Volvo S60 D5 Edition (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 D5 Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het was deze keer een moeilijke keuze. Een ding was zeker, de jaren van MPV rijden waren voor mij voorbij. Heerlijk al die ruimte, maar weer gewoon plezier beleven aan autorijden stond nu voorop. Mijn Sharan reed natuurlijk prima, maar is meer geschikt voor rechtuit dan voor ’sportieve’ bochten.
Enfin een sedan met voor de eerste keer een diesel motor, maar welke? Honda Accord, Jaguar X-type, Ford Mondeo ’fully loaded’, Mercedes C-klasse, VW Passat, Audi A4, Saab 9-3, Volvo S60? Na diverse uitgebreide testritten bleven er 2 kandidaten over: de Accord en de Volvo S60. De motor en de zitpositie gaf uiteindelijk de doorslag. Het moest de S60 worden.
Nu na 2200 km en een bezoek aan de AutoRAI waar nog even werd ’proefgezeten’ in de afgevallen kandidaten werd de vreugde de juiste keuze te hebben gemaakt alleen maar groter! Het gevoel dat het interieur in de andere autos wel erg goedkoop en plastiekerig aandeed was enorm. Wat heeft Volvo dat toch goed voor elkaar om werkelijk een ’premium’ uitstraling te realiseren door de juiste materialen toe te passen.
De zitpositie in de perfecte stoelen is meer dan uitstekend.
Vergelijk maar eens even de diverse modellen v.w.b. de stoelmaten en de S60 slaat alle andere modellen. Als je 1.90m of langer bent ga je die lange stoelzitting zeer waarderen.
Dan de wegligging. Ook dit is zeer zeker een verassing, want een eerdere (2001) kennismaking met een product uit Göteborg gaf een duidelijk minder dynamisch rijgedrag te kennen. Ik was dan ook verbaasd dat niet alleen een 9-3 strak kan sturen maar dat Volvo sinds die ervaring er zeer op is vooruitgegegaan. Dit uit zich ook in een precies maar wel een, helaas wat zwaarder stuurgevoel en mede dankzij het standaard gemonteerde DSTC (Dynamic Stability Control) ook stuurfoutjes of (te) snel genomen bochten vergevingsgezind worden opgevangen.
Het voortdurende gevoel van verbazing was echter nog niet voorbij want de allergrootste verassing voor een verstokte benzine rijder is wel de D5 dieselmotor. Er is werkelijk geen motor die zo geweldig presteert als deze, ervaringen met de V6 diesels van het VAG concern ten spijt.
Er is altijd voldoende power voorhanden en een 6-bak wordt door mij zeker niet gemist. Vanaf 1200 toeren is er voldoende trekkracht aanwezig en bij 1750 toeren begint ’het grote sleuren’. Door het hoge koppel is de souplesse van de motor bovengemiddeld. Bij 60 km/u in de hoogste versnelling hoeft zeker niet te worden teruggeschakeld als de snelheid omhoog kan. Haaks de bocht om in de stad kan gewoon in zijn 3 zodat na 8 jaar automaat rijden dit een ideale motor is.
Is er dan helemaal niets mis met deze auto? Nee, natuurlijk zijn er zaken die beter kunnen. Zo zijn de opbergmogelijkheden ondermaats en de kofferruimte houdt ook niet over (430 ltr). De ruimte tijdens instappen bij een bovengemiddelde lengte (190) tussen de handrem en het stuur kan ook beter. Is hier mee te leven? Zeer zeker!
Vergeet ik toch nog bijna een groot pluspunt te noemen.
In deze barre economische tijden was de verassing ook groot toen bleek dat na 1000 km rijden op afwisselend snelwegen, provinciale wegen en de stad, er maar 65 ltr diesel in de tank bleek te kunnen (70 ltr maximaal)! En dan wordt er ook nog gezegd dat het verbruik na verloop van tijd nog zal afnemen! Update: Bij constant 110 km/u rijden haal ik een verbruik van 1:18 !!!
Voor een motor met 163 pk en een koppel van 340 Nm is het verbruik zeer laag.
Ook een pluspunt en een van de factoren die bijgedragen hebben aan de keuze voor de S60 is het geweldige geluidssysteem. De high performace sound met in totaal 275 W muziekvermogen en Dolby surround is werkelijk voortreffelijk. OK, inmiddels verouderd want er kunnen maar 6 CDs in en er is geen MP3 afspeel mogelijkheid alhoewel op de latere modeljaren wel een iPod aansluiting aangebracht kan worden.
PROBLEMEN
Na 2200 km? Niets natuurlijk, of het moet zijn dat ik een probleem heb met mijzelf dat ik nooit eerder naar dit merk heb gekeken. Ik had er al veel langer ervaring mee kunnen hebben! Dom dom dom!
Update 75000 km. Geen storingen of ander opmerkelijke zaken, dus betrouwbaarheid 5 sterren!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.