AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo V60 D3 Momentum (2018) #2

autoreview

Volvo V60 D3 Momentum (2018)

Signalement

UitvoeringV60 D3 Momentum
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst64.909 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 4 km

Veel eerder dan verwacht mocht ik mijn nieuwe Volvo ophalen. Dat had mede te maken met de kilometers op mijn vorige auto, die overschreden het leasecontract ruimschoots en dus moest er versneld geleverd worden.
Hiervoor reed ik in een a4 Avant (TDI Ultra 150pk) en daarvoor in een Passat Variant met soortgelijke motor.

Waarom koos ik voor deze auto:
Budget: Volvo was de enige waar ik een degelijke auto ruim kon aankleden. De gevestigde 3 serie Touring, A4 Avant en Passat hebben gezien de nieuwe wetgeving een lage restwaarde en zijn leasetechnisch dus niet interessant.
Looks: Smaak is persoonlijk, en persoonlijk is deze auto helemaal mijn smaak. Zowel buiten als binnen.
Ruimte: Deze auto is groot - was wel even wennen toen ik instapte.
Veiligheid: ik rij 50k km per jaar en heb wat nare dingen gezien onderweg. Vroeger interesseerde dit aspect me minder, nu er een ukkepuk achterin zit in het weekend is dit aspect belangrijker geworden voor me.

Aflevering zelf:
Volvo doet het goed - er waren zoveel afleveringen dat er geen ruimte was om hem onder een doek te zetten. Voor mij niet erg - ik haalde de auto tussen afspraken door op en kon zo direct de weg op. 'Direct' is een rekbaar begrip, er komt nogal wat bij deze auto kijken als je er de eerste keer in zit en dus uitvoerige uitleg gekregen.

Voor de goede orde het model, de toeters en de bellen:
V60, D3 (110kW/150PK), Momentum, Geartronic
Kleur Pebble Grey
Business Pack Connect Plus
Intellisafe Pro Line
Verlichtingspack 2
17" Velgen
Drive mode settings
Sportstuur
Getinte achterruiten
Moritz Contourstoelen - wel fijn bij 50k+ km per jaar.
Parkassist voor/ achter
Automatisch dimmende binnen/ buitenspiegels
Trekhaak (electrisch in/uit klapbaar)

Erg fijn geholpen bij de dealer in Breda. De NPS score is ook hier - dit was bij mijn vorige Audi en daarvoor bij Volkswagen helemaal zo - erg belangrijk.

Ruwweg 90 minuten later start ik de motor en maak ik de eerste kilometers. Vol verwachting - en zeker niet teleurgesteld; wat een rust, wat een gemak, wat een ruimte om me heen. Ik kom uit een 2015 A4 en dan is dit toch echt een overzichtelijkere auto. Grootste verschil is de stuursensatie. In mijn vorige auto had je het idee dat je zelf de stuurbekrachtiging was, hier is het juist andersom. Het voelt alsof je een stadsauto stuurt, en niet als 2300KG.

Voor nu ga ik kilometers maken. Als er 5000 kilometer staat meld ik me weer.

De kop is er af

  • 5.142 km

Zoals al aangegeven zou ik na de eerste 5K mijn bevindingen delen.
Op de kop af heb ik de auto nu één maand. Er staat 5142 kilometer op de teller.

Dus... hoe bevalt het? Alles wat hieronder staat zijn mijn bevindingen en dus subjectief.

Ik rij enorm fijn met deze auto en ben er heel blij mee. Onderstaande gaat af en toe wat kritisch klinken maar het is spijkers op laag water zoeken want het is echt in alle opzichten een premium koets.
Afin - de auto: Hij stuurt als een boodschappenwagentje ondanks de lengte en het gewicht. Dit is overigens in te stellen in je eigen drive mode. Het zitcomfort is bizar goed, dat mag ook wel voor de toplijn stoelen. Het is voor mij onmogelijk om niet fijn te zitten. De software aan boord heeft me tot nu toe niet in de steek gelaten (hierover later meer) en werkt feilloos. De menu's zijn intuïtief en bovendien overzichtelijk. Qua ruimte geen gebruik - kerstbomen, kinderwagens, ritjes milieustraat in combinatie en hou altijd zeeën van ruimte over. Interieur is echt heel mooi en bovendien prachtig afgewerkt. Het is een 'nice to have' om in een voorverwarmde auto stappen zonder te hoeven krabben omdat je vanuit je bed met een app de motor en kachel aanzet; maar wel eentje waardoor je lachend naar je auto loopt in de ochtend.

Waar ik aan moet wennen is adaptive cruise control. Werkt als een trein bij rustig tot matig verkeer. Bij druk verkeer is dit erg onrustig en laat simpelweg te veel ruimte zodat men constant tussen jou en de voorligger piept. De reactie van de auto is om meteen te remmen - en daardoor ontstaat een onrustig verkeersbeeld achter je. De auto zou beter kunnen anticiperen op degene die ertussen piept want die komt er op snelheid tussen en remt dus meestal niet. Resultaat nu: Volvo remt eerst hard op de 'tussenpieper' en moet daarna gas bijgeven om aansluiting te vinden.
De auto pilot gaat bij mij aan op het moment dat het file rijden start. Dit is een verademing in een file - ik wil echt nooit meer anders. Op B wegen werkt het ook goed maar merk ik toch dat ik liever zelf stuur. Een paar testen bij wat fermere bochten hebben we geleerd dat het niet foutloos is (lees; menselijk ingrijpen was nodig).

Waar ik niet aan ga kunnen wennen is het verbruik. Dat is voor een diesel anno 2018 simpelweg veel te hoog. Het blok verbruikt vergeleken met mijn vorige A4 of daarvoor Passat heel veel. Dat is ook de reden dat ik de monitor op Autoweek ben gaan vullen. Gemiddeld zit ik nu op 6,3 liter per 100KM. Opvallend is wel dat ik in de comfort mode veruit het hoogste verbruik heb - in Individual/ Dynamic en (logisch) ECO is dit lager. Dubbel jammer als je erbij optelt dat de auto elke keer opstart in de comfort mode. Het verbruik op de snelweg is overigens niet eens zo heel gek. Bij 100 is het ongeveer 1 op 23 (4,3l/100km), bij 130 is het 1 op 18 (5,5l/100km) en bij 145 komt het neer op 1 op 15 (6,8l/100km). Het echte verbruik zit hem in de stads/dorps kilometers. Ik trek nu de voorzichtige conclusie dat de D3 hard moet werken om het geheel aan de gang te krijgen. Hier zal ik na 10k km meer over weten.
Overigens is de auto niet ' langzaam' de D3 krijgt het geheel vlot aan de gang en heeft vooral tussen 100-120 km veel 'over'. In combinatie met de geartronic ben ik zelfs snel weg bij een stoplicht.

Software zou ik op terugkomen. Het systeem an zich is foutloos. Je hebt veel opties en die weet je heel snel te vinden. Wel de eerste terugroep actie te pakken; het On-Call systeem heeft een update nodig.

Alles bij elkaar is dit echt een top wagen om mee te rijden. Aanrader voor iedereen die BMW/Audi/VW gewend is en een keer verder wil kijken.
Als ik dan toch iets moet opmerking zijn het deze dingen:
1) Drive mode setting - zoals ik aangaf; elke keer als de auto start staat hij als default op 'comfort'. Ik heb niet voor niks die Individual mode aangemaakt. Het is spijkers op laag water zoeken maar op zijn minst jammer - en dus ook milieutechnisch de minste keuze.
2) Om tussen adaptive en standard cruise control te schakelen moet ik het systeem door in het midden console. Dit zou ik liever ook op het stuur willen doen.
3) Het Intellisafe pakket met autopilot en alles toeters en bellen is werkelijk geniaal. Veilig, altijd 6 ogen rondom je auto en met auto pilot en adaptive cruisecontrol ook nog eens ontspannen. Er zit echt ook een maar aan; het beperkt wel het gevoel in het sturen. Of je nou over kasseien, door een put of over asfalt gaat - het voelt hetzelfde. Ik denk dat de gemiddelde leaserijdende snelwegklant (zoals ik) er weinig om zal geven maar ik meld het maar.

Voor nu; over 2 weken naar Oostenrijk.
Ergens tussen de 10 en 20K km meld ik me weer.

Bijna de eerste beurt

  • 26.800 km

Tijd voor een update.
De auto is nu net 5 maanden in mijn bezit, er staat 26.800 kilometer op de teller. Ik kan nu dus ook meer bevindingen delen. De tendens uit de eerdere reviews zet zich wel door.
Probleemloos en met een glimlach rij ik naar de 30k beurt op wat AdBlue tussenstops na. Qua verbruik valt op dat de wissel naar zomerbanden marginaal verbeterde. Totdat de temperatuur omhoog ging, bij warme nachten is het verbruik opeens significant lager en haal ik makkelijk 50km meer uit een tank. Geen idee hoe ik dit moet duiden. Ook omdat ik het in de verbruikmonitor hier niet terug zie.

De software werkt feilloos. Gelukkig maar want ik wissel veel tussen de cruise control modes. Adaptieve cruise control werkt erg fijn in files en op de Duitse snelweg. In Nederland op een doorgaande dag is het onhandig en houdt de auto zo veel afstand dat mensen achter mij zich dan moeten inhouden om niet rechts in te halen. Resultaat; zodra de file ophoudt ga ik door het menu heen en zet ik adaptieve cruise + autopiloot uit. De systemen om aanrijdingen te voorkomen blijven dan overigens wel werken. Ze zijn aanwezig en helpen ook echt.
Er zijn verschillende ingrepen mogelijk door de auto; van geluiden tot all-out noodstop. De geluiden komen vrij snel los maar zijn over het algemeen wel terecht. Bij snel remmend verkeer in drukke tijden geeft hij een waarschuwing. Als de auto ook echt zelf gaat ingrijpen (remmend) merk je wel dat hij erg snel op ABS schiet. Het rempedaal reageert compleet anders dan mijn eerdere auto’s in zo een geval. Het is een raar gevoel; het lijkt namelijk of je door de rem heen trapt als de ABS aanschiet. Dat was bij Audi/VW/Citroen toch echt anders.
Tot op heden heb ik een keer meegemaakt dat echt alle toeters afgingen en ook de riemen werden aangetrokken. Daar schrik je wel van - alsof je in de houdgreep gaat. Overigens was het volkomen terecht en extreem knap dat de auto dit zo inschatte. Het was niet de auto voor mij die hard in de ankers ging, maar nog de auto daarvoor waardoor er een kettingreactie ontstond.

De versnellingsbak is in elke stand goed. Ook snel naar de handmatige stand te zetten, dat gebruik ik vooral om het start/stop systeem kort te omzeilen bij stoplichten. Tijdens de afdaling op de terugweg van wintersport de auto ook goed laten remmen op de motor. Dat viel wat tegen - het gewicht (de auto zit dan ook vol) zorgde dat hij door zijn versnelling duwde. Overigens bleek ook dat je op gladde wegen met deze auto voorzichtiger moet zijn dan gewend. Het gewicht i.c.m. voorwielaandrijving zorgde ervoor dat in een besneeuwde afdaling de neus vooral rechtdoor wil. Dat is een afdaling niet. Ergo; de vangrail net niet aangetikt en ik was heel blij dat ik een setje Volvo kettingen op de kop had getikt via Marktplaats.

Het systeem dat bij achter uit-parkeren helpt is trouwens een gouden greep. Ook omdat hij op voetgangers/ fietsers/ kinderen af gaat. Veilig voor iedereen in de omgeving. Dat in contrast met de parkeersensoren - dat schrijf ik verderop wel.

Opvallend is hoe goed het standaard geluidsysteem is. Deze is beter dan elk systeem dat ik hiervoor heb gehad in auto’s incl. merk systemen. Volle bass, goed af te stellen en ook de telefoongesprekken zijn goed te voeren voor beide kanten van de lijn.

Is het dan louter positief? Nee, er zijn wat kleine punten.
Het verbruik is namelijk - ook als het warmer is - hoog. Gemiddeld 5.9/100KM (1:16.9) met veel snelwegverkeer.
De standkachel aanzetten via de app werkt NOOIT terwijl de afstandstart altijd werkt.
Het afdekscherm van de kofferbak ziet er niet uit. Dit lijkt wel te zijn vergeten in ontwikkeling.
Om terug te komen op de parkeersensoren. Die zijn ’traag’. Als je vlot inparkeert hoor je ze heel lang niet, of rustig piepen en opeens is het ALARM. Daar wen je wel aan - maar zou anno 2019 toch verfijnder kunnen zijn.


Dat is het mijn beeld na de eerste maanden.
Is het een topauto? Absoluut!
Is het de beste auto ooit gemaakt? Nee.
Is het een goede keuze prijs/ kwaliteit? Zeker.
Zou ik hem aanbevelen? Ja.

Over een paar weekjes de eerste beurt - ik kom wel weer in de lucht als we rond het jaar rijden zitten of er tussentijds iets noemenswaardigs te melden is.

Een jaar verder

  • 58.000 km

De tijd en de kilometerteller gaan hard. We zijn een jaar verder, er staan 58.000 km op de klok. Tijd om terug te kijken.

Nog altijd blij met mijn keuze voor deze Volvo. Ik vind het nog steeds een mooi model om naar te kijken en het rijdt fantastisch. Het is ontspannen rijden. Alles wat ik in voorgaande updates schreef is nog geldig. En toch; Er spelen op dit moment wel wat dingen, waar ze bij de grote beurt (komende week) mee aan de slag gaan. Dit zijn:
• Het raamrubber van de bestuurder is met de hele hoge temperaturen ‘uitgerekt’ lijkt het. Niet zichtbaar, wel hoorbaar bij 130+km op de snelweg, dan ratelt het. Dat is best storend en irritant en zal wellicht wat werk voor ze zijn.
• Het intellisafe systeem is top, maar inmiddels heeft het ook totaal niet juist ingegrepen. Het ging af op een boom in een komende bocht en stuurde me zo de andere kant van de weg op .. RICHTING tegenligger. Reden om op B wegen toch wel extra oplettend op het stuur te zijn.
• De ontwaseming van de buitenspiegels is langzaam in vergelijk met Audi/ VW in de ochtend.
• Als ik de ramen sproei - komt er een zeer ongemakkelijke lucht mee. Interieurfilter vervangen of luchtinlaat schoonmaken van vocht.
• De distributieriem is begonnen met zoetjes piepen

Eerder dit jaar reed ik op de snelweg en uit het niets begon de auto te schreeuwen uit de velg rechtsvoor. Een niet goed te duiden geluid, tussen mechanisch ‘gejank’ en een aanlopende rem. Visueel was er niks te zien maar ben direct naar een Volvo dealer gereden. Die schrok ook. Na het compleet ontmantelen van het wiel en rem bleek er een tak IN de rem te zitten die tegen de schijf naar duwde.

Ik hoop dat dit de bouwkwaliteit zich verder blijft bewijzen. Als er meer kleine dingetjes bij komen, ga ik bij een volgende auto toch weer neigen naar de Duitse degelijkheid. Ik rij best wat kilometers en kies de auto met name om me er verder niet druk om te hoeven maken. Dat begint nu wel te komen, en daar ben ik bedachtzaam over.

Wat betreft het gebruik heb ik wel een enorm verschil gemerkt ten opzichte van het begin. Toen gaf ik aan dat het verbruik astronomisch was. Nu plaats ik dat in beter perspectief.
Op dat moment, eind 2018 en in de winter, zat ik op ongeveer 6,4l/100km. Dat ging in de zomer (op andere banden) naar maximaal 5,4l/100km en hetzelfde doortrappen. Het verschil zomer/ winterbanden is ongeveer 0,3l/100km maar het grote verschil zit in de temperatuur. Zodra het onder de 10 graden zakt of boven de 30 graden komt gebruikt deze auto exponentieel meer brandstof op de eerste 20 kilometer. Daarna stabiliseert dat. Binnen de 10 - 30 graden is het gebruik prima te noemen.

De laatste update - nu al

  • 64.909 km

De laatste update, nu al? Ja.
Er is een werkgevers-wissel aanstaande en ik ben gevraagd of ik deze auto mee wil nemen naar mijn nieuwe werkgever. Daar heb ik kort over nagedacht, en daar zie ik vanaf.

Eerst de positieve punten;
1) De auto is wat mij betreft nog steeds het mooiste model dat er rond rijdt. Al komt de nieuwe 3 Touring wel in de buurt en blijft de C Estate leuk in de AMG lijn.
2) Rij comfort is ongewijzigd goed; ontspannen rijdt ik mijn dagelijkse kilometers geen centje pijn - ook als ik een keer 350+km op een dag zit.
3) File rijden is een soort therapie geworden omdat de auto zelf de voorganger volgt en stuurt - dat is geniaal. Bij alles boven de 50 km word Adaptive minder fijn omdat de Nederlandse medeweggebruiker de veilige volgafstand van Volvo inschat als 'Mooi daar schiet ik tussen'.
4) Het mag dan een D3 zijn, op papier de zwakste motor, hij rijdt als een trein en is ronduit snel weg. Versnellingsbak is prima - niet onderscheidend maar brengt alles goed over.
5) Veiligheid - daar is deze auto erg sterk in. Ondanks mijn eerdere melding dat ik daarin wat raars meemaakte heb ik dat niet meer meegemaakt en wel nieuwe hele goede ervaringen gekregen. Een paar weken geleden stond ik op een uitvoegstrook van de A16 in de file. De achterop komende auto had dit (ondanks gevaren lichten) niet in de gaten en remde te laat. Gelukkig had de beste man de vertegenwoordigheid van geest om het stuur om te gooien en de berm c.q. vluchtstrook op te 'vluchten' en mij slechts te schampen. Deze auto zag het aankomen en in minder dan een milliseconde hing ik in de touwen gesnoerd tegen mijn stoel, nog voordat hij me raakte - ik vind het nog steeds ongelooflijk knap hoe snel die ingreep was.

Waarom dan toch niet houden;
1) Teleurstellende service. Ik hou er niet van om voor het lapje gehouden te worden. Eerder gaf ik aan dat er een erg vervelende vibratie in de bestuurdersdeur zit boven 130KM/u. De rubbers trillen tegen het raam is het vermoeden, en dit onderbouw ik met een filmpje dat ik door de bijrijder heb laten maken. De vibratie gaat weg als ik elke keer een tik met mijn elleboog op het raam geef. Bij het onderhoud gaf men aan dat ze daar inmiddels 2x mee bezig zijn geweest en het niet kunnen vinden. Bij de grote beurt leverde ik de auto met kilometerstand X in, en kreeg hem met X + 5KM terug. Men zegt uitvoerig gereden te hebben om dit te testen; pertinent onmogelijk dus. In 5KM ben je nog niet op de snelweg en terug. Los daarvan kan ik dat natuurlijk ook mooi nakijken in de Volvo App.
Ik verwachtte ook met andere service dingen meer dan ik ervaar bij Volvo - dat ik vergelijk met de andere merken die ik heb gereden.
2) De interieurfilter is vervangen maar auto stinkt nog steeds naar natte hond als de motor op temperatuur komt. Dat is dus élke dag en daar erger ik me dus élke dag aan! Na ook hier 2 keer voor geweest te zijn .. ach je snapt mijn punt.
3) Links en rechts wat geratel dat wel elke keer netjes weggehaald is maar wel te denken geeft. Al met al ben ik gewoon té veel bij de garage geweest.
4) Ik kan naar een benzine motor (elektrisch met mijn km/j is financieel niet haalbaar) bij mijn nieuwe werkgever waardoor er ook andere merken/modellen interessant zijn.

Gezien mijn ervaring met auto en onderhoud (echt een gemiste kans) zoals hierboven beschreven heb ik besloten om terug te gaan naar een traditionele Duitser. Weliswaar iets minder ruimte in de bak - maar met meer nadruk op bouwkwaliteit - sportiever en geen concessies op opties en dan met een benzine motor.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren