Volvo V60 D4 Inscription (2019) #2

autoreview

Volvo V60 D4 Inscription (2019)

Signalement

UitvoeringV60 D4 Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst228.000 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

V60 D4 GT Full Options

  • 10.000 km

Sinds vorig week heb ik mijn vrijwel splinternieuwe V60 D4 opgehaald bij Niham in Den Haag. Dit is mijn derde Volvo bij Niham, terwijl ik woon in Leusden. De goede ervaring met de dealer in het algemeen en de verkoper in het bijzonder vormen de aanleiding en reden.

Na achtereenvolgens 4 x een V50 2.0d, zowel nieuw als gebruikt, en een V60 PIH (5 jaar, 285.000 km) heb ik een jaar een BMW 520d Touring gereden. Dit was noodzakelijk omdat mijn PIH bij een kop-staart-botsing total loss werd verklaard. Puur op basis van vele technische zaken die vervangen moesten worden, niet omdat de auto zelf er heel erg aan toe was. Dit was een erg hard gelach, ik had hem net 2 weken van zakelijk naar prive gehaald en was vast overtuigd er nog jaren plezier van te hebben (streven ca. 500.000 km). Het mocht niet zo zijn.

De BMW was 5 jaar oud met 221.000 km en was een spontane keuze. Ik wilde mijn hele leven wel eens een BMW hebben gereden. Hij was mooi, erg goed, zuinig ook (1 op 17,3). Maar het was geen Volvo als het gaat om comfort en stoelen. En omdat ik 50.000 km per jaar rijd, besloot ik de BMW als tussenauto te zien en op termijn te vervangen door een V60 of Polestar 2. Omdat die laatste echter nog te lang op zich laat wachten en nieuw duur is in aanschaf, maar ook omdat onze 'onbetrouwbare' overheid de regels plotseling veranderde en omdat gelet op mijn jaarkilometrage met de huidige actieradius men mij afraadde puur elektrisch te gaan rijden, besloot ik over te gaan tot aanschaf van een tweedehands V60 D4.

Het is een zo goed als nieuwe D4 geworden met vrijwel alle pakketten en opties die je je ongeveer kunt voorstellen. Het was een demo van maart 2019 en ik heb hem aangeschaft met 9.750 km op de teller. De 20-inch velgen waarvan hij was voorzien heb ik vervangen door 19-inch omdat ik 20-inch te stug vond rijden bij de proefrit.

Specificaties:
- V60 D4 GT Inscription
- Bright Light metallic
- Nappa leder met ventilatie Charcoal/Amber
- Inscription Plus Line
- Scandinavian line
- Business Pack Connect
- IntelliSafe Pro Line
- Audio Line (o.a. Harman Kardon)
- Luxury Line
- Exterior styling kit
- 19 inch V5 trinted silver
- tal van opties w.o. gelamineerd glas rondom, full led koplampen met adaptive bochtverlichting, keyless drive, verwarmbare ruitenwisserbladen, alarmklasse 3 etc.
Het zit er allemaal op!

Zoals het er nu naar uitziet leg ik ook de komende jaren veel km af, dus ik zal voldoende ervaring opdoen met de V60 die ik graag met iedereen wil delen.

4 maanden verder

  • 25.500 km

Inmiddels de nodige km afgelegd. Afgelopen week winterbanden gemonteerd en de polestar-tuning laten installeren. Daardoor is het versnellen in het middengebied beter en schakelen soepeler geworden.Ook zijn de uitlaatchroomranden vastgezet. Die trilden enigszins.

Over het rijden kan ik kort zijn. Dat is heerlijk. Ik rijd bijna standaard met distance alert en soms met lane keeping er bij aan. Dit biedt veel comfort. En veiligheid. Prima is dat de sensor de voorganger op heel grote afstand al scant. Nadeel is dat hij soms dan ook heel abrupt inhoudt. Iets wat je zelf niet doet. Maar eenmaal op dezelfde snelheid als je voorganger is het fijn.

Het scherm, de gebruiksmogelijkheden, stemopdrachten etc. Het is niet foutloos, maar wel heel goed, snel en werkt prima. Voor navigatie gebruik ik een mobiele hotspot op mijn telefoon. Bijna zo goed als google. Jammer vind ik dat je je gemiddelde verbruik niet kunt instellen op aantal km/l km.
Lijkt mij kleine softwarematige aanpassing. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag!

Het comfort van de stoelen en de stoel- en stuurverstelling is bij vorige Volvo's echt beter geweest. Echt comfortabel vind ik de stoelen niet. Dat was bij mijn V50's en V60 PIH echt beter. Ik vind dat het stuur niet ver genoeg naar je toe kan. En door het panoramadak kan je stoel ook niet ver genoeg omhoog. Door de vanuit veiligheid hoge deur en relatief kleine hoogte van het raam is de dorpel van de deur waar je je arm op kunt leggen vrij hoog. De ideale instelling heb ik nog niet gevonden. Al hangt dit natuurlijk erg van in dit geval mijn lichaamsmaten en verhouding af.

Het verbruik van de D4 is netjes. Bij mijn lange snelwegritten van ca 320-500 km per dag op de toegestane snelheid (100 resp 120 resp ) bedraagt het gemiddelde verbruik over ca 25.000 km 1:16. Ook bij de koudere dagen prima.

Een Volvo 'nieuwe stijl'

  • 183.000 km

Mijn vorige review is (erg) lang geleden. De km zijn omgevlogen zonder al te veel problemen en met veel comfort, gemak (wat deze auto heeft vrijwel alle accessoires die je op nieuwe auto's en de V60 kunt hebben) en betrouwbaarheid.

Enig kanttekening is dat de deze V60 niet meer zo betrouwbaar en kwaliteitswaarde is als de vroegere Volvo's. Dan heb ik het over de (ventilatie)stoelen die te dun zijn. En het feit dat ik al de (dure elektrische) achterklepdragers heb moeten vervangen.

Het gemiddeld verbruik is al 2 jaar 5,9l/100 km oftewel bijna 1:17. Prima vind ik. Dit zijn vooral snelwegkm. In de stad telt het hoge gewicht nadrukkelijk mee en haal je een veel hoger verbruik.

Ik denk al een tijdje na over mogelijke inruil. Enerzijds vanwege de kmstand (al is dat voor een Volvodiesel nog niet veel), anderzijds de waardedaling en daarmee lagere inruilprijzen (als gevolg van imagoschade diesel, wat vanuit milieu- en duurzaamheidsoptiek onterecht is vind ik), hoge mrb-lasten en hoge dieselprijs.

Daarbij kijk ik nadrukkelijk naar een EV. In eerste instantie denk ik aan een Volvo. Maar de EX-30 is te klein en laat nadrukkelijk steken vallen op vlak van verbruik en ergonomie. Bij de XC-40 zit je erg op de bok. En de XC-90 is veel te groot, zwaar en duur. Kortom, op dit moment geen EV van Volvo dus.

Een PEH? Misschien een XC-60 T6 of T8. Liefst met 75 km actieradius. Maar die zijn nog te jong en te duur.

Conclusie? Ik blijf nog maar even doorrijden. En wachten op een XC-40 die wordt omgebouwd qua uitstraling en zit a la een EX-30.

Betrouwbaar en comfortabel

  • 228.000 km

Eigenlijk is het ongelofelijk hoe makkelijk een Volvo, ook deze V60 en dan vooral de D4 probleemloos zijn km maakt. Behalve normaal onderhoud heb ik nergens calamiteiten ondervonden. De motor, wielophanging, koelsysteem, electronica, verlichting. Alles werkt zoals het moet. En de remmen moeten voor zover ik kan nagaan gewoon qua onderhoud vervangen worden.

Wat ik vooral bijzonder vind is dat de banden zo lang meegaan. Zonder dat extra uitlijning nodig is gaan zowel de zomer- als winterbanden zeker 60.000 km mee. En op de winterbanden is de D4 bijna nog zuiniger (1.200 km op een tank als ik constant 100 zou rijden) dan op zomerbanden.

Wat vind ik jammer of irritant?
De snelheid van de computer en middenconsole. Het vinden van een route is snel. Maar opstarten van alles en verwerken kan echt wel sneller. Zeker naar (koude) nacht.
De averwarming werkt het best als het 3 gr of kouder is. Is de auto ingesteld op Scandinavische temperaturen? Bij 10 gr of meer is het gewoon niet warm te krijgen. Boven 20 gr buitentemperatuur doet de airco weer prima zijn werk. Maar onze termpetatuur zit toch juist het meest daartussenin en dan tocht het min of meer in de auto of is gewoon niet echt lekker.
De stoelen met koeling zijn op een warme zomerdag natuurlijk lekker. Maar ze beginnen nu na 5 jaar en bijna 230.000 km echt wel door te zitten. Dat is gewoon omdat hij van fabriek af dunner is dan de gewone stoelen. Logisch ook omdat anders de koeling en verwarming onvoldoende kunnen werken. De koeling in de stoel kun je missen vind ik. Net als het te openen panoramadak. Fijn dat de zon er doorheen valt. Maar ik heb het zo weinig open ....

De volgende?
Ik orienteer mij al een tijdje op een XC60 T6 of T8 long range. Vanwege de long range van ergens tussen 2022-2024 dus. Ik rijd vooral snelweg dus eigenlijk is dat niet de beste oplossing. Maar ja, diesels zijn door het dieselgate van VW helemaal uit de gratie geraakt dus een alternatief is er niet. Bij Volvo ook elektrisch niet, want 2e hands zijn die er nog niet vooorlopig de komende jaren. En ik wil wel een occasion met alles er op en er aan, dus een ultimate. Want verwend met full options huidige D4 ben ik wel. Tegelijk heb ik een max. bij te betalen bedrag in mijn gedachten. En dan blijkt de XC60 opeens wel erg duur als occasion.
Dus dan nog maar een jaar doorrijden. Of nog langer?

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.