Volvo V60 D3 Momentum (2018) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D3 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 48.500 km |
Na 5500 km mijn indrukken met focus op Auto Pilot Assist
- 5.500 km
Midden oktober 2018 had ik de BMW F31 (318d Touring) 5 jaar in leasing; geen greintje klachten, niks problemen en tot volle tevredenheid van nieuw gereden naar een km-stand van ca. 140.000 km. Tijd voor een opvolger dus! Na de Alfa 159 SW en de BMW opnieuw een break in het D-segment, maar de hele heisa rond WLTP gooide best wel wat roet in het eten. Ik moest mijn order doorgeven in juli / augustus, maar letterlijk hele horden auto’s waren toen niet bestelbaar wegens onduidelijkheid over de CO² uitstoot (en de fiscale consequenties daarvan). Stockmodellen bij de vleet, maar ik stel mijn auto liever zelf samen.
Waarom niet opnieuw een 3 serie nemen? De huidige is een erg fijn rijdende auto en op dat moment wegens de vervanging in 2019 als uitloopmodel dik te configurereren met interessante promo’s, maar … de huidige 3-serie dateert in de basis uit 2012 en is een “analoge” auto; ik moet 5 jaar rijden (dus ergens tot 2023) met de volgende leaser en dan is die 3 een echt fossiel op “digitaal” vlak, met name qua rijhulpsystemen (ik durf het niet semi-autonoom rijden noemen). Impliceert ook dat ik voor het eerst een automaat ga rijden. Voor in het weekend en zomerse fun ritjes heb ik een MX-5 uit 2008 in de garage staan, maar mijn auto voor de dagelijkse verplaatsingen moet aan andere criteria voldoen.
De nieuwe 3-serie komt dus te laat op de markt voor mij, dus het vizier gericht op een splinternieuw automodel dat ik 5 jaar geleden ook al op de radar had, de Volvo V60. Andere concurrenten zoals de Audi A4 en de Mercedes C hebben recent allebei een facelift gekregen, maar los van het feit dat ik weinig tot niks heb met die merken wou ik vooral een volledig nieuw model. Enter V60 dus. Het kleinere broertje van de V90, maar in vergelijking met het uitgaande model heeft ie een sterke groeispurt ondergaan waardoor binnen- en bagageruimte nu wel aansluiten bij de Duitse 3.
Dan de keuzes :
• Benzine of diesel? De Belgische basisversie in benzine is vooralsnog de T5 met 250 PK (en 150g C0²) dus sowieso een diesel. D3 of D4? Beiden konden, maar aangezien ik uitrusting belangrijker vind dan prestaties voor een daily driver is de keuze gevallen op een D3 tweeliter met 150 PK.
• Handgeschakeld of automaat? Automaat was een must omdat ik tegenwoordig dagelijks minimaal 1h in de file sta aan te schuiven.
• Basis / Momentum / Inscription? Alle 3 waren mogelijk qua budget, maar de Inscription valt af met zijn 18” wielen en 4g teveel CO². De Basis valt ook af wegens een erg beperkend optiebeleid van Volvo, dus met zachte hand word je zo richting Momentum geduwd. Dit kunstje beheerst BMW beter qua configuratie…
• Wielen? De standaard 17” die met de Momentum komen. Groter smoelt beter maar kan niet met onze car policy.
• Kleur? Er zijn in België 13 kleuren leverbaar, waarvan 11 metallic kleuren, wat een eis is van de lease maatschappij. Rood (Fusion Red / 725) en Bruin (Maple Brown / 722) mogen niet gekozen worden. Onyx Black en Black Stone wil ik niet wegens al een zwarte cabrio in de garage. Denim Blue is een twijfelgeval. Bij de dealers waar ik gaan kijken ben waren de toonzaalexemplaren Crystal White of Birch Light. Echt lastig om dan een andere kleur te kiezen zonder ze in het echt te hebben gezien. Ik was al half om naar Osmium Grey (714) toen ik een interessante tip kreeg – kies de kleur die gebruikt wordt in de brochure en dat is in het geval van de V60 Pebble Grey.
• Binnenbekleding? Moritz leder comfortzetels met elektrisch verstelbare lendensteun en een verlengbaar zitkussen. Over de kleur heb ik wat getwijfeld. Finaal heb ik voor de tint Amber gekozen, vergelijkbaar met de kleur van cognac. De reden van de twijfel was hoe dit zou passen met de buitenkant. Zwart was wellicht een veiliger optie, maar dat maakt de auto wel erg donker binnenin (zeker omdat ik itt de BMW geen panoramisch dak meer zal hebben).
De packs:
• Intellisafe Pro Pack : adaptive cruise control en pilot assist, dodehoekwaarschuwing etc. – hier kijk ik enorm naar uit voor het dagelijkse file verkeer ’s ochtends; deze optie moet gecombineerd worden met auto dimmende spiegels.
• Sensus Navigation Pack : over getwijfeld aangezien ik al anderhalf jaar met Waze navigeer, maar het erg knappe 12,3” adaptief bestuurdersdisplay & Android Auto hebben me over de streep getrokken voor deze toch vrij dure optie. De navigatie komt met Real Time Traffic Information en levenlange gratis updates van de kaart. Dit kan via de thuiswifi volgens de dealer.
• Winter Pack : no brainer als koukleum.
• Versatility Pack : het gemak van een elektrische kofferklep went erg snel dus na 5 jaar zou ik me er snel aan ergeren om dit niet meer te hebben. In Nederland is deze standaard overigens. Wel zal ik de split tailgate van de BMW waarbij het glazen deel afzonderlijk kan geopend worden voor kleine spullen wel missen.
Losse opties :
• Parkeersensoren voor
• Volvo Guard alarm
• Reservewiel 125/80 R17
De bestelling is geplaatst 10 september met een voorziene levering in de tweede helft van november. 23 november kon ik de auto ophalen. Een bijzonder keurige aflevering gekregen.
Flash forward naar ruim 2 maanden verder en dik 5.500 km op de teller. Intussen staan hier een vijftal reviews van de nieuwe V60 en ik kan wat erin beschreven wordt enkel onderschrijven. Het is een enorm rustgevende auto, gericht op het behagen van de inzittenden door zijn stille werking, erg comfortabele stoelen, aangename en intuïtieve bediening (het touchscreen heb je maar erg beperkt nodig gezien de uitgebreide bedieningsmogelijkheden aan het stuur en de stembediening), soepel werkende combinatie motor/automaat.
Ik wil het in deze review graag even hebben over een aspect dat in de andere reviews minder of niet aan bod is gekomen : de (optionele) Auto Pilot Assist. Voor mij naast de knappe lijn dé reden om voor de V60 te kiezen.
Wat doet Auto Pilot Assist : zelfstandig optrekken / schakelen / sturen / remmen – afstand houden / stoppen. Het laat zich bedienen via 7 knoppen die links op het stuur zitten. De eerste stand is gewoon de snelheidsbegrenzer, die heb ik nog nooit gebruikt. Tweede stand is de adaptieve cruise control, die is instelbaar in 3 volgafstanden – in de praktijk werkt de middelste stand voor mij het beste. De derde stand is het Auto Pilot Assist waarbij de auto zelf gaat sturen. Of beter gezegd : tussen de lijnen houden. Als de lijnen wegvallen (en dat gebeurt al eens in België) schakelt de auto terug over op de ACC. Hier word je als chauffeur niet auditief van verwittigd. Volvo wil dat je als bestuurder bij de les blijft. Hoe lang kan de auto zelfstandig rijden zonder de minste ingreep? Dat varieert ifv de snelheid – bij 120+ duurt het een 15 à 20 seconden eer de auto vraagt om het stuurwiel even aan te raken, op lagere snelheden kan het systeem tot enkele minuten “alleen” rijden. In de file leg ik mijn linkerknie tegen het stuur en kan ik autonoom rijden zolang ik dat wil.
Ik gebruik het systeem zoveel ik kan en heb dus al een paar 1000km ervaring met het zelfstandig rijden en heb het systeem nog niet op een fout kunnen betrappen. Toch zijn er enkele beperkingen : (1) het blijft opletten bij het zelf wisselen van rijstrook of bij invoegend verkeer op een ringweg, (2) Auto Pilot wordt uitgeschakeld na een 3-tal seconden stilstaan en dan heeft de auto een tikje op het gas nodig om weer zelf verder te rijden. Deze periode zou gerust wat langer mogen zijn maar is allicht een bewuste keuze van Volvo om attent te blijven. Ook rijdt de auto zelf minder smooth dan als je zelf zou rijden : een voorligger “verdwijnt” door nemen afrit etc. en de auto ziet een vrije ruimte en gaat er snel vandoor tot een voorligger in het bereik van de radar komt en hij in de ankers gaat. Perfect is het dus zeker niet, maar ik ben er desalniettemin erg tevreden over. De file wordt niet korter door met Auto Pilot te rijden, maar je jaagt je niet op, hobbelt zonder de minste inspanning mee en kan je gedachten de vrije loop laten (of mails lezen, niet goed, ik weet het…).
Wat zijn tot dusver de mindere punten aan de V60?
• De royale ruimte binnenin vertalen zich in buitenafmetingen die in de stad en vooral in parkeergarages ronduit hinderlijk zijn. Het is de 1ste x dat ik parkeersensoren V heb en bij de V60 heb ik ze echt nodig. Een V60 is dan wel korter dan een V90 maar vreemd genoeg wel iets breder…
• Het verbruik (Euro 6d + AdBlue) ligt 20% of 1 liter hoger dan de tweeliter van BMW uit 2013… daar komt bovenop dat de tank kleiner is EN – mega irritant – zodra de auto maar 90 km rijbereik meer heeft (na zowat 700km) komt er een permanente “pop up” op de digitale tellers dat je daar constant aan herinnert en kan je het radio / navi / telefoon / boordcomputer menu etc. niet meer bedienen vanaf het stuur. Wie verzint het?
• Het bagagescherm in de koffer is het slechtste wat ik ooit heb gezien – totaal onpraktisch, bedenkelijke kwaliteit, echt een misser zeker gezien de kwaliteit die het interieur uitstraalt
Samenvattend : na ruim 5.000 km erg blij met de keuze voor deze comfortabele kilometervreter die me feilloos & effortless door de spits loodst
Update na 11500 km
- 11.500 km
Inmiddels de tellerstand verdubbeld en nog steeds blij met mijn keuze, al zou ik achteraf gezien wellicht toch een andere kleur hebben gekozen (ofwel Osmium Grey ofwel toch een zwart lederen interieur). Ik wil het bij deze update hebben over 2 veiligheidssystemen, het verbruik en de laadruimte.
Een veiligheidshulp die prima werkt is het "Rear Collision Warning" : bij het achteruit rijden uit bvb. een parkeerplek checkt deze of er auto's aankomen en zo ja wordt een geluidssignaal gegeven en als je dat negeert stopt de auto zelf. Handig.
Over een ander veiligheidssysteem ben ik niet te spreken, namelijk het City Safety. Op papier attendeert dit met licht- en geluidssignalen
en rempedaaltrillingen op plotseling opdoemende voetgangers, fietsers, voorliggers etc en bereidt de auto voor op een noodstop als je zelf niet binnen een redelijke tijd reageert. In de praktijk bij mijn auto geeft het enkel valse alarmen en dit al een 8-tal keer, eens om de 2 weken dus. Zelfs zonder dat er een tegenligger in de buurt is... de eerste keren schrok ik me rot, de auto moet binnenkort toch naar de dealer, ben benieuwd of ze hier iets aan kunnen doen. De reden dat de auto op service moet is dat mijn Volvo on call abonnement zogezegd verlopen is en de Volvo app, de real time verkeersinfo etc. niet meer werken. Aangezien ik de navi weinig of niet gebruik (ik heb het King Level bij Waze) stoort het mij niet zo maar wil het wel opgelost zien.
Het dieselverbruik is gestabiliseerd op 5,6L/100 km, nog steeds een halve liter meer dan de 318d Touring die ik voorheen had maar de V60 is zwaar en rijden op de ACC is niet bepaald eco driving aangezien die weinig of niet laat rollen maar ofwel gas geeft ofwel remt. Bij vlot verkeer gebruik ik nu altijd de Eco rijmodus, jawel. In tegenstelling tot de BMW Eco Pro werkt het hier wel goed EN je kan start/stop uitzetten EN het ESC in sportstand zetten EN zelf nog schakelen ook EN de zetelverwarming blijft lekker aan. In het digitale dashboard wordt de toerenteller vervangen door een Eco meter die op een schaal van donkergroen naar donkergrijs aangeeft hoe "eco" je rijdt. Lijkt een gimmick, is het niet want in deze stand kan je bij het uitrollen "coasten" omdat er niet meer op de motor wordt geremd maar de bewegingsenergie wordt benut om de auto zoveel en zo ver mogelijk te laten uitrollen. Absoluut niet bruikbaar in alle omstandigheden (stadsverkeer of afdalingen bvb) maar bij snelwegritten waar je regelmatig van het gas af moet om andere weggebruikers te laten invoegen of omdat het verkeer even vertraagt helpt het om het verbruik te drukken. Ik verwacht rond de 15.000km AdBlue te moeten bijtanken als de meter het peil correct weergeeft.
Tot slot een opmerking over het praktisch aspect : de vorige V60 was aan de kleine kant voor het segment, de nieuwe heeft de bakens op dat vlak verzet. Ik had onlangs dakplaten van 2m lengte x 1m breedte nodig voor een constructie in de tuin en die gingen er wonderwel in met dank aan de passagierszetel waarvan het ruggedeelte bizar verticaal kan komen.
Nu de eerste mooie lentedagen er zijn, moet ik wel zeggen dat ik een panoramisch dak mis, maar dat kreeg ik niet geconfigureerd binnen mijn budget. Reden te meer dus om wat vaker de MX-5 uit de garage te halen ;-)
1 jaar / eerste onderhoud
- 25.000 km
Deze week heeft de V60 zijn eerste onderhoud en software update gehad. Eigenlijk heb ik de auto pas binnen 3 weken 1 jaar, maar de onderhoudsindicator liep al een tijdje te zeuren. Ik heb iets minder kilometers gereden dan verwacht, maar dat komt omdat ik beduidend meer heb gereden met mijn MX-5 tijdens de voorbije mooie zomer.
Vorige week een 5-daags verblijf in de Bourgogne gedaan en omdat er wijn moest meekomen uiteraard de Volvo genomen. Ik heb zowel op de heen als de terugreis ongeveer 2/3de van de 600 km enkele reis op godvergeten départementales gereden vanaf de Belgisch-Franse grens via Toul over Langres en Dijon naar de bestemming in Meursault. Dat betekent in totaal toch een 8-tal uur sturen en dan toont de Volvo zijn voor mij sterkste punt, namelijk het comfort en rijgemak waarmee hij de kilometers in alle rust aan elkaar rijgt op een manier die voor de chauffeur totaal niet vermoeiend is.
Nog enkele cijfers : gemiddeld dieselverbruik over de ganse afstand is 5,4L/100km, de gemiddelde rijsnelheid 55 km/h en AdBlue moet elke 12 à 13.000 km worden bijgevuld.
Electronica gremlins en Corona
- 34.987 km
De betrouwbaarheid van de Volvo wordt een tandje teruggeschroefd: niet zozeer omwille van de mechaniek (werkt perfect), de interieur afwerking (ik schat het niveau behalve de bagage cover een stuk hoger in dan mijn vorige F31 3-serie!), maar de elektronica heeft me al meermaals in de steek gelaten.
Na het jaarlijks onderhoud 2x moeten teruggaan naar de garage omdat na het starten (1) de waarschuwing "airbags uitgeschakeld" gong-gewijze binnenknalde en (2) geen "Autohold" meer (parkeerrem). In dat laatste geval werkt AutoPilot ook niet , dus erg vervelend. 2x naar de garage moeten gaan, wachten en tijdverlies. Na 2 updates en telkens 2h wachten is het opgelost tot dusver.
De voorbije week een nieuwe storing : ruitenwissers zowel voor als achter die op hol slaan en niet af te zetten, zijn ook al staan ze "uit", dus in de 0-positie qua schakelaars. Dus bij 25 graden en volle zon ruitenwissers die om de paar seconden over warme droge ruiten zwiepen of eerder piepen / schrapen ...
Door de lockdown nog geen 1.000 km gereden sedert mid maart @telewerken met de V60. Zoveel mogelijk verplaatsingen te voet, met de fiets of de step en als het weer het toelaat met mijn MX-5.
Fijn rijdende en erg comfortabele auto? Absoluut. Maar, met wat ik nu heb ervaren wordt de volgende leaser geen Volvo
Update na 2,5 jaar V60
- 40.800 km
Intussen net geen jaar verder na de vorige update en de V60 heeft deze week zijn 2de onderhoud gehad. Dat was ettelijke maanden te laat, maar aangezien ik de voorbije 11 maanden amper 8.000km heb gereden (en weinig koudstarts heb gemaakt) zag ik daar geen graten in. Een aantal keer ben ik er mee gaan rijden omdat ie al enkele weken stilstond louter om de batterij terug bij te laden. Geen opmerkingen verder, geen problemen dus ik schroef de betrouwbaarheid terug een ster omhoog naar 4. Nu ik DAB in mijn MX-5 heb, mis ik het wel in de Volvo, maar dat was een vrij dure optie en ik zat met mijn configuratie echt tegen de budgetlimiet aan.
Het aantal kilometers op jaarbasis zal vanaf nu stilaan terug omhoog gaan, maar op pre-Corona niveau zie ik het voor mij niet gauw gebeuren, ook al omdat ik het voorbije jaar beslist heb 4/5de te gaan werken. Dit plus het feit dat we het tijdperk van 2 uur of meer autorijden voor een meeting van één uurtje nu wel achter ons hebben gelaten. Bij ons zal hybride thuis / kantoor werken de standaard worden en er zullen geen nieuwe leasecontracten meer afgesloten worden voor diesels, terwijl dat tot voor 2-3 jaar echt wel de regel was. Maar ik zit nog maar net halverwege mijn contract en tegen dat het afloopt zie de automarkt er wellicht weer heel anders uit.
3 jaar V60
- 44.300 km
Vandaag zijn de winterbanden gemonteerd en is de V60 op een paar dagen na 3 jaar in mijn bezit. Zoals je aan de km-stand kan zien wordt er nog steeds erg weinig mee gereden, de voorbije 16 maanden ca. 9.000km. Deze zijn probleemloos verlopen op 2 recente kleine zaken na, 1x een foutmelding van het bandendruksysteem (niks aan de hand en gereset na checken bandenspanning) en een afstandsbediening die steeds nukkiger wordt om de auto te ontgrendelen. Vermits ie nog op >50m afstand op slot wil gaan, ligt het niet aan de batterij maar aan het zendertje.
Ik betrap mezelf er ook op om vaker de ND MX-5 te nemen & vermits de 'wat leuk een nieuw autospeeltje' factor daarvan na 7 maanden al weg is geeft dat wel aan hoe graag ik er mee op rij; ik ken na 6 jaar wel de charmes van een NC MX-5 maar zou echt nooit meer terug willen naar dat model hoe goed mijn ervaringen (zie review) er ook mee waren.
Dat brengt me bij het volgende : het traditionele Belgische leasing model ("premium", 4-5 jaar / 120-150.000km) wordt door werknemers meer en meer in vraag gesteld sinds Corona icm telewerken. De V60 kost mij evenveel netto per maand of ik er nu weinig (zoals heden) of veel mee rijd, naar mijn aanvoelen is het dat geld niet langer waard. Er wordt volop ingezet op alternatieven zoals een mobiliteitsvergoeding waarbij je zelf kiest hoe je het equivalent van het leasebudget indeelt en je persoonlijke mobiliteitswensen invult. Als dat er komt en fiscaal niet nadelig is in vgl. met nu denk ik daar voor te kiezen. Tweedehands Euro 5/6 Mazda of Honda (merken die ik niet kan leasen) zou ik ook perfect blij mee zijn. Time will tell.
48,500 km - Volvo ingeleverd
- 48.500 km
Voilà, de professionele wegen scheiden zich, in onderling overleg vorige week de arbeidsovereenkomst beëindigd op een zeer correcte manier @ik word een jaar doorbetaald en de V60 dus netjes gepoetst & gepolisht ingeleverd vanochtend bij de werkgever.
Was wel een dingetje want ik had plots geen mobiel abonnement meer toen ik onderweg was & Waze me door de Antwerpse wegverzakkings misérie moest navigeren. GSM abonnement was blijkbaar iets te snel stopgezet (wat niet was afgesproken), daar maken we morgen werk van.
Mijn eigen conclusie over de V60 2018: een erg aangenaam rijdende auto mits met de juiste opties (leder upgrade, comfortzetels, audio upgrade, Auto Pilot Assist...) en de juiste mindset als bestuurder.
Komende uit een BMW 3 Touring is het het qua dynamiek niet echt een uitblinker namelijk maar een heerlijke auto voor langere ritten. Betrouwbaarheid is wel een dingetje qua electronica gremlins, maar top was het niet echt bij mijn exemplaar dat bij de eerste van de band is gerold.
Nooit mee stilgestaan, wel veel ergernis mee gehad.
Voorlopig rij ik door met de Mazda ND Sport / Recaro als enige auto maar a.s. zaterdag ga ik zien voor iets meer praktisch van hetzelfde merk ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD Inscription ORIG. NL. NAP KM. | MEMORY SEAT | HARMAN KARDON AUDIO | 360 CAMERA
- 2021
- 99.998 km

Volvo V60 B3 AUT(8) INSCRIPTION SCHUIFDAK HARMAN KARDON ACC BLIS TREKHAAK
- 2021
- 143.019 km

Volvo V60 2.0 B4 Plus Dark | Adaptive Cruise Control | 19” | Camera | Apple Carplay | Memory Seats | Leder | LED |
- 2023
- 47.029 km