Volvo S60 T5 Kinetic (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 T5 Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 235.651 km |
KM-stand laatst | 261.014 km |
Aanschaf S60
- 242.855 km
In november 2019 heb ik deze S60 aangeschaft, na een lange zoektocht naar een geschikte vervanger voor mijn ‘boodschappenwagentje’, een Mazda 323 BD 1.3 hatchback uit 1985. Wat heb ik een schik met die auto gehad! Ruim tien jaar lang. Gelukkig voor heb ik voor deze auto een liefhebber kunnen vinden die hem verder koestert.
Heel wat anders natuurlijk zo’n S60.. Mijn wens was comfortabel, snel en discreet vervoer. Flinke motor, want nu kan het nog voordat we allemaal in EV’s zullen rijden. Lang getwijfeld tussen een BMW e92 coupe (met de N52 motor) of een Volvo S60R. Ze zijn het beide echter niet geworden. De BMW vanwege het feit dat ik mij niet kan identificeren met de gemiddelde bezitter (ik dacht toch echt dat ik daar ongevoelig voor was), en de S60R vanwege het feit dat het blok scheuren kan, door de te dunne cilinderwanden.
Volvo bleef knagen.. Lang bij een Volvo dealer gewerkt en de vijfcilinderroffel onder het tv programma Blik op de weg is ook altijd blijven hangen.
Na flink research blijkt de heilige graal op Volvogebied te zijn, een exemplaar met het B5244T5 motorblok. Geleverd in de S60 van 2005 tot 2009 en in de V70 van 2005 tot 2007 (uit mijn hoofd). Praktisch hetzelfde motorblok als in de R, alleen met 100cc minder en dus niet gevoelig voor scheuren. Dus wel dezelfde inlaat, uitlaat, turbo etc. Ook de handbak met zes verzetten is geleend van de R. Vermogen bedraagt 260PK en 350NM.
Wat de auto echter niet heeft is de vierwielaandrijving en de adaptieve dempers.. Laat dat nu net de zwakke en dure punten zijn bij de R!
Nu is een S60 T5 facelift met handbak eigenlijk niet te vinden, maar de aanhouder wint en na een maand of tien kwam er eentje tevoorschijn op Marktplaats. Helaas bij een handelaar, ver uit de buurt ook nog, en op het oog vooral door de afschuwelijke wielen een beetje pauper. Een zoektocht echter bracht mij op een advertentie van een dealer een jaar eerder, waar de auto braaf op de originele 16 inch wielen te koop werd aangeboden van de eerste eigenaar, bingo! Wezen kijken en de netheid straalde overal doorheen.. Dus na een korte proefrit de auto aangeschaft! De allereerste indruk telt toch niet altijd zo blijkt. Interieur is werkelijk smetteloos, en het exterieur ook erg netjes. Als er een ton minder op de klok had gestaan, had iedereen het geloofd.
Verbeterpuntjes waren er wel. De einddemper was lek, en voorzien van een Akrapovic sierstuk. Óók van Ali-express, R-design gordelkussentjes en een Polestar logo. Vreselijk. De accu was slecht en de eerder genoemde wielen (van de universele wielenwinkel) wanstaltig. De eigenaar voor mij en ik, hebben denk ik erg weinig gemeen.
Inmiddels in de auto voorzien van Volvo Pegasus velgen, die vind ik erg mooi staan en zijn ook onmiskenbaar Volvo. Verder (na ellenlange geluidsfragmenten beluisteren op youtube en tien weken wachten op de boot uit Amerika) een IPD uitlaat geplaatst. Man, wat een schitterend geluid komt daaruit zeg.. Donker roffelend, een soort baby V10, aanwezig maar (net niet) too much. Mooi eindstukje ook. Turbomotoren klinken vaak niet zo mooi, deze wel.
De eerste eigenaar begrijp ik ook niet helemaal. Die heeft de bijzondere combi T5 en handbak besteld, maar verder niets aangevinkt op de optielijst zo lijkt het.. Basis audio, skirts niet meegespoten, afijn het basis ‘Kinetic’ pakket. Gelukkig heeft een late T5 standaard sportievere schokdempers, de mooie tellers, spaceball versnellingspook, sportleer en parkeersensoren. Ook meedraaiende bi-xenons, welke een mooie optische uitstraling hebben.
De auto is erg betrouwbaar gebleken, na 1,5 jaar en 7000km (ik rijd niet zo heel veel, en ook met ander vervoer regelmatig) is er niks voorgevallen. Op een licht bonkje na in de voorwielophanging, dit was een iets versleten stabi koppelstangetje. Meteen de betere IPD versies geplaatst voor een paar tientjes. De auto rijdt werkelijk formidabel. Mooie mix tussen sportiviteit en comfort. Stoelen ongeëvenaard én ik vind de vormgeving van het exterieur prachtig tijdloos. Prestaties zijn ook ruim voldoende, 6,5 sec naar de 100 en de top begrensd op 250.. Chippen lijkt aantrekkelijk en zou 310pk en 450nm opleveren, maar daar ben ik nog niet over uit. En tuurlijk, voorwielaandrijving zonder LSD heeft zo zijn beperkingen. Verbruik over mijn relatief korte stukjes 1 op 9 a 10 op euro 98. Op de snelweg is 1 op 13 a 14 prima haalbaar.
Binnenkort laat ik de koplampen spuiten want die worden wat dof helaas, iets wat ik bij erg veel auto’s rond deze leeftijd zie gebeuren. Verder het kunststof rondom in kleur, originele spoiler misschien en een drivers-edition bumperlip voor. Smoelt een stuk beter. Ook heb ik een setje high-performance luidsprekers op de kop getikt, ook al heb ik de radio eigenlijk nauwelijks aan. Wordt vervolgd!
Koplampen herstel
- 244.220 km
Eindelijk kijkt de Volvo weer fris uit z'n ogen, want de koplampen zijn niet dof meer. Was nog een aardige klus.. De bumper moet eraf voordat de koplampen eruit kunnen, en met het schuren ben je ook wel even druk. De koplampen zijn in een spuitcabine voorzien van blanke lak, precies zoals het in de fabriek gebeurt, veel duurzamer dan met een poetssetje wat je veel ziet. Meteen de steeklampjes vervangen, want de side-marker lampjes aan de zijkant van de koplamp krijg je er níet uit met de koplampen gemonteerd!
Volgende in de planning is het herstel van een originele set Pegasus velgen (nu zit er afgekloven imitaties op), en ik twijfel nog over de kleur. Ik zoek een mooie zilver, maar die zijn er in veel soorten!
Nieuwe wielen!
- 245.451 km
Het stond al lang op mijn wenslijst, de imitatievelgen wisselen voor échte exemplaren. Een poos geleden al een set opknappers op de kop getikt, en ze zitten er eindelijk onder! Wat een enorm verschil, de imitaties waren niet zo mooi om te zien. De velgen heb ik op laten knappen door de firma Th coatings in Arnhem, een aanrader! Één velg moest worden gericht, en de set is gecoat in 'Tiger silver' mat, prachtig uitgepakt. Meteen vier nieuwe banden eromheen, Hankook Ventus S1 evo2 k117, mijn pa had ze al onder zijn S80 en blijken hele fijne banden te zijn. Maat is 235/40/18, ik zie veel Volvo's met 225.. Dit is niet de juiste maat voor deze velgen, ziet er gek uit en je rijdt met je velg veel sneller schade langs de stoep.
De auto trilt niet meer, is veel stiller en heeft veel meer grip!
Weinig nieuws onder de zon
- 248.540 km
Goed nieuws voor de S60, de auto van de zaak van mijn vriendin gebruiken we niet meer privé dus hij zal wat vaker gebruikt gaan worden. Mag ook wel, want 10K per jaar is veel te weinig. Een paar maanden terug heb ik de uitlaat wat stiller laten maken door de IPD middendemper te laten vervangen voor een exemplaar van Supersprint, welke een wat meer dempende werking heeft. De oude setup begon iets te irriteren want die was toch best luid! IPD is mooi spul, maar ik zou de uitlaat niet meteen adviseren. Nu helemaal tevreden, het geluid is aanwezig maar niet opdringerig. Hulde voor de maker, bekend in de Volvowereld op uitlatengebied, Floris Fürstenberg van FDF service!
Verder blijf ik stug euro 98 tanken, en met de stijgende prijzen verdwijnt er nu bij elke tankbeurt zo'n 130 euro, ai.. Maar wanneer je instapt en je nestelt in die fantastische stoelen ben je het vervelende gevoel snel weer kwijt.
Volgende week de APK, daarvoor moeten de 'stuuruitslagbegrenzers' vervangen worden want de wielen lopen iets aan bij volledig sturen. Niet duur, wel een zwak puntje uit deze periode van Volvo's.
Technisch defect, APK afkeur en verlaging
- 261.014 km
Anderhalf jaar en 12000 kilometer verder tijd voor een update! Inmiddels staat de auto merendeels stil op de oprit. Mijn betere helft heeft weer een firmawagen op privé, welke we altijd gebruiken, en ik pak ook weleens de fiets naar het werk tegenwoordig.
De laatste APK kwam hij niet door (dat overkomt mij nooit!) omdat de remschijf rechtsachter in de binnenzijde compleet verroest was. Remblok heeft vast gezeten, dat krijg je met weinig rijden.. In de remmerij achter was al een lichte vibratie te voelen dus een mooi moment voor nieuwe schijven en blokken achter. ATE, niet duur. Alle Volvo's P2 hebben zo'n beetje dezelfde maat remmen achter.
Het schakelen ging al even wat minder soepel en er kwam een irritant piepje bij het koppelingspedaal vandaan. Er was ook wat remvloeistof zichtbaar bij de hulpkoppelingscilinder, hoog tijd voor een nieuwe! Even opletten want er zijn er twee in de omloop, en deze zijn níet uitwisselbaar. Het monteren was een rottig klusje, maar het schakelen op koppelen gaat weer heerlijk soepel! Ik denk dat dit deel al langer op zijn laatste benen liep.
Verder éindelijk de frontlip geplaatst die al een jaar in de garage lag. Deze komt van een 'drivers edition' S60 en had ik gescoord op de sloop. Verkeerde kleur, maar proefondervindelijk met een bus plastidip de lip gespoten in donkergrijs / kunststofkleur. Mooi geworden! Uitwisselen is een fluitje van een cent en de auto heeft opeens een veel betere kaaklijn.
Nog iets waar ik tegenop zag, het plaatsen van verlagingsveren. Setje Eibach lag óók al lang in de garage te knipogen.. Welnu, een uurtje op vijf druk geweest en het zit er eindelijk onder! Ben altijd een beetje sceptisch over verlagen, het rijden wordt niet altijd fijner. Maar deze combi (Volvo monteert zelf ook Eibach in de fabriek, en deze T5 heeft al stuggere dempers) is helemaal fantastisch. Íetwat stugger, maar nog steeds comfortabel. Bochtengedrag is met sprongen vooruit gegaan. En de looks! Hij stond altijd al te hoog voor mijn gevoel, maar nu hij 2cm lager staat is het helemaal perfect. Het 'verlaagde onderstel' was overigens een fabrieksoptie die deze auto niet had.
Verder nog een klein beurtje gegeven. Er moest weleens een half litertje olie bij, en daarom nu gekozen voor iets dikkere 5W40 olie (ipv 5W30). Remvloeistof, en een luchtfilter. Grappig, bij deze motoren is dat (net als bij mijn S2000) een soort open luchtfilter / kokervormig ding welke in een huisje ligt.
Zit nog steeds te denken aan chiptuning bij Obbe in Elst, misschien iets voor de volgende keer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.