Volvo S80 D5 Summum (2006) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | S80 D5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 254.000 km |
Volvo S80 D5
- 254.000 km
Update 5.9.2014
Ik moet bekennen: het goede voornemen om ieder jaar even een korte update te doen is niet helemaal gehaald. Mea culpa. Ik heb de Voldo nu bijna 5 jaar en er staan inmiddels 254.000km op de teller. Dat betekent dat ik ruim 30.000 kilometer meer dan de eerste eigenaar heb gereden en me nu toch officieel ook echt eigenaar mag voelen. Er begint een plan te sluimeren om de S80 naar de half miljoen kilometer te brengen om er op termijn de klassieke status van Turkse taxi mee te halen met minimaal 6 nullen op de teller.
Zoals in iedere relatie heeft ook deze zijn ups en downs gekend met als voorlopig dieptepunt dat hij (zij?) me vorige zomer langs de Franse route du soleil liet staan maar daarover later meer. De optelsom van alle ervaringen is zondermeer positief. De S80 is een heerlijke rijdersauto die het vooral op de snelweg naar zijn zin heeft. In de stad is het wel een flinke bak waarmee je in smalle straatjes snel een stoepje te pakken hebt.
De D5 motor is absoluut een fijne motor. Tevreden ronkend, robuust overkomend en altijd meer dan genoeg power. Ik kan echt genieten van het heerlijk harmonische dieselgeronk zonder ooit een misslag. De motor straalt uit dat hij zonder enig probleem naar de Turkse status toe rijdt. Natuurlijk hebben de moderne hybride milieu-auto's als de V60 meer power -ze staan immers altijd in de sportstand- maar de D5 hoeft zich niet te schamen bij het stoplicht of op de Deutsche Autobahn. De top, die ik bij de eerste review nog niet wist, ligt overigens op 235. Als alles meezit. Lege autobahn, wind in de rug, heuveltje naar beneden...
De automaat ben ik nog steeds tevreden over. Rijdt heerlijk relaxed om niet te hoeven schakelen. Wel heb ik de indruk dat met name het terugschakelen bij accelereren wat hakeriger gaat dan toen ik de auto net had. Daar schijnt de Volvo-bak ook om bekend te staan. Het is niet erg, het valt alleen op en je hoopt natuurlijk dat het geen vroege aankondiging van een dure revisie is. Wat ook opvalt, is dat de S80 niet heel snel accelereert als je het gas diep indrukt: in eerste instantie heel veel toeren en indrukwekkend geluid maar zonder bijpassend resultaat. Pas bij doorschakelen slaat de vlam in de pan. Dat is een typisch geval van je eigen auto leren kennen zodat je precies weet hoeveel gas je moet geven om het juiste effect te krijgen. Je kunt overigens ook manueel schakelen. Dat doe ik in de bergen nog wel eens, vooral bij het afdalen, en dat werkt perfect.
Het interieur vind ik -nog steeds- in een woord: geweldig! De luxe uitvoering van de summum is heerlijk en de stoelen zijn gewoonweg F A N T A S T I S C H. Ik heb nog nooit zulke lekkere stoelen gehad. Sterker nog, ik zit liever in mijn autostoel dan thuis op de bank. Ik overweeg serieus om ze om te toveren tot bureaustoel, mocht de Volvo er ooit uit gaan. Ook de rest van het interieur is prachtig. Mooi vorm gegeven, rustige mooie klokken, veel luxe. Er zijn ook wel minpuntjes in de marge: het navigatiesysteem is ronduit onhandig in het gebruik en al die veiligheidsdingen als Blind Spot Information System (BLIS) hoeft voor mij niet zo maar verder een van de mooiste dashboards waar ik tegen aan heb gekeken.
Het echt zwakke punt aan de Volvo is de elektronica en ook dat heb ik eerder gehoord. Achtereenvolgens zijn in de afgelopen 4 jaar uitgevallen: Park Distance Control, dieselmeter, blue tooth telefoonset, brandstofdrukmeter, gloeibougie en flink wat lampjes. Geen wereldschokkende zaken en misschien wel wat je mag verwachten met een auto van deze leeftijd / kilometerstand maar het heeft toch een klein deukje in mijn betrouwbaarheidsvertrouwen opgeleverd.
Twee keer heeft het tot echte problemen geleid. De eerste keer na ongeveer 1,5 jaar toen de brandstofdrukmeter er mee stopte. Ik merkte dat ik geen power meer had en de bak 'raar' over begon te schakelen. Gelukkig was ik in de buurt van een bekende Volvo dealer en daar ben ik weer keurig op weg geholpen maar je hebt het toch liever niet.
En dan die route du soleil. Volgepakt met het hele gezin. We waren nog geen 3 kilometer van huis toen de auto er mee stopte. Out of the blue viel de motor ineens uit. "Zal wel een vergissing zijn", dacht ik nog, "vakantiezenuwen". En het was zondag, geen garage open, en ze startte meteen weer. Dus op naar het zuiden. Maar onder Lyon ging het mis. Midden op de snelweg viel ze uit en helemaal niets meer. Gelukkig genoeg snelheid om naar een parkeerhaven te manoeuvreren en in vloeiend Frans (ahum) de lokale sleepboer gebeld. En dan blijkt een Volvo in zuid Frankrijk toch niet zo handig als een Citroen. De meest optimistische dealer bleek 2 weken later ruimte in de planning te hebben. Lang verhaal kort: er was een gloeibougie kapot en die schijn je toch echt nodig te hebben, zelfs als het buiten 40 graden is en je 130 km/u rijdt. Als ik Volvo dan toch een tip mag geven: vergeet dat BLIS en al die flauwekul-veiiligheidssystemen maar maak het basissysteem wat robuuster.
Maar goed, zoals in ieder goed huwelijk verbroederen de diepe dalen wellicht het meest dus S80 en ik houden nog steeds van elkaar. Al weten we nog steeds niet zeker of we opnieuw in het bootje zouden stappen als we opnieuw voor de keuze zouden staan. Die verre liefde uit Munchen blijft trekken.....
Nog even over de onderhoudskosten. Die vallen me echt alleszins mee. Ik laat bij een bevriende garage (universeel) het onderhoud doen en dat kost me ongeveer 800-1000 eur per jaar, een beetje afhankelijk van wat er moet gebeuren. De onderhoudskosten krijgen er een ster bij, de route du soleil heeft een betrouwbaarheidsster gekost.
----------------------------
Originele verslag 15.05.2010
Nadat mijn BMW was gestolen (snik) weer op zoek naar een auto. De BMW reed fantastisch dus de lat lag hoog. Wel had ik een aantal aanvullende wensen zoals een beter navigatiesysteem en leren bekleding. Uiteindelijk ging de keus tussen een A6, een S80 of opnieuw een 5 serie. Het is dus de S80 geworden.
Via internet kwam ik terecht bij terecht bij Van Aarle in Nuland. Jonge Volvo's, goede prijs. Ik had op deze site een kritische review gelezen maar mijn ervaring was totaal anders. Ik kwam om 17:00u op een doordeweekse dag kijken naar een auto die helemaal achter in de showroom stond. Op mijn opmerking dat een proefrit er waarschijnlijk niet inzat, werd verbaasd gereageerd. Geen enkel probleem. De -bescheiden- showroom werd leeggereden en 10 mins later kon ik vertrekken. Geen rijbewijs afgegeven, geen formulieren, alles op vertrouwen. Mooi dat dat nog kan en wat een schril contrast met andere dealers. Vooral de Audi dealers lijken het buitengewoon vervelend te vinden dat ze tussen hun belangrijke werkzaamheden gestoord worden door klanten.
Mijn eerste indruk van de Volvo: prachtig. Prachtige stijlvolle lijn, stoere voorkant, mooie kont. Van het interieur was ik helemaal onder de indruk. Licht leer, stijlvolle klokken, luxe uitvoering. Het was een summum uitvoering dus alles zat er op en eraan. Ik ben dol op al die gadgets maar ok, er moest nog onderhandeld worden dus met een strak pokerface ben ik ingestapt.
De eerste meters begon alles te piepen. O ja, Volvo, dus panische aandacht voor alles wat met veiligheid te maken heeft. Afijn, toen alle piepjes en waarschuwingslampjes bedwongen waren, kon de proefrit beginnen. Het eerste dat opviel was het grote stuur. Ook de voorwielaandrijving was weer even wennen. En op de snelweg toch nog wel wat rijwindgeluid. Ach, de BMW rijder is verwend. Daar staat tegenover dat de D5 motor echt geweldig is. Mooi geluid, heerlijk fel en dan in combinatie met een fijne automaat. Lang verhaal kort: ik was enthousiast.
De onderhandelingen gingen in prettige doch zakelijke sfeer. Ik wilde nog wat laten overspuiten ivm steenslag en krassen. En nog wat meer van dat soort zaken maar uiteindelijk waren we er snel uit. Een week later heb ik de auto opgehaald. Hij werd werkelijk in tip top conditie afgeleverd. Steenslag keurig bijgewerkt, grote beurt, een keurig overzicht van wat er gebeurd was, gepoetst, en een uitgebreide uitleg van hoe het allemaal werkte. Zo goed had ik het zelfs bij mijn nieuwe auto's (Audi, BMW) nog niet meegemaakt. Opnieuw onder de indruk van Van Aarle.
De eerste kilometers
Altijd weer even wennen, een nieuwe auto. Maar als een king of the road ging ik op weg, heerlijk wegzakkend in verwarmde leren stoelen. Stoelen die niet zouden misstaan in een bioscoop. De knipperde veiligheidssystemen (BLIS) was nog wel even wennen maar dat leer je al snel negeren en dan ziet dat oranje geknipper er wel weer gezellig uit zo in de donkere dagen voor kerst.
De auto reed prima maar een ding viel me meteen op: hij trilde (en ik heb een ongelooflijke hekel aan trillinkjes). Ik had er winterbanden onder laten zetten en die waren blijkbaar niet goed gebalanceerd. Later opnieuw laten balanceren maar helemaal weg is het niet (kromme velg?). Met zomerbanden heb ik het probleem niet. Dan rijdt hij stil maar het orgastische (excusez) BMW rijdersgevoel haalt hij niet helemaal.
20000 kilometer verder
Inmiddels heb ik de auto 6 maanden en 20.000km onder de wielen. De Volvo bevalt me uitstekend. Ik vind hem nog steeds prachtig. Het is een robuuste, betrouwbare kameraad. Het luxe interieur is nog steeds genieten (als je de vuilnisbelt op de achterbank weet te negeren).
Het is een heerlijke rijdersauto, vooral op de snelweg. Eerlijk is wel dat de BMW nog wel een tandje beter was. Die reed net iets soepeler en stuurde strakker. Vooral op bochtige kleine weggetjes merk je wel dat de S80 een grote bak is. Ook het verschil tussen voor- en achterwielaandrijving merk je goed.
De automaat is echt heel erg goed. Ik had wel eens een automaat op vakantie gehad maar nog nooit in mijn eigen auto. En ik betrap mezelf erop dat ik nu bij dat selecte gezelschapje zeurpieten hoor: ik zou nooit meer anders willen.
Op de Deutsche Autobahn staat de Volvo zijn mannetje. Ik heb de top nog niet mogen aantikken maar 200+ is geen enkel probleem. In het treintje Mercedes-BMW-Audi kun je rustig aanpikken.
Ook nog echte nadelen?
Ik vind de D5 motor echt prachtig. Mooi geluid, heerlijk fel maar hij lust ook een flinke slok. Met de BMW haalde ik 1:16 makkelijk, met de Volvo moet ik mijn uiterste best doen om 1:13 te halen. Gek genoeg lijkt het met zomerbanden en hogere temperaturen nog iets erger te worden dus ik hoop dat dat geen voorbode van iets duurs is.
Gecombineerd met het flinke verbruik is de voorspellende waarde van de actieradius niet erg betrouwbaar. Een klein stukje rijden kan zomaar 150 km in de berekende restkilometers schelen. Bijhouden van de dagteller is toch het handigst.
Hier al eerder gelezen: het enige dat ik echt storend vind, is de gebrekkige betrouwbaarheid van de Blue Tooth Carkit. Het verbinden en synchroniseren gaat prima maar om de haverklap valt de verbinding weg, kun je niet bellen of wordt het adresboek niet goed gesynchroniseerd. Erg vervelend als je in een zakelijk gesprek zit. Hopelijk brengt een update verlichting, anders moet ik iets anders bedenken want dit werkt echt niet goed genoeg. Helaas geen mogelijkheid om een dual sim in de auto te stoppen.
Problemen / garantie
Ik had de auto gekocht met 6 maanden garantie op alles met een klein eigen risico van 25 euro. De eerste weken was ik nog een paar dingen tegengekomen: benzineklepje sloot niet goed, de Xenon verlichting stond veel te hoog afgesteld en zo nog wat kleine dingetjes. Keertje langsgereden bij Van Aarle. In een half uurtje verholpen en "ach, laat dat eigen risico maar zitten". Zo klantgericht, een mens zou er achterdochtig van worden ;-)
Een paar weken voor het vervallen van de garantie ging een van de park distance control sensors kapot. Ook nu weer onder garantie vervangen, geen eigen risico.
Verder geen vreemde zaken tegengekomen. Inmiddels is de Volvo voor controle bij een Volvo dealer geweest. Ook daar geen vreemde dingen geconstateerd. En ook hier weer in verbazing weggegaan vanwege de service: "ach meneer, die zomercontrole nemen wij wel voor onze rekening. Zie het maar als een eerste kennismaking". Ik verwacht iedere keer dat ze me nog na komen rennen (1 april).
Kortom, so far so good. Auto rijdt goed en betrouwbaar maar het is wel een zuipschuit. Ik geniet van het luxe interieur maar carkit en benzinemeter zijn onvoldoende betrouwbaar.
Zou ik hem weer kopen als ik morgen opnieuw de keus moest maken? Moeilijke vraag. Qua uiterlijk en prachtig interieur zeker. Ook imago-technisch kun je er beter mee aankomen bij klanten dan met een BMW maar eerlijk is dat de BMW mijn beste rijdersauto tot dusver was. Ik zou dus twijfelen tussen de S80 (luxe) of een 5serie (rijdersgenot).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.