Volvo S90 D3 Momentum (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S90 D3 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 220 km |
Tot dusver aangenaam verrast
- 220 km
Na een veel te lange levertijd van bijna zeven maanden - de Chinese markt gaat bij Geely voor wat betreft deze ook in China geproduceerde auto - mocht ik een paar dagen geleden de S90 ophalen.
Een stukje context: ik kom hiervoor uit een BMW 320d sedan waar ik prima mee uit de voeten kon, maar hij liep uit de lease en ik was met twee opgroeiende kinderen op zoek naar een iets grotere wagen. Overigens stond het voor mij vanaf het begin vast dat het weer een sedan zou worden. Nederland stationland - ik weet het, maar ik heb altijd een voorkeur gehad voor de vormgeving van een fraaie sedan.
Vanaf het begin van de introductie van de S90 had deze wagen mijn voorkeur, ondanks dat ik hiervoor nooit Volvo heb gereden. Wel heb ik nog even gekeken naar een Audi A6 en de (oude) BMW5, maar gezien de leeftijd van die auto's en het wat gedateerde interieur vielen die toch snel af. De nieuwe 5-serie vind ik een fraaie wagen, maar als je die gelijk aan de Volvo in elkaar klikt dan schiet de prijs al snel door een voor mij niet acceptabel niveau heen.
Daar waar je in reviews bijna altijd het luxe(re) Inscription-model aantreft ben ik zelf voor de 150pk (D3) tellende Momentum-uitvoering gegaan met de volgende extras:
- 18 LMV
- Sensus Navigatie
- Intro line (park assist, inklapbare en dimmende spiegels, Apple carplay en 12" digitaal instrumentenpaneel)
- Automaat
- Chrome diffuser
- Osmium Grey - metallic
- Volledig inklapbare stoelen achter (waarom moet je hiervoor betalen?)
Standaard zitten er gelukkig al zaken op als ACC en Lane Assist, plus kleine zaken waar je bij de Duitsers doorgaans voor moet betalen zoals automatische licht- en regensensoren.
Gezien de lange levertijd was er genoeg ruimte voor lichte twijfels, na het lezen/kijken van menig review. Van een traag reagerende turbo tot een weinig spannende autobeleving, ik was er toch wat huiverig voor tegen het einde aan.
Gelukkig is mijn eerste indruk gewoon erg positief. De auto is verschrikkelijk stil, stuurt fijn en comfortabel en is gewoon een baken van rust vanaf het moment dat je instapt. Qua vermogen snap ik dat er geen optie onder de 150pk-versie zit, aangezien de auto bijna 1800kg weegt. Daarentegen heb ik tot nu toe geen enkel moment gehad waarbij ik het gevoel had vermogen te kort te komen, en is de acceleratie niet heel erg anders dan mijn geknepen BMW 320d (EDE). Laatstgenoemde was inderdaad wat sneller, maar het verschil is veel kleiner dan waar ik bang voor was.
Het interieur blijf ik erg fraai vinden, al blijf ik geen fan van het verstoppen van zo goed als alle opties achter een touchscreen. Dit infotainment-systeem ziet er fraai uit en het zorgt voor een uitstraling die enorm 'clean' oogt, maar af en toe merk je dat het niet gemakkelijk is om even een aanpassing te maken tijdens het rijden, en dat het systeem net wat lekkerder zou werken met een snellere processor. BMW en Audi doen dit wat mij betreft beter.
Qua uiterlijk blijf ik voorlopig wel even omkijken na het uitstappen, wat dat betreft was het liefde op het eerste gezicht. Ik weet dat er een hoop mensen zijn die de kont van de sedan verre van mooi vinden, maar zelfs die klopt voor mij gewoon.
Na een paar duizend KM zal ik me weer melden voor een update.
PS: betrouwbaarheid heb ik drie sterren gegeven aangezien het uiteraard nog veel te kort dag is om daar iets zinnigs over te zeggen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.