Volvo V40 1.8 Europa Nordic (2004)

autoreview

Volvo V40 1.8 Europa Nordic (2004)

Signalement

UitvoeringV40 1.8 Europa Nordic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst211.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 211.000 km

Door een ongeval met onze vorige auto, moesten we een andere auto hebben. Ons oog viel op de V40 omdat hij ongeveer even groot is als de vectra, en omdat het weer een station was.
Deze uitvoering is de Europa Nordic Navigator, wat volgens mij een uitloop model is. Het voordeel is dat hij erg compleet is, met onderandere: climate control, navigatiesysteem, cruise control en stoelverwarming.
De eerste kilometers in de auto bevallen goed, hij rijdt steviger dan de vectra.
Hopen dat hij goed blijft bevallen.

Update 08-02-08
We hebben de auto nu meer dan een half jaar, en hij bevalt nog steeds heel goed. Na wat kilometers ervaring kan je goed het verschil met de vectra merken. De auto ligt beter op de weg, en de motor is rustiger als in de vectra. Het interieur is wel wat krapper vind ik, vooral de ruimte rondom de bestuurdersstoel was in de vectra groter. Wel moet ik zeggen dat de afwerking in de V40 beter is, en dat er geen kraakje te bekennen is.
De 1.8 motor verbruikt merkbaar meer benzine dan de vectra. Nu was de vectra wel een 1.6 16v maar had geen cruise control.
De uitrusting is erg goed. Vooral de verwarmbare voorstoelen zijn in de winter heerlijk.
Na deze auto een half jaar probleemloos gereden te hebben kan ik de volgende plus en min punten aangeven:
Plus: Goede wegligging
Goede bouwkwaliteit
Lekkere en goed verstelbare stoelen

Min: Verbruik aan hoge kant
Interieur best krap voor zijn klasse
Achter niet de ruimste in zijn soort

Update 07-12-08
De volvo bevalt nog steeds prima. Vooral op lange afstanden merk je dat het een heerlijke auto is om langere afstanden mee te rijden. Ook op hogere snelheden (+140) blijft de motor rustig en is het prima rijden. Mensen zeggen wel eens dat een volvo duur is in onderhoud maar vind dit nogal meevallen. Wel kan het zo zijn dat onderdelen duur zijn, maar de kwaliteit van de auto is erg goed waardoor je zelden grote kosten hebt. Verder moet ik nog even kijken wanneer de distributieriem van dit type vervangen met worden.
Als mensen tot aanshaf over willen gaan kan ik ze zeker deze auto aanraden omdat het een goed rijdende auto is die erg compleet is in uitrusting.
In januari zal de auto een grote beurt krijgen en zal ik jullie verder informeren.

Update 05-02-09
De auto heeft de APK keuring en een grote beurt gehad wat normaal onderhoud bleek te zijn. De V40 gaat steeds beter bevallen wat komt doordat je nooit een piepje of kraakje hoort en het heerlijk blijft rijden. Het benzineverbruik ligt volgens de boardcomputer ongeveer op 7.6l op 100 km (1: 13.2) en is redelijk normaal te noemen maar niet bijzonder zuinig.
Zo snel er nieuws is laat ik het weten...

Update 28-11-09
Enkele maanden geleden deed de benzinemeter het niet meer. Ik op internet gekeken of het meer voorkwam en in de meeste gevallen bleek het bij de vlotter te zitten.
Vorige week de vlotter eruit gehaald en jawel hoor 1 van de 4 draadjes was los. Deze weer vast gesoldeerd en de meter werkt weer naar behoren. Over twee maanden gaat de volvo weer voor de APK en zal dan weer verslag uitbrengen

Update 06-02-10
Auto is voor de APK geweest. Bij de keuring bleek dat een schroefveer achter gebroken was. Bleek vaker voor te komen bij de v40. Verder geen aandachtspunten blijft fijn rijden

Update 11-02-11
De V40 is wederom voor de APK keurig geweest. Om door de keuring te komen zijn de remblokken vervangen en twee lampjes van de richtingaanwijzer. Gelijk een kleine beurt uit laten voeren zodat hij er weer tegenaan kan. Bij 160000 km moet wel de distibutieriem voor de eeste keer vervangen worden. Hoe ouder de auto wordt hoe meer ik hem ga waarderen. In vergelijking onze vorige auto (vectra) hebben we erg weinig problemen met deze auto, wat de kosten laag houdt. Dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken dat volvo rijden duur is. Moet wel eerlijk zeggen dat deze meer benzine verbruikt als de vectra maar dat is dan ook het enige.

Update 14-02-12
De V40 is dit jaar zonder problemen door de APK gekomen. Wel worden de zomerbanden wat slechter. Twee worden er dan ook komend jaar vervangen. De benzinemeter die ik eerder al gemaakt had ivm draadbreuk ging weer raar doen. Na wat speurwerk op het internet kon het wel eens aan het vacuum trekken van de tank liggen. Ik heb een heel klein gaatje in de benzinedop gemaakt zodat hij niet vacuum zuigt. Sinds dien geeft geeft de meter altijd weer de goede waarde aan. Ik denk dat de eerdere draadbreuk ook te maken had van het vacuum trekken van de tank. Verder rijdt de auto nog steeds prima. Al sinds de aanschaf duurt het soms wel even voordat de auto aanslaat als ik gelijk de sleutel omdraai. Als ik hem op de middenstand zet en +/- 2 seconden wacht start hij wel gewoon. Dus in vervolg altijd maar even wachten en dan starten. Blijkt wel vaker voor te komen bij de V40. Iemand een idee waar dat mee te maken zou kunnen hebben? Verder nog steeds tevreden over de betrouwbaarheid. Geen rammels, oliverbruik of anderen problemen. We blijven er lekker mee doorrijden.

Update 16-05-12
Even een extra update. Na een lange rit vanuit Duitsland hoorde ik achter een krakend geluid aan de achterkant als ik door een bocht ging. De volgende dag even de krik eronder en ja hoor.... rechter achterveer gebroken. Ruim 2 jaar na de linker achterveer was nu de andere kant aan de beurt. Blijkt ook een (volvo) v40 kwaaltje te zijn.

Update 17-12-12
De auto heeft een kleine beurt gehad en een APK. Naast de APK en beurt geen andere kosten. Auto blijft erg goed bevallen en blijven er nog even mee door rijden. Als ik naar de kosten kijk voor onderhoud hebben we met de volvo minder problemen als met de vectra. Hopen dat dit zo blijft.

Update 08-03-14
De auto heeft weer een nieuwe APK gehad. Enkel een paar lampjes van de richtingaanwijzer zijn vervangen. De auto blijft goed bevallen.

Update 07-02-15
Auto heeft een grote beurt gehad samen met een APK Verder geen bijzonderheden

Update 04-02-16
Auto blijft erg goed bevallen. Enkel een APK uitgevoerd waarbij geen bijzonderheden aan het licht kwamen

Update 09-02-17
Auto heeft een kleine beurt gehad, samen met een APK. Naast het reguliere onderhoud moet er rechtsvoor een stabilisatorstang vervangen worden. Wat mij opvalt is dat het onderstel met deze kilometerstand nog zo kraakvrij is. Daarnaast is de eerste uitlaat nog in prima staat. Wat wel hoorbaar is, is dat bij stationair toerental er om de 2 seconden een kleine ratel te horen is. Dit blijkt meer voor te komen bij deze motoren. Laat dit even zitten. De benzinemeter blijft het prima doen. Ik vind de afwerking niet de beste in zijn klasse, maar degelijk vind ik de bouwkwaliteit van de V40 wel. Er gaat weinig stuk en hij blijft prima rijden. Op naar volgend jaar.

PROBLEMEN

  • 211.000 km

-20-08-07 -Aanvang review -110000 km
-08-02-08 -APK keuring, geen bijzonderheden -117000 km
-07-12-08 -Update, geen bijzonderheden -125000 km
-05-02-09 -APK keuring + grote beurt (filters,
remblokken achter en bougies -128000 km
-28-11-09 -benzinemeter deed het niet meer(zelf
gemaakt) -139000 km
-10-02-10 -APK keuring, schroefveer vervangen -142000 km
-09-02-11 -APK keuring + kleine beurt,2 lampjes,
remblokken voor ruitenwissers voor -155000 km
-28-06-11 -Distributieriem en waterpomp vervangen -160000
-14-02-12 -APK keuring, geen bijzonderheden -166000
-16-05-12 - Schroefveer rechtsachter gebroken -171000
-17-12-12 -APK keuring + kleine beurt -178000
-08-03-14 -APK keuring enkel lampjes van knipperlicht vervangen. -189000
-05-02-15 -APK keuring en grote beurt, geen bijzonderheden, enkel ruitenwissers vervangen -196000
-10-02-16 -APK keuring uitgevoerd, geen bijzonderheden -205000
-09-02-17 -APK keuring uitgevoerd en kleine beurt. Rechtsvoor stabilisatorstang vervangen. -211000

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.