Volvo V60 B3 Momentum (2020)

autoreview

Volvo V60
Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60

Signalement

UitvoeringV60 B3 Momentum
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst7.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V60: indruk na ruim 3 weken als leenauto

  • 7.500 km

Aangezien in mijn eigen auto (Mercedes C180) de airbag was gestolen en die ruime tijd op backorder stond mocht ik bijna 4 weken rondrijden in een Volvo V60 Momentum. Dus het leek mij wel een idee om een review te schrijven, de auto te vergelijken met de Mercedes en mijn ervaring te delen.

De V60 zat ruim in de opties, waarbij er in ieder geval een compleet rij assistentie systeem aanwezig was en het ging net als mijn eigen auto om een automaat.

Ik zal beginnen met de positieve punten. Allereerst is het een erg ruime auto en zeker een maatje groter dan de C-klasse. Met name de ruimte achterin vond ik veel verschil maken en een Volvo station heeft uiteraard een ruime kofferbak.
Daarnaast was de geluidsinstallatie verrassend goed. In mijn eigen auto heb ik het ‘advanced sound system’ mee besteld dat maar viel toch een beetje tegen qua geluidskwaliteit. Althans, het is goed geluid maar ik had er meer van verwacht. In de V60 viel de geluidskwaliteit juist in positieve zin op. Heel helder geluid, goede bass en de kwaliteit blijft goed als de muziek wat harder staat.

Helaas waren dit ook alle positieve punten. Qua rijgedrag valt de V60 tegen voor een auto in deze klasse. De automaat lijkt het niet voor elkaar te krijgen om comfortabel te schaken. Het terugschakelen bij het afremmen naar stilstand is 9 van de 10 keer vlak voor stilstand erg schokkerig (ook met uitgeschakeld start-stop systeem). Als je sneller probeert op te trekken voel je de schakelmomenten veel te goed. Alleen bij het rustig optrekken lijkt de automaat het voor elkaar te krijgen om rustig en comfortabel op te schakelen. Een groot verschil met de souplesse van de automaat in de C180. Nou zou je kunnen stellen dat deze automaat misschien wel iets te veel op comfort is gericht maar mocht je dat niet waarderen dan kun je nog altijd de sportstand inschakelen. De enige keren dat de automaat in de Mercedes iets laat merken is indien je na het afremmen voor bijvoorbeeld een stoplicht plots weer wat harder op het gas gaat. Dan heeft de automaat even tijd nodig en voel je het schakelmoment duidelijker.

Het stuurgedrag van de Volvo laat mijn inziens ook te wensen over. Op de een of andere manier kwam het met enige regelmaat voor dat ik in de tweede helft van een bocht verder instuurde dan ik wilde en iets moest corrigeren. Dit heb ik nog niet eerder in een andere auto ondervonden. Het leek wel alsof het lastig was om in te schatten hoe ver je moet insturen.

De rijassistentie is vrij compleet maar laat mijn inziens te wensen over. Ik snap dat Volvo veiligheid hoog in het vaandel heeft staan maar de adaptieve cruise control begon op de kortste volgafstand dusdanig vroeg af te remmen waardoor het systeem in mijn optiek onbruikbaar werd. Zelfs op een relatief rustige snelweg was dit vervelend waardoor ik het systeem bij het naderen van een auto alsnog elke keer handmatig uitschakelde. Daarnaast is de stuurassistentie te dominant aanwezig. Zo gauw het systeem aan staat voel je bij elke stuurbeweging behoorlijke tegendruk waardoor ik de stuurassistentie na twee keer uitproberen niet meer heb aangezet. De auto door de stuurassistent in de rijstrook laten houden ging bovendien erg schokkerig. Ik merk dat beide systemen in mijn eigen auto vele malen beter werken. De stuurassistentie corrigeert slechts licht en houdt de auto 95% van de tijd soepel binnen de rijstrook. Bij drukte is de adaptieve cruise control nog steeds niet altijd even ideaal maar in alle andere omstandigheden werkt het systeem erg goed.

Het laatste wat in negatieve zin opviel was dat ik de stoelzitting wat kort vond en ik ben al niet zo groot. Ik heb niet echt een hele lange rit gemaakt (langste rit was 2 uur) maar ik kan me voorstellen dat als je langer in de auto zit dat de zitting na een tijdje minder prettig zit.

Al met al viel deze Volvo V60 dus een beetje tegen. Ik schaar Volvo toch ook onder de premium merken maar ik hou al met al niet echt een premium gevoel aan deze ervaring over.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.