Volvo V40 1.9 D 115pk (2002)

autoreview

Volvo V40

Signalement

UitvoeringV40 1.9 D 115pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf138.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aangename wagen!

Even een review van een Belg, maar ik ben grote fan van deze reviews dus vond het niet meer dan normaal dat ik mijn ervaringen ook maar eens zou delen.

Nadat mijn C70 een tik tegen de snuit had gekregen waardoor die 30cm was opgeschoven, had ik nood aan een nieuwe wagen. Op dit moment heb ik geen budget voor zo'n reparatie en dus ging ik op zoek naar een alternatief.

Van de Volvo-garage kreeg ik voor mijn C70 in scheve toestand nog 2500€. Met erg veel geluk vond ik een V40 van 2002 met 138000km voor 2300€.

Voor de aankoop uiteraard een testrit gemaakt, rechtstreeks naar de Volvo-dealer in de buurt. Voor 80€ kon ik daar een checkup laten uitvoeren waarbij ze me elk foutje of nakende reparatie konden voorspellen. Bij Volvo konden ze echter niets vinden om de wagen op af te keuren.

Het is een Diesel, euronorm 3, maar zolang je hier in België dan niet in het centrum van Antwerpen of Brussel moet zijn, is dat voorlopig geen probleem. Wat meer taks, maar het verbruik is dan weer goed,... Daar komen we nog wel aan toe.

Na contact op te hebben genomen met de vorige eigenaar (die blijkbaar Volvo-technieker was geweest) was ik helemaal verkocht: dit zou 'm worden.

Dus 2 weken later kon ik beginnen aan het aanpassen naar eigen wens.

Interieur en luchtfilter vervangen en daarna met een spraybus het interieur zo goed mogelijk gereinigd. Die spuitbus van de Action deed het eigenlijk wel goed! 1 spuitbus had ik nodig voor alle zetels en tapijten 1x onder handen te nemen. Verder was het even oppoetsen van de knopjes en kiertjes met een vochtige doek en de geur was meteen veel beter!


Dan over de wagen zelf natuurlijk nog wat. Ik ben zelf 1m91 dus in het begin had ik wat schrik voor de hoofd- en beenruimte. Dit blijkt echt wel mee te vallen! Ik heb geen schuifdak dus absoluut voldoende plaats. De zetels zijn zoals gewoonlijk bij Volvo aangenaam om in te vertoeven, ook voor langere tijd. Opties zoals zetelverwarming en cruise control zijn zeer aangenaam om te gebruiken. Verder heb ik een Garmin GPS toestel inclusief achteruitrijcamera dus die heb ik laten monteren om zo nog comfortabeler te rijden.

De 1.9 Diesel is ruim voldoende om mee te kunnen in het verkeer. Als ik zuinig rijd dan haal ik 5l/100km. Dat zorgt ervoor dat ik met een volle tank makkelijk 1100km kan rijden (mits er niet uitsluitend in het stadscentrum wordt rondgereden). Dat is voor mij zeker aanvaardbaar.
Qua taksen worden we in België tegenwoordig afgestraft voor het rijden met Dieselwagens. Zo gaat dat in België, eerst promoten we Diesels zodat er veel van verkocht worden en dan heffen we een extra taks op dieselwagens. Ik zal niet zeggen dat mijn volgende wagen nog een diesel zal zijn, maar ik reken altijd het verbruik uit t.o.v. de kosten en taksen e.d. en voorlopig was dit nog het goedkoopste alternatief. Goedkoop in verhouding tot wat je ervoor krijgt natuurlijk!

Wat je ervoor krijgt is een zeer ruimte wagen met plaats voor 5 personen + baggage. Ik zou er niet mee naar Zuid-Frankrijk rijden met 5 volwassenen, maar met kinderen is dit zeker te doen. Als er niemand op de achterbank zit, kan deze volledig plat geklapt worden (zelfs tot een vlakke bodem doordat de zitkussens omhoog klappen) en krijg je een kofferruimte waar een mountainbike volledig in kan zonder iets te moeten demonteren.

Rijden met de V40 is aangenaam. De motor maakt 2500 toeren bij 120km/u en dan is het nog steeds makkelijk om een conversatie te voeren. Oneffenheden in de weg zijn wel voelbaar maar storen niet. Bij hoge vluchtheuvels durft hij met de neus als eens te schuren, maar dat zal ook wel aan de manier van rijden liggen soms.

Ik heb de wagen in Maart 2017 gekocht en ga in Januari 2018 voor het eerst op onderhoud. Dit zal gebeuren bij de Officiële Volvo Garage. Prijzen en wat er moest gebeuren vermeld ik later wel.

Op de 15.000km die ik al heb afgelegd ben ik nog niets tegengekomen dat er moest vervangen worden. Ik hoop door regelmatig onderhoud dit zo lang mogelijk vol te houden natuurlijk!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.