Mercedes-Benz C-klasse vs. Volvo V60 - Dubbeltest
Volvo's vuist
112 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Volvo heeft een compleet nieuwe middenklasse stationcar, de V60. Kunnen de Zweden hiermee de Duitse concurrentie van repliek dienen? We zoeken het uit met de geüpdate Mercedes C-klasse als ijkpunt.
Met de nieuwe V60 zet Volvo een flinke stap vooruit en dat leek nodig ook. De vorige generatie van de V60 moest het in vergelijkingen vaak afleggen tegen auto's als de Audi A4 Avant, de BMW 3-serie Touring en de Mercedes C-klasse Estate. De Zweden schurkten er telkens dicht tegenaan, zonder er bovenuit te stijgen. Dat zou bij de jongste editie best eens anders kunnen gaan. Geschoeid op de leest van de grote V90 is de nieuwe V60 in alle opzichten gegroeid, fysiek zelfs zodanig dat met de auto het gat lijkt gevuld dat was ontstaan na het schrappen van de V70. Is het nu gelukt om een vuist te maken en op z'n minst met de Duitse drie in de pas te lopen of wellicht er zelfs voorbij te gaan?
Om een idee te krijgen waar we de nieuwe V60 moeten plaatsen, zetten we hem tegenover de onlangs opgefriste Mercedes C-klasse. We hebben de auto's naast elkaar als V60 D4 en C 200 d, beide voorzien van een tweeliter dieselmotor en een automatische versnellingsbak. De Volvo-motor is goed voor 190 pk, die in de Mercedes piekt bij 150 pk. Op papier lijkt dit appels met peren vergelijken, maar in de praktijk blijkt het gat minder groot dan je zou denken.
De update van de C-klasse is er één van het soort 'twee keer kijken om het te zien', want het nieuws is vanaf de stoeprand amper zichtbaar. Gelijk hebben ze bij Mercedes, want de C is nog altijd een bestseller. Het gaat nu dan ook vooral om fijnslijperij. Vanbuiten zien we lichte retouches van bumpers, grille en invulling van de koplampunits. Onderhuids is er iets meer nieuws: er is elektronische functionaliteit toegevoegd en de bediening is met mini-touchpads op het stuur gelijkgetrokken met wat we inmiddels kennen uit de A-, E- en S- klasse. Bovendien is onder de motorkap in het geval van de 200 d de 1,6-liter viercilinder vervangen door de 2,0-liter die ook in de E-klasse wordt gebruikt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod

Volvo V60 T8 390pk AWD R-design | Schuifdak | Head-Up | Trekhaak | Four-C
- 2021
- 54.231 km

Volvo V60 B4 Ultimate Dark | Voorraad Voordeel! | Sportchassis | Harman/Kardon | Head-Up | 360° Camera | Standkachel | Adaptive Cruise | 20" Turbine Velgen |
- 2023
- 15 km

Volvo V60 T6 Twin Engine AWD AUT8 340PK R-Design, Elektrisch bedienbaar glazen panoramisch schuif-/kanteldak, Bowers & Wilkins High End audio, 360 graden rondomzicht camera, 19 inch lichtmetalen velgen, Exterieur Styling Kit, Elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen, Stoelverwarming voor & achter, Stuurwielverwarming, Standkachel met timer, Adaptieve Cruise Control met Pilot Assist, BLIS Dodehoekdetectie
- 2020
- 63.784 km
Lees ook

Hoe zuinig is de Volvo V60 in de praktijk?

BMW 330e Touring vs. Volvo V60 T6 Recharge AWD - Dubbeltest

Test: Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo V60 T6 Recharge

BMW M340i xDrive - Volvo V60 T8 Polestar Engineered - Dubbeltest

Audi A4 40 TFSI Avant vs. Mercedes-Benz C200 Estate - Test

Lezersreacties (112) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.