Volvo V60 B3 R-Design (2021)

Volvo V60 B3 R-Design (2021)

UitvoeringV60 B3 R-Design
Bouwjaar2021

V60 B3 R design

in 2016 na jaren lang Mazda te hebben gereden de overstap gemaakt naar Volvo en voor het laatste model v70 gekozen, met heel veel opties.
6 jaar met veel plezier in gereden maar op een gegeven moment gaat het toch kriebelen.
Eerst in Den Haag met een V60 gereden, beviel prima, maar was een momentum met stoffen bekleding, en vooral de bekleding vond ik wel een dingetje.
alle pluisjes die er op konden zitten zaten erop en bleven erop dus dat werd hem niet toch weer naar leren bekleding.
Vervolgens in Woerden met een grijs/beige V60 gereden met "bruin" lederen interieur, was erg mooi maar ook een momentum dus wat karig in de opties.
Zeker daar mijn V70 een standkachel had en voorruit verwarming ging dat em ook niet worden, en in de tussentijd hadden "we" besloten dat een trekhaak er ook op moest zitten.
Via het web een mooie "R-Design" in het oranje/rood gevonden voor een aantrekkelijke prijs en een mooie inruil, echter wel in Almelo.
uiteindelijk is de auto voor een proefrit naar Rotterdam gekomen en hebben we daar in gereden en alles bekeken en de beslissing genomen dat dit hem ging worden.
Dus nu een trotse bezitter van een oranje/rode V60 B3 R-design early 2021.
Het is een behoorlijk verschil in het rijden tussen de V70 en de V60, en dat ligt niet alleen aan het feit dat het nu mijn eerste automaat is.
Het rijden is echt fantastisch en je stapt elke weer met veel plezier in.
ook de omgeving vind de combinatie van het zwarte R-design met het oranje/rood erg mooi, dus das mooi meegenomen.
Nu een kleine 1200 km gereden en wel nog steeds hier en daar wat instellingen verander, maar dat wordt steeds minder.
Verbruik valt me niet echt tegen gemiddeld tussen de 1 op14 en 1 op 15.
Adaptieve cruisecontrol is goed, lane assist gebruik ik niet veel, vindt ik toch wel een dingetje. De bocht assistent heb ik een keer geprobeerd maar die houdt wel erg in als je een bekende bocht ingaat. Waar ik zelf op mijn gemak de bocht met 100 km/h neem vond de bocht assistent 80 km/h wel genoeg. Dus die gaan we niet gebruiken 😊. Vooral in file is de cruiscontrol een verademing je bijna niets te doen om keurig aangesloten te blijven tov je voorganger
Geluidsinstallatie is helemaal top (Harman Kardon) en veel instel mogelijkheden. Apple carplay werkt prima, echter wel alleen bedraad.
Elektrisch verstelbare stoelen zitten prima, je bent even bezig met instellen maar dan heb je ook wat.
Ook het koppelen van de sleutel aan een profiel is handig , als er iemand anders in heeft gereden kom vanzelf je eigene instellingen weer goed.

update

Afgelopen week een week naar Duitsland geweest, omgeving Moezel. Op de heenweg veel sneeuw onderweg met als gevolg een gemiddelde snelheid van 50 km/h. was wel heel blij met mijn winter banden en dat ik een volle brandstof tank had, rondom Ardennen in België zijn er maar weinig tankstations. Wat zeker in dit geval heel handig was is de adaptieve cruise control, op de langste afstand je voorganger volgen die een mooi spoor maakte in de zwaar besneeuwde weg was prima te doen. Het enige waar ik twee keer voor moest stoppen was het schoonmaken van mijn koplampen, die sneewde volledig dicht, waardoor het zicht wel heel matig werd.
De dagen daarna op schone wegen voor het eerst in de “bergen” gereden met een automaat, berg op gaat het probleemloos, hij zoekt zelf de juiste versnelling, hoef je niets aan te doen. Naar beneden echter de automaat op de “hand” moeten nemen op zodoende op de motor te kunnen remmen. Werkt prima, is alleen in het begin een beetje vreemd op te schakelen zonder koppeling, maar ook dit werkt feilloos. Als je vergeet om terug te schakelen doet de bak dit zelf, dus de motor af laten slaan op te weinig toeren zal niet gebeuren.
Wat me wel opvalt is dat de automaat bij het weer op snelheid komen (zeg van 100 naar 120) met de CC, wel snel één of twee versnellingen terug schakelt, is volgens mij niet nodig, duurt dan alleen iets langer om op snelheid te komen. Rijmodus op dat moment Eco.
Verder nog heel tevreden met de V60, verbruik rond de 1 op 14 a 15. Met winterbanden is het verbruik iets hoger.

PRIVATE LEASE Volvo V60