rijdt heerlijk. Het comfort staat ondanks de 19-inch wielen op een hoog peil, de motor is lekker stil en krachtig en de auto schakelt zeer soepel. De stoelen zijn zoals van Volvo bekend formidabel. Een goede zijdelingse steun en nooit stappen we echt vermoeid uit de auto. Achterin en in de koffer ruimte genoeg.
Is er dan niks te klagen?
Enigzins; het brandstofverbruik valt iets tegen. Rond de 1 op 11,5 tot 1 op 12. Dat verwacht je niet van een moderne auto. Anderzijds, de auto nodigt uit tot vlot rijden en weegt ook wel een kleine 1600 kg. De bediening van de navigatie en andere multimedia via het scherm haalt het niet bij BMW. Het i-drive systeem van BMW is geweldig en daar kan Volvo wat van leren. De bediening via het scherm vergt enige gewenning en ik heb persoonlijk liever knoppen. Na het starten duurt het soms te lang naar mijn smaak voordat mijn telefoon gekoppeld is aan de auto.
Ook duurt het even voordat het interieur opgewarmd is. Maar verder heb ik eigenlijk niet te zeuren.
Zoals vermeld duurt het even voordat de auto goed opgewarmd is, maar daar staat de geweldige standkachel tegenover. Je kan via een app deze inprogrammeren waarbij je aangeeft wanneer je wilt vertrekken. Op het moment van vertrek is je auto heerlijk warm en zijn de ruiten ontdooit. Een aanrader.
Is de V60 T4 een goede caravantrekker? Dat weet ik niet maar een trailer voor een zweefvliegtuig (tandem-asser ongeveer 1300 kg inclusief zweefvliegtuig) is geen probleem voor de V60 T4. Deze zomer naar de Duitse deelstaat Thüringen gereden, dus door heuvelachtig gebied zonder een centje pijn.
Al met al ben ik erg tevreden met de V60, hoewel de beslissing lastig was, aangezien de nieuwe 3-serie ook een geweldige auto is. De Volvo V60 is een ruime, comfortabele, soepel rijdende auto met een prima uitrustingsniveau en geweldige stoelen
Eén jaar verder
- 51.400 km
We zijn weer een jaar verder en de Volvo heeft nu 51.000 kilometer gereden, er zijn dus 23.000 plezierige kilometers bijgekomen. En sinds het vorige review kan ik alleen maar zeggen dat ik de V60 meer ben gaan waarderen.
Om te beginnen het uiterlijk. Nog steeds vind ik de V60 een ontzettend fraaie auto. Klinkt misschien kinderachtig maar ik vind vormgeving erg belangrijk en ik vind de V60 erg geslaagd wat dat betreft en de kleur "Fusion Red" staat hem erg goed. Dit is een sprekende kleur waarvan je zou kunnen denken dat deze gaat vervelen, maar dat is gelukkig niet het geval.
Dan het verbruik. Nog steeds is het geen zuinigheidskampioen maar het afgelopen jaar heb ik een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 1 op 12,6. Komt ook door wat langere ritten naar Groningen en Limburg en als je je dan houdt aan de snelheid en de cruise control op 110 zet dan rijdt hij zelfs 1 op 16. Van de andere kant in dit gemiddelde verbruik is ook een lange rit naar Stendal (D) inbegrepen met daarbij een flinke trailer voor een zweefvliegtuig. Dus al met al ben ik iets meer tevreden over het verbruik dan vorig jaar.
In april heeft de auto een 40.000 km beurt gehad en daarbij moest ik iets meer dan € 400,-- afrekenen. Dit is bij de officiële Volvo dealer en daar ben ik erg tevreden over. Het onderhoud zal ongetwijfeld elders goedkoper kunnen, maar goede service is ook wat waard. Dus voorlopig blijf ik bij de officiële dealer komen. Verder op een paar nieuwe ruitenwisserbladen (ongeveer € 50,--) geen onderhouds- of reparatiekosten gehad. De 19 inch zomerbanden hebben nog ruim 4 mm profiel en de 18 inch winterbanden nog ruim 6 dus die kunnen nog even mee.
Nog steeds vind ik in vergelijking met vorige BMW de bediening van de multimedia via het scherm van minder goede kwaliteit, hoewel het wel begint te wennen. Maar als ik dan in de Mini van mijn vrouw rijd en dan gebruik maak van de I-Drive denk ik telkens weer "zo kan het ook"
Ik ben en blijf zeer tevreden over de uitmuntende stoelen, het comfort, de krachtige motor en het soepele schakelen en het uitrustingsniveau. De standkachel zorgt bij vorst voor een heerlijk ontdooide en voorverwarmde auto. 's Zomers veel plezier gehad van het panoramadak. Een heerlijke optie.
Grandioze reisauto
- 76.149 km
We zijn weer een jaar verder en tijd om stukje te schrijven over mijn V60. De kilometerstand staat ondertussen op 76.000 en in het afgelopen jaar wel wat onderhoudskosten gehad.
58.000 km grote onderhoudsbeurt € 843,--
60.000 km remschijven en blokken voor vervangen € 582,--
62.000 km 2 nieuwe voorbanden Michelin Primacy 19" € 580,--
76.000 km nieuwe remblokken achter, rekening volgt.
Wat met name tegenviel is het vervangen van de remschijven voor. Nog nooit heb ik een auto gehad die bij 60.000 km nieuwe remschijven nodig had. Mijn vorige BMW had bij 90.000 km nieuwe remschijven rondom nodig en de Saab 9-3 cabrio die ik ook bezit, heeft nog steeds (bij 121.000 km) nog zijn originele remschijven. Nog elders laten controleren en die kwamen tot dezelfde conclusie, dat ze in elk geval op korte termijn vervangen moesten worden. Op betrouwbaarheid en veiligheid bezuinig ik niet, dus vooruit dan maar. Als oorzaak werd verteld dat de slijtage niet abnormaal is maar dat dit te maken heeft met materiaalkeuze voor de remschijven die voor kortere remweg en minder geluid zou zorgen. Nou ja, het zal wel.
Ook even schrikken was de prijs twee Michelin banden. Normaal vergelijk ik dat wel her en der, maar ik kwam overal op hetzelfde bedrag uit. 60.000 km klinkt aardig, maar effectief is het 45.000 km want 's winters rij ik op 18 inch winterwielen ook Michelin.
Het brandstofverbruik lag het afgelopen jaar op een gemiddelde van 1 op 12,8, inclusief de vakanties, naar Italië zonder trailer en naar Duitsland met een zweefvliegtuig en trailer. Vind ik voor een auto van dit formaat een redelijk brandstofverbruik.
Tegenover de wat hogere onderhoudskosten dit jaar, staat dat de auto nooit storingen heeft en gewoon ongelofelijk goed rijdt. Ik blijf onder de indruk, van het comfort van met name de stoelen. Maar de auto is ook mooi stil en de T4 motor presteert ruim voldoende. En nog steeds vind ik de V60 met name in deze uitvoering een plaatje om naar te kijken.
Ik heb dit jaar overwogen om de auto in te ruilen voor een nieuwe V60. Het toe te betalen bedrag bij levering in januari 2024 zou neerkomen op ongeveer € 5.500,-- per jaar en ook daar kan je niet zoveel van zeggen voor een auto in deze prijsklasse, maar je spreekt wel over € 22.000 ,-- en dat is toch wel weer een hoop geld dus ik heb besloten voorlopig door te rijden tot 200.000 kilometer of verder. En dat lijkt mij absoluut geen straf.
Maar als ik nu een nieuwe D-segment station zou moeten aanschaffen, dan zou het waarschijnlijk weer een V60 worden.
Nog steeds een geweldige auto!
- 96.000 km
Totaal kostenoverzicht reparatie, onderhoud en banden
34.900 km onderhoudsbeurt € 568,--
51.400 km 2 wisserbladen € 48,--
58.300 km onderhoudsbeurt € 844,--
60.100 km remschijven en blokken voor € 582,--
61.900 km 2 Michelin 235/40/19 € 580,--
76.100 km remblokken achter € 210,--
88.300 km onderhoudsbeurt + apk € 608,--
93.700 km aandrijfeenheid elek. achterklep € 462,--
95.800 km hulpaccu vervangen € 149,--
Totaal € 4.051,--
Toe ik de auto kocht was deze 9 maanden oud en was er 13.000 kilometer mee gereden. Dit brengt de kilometerprijs voor reparatie, onderhoud en banden op 4,9 cent. Vind ik redelijk. Afgelopen jaar heb ik een gemiddeld brandstofverbruik gerealiseerd van 1 op 12,7.
Een kleine kanttekening. Ik heb één keer voorbanden vervangen, maar daarbij moet ik aangeven dat ik per jaar ongeveer 8.000 km op Michelin winterbanden rij, 18 inch op separate lichtmetalen velgen. Deze kosten heb ik niet opgenomen in het overzicht.
Wat ik enigszins vervelend vind, is de reparatie van de aandrijfeenheid van de elektrische achterklep. Deze begon in de zomer te kraken en dit blijkt een toch wel meer voorkomend Volvo euvel te zijn, volgens de dealer en importeur meer bij de XC40 dan bij de V60.
Ik heb aangegeven dat een vorm van coulance wel op zijn plaats is, want ik vind het snel dat deze na 4 jaar kapot gaat en vervangen moet worden. Zowel de dealer als importeur gaven nul op het rekest. En op een gegeven moment moet je de handdoek maar in de ring gooien en het accepteren.
Wel kregen ik te horen van de dealer dat Volvo een hele riante coulanceregeling heeft, maar niet voor reparaties van kleine omvang (€ 462,--). Dat zal dan wel, ik hoop dat ik daar nooit gebruik van hoef te maken.
Ruim 95.000 km nu en nog meer dan tevreden over de V60. Het comfort is en blijft subliem, de stoelen zijn nog prima in orde en bieden voldoende steun. Over de auto zelf heb ik eigenlijk niks te klagen. Wat verbeterd zou kunnen worden is wel de afdekhoes van de bagageruimte. Deze is wel redelijk knullig en sluit niet zo mooi aan als bij mijn vorige BMW 3-serie.
De vraag is nu hoe verder? Vorig jaar ook al dubio gestaan en een offerte voor een nieuwe V60 gevraagd, maar niet op in gegaan. Ik kan heel goed nog 4 jaar verder en de auto doorrijden na 200.000 km, want de Volvo biedt mij steeds veel rijplezier. De Volvo is zoals de Fransen het omschrijven een "grande routiere".
Anderzijds een XC60 trekt enigszins of iets totaal anders, zoals bijvoorbeeld een gebruikte Alfa Romeo Stelvio van één of twee jaar oud. Misschien maar eens gaan proefrijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD Inscription 340 PK PHEV, Panoramadak, Harman/Kardon, 360 Camera, Trekhaak.
- 2021
- 97.525 km

Volvo V60 2.0 T6 Plug-in hybrid AWD Plus Dark | Schuif-/ kanteldak| Keyless Entry| Stoelverwarming voor + achter| Stuurwielverwarming| 19'' Lichtmetalen velgen|
- 2023
- 6.976 km

Volvo V60 2.0 T5 Aut 184kw | Momentum | Leer | Navi
- 2019
- 154.662 km