Volvo S80 2.4 170pk (2001)

autoreview

Volvo S80 2.4 170pk (2001)

Signalement

UitvoeringS80 2.4 170pk
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf171.000 km
KM-stand laatst217.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 171.000 km

Ik ben van mijn tweede v40 (eerst 1 uit 1998 en de laatste uit 1999) overgestapt naar deze s80. Ik heb het altijd al fan geweest van het ontwerp, maar de S80 was onbereikbaar binnen mijn budget. Dus toen het weer tijd was voor een andere auto en het budget wat ruimer was heb ik besloten deze S80 te kopen.

De zoektocht begon, omdat mijn v40 naar 285.000 km besloot er mee op te houden. De drukgroeplager is kapot en daarmee was de v40 voor mij een economisch total lossje. Op internet werd daarom gezocht met de volgende wensen:

- Leer
- Automatische Airco
- Metallic lak
- Rookvrij
- Lage kilometerstand
- Dealer onderhouden / onderhouds historie aanwezig

Dit bleek nog een behoorlijke zoektocht. Maar uiteindelijk toch deze gevonden. Op de foto's zag hij er tiptop uit. Bij aankomst (zoals zo vaak) bleek mijn euforie snel te verdwijnen. Gelukkig was hij alleen smerig, heel smerig. Zowel van binnen als van buiten. Bij thuiskomst dus direct aan de grote schoonmaak begonnen. Volgens mij heeft deze auto nooit de liefde van een poetsbeurt gevoeld, en alleen een wasstraat van binnen gezien. Ook gezien de grote hoeveelheid parkeerautomaatbonnetjes onder de stoelen, twijfel ik of deze auto uberhaubt een keer goed is uitgezogen.

Ik ben verder heel tevreden over mijn aankoop. De uitrusting is zeer compleet. Volleder, automatische airco, automaat, navi en CD-wisselaar, telefoon, stoelverwarming, etc. Het is dus comfortabel zoeven met de 2,4 liter 170 pk sterke 5 cilinder. Dat geluid! heerlijk. Verbruik na 500 km volgens de boordcomputer ongeveer 9,1L/100 km. Dat vind ik redelijk.

Heb ik wat te zeuren? Natuurlijk heb ik wat te zeuren. De navi werkt met dvd's per land/regio en dat werkt toch niet echt fijn. Ik weet dat je niet te veel mag verwachten van een navigatie uit 2001 in vergelijking met een nieuwe TomTom o.i.d., maar toch. Daarnaast mis ik toch de muziek op mijn 16GB USB stickje. Ik begrijp dat er hiervoor ook een USB/ipod interface eenvoudig is in te bouwen ter vervanging van de 6CD wisselaar. Ik heb al iets gezien voor iets rond de 100 euro. Is nog het overwegen waard. Nu eerst maar even de cd collectie afstoffen.

De planning is om met deze auto even vooruit te kunnen en dus de nodige kilometers te maken. Wellicht dit jaar een vakantie met de auto naar Oostenrijk. Daarna volgt een update.

eerste 5.000 km

  • 176.000 km

De eerste 5.000 km zijn een feit. Wat een heerlijke reisauto is de S80. Ik ben veel onderweg geweest voor mijn werk door Nederland en op bezoek geweest bij familie in Duitsland. Je merkt dat alle oneffenheden in het wegdek goed worden opgevangen door het onderstel. De stoelen zitten heerlijk en ook na een rit van 6 uur stap je zonder moeite uitgerust uit de auto. De bagageruimte is voor mij ruim voldoende. 4 personen + bagage is geen enkel probleem.

Ook ben ik zeer tevreden over de prestaties van de auto. De 170 pk motor heeft genoeg trekkracht, de automaat is een uitkomst voor in de file. Al merk je aan de manier van schakelen dat de automaat niet meer van deze tijd is. Persoonlijk stoor ik mij daar niet aan. Verbruik is zeer acceptabel voor het gewicht. Na 5000 km staat op de boordcomputer 9,1L/100km. Dit komt aardig overeen met mijn berekeningen aan de pomp. En ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en op een mooie lege nieuwe brede autobahn (Hamburg - Bremen) heb ik 225 km/h op de teller gehaald. Normaal rijd je natuurlijk nooit zo hard, maar ik had niet het idee dat de s80 hier moeite mee had. bij 150-160 km/h op cruisecontrol is het verbruik overigens nog steeds rond de 1:11.


De auto is erg stil en het geluidsysteem is prima, ik heb nog niet de tijd gehad om een USB aansluiting aan te schaffen en te installeren. Al staat dit nog steeds op mijn verlanglijstje Ook wil ik nieuwe DVD's kopen voor het navigatiesysteem. Want de antiekjes die bij de auto zitten, zijn niks meer waard. Dan kan de TomTom ook opgeborgen worden.

Alleen nog maar tevredenheid

  • 190.000 km

Bij mijn eerste review was ik blij verrast. En dat ben ik nog steeds! Wat een fijne reis auto is de S80. Geen technische mankementen te melden over de auto. Het voorruit is vervangen want die had zijn beste tijd wel gehad. Wel stoor ik mij aan het feit dat een deurrubber bij de dorpel af en toe los gaat. Dat schijnt een kwaaltje te zijn. Ik heb hem nu vast gezet met een soort kit, hopen dat hij nu blijft zitten. Ook moet ik de raamgeleider aan de bestuurderskant even behandelen want af en toe piept en kraakt het raam als het naar beneden moet. Dat is tot nu toe ook direct het enige.

Ik heb de auto in november voorzien van winterbanden. Ik ben goed geholpen door de broers van de bandentopper in Kolham. Top bedrijf! Zij hadden nog een gebruikt stalenvelgen setje liggen, en voor een goede prijs kon veilig en vertrouwd de winter door. Jammer genoeg blijft de “echte” winter nog uit. Natuurlijk de bijkomstigheid van extra geluid bij de banden en een iets hoger verbruik (9.5L/100km) doen mij twijfelen om wellicht iets eerder als gepland weer over te stappen naar de zomerbanden.

Ik heb besloten niet te gaan morrelen met de autoradio. Ik ben nu bijna een jaar verder, en ik mis de mp3/usb functie niet. Gewoon old-school cdtjes samenstellen of nieuwe cd’s kopen. Steunen we ook direct weer de muziekindustrie. Na enig uitzoek werk blijk ik een CD-rom versie te hebben van RTI-navigatie. Dus updates worden niet meer geleverd.

Ik geef de auto volgende maand zelf een grote beurt (filters, olie en bougies) In mei verloopt de APK, dan volgt een update!

De goden verzoeken

  • 191.000 km

Niet lang na mijn lofzang, begon de S80 wat in te houden als ik van het gas afging (bijvoorbeeld op het einde van de afrit van de snelweg) en leek het net of hij elk moment kon afslaan. Niet veel later sloeg hij ook daadwerkelijk af. Hij starte daarna wel direct weer, maar ik vertrouwde het toch niet helemaal. Na korte analyse bleek al snel dat de lambdasonde het had begeven. Ik wist niet dat er zoveel soorten sondes waren, laat staan dat die krengen normaliter maar 160dkm mee gaan. Maar ik schijn dus een Denso systeem te hebben, een nieuwe zou me (ex-montage) 400 euro hebben gekost. Ik heb een gebruikte laten plaatsen. kostte mij het inclusief montage 190 euro. Hij doet het weer perfect, prima oplossing. En voor deze prijs kan ik nog 3 keer een gebruikte laten plaatsen, dus ik gok het er maar op. Hij rijdt weer als een zonnetje. Ik ben nog steeds fan!

twee ton

  • 201.000 km

De twee ton gepasseerd. Nog steeds naar tevredenheid, maar hij heeft wel een erg dure reperatie aan de kont gehad. 1050 Euro. Pfoe!

Wat blijkt nou? In 2001 zijn ze met wat magneti marelli onderdelen geleverd. Dat wist ik niet, ik ben geen trouw aanhanger van Radar en dat soort dingen. Was ik dat maar wel, dan had ik het wellicht geweten.

Die gasklephuizen zijn blijkbaar kwalitatief minder. Volvo heeft dit nooit beaamd, maar er is wel een bekende fix voor. Er was al een afspraak gemaakt om de automaat bak te spoelen, maar de weg er naar toe begon hij te bokken en leek het net alsof hij in een noodloop ging. Naar veel gemeet bleek dus het gasklephuis naar zijn grootje te zijn, en heeft tot overmaat van ramp ook nog eens de lambda sonde het begeven. Dit keer maar alles nieuw er in.

De auto is verder in goede staat, dus ik wilde het geld er wel in investeren. Hij rijdt en schakelt als nieuw (mag ook wel). Auto rijden kost geld! Dus even slikken en weer doorgaan.

Ik blijf het een heerlijke reis auto vinden. Stil, comfortabel, genoeg power. Maar goedkoop is 'ie niet!

We kachelen door

  • 217.000 km

Ik ben nog steeds tevreden met de S80. Inmiddels heeft de S80 zich echt bewezen als werkpaard tijdens een verbouwing en verhuizing. Maar dan merk je toch dat een station in dergelijke gevallen je net wat meer kan bieden in praktisch opzicht. Ik moet wel toegeven dat ik mijzelf daarom steeds vaker betrap op de bekende websites te zoeken naar andere auto's. Misschien een XC70/90, BMW E61, of MB W211 combi.

In de tussentijd geen problemen gehad. Alleen reguliere onderhoud(banden, winterbanden, olie, etc.). De kogel van de afneembaretrekhaak was bij de vorige eigenaar "zoek" geraakt. Dus heb ik zelf een orgineel afneembare kogel gekocht. Die investering heeft zich wel terugbetaald tijdens de verhuizing.

Je kunt wel aan het interieur merken dat de auto straks 15 jaar is en meer dan 2 ton heeft gedraaid. De stoelen zijn nog mooi, maar de armsteun vertoont wel slijtage sporen. Ik stoor me er niet echt aan, maar netjes is het niet. We kachelen vrolijk nog even verder.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.