Volvo S90 3.0 150kW Limited Edition (1998)

autoreview

Volvo S90 3.0 (150kW) Limited Edition (1998)

Signalement

UitvoeringS90 3.0 (150kW) Limited Edition
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst243.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

klasseauto, maar met andere accenten.

Ik rijd al zeer lange tijd auto's van dit Zweedse merk. Al sinds 1981 toen de eerste echte Zweedse Volvo in mijn leven kwam, een 240 estate. Noem het het Volvo-gevoel. Ik voel mij er erg prettig in, vergelijk het met een favoriet kledingstuk.
Mijn vorige Volvo was ook een S90 uit 1998, echter met handbak. Doordat ik last kreeg van de slijmbeurzen in mijn linkerknie, veroorzaakt door de vrij zware koppeling, werd ik gedwongen om deze verder hele fijne auto te verkopen. Maar ik wilde eigenlijk niets anders. Dus op zoek naar een S90 met automaat uit de laatste serie en niet te veel kilometers. Deze auto vond ik na een intensieve zoektocht bij Broekhuis in Zeist. Een schitterende 3 liter automaat in de zeer luxe limited edtion uitvoering. Historie bekend en alle boekjes aanwezig. Wel had de laatste eigenaar niet erg zorgvuldig met de auto omgesprongen zodat er met name aan de buitenkant wel wat cosmetisch werk nodig was. Tevens was het mijn bedoeling om een gasinstallatie in te bouwen omdat ik de auto zakelijk ging gebruiken.
Na stevige onderhandelingen over de prijs werd ik het uiteindelijk toch eens met de mensen van Broekhuis en kocht ik in juli 2005 de auto. Eerst heb ik de auto zowel cosmetisch als technisch helemaal in orde laten maken. Dat kostte wel het één en ander maar goed, dat had ik ook ruimschoots van de prijs af gekregen. Toen is de auto naar de gebr. van Orsouw gegaan in Eindhoven en die hebben er een dampgasinstallatie (G-3) van het merk OMVL ingebouwd. In december 2005 was de auto helemaal klaar en naar mijn zin en ben ik hem dagelijks gaan gebruiken.
Tot 2007 heb ik hem zakelijk gebruikt. Maar aangezien ik erg aan dit type Volvo gehecht ben en ik hem nog erg lang wil houden, heb ik toen besloten om de auto privé te houden. Tenslotte is 50000 km per jaar en veel havengebieden geen goede combinatie om tot in lengte van jaren met je auto te blijven rijden. Zelfs niet met een Volvo. Nu heeft ie een rustig leventje met hooguit 12000 km per jaar en staat ie lekker binnen. Wel gebruik ik hem zomer en winter. De afgelopen week was nog erg genieten. Je waardeert deze auto in winterse omstandigheden nog meer dan normaal. Het lijkt wel of ie daar speciaal op gebouwd is. Automaat in de winterstand, natuurlijk goede winterbanden en de auto lijkt niet uit zijn spoor te krijgen. En heb je de ruimte, dan geeft de achterwielaandrijving je alle gelegenheid om eens lekker te driften.
Inmiddels heb ik ruim 70000 kilometer afgelegd in deze geweldige auto zonder echte grote problemen. Heerlijke comfortabele kilometers. De zescilinder in lijn is een juweeltje en loopt ook op gas als een zonnetje. Gelukkig heeft deze motor hydraulische klepstoters dus het iedere 15000 km kleppen stellen op gas ( zoals bij de 4 cilinder redblocks) is niet nodig.
Buiten het reguliere onderhoud, iedere 15000 km, zijn er een aantal zaken die vervangen zijn:
achterremschijven met handremkabels en -schoenen vervangen.
na ca 45000km liep de motor stationair niet trillingsvrij op gas en zijn onder garantie de inspuitblokjes van de gasinstallatie vervangen. Verder brak er een veertje van de deuropener binnen van de bestuurdersdeur en is er een vacuumslangetje van de ECC vervangen. Verder begon het onderstel op klinkerweggetjes wat te rammelen dus heb ik de rubbers van de voorste stabistang laten vervangen en de verbindingsstangetjes waarmee dit euvel ook weer opgelost was. Geen schokkende zaken dus. Wat er nu zit aan te komen is de uitlaat vanaf de katalysator naar achteren. Maar aangezien het nog steeds de originele uitlaat is, mag je daar niets van zeggen. En hij is nog niet lek, alleen je ziet dat ie dun begint te worden. Verder werd het na inslag van een steentje tijd voor nieuwe voorruit. Meteen ook de lijstjes eromheen vernieuwd. Tevens heb ik bij 180000 km de automaat laten flushen.( automaat-olie helemaal doorspoelen en het filter vervangen)Het is een statige luxe auto en helaas zijn de onderdelenprijzen dat ook. Toch zijn de kosten tot nu toe best meegevallen. Alle bovenstaande zaken inclusief banden en het reguliere onderhoud hebben mij tot nu toe ca. 5,5 cent per kilometer gekost. Daar zitten ook wisserbladen bij en een restyle van een paar parkeerdeukjes in de zijkant. Alle onderhoud laat ik bij mijn vaste Volvo-dealer in Gorinchem doen waar ik al ruim 17 jaar klant ben. Ik geniet nog steeds van elke kilometer in deze stoere Zweed. Olieverbruik heb ik niet (1 liter op 15000 km) en het verbruik op gas is zo rond de 1:7. De auto wordt over een paar weken 12 jaar en op de carrosserie is nog steeds geen enkele roest te vinden.De stoelen zijn grandioos en het algehele comfort staat op een heel hoog niveau. Ook na meer dan 1000 km achter elkaar stap je fris uit de auto.
Een kennis van me heeft met net zo'n S90 op gas inmiddels al meer dan 630000 km gereden en die is nog steeds niet op. Dan is de mijne met net 2 ton nog maar amper ingereden. Ik hoop er nog vele jaren mee te kunnen blijven rijden. Dit is mijn zesde Volvo uit de 7 en 9 serie van Volvo. In deze auto's heb ik totaal zo'n 650000 km gereden. En iedere kilometer is nog net zo fijn als destijds, toen ik in mijn eerste 740 stapte. Een groter compliment is er denk ik niet voor een type auto. Voor mij in ieder geval de fijnste Volvo's die er ooit gemaakt zijn.( en ik heb ook een 850 en een S80 gehad) En de 960 en s/v90 kan zich volledig meten met de duitse klasse auto's als de Mercedes E klasse en de BMW 5 serie. Qua rijden wellicht iets minder verfijnd maar op andere gebieden weer superieur. Kortom, een klasse-auto, maar met andere accenten.
Ik vond het langzamerhand wel leuk om nu eens een review te plaatsen. Ik hou jullie op de hoogte over het verdere verloop.

update

  • 210.000 km

Inmiddels was de baksteen weer aan een verse APK toe plus een reguliere beurt. Op een paar remblokjes voor na en een verse ophangrubber voor de automaat was alles tiptop en kunnen we er weer een jaar tegenaan. ( of 15000km, wat is eerder?)Verder heb ik de auto op de brug nog even goed geinspecteerd na deze pekelrijke winter en nergens ook maar een spoortje van roest te vinden. Dus "still going strong".

UPDATE

  • 218.000 km

Zie onder.

UPDATE

  • 218.000 km

Inmiddels zijn we een jaar verder zonder problemen. Wel heeft iemand het nog nodig gevonden om mij (plus auto) met achteruit rijden over het hoofd te zien wat heeft geresulteerd in een nieuw gespoten voorbumper. Relatief weinig gereden maar tijd om met de APK en de grote beurt wat puntjes op de i te zetten. Naast de verse olie en filters( olie + gas) ook de remvloeistof ververst, remsysteem (klauwen) nagezien en gereinigd, gasdempertjes van de achterklep werden slap en vernieuwd want het deksel op je kop is niet echt fijn. Airco is gereinigd en opnieuw gevuld. Ophangbeugel van de achterste uitlaatdemper is vernieuwd, stabilisatorstangetje RV vernieuwd vanwege een irritant klappertje op hobbeltjes, defecte koplampwissermotortje RV vervangen, koplampglazen gedemonteerd, schoongemaakt aan de binnenzijde en nieuwe afdichtingsrubbers gemonteerd. De auto rijdt na deze ingrepen weer als nieuw. Beurt was ( bij de dealer) niet echt goedkoop, nl. 1000 euro incl.BTW maar de post afschrijving zijn we allang voorbij dus mag het onderhoud soms ietsje meer kosten.
We gaan dus weer aan een nieuw jaar beginnen met deze fijne Zweed. En met zijn ruim 13 jaar is er nog steeds geen spoor van roest aan de carrosserie te vinden en geen spoor van oliegebruik dus ik heb er alle vertrouwen in om nog lange tijd ermee te kunnen rijden. Ik houd jullie op de hoogte.

update

  • 224.000 km

Afgelopen week hoorde ik opeens een zagend geluid vooraan bij de motor. Ik verdacht de distributie en ben meteen naar mijn vaste dealer gereden en deze bevestigde dat het lager van de spanrol bezig was om kapot te lopen. Ik was er gelukkig op tijd bij en inmiddels zijn de riem en spanrol vervangen. Gezien de km.stand ook de waterpomp vervangen.Aan de ene kant geluk, aan de andere kant had de distributie nog anderhalf jaar en 15000 km te gaan. Bij inspectie op de brug, bleken de rubber bussen van de voorste draagarmen niet meer goed. Dus dat gaan we deze maand ook nog even aanpakken. Al met al toch even een tegenvaller, zoveel extra ongepland onderhoud tussendoor. Maar goed, het is/wordt een oude(re) auto en daarvoor hebben we geen afschrijving meer. Dan moeten we af en toe wat extra onderhoud voor lief nemen. Voor de rest ben ik nog steeds na 6,5 jaar niet uitgekeken op deze prachtige Volvo en we gaan dus gewoon door. Elke kilometer is nog steeds genieten.

Gasperikelen en een nieuwe APK

  • 227.000 km

De strenge kou gaf ineens problemen met het rijden op gas. Nieuwe temperatuursensor en benzinedrukregelaar gaven geen oplossing. Vervanging van de gasinjectoren bleek uiteindelijk de oplossing. Viel me nog mee. 6 injectoren voor 100 euro incl. BTW en montage. Omdat het half maart a.s. weer tijd was voor een verse APK, deze ook meteen maar laten doen. Olie en filters ververst, nieuwe bougies. Dus we gaan er weer een jaar voor.

5000 km verder

  • 232.000 km

Even een zeer saai tussenverslag. We zijn inmiddels weer 5000 km verder en de Volvo heeft zich de afgelopen periode voorbeeldig gedragen. Gewoon lekker rijden en Genieten van elke kilometer. We gaan dus gewoon door.
Wordt vervolgd...

Still going strong

  • 243.000 km

We gaan rustig door. De laatste APK gecombineerd met beurt heeft weinig spectaculairs opgeleverd. Gewoon regulier verversen van de olie en remvloeistof en verder heeft het grote onderhoud van afgelopen jaren zich bewezen. Eind april heb ik de automaat voor de tweede keer laten flushen. (Was 65000 km geleden) Via de Volvo 700 vereniging hadden we een flushdag bij Broekhuis in Harderwijk die daarvoor een mooi tarief had voor de leden die dat wilden laten doen. Het blijft een heerlijke auto om mee te rijden en aangezien het mijn enige auto is met een trekhaak heeft ie het nu druk aangezien ik ga verhuizen en er regelmatig een kar achter hangt om alle benodigde spullen aan te voeren en alle bouwafval weer af te voeren. Komende juli is hij al 8 jaar mijn trouwe metgezel. En ik hoop dat ie dat nog vele jaren blijft. Deze laatste icoon van Volvo met achterwielaandrijving en een dikke 6 cilinder. Ik houd jullie op de hoogte.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.