Volvo S80 2.4D Kinetic (2007)

autoreview

Volvo S80 2.4D Kinetic (2007)

Signalement

UitvoeringS80 2.4D Kinetic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst171.000 km
Lezerswaardering: 94%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na drie jaar met veel plezier een Renault Espace te hebben gereden wijzigde mijn woon-werk verkeer afstand dusdanig dat het tijd werd voor een zuiniger auto. Na lang zoeken, waarbij het energielabel een belangrijke factor was viel mijn keuze op de nieuwe S80, met de 165 PK sterke, relatief zuinige 2.4 liter 5-cilinder diesel.

Het meest aantrekkelijke vond ik het feit dat dit geen alledaagse auto is. Daarnaast oogt de auto vrij bescheiden, maar valt het alleen op drukke parkeerterreinen op dat dit niet het geval is. Het opgegeven gemiddelde snelwegverbruik van 5 liter/100 km gaf tenslotte de doorslag. Een verbruik dat ik overigens vanaf de eerste tank diesel al haal. Gemiddeld (dus niet alleen snelweg) rijd ik meer dan 1.000 kilometer op een tank van 70 liter.

De binnenruimte is natuurlijk niet te vergelijken met mijn vorige auto, maar biedt meer dan voldoende ruimte en comfort voor mijn gezin van 4 personen. De kofferruimte is redelijk groot, maar in de vakantie komt er een dakkoffer op.

Voor de bestuurder is echt alle comfort binnen handbereik. Met de optionele audio line beschik je over een audiosysteem van topklasse, met 6 speakers. De twee koptelefoon-aansluitingen achterin zorgen ervoor dat ook de kinderen elk naar hun eigen (!) radiostations kunnen luisteren. Verder hoort bij dit pakket een goed werkend bluetooth handsfree telefoonsysteem, dat in elk geval met mijn Nokia 6230i perfect werkt. Zowel de audio als de telefoon zijn vanaf het stuur te bedienen.

In vergelijkende tests is te lezen dat het motorgeluid relatief goed te horen is. In mijn ervaring is dit vooral bij (snel) accelereren het geval. Zodra de auto op snelheid is zorgen de relatief lage toerentallen (ongeveer 2.100 toeren bij 120 km/h) voor een rustige en stille rit. Als je het nieuwe rijden toepast, waarbij de toerenteller niet te ver boven de 2000 toeren komt blijft de motor voldoende sterk en rustig en rijdt als een echte limousine. Bovendien kan de muziek veel (heel veel!) luider dan de motor.

Kortom, tot nu toe bevalt de auto prima en is het een opvallende (want zeldzame) verschijning op de Nederlandse wegen. Afgaand op het veel sportievere en bescheidener ontwerp ten opzichte van het vorige model verwacht ik dat ik binnenkort lang niet meer de enige nieuwe S80 in de file op de A2 zal zijn.

Update 5/9/2007: Inmiddels bijna 20.000 km op de klok. Deze zomer een flinke proefrit gemaakt naar Athene en terug. Opvallende zaken:

* Ook bij 47 graden in de schaduw is het binnen een minuut koel in de auto. De airco werkt fantastisch! Ik hoop dat ik de komende winter hetzelfde van de verwarming zal kunnen zeggen.

* Na zo’n 10.000 km ging de auto zuiniger rijden. Waar ik eerder soms maar 800 km op een tank reed, haal ik de 1.000 km nu vrij eenvoudig. Maar het blijft erg afhankelijk van je rechtervoet. Steden of files, net als hoge snelheden, zijn erg slecht voor het gebruik.

PROBLEMEN

Ook na 20.000 kilometer is er niets aan te merken. Geen noemenswaardige technische problemen. Alleen een onbekende fietser die een lelijke kras op het achterportier heeft gemaakt.

Anderhalf jaar oud

  • 74.000 km

Ik rijd deze auto inmiddels bijna twee jaar. Kilometerstand rond 74.000 km. Auto rijdt nog steeds volledig probleemloos. Ben er inmiddels mee in Athene geweest, gevolgd door een rit naar Jokkmokk, net boven de poolcirkel. Van 45 graden boven nul naar 20 graden onder nul. Zowel de airco als de verwarming werken prima!

Tijdens de regelmatige beurten is de airco een keer schoongemaakt omdat deze vies begon te ruiken. Verder geen issues. Verbruik blijft netjes binnen de perken, onder alle omstandigheden.

Enige minpuntje is de plaatsing van de achtergordels bij gebruik van twee kinderzitjes (type MaxiCosi Rodi). Om de gordel te openen en sluiten moet het stoeltje worden opgetild, omdat deze op de sluiting staat. Kinderen kunnen zichzelf derhalve niet vast- en losmaken. Erg onhandig.

Twee jaar oud, 100.000 kilometer

  • 97.000 km

Ik kan het heel kort houden: de afgelopen twee jaar geheel probleemloos en met veel plezier blijven rijden. De laatste 6 maanden door werk (helaas) veel meer kilometers gaan maken. Maar ook bij 1000 km per week blijven de autoritten het rustpunt in de dag. De stille motor, fijne stoelen en zeer goede stereo helpen hier goed bij. Ook het bluetooth systeem voor de telefoon functioneert naar behoren.

Minpuntje is de airco, die toch echt elk voorjaar moet worden schoongemaakt vanwege een vieze geur. Lokale dealer verhelpt dit altijd zonder problemen.

Verbruik lijkt na 100.000 kilometer zelfs licht af te nemen (maar het kan ook zijn dat ik gewoon meer relatief zuinige snelwegkilometers maak), Ik rijd met gemak meer dan 1000 kilometer op een tank (tussen 60 en 65 liter diesel). Prima.

Drieënhalf jaar oud, 171.000 km, ingeleverd

  • 171.000 km

Na 171.000 probleemloze kilometers is de auto teruggegaan naar de leasemaatschappij. Bijna vier jaar lang, bijna 2 ton op de klok gezet. Probleemloos en comfortabel. Ook de laatste kilometers liep de auto zuinig. Als leaseauto is deze S80 een fijne, maar helaas erg dure auto. Een perfecte occasion voor de slimme prive rijder die het kan betalen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.