Volvo S80 D5 Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S80 D5 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 186.000 km |
KM-stand laatst | 248.000 km |
De start
- 186.000 km
Ik heb ervoor gekozen mijn Golf Variant Bluemotion te verkopen en een Volvo aan te schaffen. Ik kende deze auto en het motortype vanuit het verleden en vond het een heerlijke auto om in te rijden. Ik koop deze auto voor de langere termijn, zodat ik nog éénmaal een auto kan rijden met kracht, souplesse en verbrandingsmotor. Ik zal jullie in deze review een eerlijk en realistisch beeld geven van deze Volvo. Ik zal deze auto kritisch benaderen, ondanks dat het mijn eigen vertrouwde auto is.
Eerste service
- 190.000 km
Ik heb tijdens de proefrit natuurlijk bekeken wat ongeveer de kosten zouden worden om de auto zo te krijgen, zoals ik hem graag wil zien. Ik heb de auto thuis op de brug geplaatst, en alle filters inclusief olie vernieuwd á €169,-. Ik wil dit vanaf heden iedere 20.000 kilometer vervangen. Op 120.000 kilometer betekent dit eigenlijk maar tweemaal extra t.o.v. interval 30.000 kilometer, valt dus erg mee (olie kost ongeveer €70,- voor 6 liter!). Bij mijn vorige TDI's heb ik deze interval ook altijd aangehouden, en ik weet niet of het de reden is dat ik altijd vrij probleemloos heb gereden, maar dit kan zeker een reden zijn!
Verder moest ik de distributieriem inclusief waterpomp laten vervangen. Ik heb hier ook de multiriem laten meevervangen en tevens een nieuwe dynamopoelie laten plaatsen, kosten zijn €935,-.
Daarnaast moesten er nieuwe remschijven en blokken op aan de achterzijde (€300) van ATE en heb ik de automaat laten powerflushen (€325,-) zodat deze hopelijk een lange tijd meekan.
Na het aanschaffen van nieuwe Bridgestone banden t.b.v. 18 inch velgen kreeg ik problemen. De achterzijde van de auto sprong bij oneffenheden in de weg naar de zijkant. Dit stoorde me dermate dat ik naar verschillende garagisten ben geweest, die vertelden dat de schokbrekers redelijk op waren. Ik kon me niet goed voorstellen dat dit de reden kon zijn, en besloot naar Soesterberg te gaan, jullie wel bekend. Zij hebben nieuwe winterbanden geplaatst op 16 inch en het probleem was ineens weg. Let dus altijd op dat deze velgen, ookal zijn ze niet extreem groot i.c.m. hardere banden dit effect daadwerkelijk kan geven! Verder is er een nieuwe stuurkogel geplaatst.
Tevreden!
- 201.000 km
Zoals gemeld ben ik in Soesterberg geweest. Waar ook de keurmeester van Klokje Rond met de auto heeft gereden en enthousiast was. Hij vond dat de auto erg goed reed, en was zeer tevreden. Altijd leuk om te horen wanneer je iets gekocht hebt!
Ik moet zeggen, de auto rijdt alsof hij net uit de showroom komt. Ik ben dan ook zeer tevreden met mijn aanschaf. En nee,
om het lage verbruik (1 L/ 12.5km) hoef je het zeker niet te doen. Maar elke keer na een lange rit met een glimlach uitstappen is me ook veel waard! Ik heb deze auto wel gekocht vanuit de perceptie er lang mee te kunnen doen. Of dit helemaal gaat uitkomen weet ik niet, maar ik ga er mijn best voor doen. De auto is erg duur in belasting, echter de afschrijving en verzekering vallen me erg mee. Nu maar hopen dat de technische onderdelen m.b.t. milieu (EGR en Roetfilter) het nog lang zullen uithouden.
Voordelen van deze auto:
-Comfortabele stoelen; ja het is echt waar, en ze zien er nog heel goed uit na tien jaar!
-Fijne autobaancruiser; ik vind het leuk om mee te denken in het verkeer, en deze motorisering helpt daarbij! Op het moment dat iemand ingesloten dreigt te raken op de rechterbaan, kun je of remmen of gas bijgeven zodat hij of zij nauwelijks hoeft te remmen. Daarnaast spaar ik het ''knipperlichtbedankje'' van vrachtwagenchauffeurs zodat ook zij fatsoenlijk kunnen invoegen.
-Goed onderstel; deze auto beschikt over een goed onderstel, ik ben uiteraard van plan deze bij te houden, zodat ik de auto kan rijden zoals Volvo hem ooit bedoeld heeft.
''Nadelen'' van deze auto:
-Elk voordeel heb z'n nadeel; je kunt niet ontkennen dat dit een vrij dure auto in gebruik is. Ga je het vergelijken met bijvoorbeeld een Golf Diesel scheelt de wegenbelasting zo'n €35,- in de maand en met een verschil van 5 km per liter kun moeilijk zeggen dat het verschil minimaal is, maar eigenlijk moet je dit totaal niet willen vergelijken! Je kunt een heel jaar genieten van deze auto, waar je bijvoorbeeld met één goede vakantie het geld ook kwijt kunt zijn, ik denk dat dit onder prioriseren valt. Daarnaast valt de afschrijving goed mee.
-Het interieur van deze auto kraakt wel een beetje. Het is ook voornamelijk plastic. Iets wat je bij de Duitse 3 volgens mij niet ziet. Desondanks vind ik het wel een mooi en simplistisch interieur!
Dus echt nadelen? Nee, deze heb ik nog niet ondervonden maar deze gaan ongetwijfeld nog komen gelang de kilometerstand gaat stijgen.
Een échte winterauto
- 208.000 km
Deze auto voelt zich thuis in de winter! Ik heb Vredestein winterbanden laten monteren. Dit rijdt goed wat mij betreft. Daarnaast is de auto redelijk zuinig . Ik heb een nieuwe baan waarbij ik eigenlijk nooit meer in de file sta! En daarnaast rijd ik regelmatig afstanden van rond de 200 km aan een stuk. Momenteel rijd ik ongeveer 750 km per week.
Wij houden van het bezoeken van steden. Wat betekent dat je dit vooraf goed moet plannen omdat de auto relatief moeilijk te parkeren is. Inmiddels heeft de auto al in zowel Amsterdam, Antwerpen, Brussel als Luxemburg-stad gestaan. Ik zoek hiervoor meestal de P+R's van de steden op. Dit zijn vaak ruime plaatsen.
De laatste tankbeurt reed ik om en nabij de 1 op 14. Best netjes met het koude weer van de laatste week!
Ik wil jullie daarnaast melden dat zodra de zomerwielen weer gemonteerd zijn, er wat nieuwe foto's zullen volgen!
Probleem
- 211.000 km
Afgelopen zaterdagavond kwam er een probleem naar voren op Duitse autosnelweg. De Volvo ging niet meer harder dan 120 en sloeg in een soort veilige modus. Dit hebben meer D5 rijders meegemaakt!
Omdat bij het olie vervangen een aantal weken terug het probleem al is opgemerkt dat de stang van de wervelklep zeer zwak was/los zat en dit met een vorige D5 ook al problemen had gegeven had ik al een vermoeden dat dit nu hetzelfde probleem was. Tijdens het vervangen van de olie had ik de hoop dat ik er per ongeluk tegenaan ben gestoten, en dat het opnieuw bevestiging van dit onderdeel misschien voldoende kon zijn. Het is toch enkele weken en duizenden kilometers goed gegaan!
Bij een afslag heb ik afgelopen zaterdag het stangetje gedemonteerd en ben rustig naar huis gereden. Mijn vader heeft destijds dit probleem ook gehad, en heeft zelf een metalen stangetje gelast. Sindsdien is het probleem nooit meer teruggekomen (+- 30.000 kilometer) . Ik ga het voorlopig ook op diezelfde manier proberen op te lossen. Het is dan in ieder geval een sterk systeem dat nauwelijks losraakt. Bij Volvo zelf kost een dergelijke reparatie tussen de €900 en €1000,-. Bij overige specialisten rond de €550,-. Het stangetje maakt geen ingewikkelde beweging, vandaar dat ik ervanuit ga dat de metalen beugel het probleem op zal lossen.
Verder rijdt de auto goed, en zal ik jullie op de hoogte houden van deze geïmproviseerde oplossing! Daarbij moet ik melden dat ik normaal alles origineel wil houden maar dit systeem van Volvo is origineel al zeer zwak. Overigens moet ik melden dat ik blij ben dat het onderdeel niet van metaal was, zoals BMW dit ooit wel heeft gehad. Deze metaaldeeltjes kwamen dan in de motor en zorgden voor grote motorschade. Dit is dankzij het kunststof dus uitgebleven. Het geïmproviseerde systeem kan overigens geen schade toebrengen aan de motordelen.
Weer in orde!
- 213.800 km
De tijdelijke oplossing m.b.t. de wervelklep houdt zich goed!
Om deze reden heb ik ervoor gekozen om binnenkort een vaste vergelijkbare oplossing van metaal te monteren. Afgelopen week in de avond weer de zomerbanden gemonteerd en op 2.4 bar gezet. En raar maar waar: De auto spoort goed. Had het dan toch met uitlijning te maken en niet met de te harde banden? Persoonlijk denk ik van wel, omdat er op het moment van plaatsen van de winterbanden een professionele uitlijning is gedaan. Er is nooit gedacht dat het probleem dat er speelde door uitlijning kwam. Zelf heb ik wel gezien dat de banden scheef afgesleten zijn in 15.000 km tijd. 6.5 mm aan buitenzijde en 4.5 aan binnenzijde, terwijl bij aanschaf de auto al uitgelijnd is bij de bandenspecialist. Zover had ik dus zelf nog niet gekeken, ervan uitgaande dat het goed was.
We rijden rustig verder
- 220.000 km
Voor mijn nieuwe baan moet ik regelmatig reizen naar het buitenland. Vaak zo'n 2 weken aan een stuk. Ik mis de auto echt tijdens zo'n reis! Bij terugkomst de auto maar weer goed gebruikt, blijft een heerlijke machine. Enige voordeel is de lage brandstofkosten in zo'n maand. Het betekent automatisch ook dat ik iets minder rijd. Ik verwacht nu op een jaarkilometrage van 30.000 kilometer te komen. Niet schrikbarend hoog, ook niet laag. Dagelijks kijk ik nog wel naar andere mooie auto's, dit is gewoon een stiekeme hobby.
Update
- 221.000 km
Ongeveer 35.000 kilometer ver met deze auto! Ik heb een paar punten die ik binnenkort wil aanpakken. De handremkabel van deze Volvo zit al vanaf aankoop vast. Een bekend probleem bij de 2008 modellen zonder elektronische handrem. Ik hoorde dat dit nog het systeem van de Amazone was, niet meer van deze tijd dus! Binnenkort wil ik een nieuwe handremkabel plaatsen. Ik probeer dit zelf te doen!
Verder wil ik dan ook een kleine beurt uitvoeren. Zoals jullie wisten doe ik dit altijd zelf, en wanneer mogelijk om de 15.000 kilometer. Wegens de aankoop van een woning wat meer in tijdgebrek gekomen dus doe het deze keer na 20.000 kilometer.
Richting het zuiden!
- 228.000 km
Gisteravond ben ik teruggekomen van een autoreis richting Toscane. Hier hebben we enkele mooie plaatsen bezocht in de bergen met deze krachtpatser. Net voor de vakantie twee nieuwe Michelin Pilot sports laten plaatsen en zelf de remvloeistof ververst. Dit wilde ik door een specialist laten doen, maar deze gaf aan dat de bout te vast zat en hij deze niet durfde te openen zonder breken. Samen met mijn vader heb ik dit toch geprobeerd. Meermaals ingespoten met WD 40 en ze gingen aan allebei de zijden open! Zeer blij mee, nu heb ik écht alle grote dingen gehad aan deze auto. Wel een investering, maar ik hoop dat ik het vanaf nu goed kan bijhouden. Er is nog niets écht kapot gegaan, meer dingen vervangen vanuit mijn eigen perfectie.
Terugkomend op de trip richting Toscane, heerlijk om hiermee te rijden. Zeker de bergpas richting Vernazza was voor mij een feest. Het enige nadeel van Italianen is dat ze relatief weinig om hun auto's geven, waardoor ik de auto nooit echt lekker kon parkeren. Ik heb altijd een tijdje gezocht naar een goede parkeerplek waardoor het goed is gekomen. Later meer!
Op de planning staat nu weer de oliewissel, in het voorjaar zullen er nieuwe Michelin voorbanden op komen!
Vers vloeistof
- 233.000 km
De Volvo heeft weer zijn aandacht gekregen. Afgelopen week in de avond de olie ververst door MPM 0W30 olie. Bij het peilen had ik bijna moeite om het op te meten, omdat de olie ontzettend doorzichtig was. Bij aankomst van het werk de volgende avond maar eens opnieuw gepeild en het was natuurlijk al zwart, en het peil was perfect! Afgelopen 27.000 kilometer geen olie moeten bijvullen. Wilde overigens net als normaal veel eerder wisselen, maar wegens tijdgebrek is dit er helaas niet van gekomen.
Daarnaast ook nog een dieselcleaner toegevoegd om de motor te reinigen. Zoals jullie weten heb ik de milieuzaken zoals EGR niet uit-geprogrammeerd. Dit is nog steeds origineel en wil ik ook graag zou houden, ondanks dat ik weet dat het brandstofverbruik hierdoor hoger is. Ook na enig twijfelen heb ik de auto niet gechipt omdat deze nog prima meekomt met het verkeer.
Najaar 2019
- 237.000 km
Weinig nieuws te melden, wel is de ''roller' van de middensteun kapot. Dit is enkel optisch vervelend. Ik weet helaas niet hoe ik dit moet repareren. Het gaat om een soort rollende afdekplaat die ervoor zorgt dat je spullen netjes uit het zicht blijven. Mocht iemand een adres kennen hoor ik het graag!
Lampwissel
- 240.000 km
Van het weekend bleek mijn dimlicht kapot te zijn. Bij deze auto kun je de hele lamp er gemakkelijk uitpakken. Vervolgens kun je de complete unit mee naar binnen nemen om in de warme ruimte rustig het lampje te vervangen, goed over nagedacht! Verder (gelukkig) weinig bijzonderheden!
Probleempje?!
- 242.000 km
Ik heb de auto nu zo'n anderhalf jaar in bezit. Vorige week stond ik België stil met deze klepper. Ik wilde optrekken maar merkte dat de auto geen power had. De auto sloeg uiteindelijk uit, niet heel gebruikelijk bij een automatische versnellingsbak. Ik besloot te kijken maar kwam er niet achter wat het precies zou zijn. Uiteindelijk het zekere voor het onzekere genomen en de Belgische ANWB gebeld. Deze hebben de auto uitgelezen en bleek om een EGR probleem te gaan. Een systeem waarvan natuurlijk bekend is dat het geen eeuwig leven heeft en hetgeen menig dieselrijder heeft laten uitprogrammeren. Gezien de stikstofmaatregelen lijkt me dit niet heel verstandig en vind ik het daarnaast moreel verwerpelijk om te doen. Dit was dus ruim een week gereden en sindsdien geen problemen meer gehad (ongeveer 750km gereden sindsdien). Ik ga dus uitzoeken wat de beste optie is om het probleem te verhelpen. Iemand ervaringen/tips? Dit mag je natuurlijk altijd melden in de reacties. Desondanks blijf ik het een heerlijke auto vinden.
We gingen naar Duitsland en namen mee:
- 246.000 km
Rondom de kerstdagen gingen wij naar Hamburg. Een prachtige stad in het noorden van Duitsland. Wij gingen deze keer met de auto van mijn vriendin, een Citroën C3. Prima auto, zeker om daar te parkeren. Ik had niet verwacht de Volvo zo te missen omdat ik dacht niet door te kunnen rijden (baustelle). Het tegendeel is waar, richting Bremen en Hamburg kan dit dus wel. Een groot deel van de route was er geen snelheidslimiet. Als je dan rond de 140/150 rijdt met de C3 mis je écht het comfort, daarmee wordt voor mij bevestigd wat een kwaliteit de Volvo uitstraalt. Overigens de laatste tijd sinds het probleem niks meer gehoord van de EGR en dergelijke. Het lijkt een enkele storing te zijn geweest.
De overstap
- 248.000 km
Ik ga deze fijne machine missen de komende tijd. Ik heb een nieuwe baan waarbij ik een zogenoemde leaseauto krijg. Als autoliefhebber vind ik dit geen leuk nieuws om te melden, maar financieel is het op dit moment aantrekkelijker. Gezien ik nu zeven-en-twintig jaar ben en ik deze auto op mijn vijf-en-twintigste heb gekocht moet ik deze auto aan de kant zetten en ga ik ook privé met deze leaseauto rijden. Dit wordt een Skoda Octavia 1.6 TDI. Wel even wat anders, maar ik vind dat je blij moet zijn met wat je krijgt. Ik heb besloten deze Volvo niet te verkopen omdat ik nog geen zekerheid heb mij mijn nieuwe baan. Ik ben té erg gehecht geraakt aan mijn Volvo. Het zou dus goed kunnen dat ik volgend jaar alsnog de Volvo weer privé ga rijden.
Tot zover deze blog, en hopelijk tot later, want de blog is hopelijk niet definitief gesloten.
Bedankt voor het lezen zover!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.