Volvo V60 B3 Momentum (2021)

autoreview

Volvo V60 B3 Momentum (2021)

Signalement

UitvoeringV60 B3 Momentum
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst9.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V60 B3 Momentum Advantage: Onthaasten

  • 9.000 km

Nieuwe leaseauto. Voorloopauto VW Passat R Line 1.8 TSI.
Prive-auto Volvo XC70 D3.

Driver Assistance pakket uitgekleed i.v.m chipstekort. Daardoor 500,- compensatie t.b.v. accessoires. Gekozen voor de dubbel uitlaat.

Automaat / motor:
• Bij het uitkomen van bocht zit de automaat consequent een versnelling te lag. Je bent de hoek om en geeft gas en dan zit ie iets te hoog in de toeren en dan schakelt ie terug. Dit i.p.v. een versnelling hoger de bocht uitkomen en op Koppel verder rijden. Passat had dit ook. De Geartronic van de XC70 niet. Aan te passen naar heel lichtje gas geven middenin bocht.
• Bak schakelt bij gas geven toch vrij snel terug. 8-bak dus ideale toerengebied wordt snel gezocht. Bij flink doorrijden wordt dit ergerlijk. Deze motor past niet bij een chauffeur met stevige rijstijl.
• Loopt lang uit bij hogere snelheden. Bij lagere snelheden lijkt auto iets meer af te remmen t.b.v. accu. Heel lichtjes
• Stilte aan boord indrukwekkend bij constante snelheid.
• Acceleratie veel geluid, maar versnelling valt tegen
• Wat rustiger meer op koppel rijden
• Verbruik 6,6 met rustig rijden

Onderstel
• Heerlijk stil onderstel. Iets harder gedempt ivm gewicht (1665 kg).
• Weegt daarmee meer dan onze XC70………………
• Terwijl bv. het gevoel bij het dichtslaan vd deur een wereld van verschil is.
• Kluisdeur XC70 versus vederlichte deur van de V60.

ACC/Lane Assist
• Eenvoudig van ACC naar Pilot Assist.
• Snelheid aanpassen per km of per 5.
• Intuitief
• Lane Departure Warning gedeactiveerd, want te bruusk.

Drivers Assistance
• Werkt an sich goed
• Past snelheid iets aan bij bochten snelweg.
• Flauwe bochten prima.
• Scherpere bocht over de lijn en ingrijpen (maar wss heb je dat zelf al niet eerder gedaan)
• Remt soms iets te bruusk wanneer iemand ertussen komt.
• File rijden is heerlijk, Bij stoppen in file na paar seconden zelf weer activeren. Even gaspedaal aanraken en de auto hobbelt weer door. Remt wel bruusk.
• Halve liter fles Sourcy om Drivers Assist te flessen. Lijkt alsof je links en rechts in je stuur moet afwisselen. Anders begint ie om de 15 seconden te piepen. Maar dan nog is de fles even bewegen makkelijker dan knijpen in je stuur. Heb/had soms het idee dat ik relatief hard moest knijpen.

Wegrijden met start stop
• Als je snel op gaspedaal gaat staan lijkt het soms net alsof de handrem gedeactiveerd moet worden en net iets minder soepel wegrijdt. Oplossing hier is eerst metertje rollen en dan gas geven. Smooth!

Stoelen / interieur
• Stoelen zitten heerlijk zoals gewend van Volvo.
• Stof stoelen beetje cheap met wat vouwtjes in de stof. Wel prettige stof, maar houdt ook pluisjes vast. Je lamswollen trui is na een seizoen versleten en je zult af en toe je stoel moeten zuigen. Wel beter dan die wel erg stroeve Alcantara van de Passat. Als je daar iets schujivend in ging zitten, dan zaten de knoopjes van je overhemd op je rug…..:-)
• Interieur wel beetje donker.
• Stoelkussens absorberen iets stevige demping.
• Middenconsole mooie blokkendoos en lekker hoog, waardoor je toch met 2 handen aan het stuur kan zitten.
• Linkerarmleuning niet tegen raamrand. Scherpe hoek. Wel brede raamrand, dus dan je arm erop leggen met elleboog tegen raam.
• Armportierleuning lekker zacht. Welke het beste past, is afhankelijk van hoogte zitpositie.
• Armportierleuning anders gevormd dan gewend bij dichtdoen deur. Niet geheel doorlopend en dus met je iets verder reiken. Just so you know. Genoeg ruimte voor een 0,5 liter fles. Belangrijk om Drivers Assistance te flessen?.
• Achterin voldoende ruimte om het lang uit te houden. Geen Passat, maar verder prima.
• Dashboardkastje goedkope openingsmechanisme. Gelukkig gebruik ik die niet vaak.


Volvo App:
• Auto starten op afstand, maar niet met ontwaseming op max. en achterruitverwarming aan. Nu alsnog 5 minuten voor het huis in de auto zitten wachten tot ramen ontwasemd zijn.
• Alvast eerste rit via navigatie doorsturen ideaal.
• Navigatiescherm aanduiding even wennen.

Overige:
• Quick heater werkt prima. Gelukkig want geen stoelverwarming.
• Apple Carplay werkt prima. Niets op aan te merken.
• Voice control werkt prima, maar je moet de commando’s wel kennen
• Commando’s zie volvo app
• Grootlicht Assist. Werkt prima (maar moest wel zoeken hoe het werkt)

Aliexpress tips:
• Op maat gemaakte wireless charger van Aliexpress, plug & play (ca. Eur 50,-)
• Zwarte Volvo letters achterklep (de chromen letters met visdraad eraf gehaald, piece of cake) Eur 10,-
• In achteruitkijkspiegel geintegreerde Dashcam (plug & play) Eur 110,-

+ Pluspunten
• Zeer fraai exterieur (persoonlijk)
• Prettig onderstel
• Stilte aan boord
• Onthaastende werking (groot compliment)
• Drivers Assistance
• Geluid radio
• Voice Control
- Minpunten
• Verbruik kan beter
• Vermogen is niet overbemeten
• Versnelling te laag bij uitkomen bocht (ipv hogere versnelling op Koppel)
• Vrij bruusk remmen ACC / Pilot Assist

Update
Verbruik onveranderd op 6.7. Recentelijk wel voor onze prive Volvo een vervangende V60 B3 meegekregen met bijna zelfde kenteken, maar met de aangepaste motor en nieuwe automaat met dubbele koppeling.
Wat viel me op:
- Betere gasresponse (wss door dubbele koppeling) en daardoor gevoel van meer pk's onder de kap.
- Verbruik van de leenauto met 7 dkm op de teller stond op 6.1 ( en ik rijd rustig en haal 6,7).
- Minder van dat zoemende geluid bij wegrijden of gewoon in het algemeen. Auto is daarmee stiller.
- Bij optrekken uit korte bocht of zo'n korte verkeersdrempel blijft ie met deze bak vaker in een lagere versnelling zitten, waardoor je minder vaak met 2500-3000 rpm weer wegrijdt (overdreven gezegd een soort short-shiften) uit een bocht (ipv 1500-2000).
- Toeren werden wel langer vastgehouden bij schakelmomenten, maar kan te maken hebben met mogelijk leereffect van de bak (aanpassing aan rijgedrag) of wellicht ook het feit dat de nieuwe bak 7 versnellingen heeft ipv 8 in de 'oude' .
Al met al in mijn optiek een flinke verbetering t.o.v. mijn motor/automaat. Levendiger, zuiniger, stiller en beter keuze van versnelling bij uitrijden van bocht of verkeersdrempel.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.