Volvo V60 Cross Country T5 AWD Pro (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 Cross Country T5 AWD Pro |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 38.600 km |
Opvolger is serieus gegroeid
- 1.550 km
Na 3 jaar dieselen in een V60 CC uit 2016 vond ik het tijd voor een auto met benzinemotor, ivm veel minder kilometers tegenwoordig. Ik ben gecharmeerd van de interieurs van de nieuwe Volvo-modellen, maar heb toch ook even bij BMW gekeken. De X3 heb ik een aantal dagen meegekregen, maar dit is niet mijn auto. Misschien omdat de motor die erin zat te licht was, maar ik was er niet helemaal happy mee. Terug naar Volvo: Welke Volvo moest het dan worden? De XC60 vind ik mooi, maar te duur als ik m leuk aankleed. De XC40 is m voor mij niet. De V60 vond ik te laag en de Cross Country werd bij introductie alleen in diesel geleverd. Tot begin april. De T5 werd leverbaar, en nog goedkoper dan de D4! Gelijk naar de dealer en de auto samengesteld, samen met de verkoper. De Cross Country Pro. Een paar mooie pakketten erop, (Scandinavian line met standkachel, Intellisafe pro line voor autopilot, Luxuryline voor de heads up en het open dak, Winteline met active Full Led en donkere achterramen.) Redelijk snel was de auto klaar en midden juli werd ie geleverd.
Wat een enorm verschil met de vorige V60 CC. Hij is ruimer, breder, comfortabeler (beide auto's staan op 18"), véél stiller en natuurlijk sneller. Da's logisch, ik ging van een D3 met 150 pk naar een T5 met 250 pk. Als kadootje van Volvo ontving ik een Polestar pakket, wat er ook meteen opgezet is. Dat levert nog 50 Nm extra. (en 3 pk)
In de stad is de auto niet zuinig, ondanks de ECO stand. Ik moet moeite doen om de 1:10 te halen. Zelfs met een fluwelen voetje. Op de snelweg (ritje zuid Limburg gedaan) valt het alleszins mee: gewoon 1:12,5, waarbij ik overal de autopilot op +5km tov maximum heb gezet. Maar o wat gaaf om bij 90 km per uur (als je zo'n bord 130 tegenkomt) in de polestar stand vol gas te geven; hij vliegt vooruit, en met een heerlijke brom, een heerlijk en fijn geluid!
Volgende week gaat de caravan erachter en worden hellingen opgezocht. Zal wel makkelijk gaan, maar ben benieuwd naar de ervaringen. Na de vakantie een update.
5,000 km verder en caravan erachter
- 5.000 km
Na ruim 5.000 km in de auto te hebben gereden in wisselende omstandigheden kan ik er wat meer over zeggen. Wij hebben een caravan van 1500 kilo en die trekt de auto zeer gemakkelijk.
Wat is top?
Ik heb gedurende de vakantie vooral in de sportstand gereden (in mijn auto heet dat de Polestar-stand). Hij trekt in die stand wat verder door in de versnelling, en het gaat wat vlotter. Als ik 110 km rij met de caravan, gebruikt de auto veelal de 8e versnelling, waardoor hij ongeveer 1800 rpm maakt. De auto is dan heerlijk rustig. Terugschakelen gaat bijna onmerkbaar, als het even heuvelop gaat. Alleen bij sterke hellingen (10% plus) gaat ie 3 tot 4 versnellingen terug. De snelheid wordt heel gemakkelijk vast gehouden en nooit heb ik een gevoel gehad dat ik niets meer over had. Ik ben zeer onder de indruk van de trekkracht en als reisauto. Wat een comfort!
Wat kan beter?
-Als de snelheid terugvalt vanwege een langzamere voorganger (altijd lekker die adaptive cruisecontrol!) en de weg is weer vrij, dan wordt er direct ver teruggeschakeld om zo snel mogelijk weer de ingestelde snelheid te halen. Dat gebeurt naar mijn mening met teveel geweld. Logisch, hij staat in de polestar-stand. Dus dan ofwel zelf de regie nemen ofwel de normale comfortstand gebruiken. Dan gaat het met iets minder lomp geweld.
-Verder jammer dat, met een aanhanger aangekoppeld, de pilot assist het niet doet. De dode-hoek sensoren worden uitgeschakeld en klaarblijkelijk heeft de auto die wel nodig om semi-autonoom te rijden. De adaptive cruise blijft het doen, en de auto blijft ook corrigeren voor de belijning, maar blijft niet mooi tussen de strepen rijden. Detail, maar toch.
-Het handmatig terugschakelen gaat mij te traag. Nu is traag een erg overdreven begrip, maar in mijn Passat met DSG (overigens ook in de Polo van mijn vrouw met DSG) schakelde de bak sneller terug in de handmatige stand. Ik gebruik dit in geval van afdaling, dus als er geremd moet worden op de motor. Ik zie de vertraging na mijn commando aan de pook, hij lijkt even te 'denken' voordat de lagere versnelling ingezet wordt. Detail, want we praten over een 'denktijd' van nog geen seconde, maar ik was gewend dat de bak het direct deed (bij de DSG van VW).
-Een klein detail nog, het lijkt of het relais van de knipperlichten niet constant knippert. Het ritme loopt niet gelijkmatig. Mijn vrouw hoort het niet, het valt mij op. Irritant? Nee, dat niet, ik verbaas me er alleen over dat de electronica dit zo doet.
Verbruik
Met de caravan erachter de bergen in (naar 1200 meter hoogte, Route Napoleon op bij Grenoble, (13% helling) en snelweg-kilometers met 105-110 op de cruise verbruikt de auto over 3000 kilometer gemiddeld 13,7 liter per 100 km. Dat komt neer op 1:7,3. In vergelijk met eerdere benzine-auto's (Passat DSG 156 pk en Octavia FSi 150 pk) is dit zuiniger. Dat is ook logisch, de auto heeft meer over. Het valt mij mee. Ik hanteer een stevige rijstijl met caravan.
Verbruik zonder caravan: Op lange snelwegafstanden (5 km boven de toegestane limiet) verbruikt is ongeveer 8 liter per 100. 1 op 12,5 dus. Valt me ook niet tegen. Geen zuinigheidswonder, maar daar koop je dit soort auto's niet voor.
Algemeen
Wat een comfortabele reisauto. Makkelijk te besturen, rustig in rijgedrag en op verzoek zeer snel. (0 - 100 in 6,5 sec). Het gordijn van het glazen dak sluit zichzelf als de auto in de zon staat, om de temperatuur lager te houden. Heerlijk. Als ik zeg "ik heb het warm" dan zet ie de temperatuur een graadje lager ;-) En in de app kan ik verbruik zien, bestemmingen invoeren en naar de auto sturen (staat direct in de navigatie klaar), de auto starten op afstand om de airco vast te laten draaien en de standkachel aanzetten (nog niet gebruikt, maar al op eerdere Volvo gehad).
Ik krijg zeer positieve reacties op de auto in het geheel. Hij is groot zonder overdreven aan te doen. In mijn vakgebied is dat prettig als ik bij klanten kom.
De eerste kilometers stemmen mij erg positief over mijn auto. Ik kijk uit naar veel meer kilometers. Update van de review volgt dan ook.
2 jaar oud
- 38.600 km
De auto is inmiddels twee jaar oud, en vanwege het vele thuiswerken loop ik wat achter met de kilometers. Deze week net terug van een vakantie met de caravan tot in de hak van Italië. Een mooi moment om weer wat te reviewen, ook omdat de auto weg gaat. De dealer wil m graag hebben, en deed me een wereldaanbod om me in een nieuwe XC60 (MY2022) T6 te krijgen. Dat is gelukt, deze wordt met een paar weken afgeleverd.
Wat was niet goed de afgelopen 2 jaar?
Ik noemde eerder al het niet synchroon lopen van het relais van de r.a.w. Dat doet ie nog steeds. Ik snap er niets van, maar het valt gewoon op. Verder heb ik inmiddels 2 terugroepacties gehad. Da's vreemd, en opvallend voor een merk als Volvo. Kleine dingen, maar toch. En tenslotte; het verbruik. Alom al genoemd, maar wel opvallend. Op langere afstanden valt t nog wel mee, maar in en om de stad moet ik moeite doen om de 1 op 10 te halen. Dat is ook wel logisch voor een AWD van bijna 2 ton, maar toch. Ik hoop met de T6 meer op stroom te kunnen doen.
Wat was wel goed?
Wat een beer van een auto! Vooral met een aanhanger blijf ik zeer onder de indruk. We hebben deze zomer op 3 km na 5500 kilometer gereden, waarvan zeker 4500 met de caravan aan de haak, tot in de hak van Italië. Er is geen weg of haarspeldbocht die de auto met caravan (1500 kg) niet aankan. Heerlijk! Wat ook mooi is, is dat je de auto in verschillende rijmodi kunt zetten. Eén ervan kun je zelf instellen. Dus een vlotte stuur- en remreactie, maar een wat tragere bakreactie is voor mij heerlijk cruisen met de caravan. Niet te snel terugschakelen maar rijden op koppel. (400m). En offroad modus is op de camping geweldig om te manoeuvreren. Heel veel koppel en weinig snelheid. Het lijkt haast een soort digitale lage gearing. Adaptive cruise control is in de file geweldig. We hebben 2 uur voor de Gotthart gestaan, en dan hoef ik slechts een tipje op het gas te geven, en de auto sluit weer aan bij de voorganger. Remt zelf, zet zelf stil en houdt zelf vast met hillhold. Super!! Overall verbruik op vakantie (110 km/u in D en 100km/u in I) 13,0 liter per 100. En dan ben ik een vlotte rijder met de caravan.
Ingeruild
De auto gaat over een paar weken naar de dealer terug. Ik heb m ingeruild voor de gefacelifte XC60. Niet dat de CC weg moest, maar omdat ik een wereldaanbod kreeg. Weer nieuw rijden en in een PHEV. Dat lijkt mij een goede stap. Gezien de reviews op AW zou deze auto ook prima moeten rijden en trekken. Kan ook niet anders, de power van de benzinemotor is hetzelfde en wordt dan ondersteund met de electromotor, tot een koppel van bijna 600Nm. Review volgt. Ik denk dat t een van de eersten met het google-systeem zal zijn in de XC60.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 T5 AWD Pro | Trekhaak | Panoramadak | Head Up Display |
- 2019
- 121.918 km

Volvo V60 2.0 T6 Plug-in hybrid AWD Plus Dark | Trekhaak | Harman/Kardon | Sport stoelen | Zwarte hemel | Long Range | Camera |
- 2022
- 169.754 km

Volvo V60 2.0 T8 Twin Engine AWD Inscription|Panorama dak|HUD|LED|HarmanKardon audio|ACC
- 2020
- 165.343 km