Volvo V60 B5 Inscription (2020)

autoreview

Volvo V60 B5 Inscription (2020)

Signalement

UitvoeringV60 B5 Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf9.000 km
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niet perfect, maar de merkbeleving is goed

  • 22.000 km

Na 13000Km gereden te hebben in deze 1,5 jaar jong gebruikte V60 B5 inscription (modeljaar 2021) is het tijd voor een review. De laatste 20 jaar heb ik modellen gereden van Nissan, Renault, Ford en Mercedes. Bij iedere nieuwe auto keek ik ook binnen bij de Volvo Dealer, maar die volvo kwam er maar niet. Tot deze. Na ruim 4 jaar gereden te hebben in een Mercedes C180 wilde ik wat anders. De C180 reed erg strak, en was best zuinig, maar de merkbeleving was gewoon niet lekker. "Das Beste oder Nichts" is wat overconfident. Veel kleine klachtjes aan de auto, die niet goed door verschillende dealers werden opgelost. Bij Mercedes heb je hoge verwachtingen, die werden niet waargemaakt.
Ik merk dat het bij Volvo beter voelt. De auto is zeker niet perfect, maar het voelt als een goede vriend die z'n onhebbelijkheden mag hebben. Bij de dealers wordt je serieus genomen, en je wordt aangemoedigd ook bij de kleinste dingetjes gewoon langs te komen.

Sturen en comfort:
De V60 vraagt op de snelweg wat meer aandacht dan de C180. Je bent iets meer aan het sturen. Het is absoluut niet vervelend, maar de auto reageert wel iets op sporen, zijwind en weghelling. De grote 19" wielen zorgen er ook voor dat oneffenheden en trillingen wat meer worden doorgegeven. Toch is de auto comfortabel genoeg, zelfs op slechte Zuid-Europese wegen. Het motorgeluid is gedempt, en klinkt stoer en prettig. Windgeruis en banden hoor je iets meer dan wenselijk. Ik heb de optionele gelaagde zijruit niet, zou dat bij een nieuwe auto wel bestellen. Waarschijnlijk hoor je de regen dan ook minder tikken tegen de zijruit. En ook bij regen: de regensensor doet vaak niet wat ik zou willen. De regensensor kan met een knopje op de handle aan/uit geschakeld worden als de ruitenwisserhandle uit staat. Als je de auto start bij bevroren ruiten begint de wisser direct te bewegen. Waarom de regensensorschakelaar niet combineren met de intervalstand? Dan is uit ook echt uit. Een bevroren voorruit duurt overigens nooit lang door de automatische elektrische voorruitverwarming. Die kende ik al van de Ford Mondeo.
Toen ik de auto kreeg, twijfelde ik aan de uitlijning. Op het oog stond het stuur ook niet helemaal recht. Ik kwam dat ook in fora tegen. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het stuur bij precies waterpas, ten opzichte van het panel iets scheef staat. Als je het stuur voor jouw gevoel recht wil hebben kan dat bij de dealer geregeld worden, de stuurhuiscomputer moet dan wel gereset worden naar de 0-stand. Een electrische achterklep (ook sluiten) is te bedienen met een schopbeweging onder de "V", handig als je uit de bouwmarkt komt. En last but not least: wat een fijne en comfortabele stoelen!

Rijhulpsystemen
Bij een eerste proefrit maakte ik mij zorgen over al die rijhulpsystemen. Ze waren nogal aanwezig... Lane keeping aid, maximum snelheid. Kan dat uit!! Gelukkig het het allemaal goed te configureren, en de voorkeuren zijn te koppelen aan jouw sleutel. De adaptieve cruise control werkt goed. Driver assist is een semi-zelfrijdende modus, maar ik zie het als een gadget. Zelf gebruik ik zeer regelmatig de speed limiter. Het gebruiksgemak hiervan zou iets beter kunnen. Het is soms niet duidelijk genoeg of de mode actief is of in standby. Wat opviel in de bergen is dat de ingestelde snelheid overschreden kan worden bij helling-af rijden. Mijn Mercedes schakelde dan terug om de snelheid op de ingestelde waarde te houden. En als we het toch over snelheid hebben: de snelheidsmeter geeft over het hele bereik maar 3km/u te veel aan.

motor en bak
Wat een power! 250PK is meer dan voldoende voor deze auto. Erg zuinig is deze 2 liter "Mild Hybrid" helaas niet. Het verbruik ligt met 7,5L/100 10% boven dat van de Mercedes C180. Brandstofkosten zijn per jaar/25.000km dan ongeveer €400 meer dan bij de Mercedes. Ik vul de verbruiksmonitor in, en die waarden komen overeen met de verbruikswaarden die de auto zelf geeft. De 8 traps automaat schakelt erg alert en comfortabel. Vergelijkbaar met de Mercedes 9-G. De kristallen schakelpook heeft een electrische koppeling met de bak. In mijn ogen een stuk fijner dan de conventionele bedienhandle van eerdere modeljaren. Het ontbreken van schakelflippers aan het stuur mis ik niet. Het handmatig schakelen met het pookje gaat snel en intuïtief. Overigens Moet je wel weten dat er een "M" stand is, het staat niet bij het kristallen pookje. Ook in de bergen pakt de automaat goed op bij een helling, het is dan niet nodig de Dynamic stand te gebruiken

navigatie en infotainment
De V60 heeft een sensus navigatiesysteem van HERE. Verkeersinformatie komt via de bluetooth internetverbinding van de telefoon. De kaartupdates zijn gratis, en komen meerdere keren per jaar. Op de bestuurdersdisplay wordt ook een kaartje weergegeven, dat is erg prettig. De route wordt snel berekend. De stembediening voor bellen, muziek en navi werkt helaas niet altijd vlekkeloos. Ik heb de optionele Vlaamse dame Valerie genoemd, maar Valerie begrijpt niet alles in één keer. "breng me naar huis" snapt ze gelukkig wel. De bestemming van de navigatie kan beter vanuit de app worden ingesteld, er is daar ook een koppeling met google agenda. Via het touchscreen werkt overigens ook goed.
Bijvoorbeeld temperatuur en stoelverwarming kunnen ook met voice bediend worden, dat werkt erg fijn.
Bij naar links swipen kom je op de pagina van de rijhulpsysten, rechts van het thuisscherm staan de overige instellingen. Hier en daar wat onlogische dingen, maar na een tijdje wennen werkt het goed. De "home" knop is een fysieke knop onder het scherm, die je naar het hoofdscherm brengt.
Android auto (met kabeltje) is een erg fijne optie, via de telefoon wordt google maps op de middendisplay gepresenteerd.

Afmetingen
Voor mijn Mercedes 180 had ik een Ford mondeo. De V60 zit met de buiten- en binnenruimte tussen deze modellen in. In de kofferbak passen 4 samsonite koffers naast elkaar. Ik wist niet dat het nog bestond, maar onder de laadvloer zit een echte thuisbrenger!

De V60 is een auto met hier en daar een rauw randje, en zeker niet te perfect. Het is in mijn ogen een mooie, veilige en krachtige auto met een prettig karakter

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.