Volvo V60 B5 Inscription (2020)

Volvo V60 B5 Inscription (2020)

UitvoeringV60 B5 Inscription
Bouwjaar2020

Niet perfect, maar de merkbeleving is goed

Na 13000Km gereden te hebben in deze 1,5 jaar jonge V60 B5 inscription is het tijd voor een review. De laatste 20 jaar heb ik modellen gereden van Nissan, Renault, Ford en Mercedes. Bij iedere nieuwe auto keek ik ook binnen bij de Volvo Dealer, maar die volvo kwam er maar niet. Tot deze. Na ruim 4 jaar gereden te hebben in een Mercedes C180 wilde ik wat anders. De C180 reed erg strak, en was best zuinig, maar de merkbeleving was gewoon niet lekker. "Das Beste oder Nichts" is wat overconfident. Veel kleine klachtjes aan de auto, die niet goed door verschillende dealers werden opgelost. Bij Mercedes heb je hoge verwachtingen, die werden niet waargemaakt.
Ik merk dat het bij Volvo beter voelt. De auto is zeker niet perfect, maar het voelt als een goede vriend die z'n onhebbelijkheden mag hebben. Bij de dealers wordt je serieus genomen, en je wordt aangemoedigd ook bij de kleinste dingetjes gewoon langs te komen.

Sturen en comfort:
De V60 vraagt op de snelweg wat meer aandacht dan de C180. Je bent iets meer aan het sturen. Het is absoluut niet vervelend, maar de auto reageert wel iets op sporen, zijwind en weghelling. De grote 19" wielen zorgen er ook voor dat oneffenheden en trillingen wat meer worden doorgegeven. Toch is de auto comfortabel genoeg, zelfs op slechte Zuid-Europese wegen. Het motorgeluid is gedempt, en klinkt stoer en prettig. Windgeruis en banden hoor je iets meer dan wenselijk. Ik heb de optionele gelaagde zijruit niet, zou dat bij een nieuwe auto wel bestellen. Waarschijnlijk hoor je de regen dan ook minder tikken tegen de zijruit.
Toen ik de auto kreeg, twijfelde ik aan de uitlijning. Op het oog stond het stuur ook niet helemaal recht. Ik kwam dat ook in fora tegen. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het stuur bij precies waterpas, ten opzichte van het panel iets scheef staat. Als je het stuur voor jouw gevoel recht wil hebben kan dat bij de dealer geregeld worden, de stuurhuiscomputer moet dan wel gereset worden naar de 0-stand. Een electrische achterklep (ook sluiten) is best comfortabel. En last but not least: wat een fijne en comfortabele stoelen!

Rijhulpsystemen
Bij een eerste proefrit maakte ik mij zorgen over al die rijhulpsystemen. Ze waren nogal aanwezig... Lane keeping aid, maximum snelheid. Kan dat uit!! Gelukkig het het allemaal goed te configureren, en de voorkeuren zijn te koppelen aan jouw sleutel. De adaptieve cruisecontrol werkt goed. Driver assist is een semi-zelfrijdende modus, maar ik zie het als een gadget. Zelf gebruik ik zeer regelmatig de speed limiter. Het gebruiksgemak hiervan zou iets beter kunnen. Het is soms niet duidelijk genoeg of de mode actief is of in standby. Wat opviel in de bergen is dat de ingestelde snelheid overschreden kan worden bij helling af rijden. Mijn Mercedes schakelde dan terug om de snelheid op de ingestelde waarde te houden.

motor en bak
Wat een power! 250PK, 278Pk maximaal nominaal. Erg zuinig is deze 2 liter "Mild Hybrid" helaas niet. Het verbruik ligt met 7L/100 10% boven dat van de Mercedes C180. De 8 traps automaat schakelt erg alert en comfortabel. Vergelijkbaar met de Mercedes 9-G. Ook in de bergen pakt hij goed op bij een helling, het is niet nodig de Dynamic stand te gebruiken

navigatie en infotainment
De V60 heeft een sensus navigatiesysteem van HERE. Verkeersinformatie komt via de bluetooth internetverbinding van de telefoon. De kaartupdates zijn gratis, en komen meerdere keren per jaar. Op de bestuurdersdisplay wordt ook een kaartje weergegeven, dat is erg prettig. De route wordt snel berekend. De stembediening voor bellen, muziek en navi werkt helaas niet vlekkeloos. Ik heb de optionele Vlaamse dame Valerie genoemd, maar Valerie begrijpt niet alles in één keer. De bestemming van de navigatie kan beter vanuit de app worden ingesteld, er is daar ook een koppeling met google agenda. Via het touchscreen werkt ook goed.
Bijvoorbeeld temperatuur en stoelverwarming kunnen prima met voice bediend worden, dat werkt erg fijn.
Met naar links swipen kom je op de pagina van de rijhulpsysten, rechts van het thuisscherm staan de overige instellingen. Hier en daar wat onlogische dingen, maar na een tijdje wennen werkt het goed.
Android auto is een erg fijne optie, via de telefoon wordt google maps op de middendisplay gepresenteerd.

Afmetingen
Voor mijn Mercedes 180 had ik een Ford mondeo. De V60 zit met de buiten- en binnenruimte tussen deze modellen in. In de kofferbak passen 4 samsonite koffers naast elkaar. Ik wist niet dat het nog bestond, maar onder de vloer zit een echte thuisbrenger!

De V60 is een auto met hier en daar een rauw randje, en zeker niet te perfect. Het is in mijn ogen een mooie, veilige en krachtige auto met een prettig karakter

PRIVATE LEASE Volvo V60