Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • S80

Volvo S80 2.9 (1999)

Nieuwe lijn

Volvo S80 2.9 (1999)
  • Autotest
30 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Volvo heeft definitief gebroken met de hoekige lijnen die jarenlang het gezicht van dit Zweedse merk bepaalden. De nieuwe S80 laat rondingen en vloeiende vormen zien en doet nauwelijks nog denken aan een klassieke sedan.

Voor deze test hadden we de S80 2.9 te leen. De (dwarsgeplaatste!) zes-in-lijn meet niet meer dan 2922 cc en levert 204 pk bij 6000 tpm. Het koppel bedraagt 280 newtonmeter. Zoals het een moderne krachtbron betaamt zorgen bij deze zespitter vier kleppen per cilinder voor de ademhaling.
Volvo geeft voor de S80 2.9 een top van 235 op. Optrekken van nul tot honderd doet hij in 8,8 s. Optrekken van 80 naar 120 kost in de vierde versnelling
9,1 s en in vijf 12,3 s.
Als je flink gas geeft laat de zescilinder wel even horen dat hij hard aan het werk is, maar dat gebeurt heel beschaafd. En eenmaal op snelheid verdwijnt het motorgeluid helemaal naar de achtergrond. De geluidsmeter registreerde bij 100 km/h slechts 64 dB en bij 120 nog altijd niet meer dan 67 decibel.
Als je voor het eerst met de Volvo S80 op pad gaat, moet je wel even wennen aan de besturing. Niet dat die gevoelloos of vaag is. Zeker niet. Hij werkt zelfs vrij licht en gemakkelijk, maar ook erg direct. Om van rijstrook te wisselen, bijvoorbeeld, hoef je het stuur nauwelijks te bewegen.
Solide en zeker ligt hij op de weg, met een vering en demping die weinig van zich laten merken en meestal voor rust en comfort zorgen. Alleen richels in de weg worden onverwacht duidelijk doorgegeven en bij het rijden op slecht wegdek merken de inzittenden goed wat voor bestrating er onder de wielen door gaat.

Vlekkeloos
Met snelle bochten heeft de Volvo geen probleem. Hij neemt ze vanzelfsprekend. Stability and Traction Control helpt daarbij een handje. Het vermindert niet alleen onderstuur bij het accelereren uit bochten, maar maakt ook het wegrijden op glad wegdek makkelijker.
Schakelen? Gaat probleemloos, maar de pook zou wat vlotter van het ene verzet naar het andere mogen gaan. Remmen? Even wennen. Wanneer je het rempedaal intrapt gebeurt er even niets, maar dan grijpen de remmen ook krachtig aan.
Het dashboard heeft iets weg van een landschap. Rechts wijkt het wat terug; links glooit het over het instrumentenpaneel heen. De middenconsole is eenvoudig van opzet, maar kan heel wat knoppen en schakelaars bevatten. Bij ons testexemplaar vonden we er behalve de radio-cassettespeler ook de knoppen van de airconditioning en de toetsen van de autotelefoon. Hoe het interieur aangekleed is heeft de koper voor een belangrijk deel zelf in de hand. Er is keuze uit vier Design-lines, aangevuld met een Trimline. In hoogte verstelbare, ruime zetels geven een goede zijdelingse steun. Het in hoogte en lengte verstelbare stuurwiel helpt de chauffeur verder een optimale zitpositie te kiezen.
Volvo vindt het beter dat we ons niet om de stand van hoofdsteunen en gordels hoeven te bekommeren, omdat we mogelijk zouden vergeten ze in te stellen, of het misschien niet goed zouden doen; dat gebeurt dus automatisch.
Gelukkig, eindelijk biedt Volvo de passagiersairbag als extra zonder meerprijs - wie voorin een kinderzitje wil gebruiken neemt hem niet, iemand anders wel. En er is ook nog wat nieuws: WHIPS, een in de voorstoelen ingebouwd systeem om whiplash tegen te gaan. En er is meer gedaan om de inzittenden bij een ongeval te beschermen. Behalve zij-airbags heeft de nieuwe Volvo ook "hoofd-airbags", opblaasbare "gordijnen". Ze zijn in de hemelbekleding opgeborgen en komen, wanneer de auto in de flank wordt aangereden, in enkele milliseconden tevoorschijn.
De achterpassagiers kunnen over veel plaats voor de onderdanen en voldoende hoofdruimte beschikken. Ook in andere opzichten worden ze goed bedacht. Ze hebben hun eigen ventilatieroosters en kunnen spullen opbergen in - bescheiden - portiervakken.
Er zijn drie rolgordels en drie hoofdsteunen. De buitenste twee steunen zijn, in overeenstemming met Volvo"s veiligheidsfilosofie, niet verstelbaar. De middelste is dat echter wel. 
De kofferbak is een reisauto waardig. Maar als er toch nog méér mee moet, is dat ook probleemloos mogelijk. Om te beginnen vinden we achter de middenarmsteun een skiluik. Verder laat de rugleuning achter zich in ongelijke delen omklappen en ten slotte is ook de rugleuning van de rechter voorstoel neerklapbaar.

Signalement

Merk Volvo
Model S80 2.9
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 44.925

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.922 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.820 mm / 1.830 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.790 mm
Massa leeg 1.536 kg
Laadvermogen 524 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 500 kg
Banden215/55WR16Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,1 s / 12,3 s
Brandstofverbruik 10,2 l/100km
CO2-uitstoot 246 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volvo S80
Volvo Volvo S80

Uitgelicht aanbod

    Volvo S80 2.4 Wasa Limited Edition

    Volvo S80 2.4 Wasa Limited Edition

    • 2001
    • 35.772 km

    € 7.250

    Volvo S80 2.4 Comfort Aut. Ecc Cruise Open Dak Navi 1999

    Volvo S80 2.4 Comfort Aut. Ecc Cruise Open Dak Navi 1999

    • 1999
    • 170.419 km

    € 4.999

    Volvo S80 2.4T Dynamic 1e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK

    Volvo S80 2.4T Dynamic 1e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK

    • 2002
    • 289.658 km

    € 1.499

Meer Volvo S80 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo S80 specificaties
  • Volvo S80 occasions
  • Volvo S80 video's
Advies en informatie
  • Volvo S80 tests
  • Volvo S80 gebruikersreviews
  • Volvo S80 index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo S80 2.0 (2009)

    Volvo S80 2.0 (2009)

    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    6
    • 22 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 D2 Momentum (2012)

    Volvo S80 D2 Momentum (2012)

    5
    • 20 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T5 Summum (2012)

    Volvo S80 T5 Summum (2012)

    6
    • 15 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 D5 Executive (2008)

    Volvo S80 D5 Executive (2008)

    24
    • 6 november 2018
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 2.4 D Elite (2004)

    Volvo S80 2.4 D Elite (2004)

    5
    • 24 juni 2018
meer reviews
Volvo S80 T6 - 1999 - 598.739 km - Klokje Rond

Volvo S80 T6 - 1999 - 598.739 km - Klokje Rond

108

Rond de millenniumwisseling was deze S80 T6 het mooiste wat je bij Volvo kon kopen. Nu zijn...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    16
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Terugroepactie voor Volvo S60 en S80: niet voor Nederland

    Terugroepactie voor Volvo S60 en S80: niet...

    9
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sedans

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 13 november 2020
  • Nieuws
    Terugblik: 'Volvo wil toplimousine'

    Terugblik: 'Volvo wil toplimousine'

    33
    • 4 augustus 2020
  • Volvo S80 T6 - 1999 - 598.739 km - Klokje Rond

    Volvo S80 T6 - 1999 - 598.739 km - Klokje...

    108
    • 20 december 2017
  • PREMIUM
    Volvo S80 T6

    Volvo S80 T6

    • 12 december 2017
  • Volvo S80 V8 - Op de Rollenbank

    Volvo S80 V8 - Op de Rollenbank

    29
    • 27 september 2017
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volvo gaat EV-fabriek in Slowakije bouwen

    Volvo gaat EV-fabriek in Slowakije bouwen

    29
    • 1 juli 2022
  • Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

    Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje...

    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden