Volvo S60 D2 Nordic+ (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 D2 Nordic+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 119.000 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
Economisch - stijlvol - comfortabel - voorbereid o
- 181.000 km
Om elkaar te helpen, de review van mijn Volvo S60 D2 uit 2016.
Na de tevreden ervaring met de Mazda 6 sedan uit 2008 – zie vorige review werd het tijd voor een nieuwe auto maar dan een diesel. Het liefst weer een Mazda maar aangezien de diesels minder betrouwbaar zijn van Mazda toch gaan kijken naar een ander merk uit weer de premium klasse – ja, Mazda vond ik echt premium. Ook wil ik zoveel mogelijk merken uitproberen. Mercedes of BMW zou het worden. Aangezien ik alles zelf moet betalen, zonder lening en slechts Jan/Achmed iets boven Modaal ben, een tweedehands tussen 15-20 K. Meer ga ik niet aan een auto uitgeven. Het moet wel leuk blijven. Herfst 2021 werd zoeken naar de nieuwe auto.
Voor de eerlijkheid moet ik wel zeggen dat ik een minder merk wel een kans heb gegeven. Kon ik misschien een hagelnieuwe auto kopen. Een proefrit gemaakt in een nieuwe Dacia Sandero maar dat reed voor geen meter. Nee dat is geen auto voor mij. Toch maar een fatsoenlijke auto zoeken.
Eerst ging ik kijken naar een Mercedes C220d uit 2014 met slechts 140K kilometers. Proefritje gemaakt maar ik was niet enthousiast. Bij het sturen kwam er een luid squeek geluid. Squeek, squeek, squeek. Motor typisch luid diesel genagel en ook niet snel. Handeling was ook niet comfortabel. Log sturen. Windgepiep bij de spiegels of ramen en tot overmaat van ramp een platte band. Nee dit werd ‘m niet.
Toen ging ik kijken naar een kale BMW 316d uit 2016 met slechts 40K km’s. Stoelverstelling was raar. Je moest aan de hendel trekken en tegelijk naar voren springen. WTF! Moet dit premium voorstellen? Dit heb ik nooit meegemaakt. Zelfs de simpelste auto ‘s hadden fatsoenlijke hydraulische verstelling. De aluminium look zag er kitcherig uit, een soort van speelgoedplastic-achtig. Niet premium. Dieselgeluid was wel beter dan het tractorgeluid van de Mercedes en de besturing en vering goed/comfortabel. Stoelen waren standaard en gewoonweg slecht. Deze BMW is gewoon BMW onwaardig. Dat doet pijn als liefhebber van vroegere BMW’s. Maar ja die lage km’s he. Even een dagje over nadenken voor ik hem kocht maar de volgende dag was ie al verkocht aan iemand anders. Helaas.
Van de ene kant blij. Die Mercedes en BMW zijn discutabele premiumauto’s. Premium maar toch weer niet. Je moet toch een E-klasse of 5-serie hebben om echt premium te ervaren bij die merken denk ik. Dat was vroeger anders gezien mijn ervaring met mijn E46 330Ci cabrio van 2001. Ik weet niet hoe de nieuwere modellen vanaf 2019 zijn.
Dan maar een Audi, Jaguar of Volvo – Alfa Romeo heb ik al ooit gehad en ik wil liefst iedere keer een ander merk. Hoewel de Giulia verleidelijk lonkt met de bijzondere vormen. Toch niet. Bij Audi kon ik geen geschikt exemplaar vinden.
Liefst een sedan. En nog liever een coupé – de ultieme vorm, onafhankelijk en stoer - maar wegens 4 regelmatige inzittenden uit praktisch oogpunt toch maar een sedan. Ik hou niet stations. Ze zien er niet zo stoer uit. Als ik vergelijkingen mag maken, Het is als Arnold Schwarzenegger (in zijn toptijd) met de kont van Kim Kardashian. Of een pakezel. Of een boerenwerkpaard. Nee wil ik niet. Ik wil een volbloed paard. De enige station die ik mooi vind en zou kopen mocht ik het kunnen betalen is een Audi RS6. Maar dat is ver ver buiten bereik. Een Volvo V60 station zou nog net kunnen. Die zijn ook geslaagde stations. Bij BMW en Mercedes vind ik stations niet passen. Een BMW moet BAD ASS, directieachtig of sjiek zijn – sedan, coupé of cabrio. Niet dat brave huisvaderige. Een SUV wordt het ook niet want ik ben anti SUV. Aan die zielige SUV-waanzin doe ik niet mee.
Hoewel mijn proefrit twee jaar terug met een V60 D4 tegen gevallen was wilde ik Volvo toch een kans geven. Uiteindelijk het stationgedoe kunnen vermijden en een mooie witte Volvo S60 D2 sedan Nordic handgeschakeld met 119K km’s gevonden. Uit december 2016, 5 jaartjes oud. Proefrit beviel best goed. Deze wordt het. Een Jaguar komt dan misschien na de Volvo over een aantal jaartjes.
Bij sommige reviews van sommige reviewers van nieuwe BMW’s typen ze patserig een lijst van honderd nietszeggende opties. Nou, ik heb tenminste een lel van een optie; een standkachel. En wat een optie! Als ik in de auto stap in de winter is het meteen voorverwarmd en sneeuw- en ijsvrij. Nooit meer krabben en kou lijden. Het is ook een elektrische standkachel dus niemand heeft er last van.
Een korte lijst van de opties die er toe doen:
Standkachel dus. Je kan het dagelijks programmeren, via een app/abonnement instellen of via de sleutel. Op 3 manieren (!). Alleen voor de standkachel zou ik er andere auto’s al voor laten staan. Terwijl ik anderen zie krabben ben ik allang weg en terwijl anderen in een koude auto stappen stap ik zo zonder jas in de behaaglijke auto.
Elektrische voorruitverwarming mocht je de standkachel een keer zijn vergeten. Ook fantastisch, binnen een minuut is de meest hardnekkige plakijs gesmolten. Even met ruitenwissers zwiepen en gaan met de banaan.
Extra verwarming. Nog meer verwarming. Ja zeker. Ik weet niet wat het in houd en ik gebruik het niet maar met zoveel verwarming mag de ijstijd gerust komen.
ECC, hoef je eigenlijk niet meer te noemen want standaard in nagenoeg iedere auto
Halfleren bekleding. Zelfs de armsteunen zijn van leer. Wow. Dat is wat anders dan zo’n zielige kale BMW met MDF planken als stoelen.
Stoelen, zijn die standaard? Fantastische stoelen.
Lederen stuur, multifunctioneel, hoogte en axiaal verstelbaar.
In ‘Mijn Volvo’ kan je van alles instellen. Tot wel of niet meedraaiende koplampen, wel of niet inklappende spiegels en nog veel meer.
Navigatie, een goede ook vind ik. Met draaiknop of met spraak te bedienen. Bestemming zoeken met spraak gaat goed tot dat je met ‘Ja’ de route moet bevestigen. Om de een of andere manier verstaat de Volvo dat niet. Dus ik proberen met hardop Ja te zeggen, bijna schreeuwen. Ja dan snapt ie het. Ik ging voor de grap een keer op zijn Zweeds Ja zeggen en toeval of niet dat werd direct begrepen. Voortaan Jao zeggen dus.
PDC helaas alleen achter. Geweldig dat muziek gedempt wordt bij het achteruit parkeren en er een object wordt genaderd. Ben blij dat ik met de tijd mee mag gaan.
Telefoon kan je connecten en handsfree bellen. Muziek wordt ook automatisch gedempt als de telefoon gaat. Allemaal nieuw en luxe voor mij.
Stoelverwarming met 3 standen
Passagierstoel ook in hoogte verstelbaar
De koplampen geven een zee van licht, weer een verbetering t.o.v. vorige auto
Voetencompartiment verlicht
En nog een boel luxe dingen die er op een premium auto op horen te zitten
Is Volvo premium?
Design check, begeerlijkheid check, gebruikte materialen check, opties check, rijeigenschapen check, duur check, degelijk check. Yes, Volvo is premium.
De rijervaring:
Die is ruim voldoende. Geen wow factor. De 120 pk is maar net genoeg. Stuurt rechtuit en in bochten ruim voldoende. Voor mij zijn vooral het veercomfort en geluid belangrijk. De te overtreffen auto is nog steeds de Opel Vectra 1.6 uit 2000 die ik ooit had. Die auto gleed over de weg. De Volvo is net iets te stug naar mijn zin. Ongeveer hetzelfde als de Mazda maar op langere ritten had het minder stug moeten zijn. F*ck sportief rijden. Het geluidsniveau is zoals het hoort te zijn in deze klasse, ruim binnen de perken. Wind- en bandengeluid zijn beperkt. Het dieselgeluid is bij stationair niet te hoog en bij het rijden weet je niet eens dat het een diesel is. Bij cruisen hoor je het niet en bij optrekken nauwelijks. Of je nu 120 of 180 rijd, het lijkt wel hetzelfde. Over het geheel genomen ruim voldoende geschikt als kilometervreter. Nog even over dat stugge. Zijn auto’s tegenwoordig allemaal zo stug? Onlangs met iemand meegereden in een nieuwe Mercedes GLE. On-Mercedes stug.
Een misser vind ik het ontwerp onder de zijruiten. Over de gehele lengte van de ramen loopt aan de onderkant een geultje waar water of gesmolten ijs zich ophoopt. Bij vriezen vriest het dan vast tussen geultje en glas waardoor raam niet naar beneden zou kunnen gaan. Wat een misser. Gelukkig heb ik standkachel en is het geen probleem. Bij de meeste andere merken heb ik dit niet gezien. Wel een keer bij een Mercedes A-klasse uit 2001. Een heel dom ontwerp. Water moet gewoon wegvloeien en niet ophopen. Nog een negatief detail. De deuren vriezen makkelijk vast. Dan maar inspuiten. Gelukkig laat de standkachel alles smelten.
Het verbruik:
Ik rij voornamelijk snelweg en heb gemiddeld over 60 K 1:21 gereden. Ik hou me over het algemeen aan de maximum snelheden. Ooit ook 1:23 gehaald. Meest onzuinige was 1:20. Toen deed ik tussen 130 en 190 cruisen in Duitsland. Dat is het mooie van diesel, zelfs als je hard rijd blijft het verbruik goed. Hij heeft ook een flinke tank waar ik gemiddeld 1400 km mee haal. 1 keer zelfs 1500 km gehaald en kon nog 100 km. Kom daar maar mee aan met je elektrische auto. Als je echt zuinig wilt rijden kan je met 90 km/u wel 1:30 halen. 1800 km op een tank! Met 1 tank in Griekenland, met 2 tanks diep in Turkije. Jammer dat diesel rijden wordt ontmoedigd. Ik blijf er nog wel even in rijden. Momenteel is het nog bangmakerij.
Onderhoud en reparaties:
120 000 km:
Een kleine beurt. Geen bijzonderheden
125 000 km:
Ik vond ‘m dus best lui rijden met 120 pk dus voor 300 euro laten chiptunen in Oosterhout. Het vermogen is nu 170 pk en rijd nu zoals het zou moeten. Je kan nu vlot meekomen. Hij voelt overigens niet snel aan. Er zaten ook 16 inch velgen met winterbanden op. Ik heb er voor bij een tweedehands setje originele 17 inch gekocht met zomerbanden. Is ook net iets mooier.
130 000 km:
Bij het wachten bij de stoplichten rook het al vanaf de aanschaf een beetje naar uitlaatgassen. Een afspraak gemaakt bij de Volvo dealer. Bleek een gebarsten EGR-pijp te zijn. Schijnt vaker te voorkomen. Totale kosten 200 euro,- om een pijpje te vervangen. Ja dealer is duur. Ook kon ik niet wachten op de reparatie en dus een nieuwe V60 hybride geleend. Die had overigens een perfecte vering. Eindelijk een auto die weer over de weg gleed. De stoelen waren nog beter dan in de S60 en benaderden perfectie. Ik geloof niet dat er betere stoelen zijn en dat zeg ik als iemand die snel last krijgt van de rug. De automaat was ook prima. Ik voelde er niets van. Hoewel het die dag best waaide vond ik de wind wel opvallend hoorbaar bij de spiegels. Dus bij deze een korte review in een review.
Tussendoor apk en remblokken achter
150 000 km:
Een grote beurt + distributieriem wissel. Niet bij de dealer maar bij de garage waar ik altijd ga. Goed is goed. Volvo heeft onlangs de intervallen verlaagd en dat was maar goed ook. De riem was aardig versleten.
Tussendoor apk en remblokken voor. Roetmeting ging niet in 1 keer. Eerst was het maximum 2000 ppm en nu 1000 ppm. De normen zijn vanaf 2023 strenger geworden. Bij de garage hebben ze roetfilterreiniger in de tank gedaan en toen was het gelukkig ruim binnen de normen. Het kan zijn dat een andere garage voor 2500 euro de roetfilter had gewisseld. De volgende keer van tevoren premium brandstof tanken en er een flesje roetreiniger in doen.
180 000 km:
Een kleine beurt, geen bijzonderheden
Dus pakweg tussen 120K en 180K alleen de EGR-pijp die gebarsten was naast het regulier onderhoud.
De Volvo is dus kwalitatief een goede auto. Verder niets stuk of rammeltjes in het interieur. Alleen vanaf de aankoop zit er iets los in het kofferbakdeksel die je hoort als je ik het deksel dicht doe. Maar dat is ook het enige. Sommigen doen lachend over dat het nu Chinese meuk is maar dat is onzin. Alleen de eigenaar is Chinees. Voor de rest lijkt het me nog steeds de degelijke en veilige Zweed.
De auto is voor mij een goede balans tussen economisch, stijlvol en praktisch rijden. Waarschijnlijk kan hij nog probleemloos heel lang mee.
Toch ben ik van plan om het te verkopen of in te ruilen want ik kreeg onlangs last van de linkerknie en daarmee bedien je de koppeling. Ik moet aan een automaat. Daar baal ik ontzettend van. Ik wilde nog lang geen afstand nemen van deze auto. Door de inflatie zijn de prijzen van tweedehands iets van 30% gestegen. Maar dan zou mijn auto ook 30% in waarde zijn gestegen? Toch?
Auto’s die vijf jaar geleden 20K zouden moeten kosten, kosten nu ineens 30K. Helemaal geen zin om weer te investeren. Maar wat moet dat moet. Dan maar een goedkoper merk en iets kleiners. Als het niet beter wordt met de knie dan zet ik hem binnen nu en een paar maanden te koop denk ik.
Knie is beter en doorrijden maar
- 190.000 km
De pijn in de knie is helemaal weg. Blijkbaar was het overbelasting en geen slijtage. Hier ben ik blij om want hoef ik niet meer te investeren in een andere auto. Ik heb wel even rondgekeken hoor. Een BMW 5, Mercedes E, diesel en benzine. Prijzen zijn totaal onrealistisch. 35 K voor een auto van 7 jaar oud en een ton op de teller. Krijg ik 10 K inruil moet ik 25 K bijleggen. Ja dààg. Knettergek.
Volvo V90 's heb ik ook bekeken. Moest ik 10 15 K bijleggen voor een jaar jongere diesel met evenveel km 's... Licht iemand anders maar op.
De auto is nog steeds probleemloos en ik verbaas me over de vele standaard opties die er op zitten. Had ik ook de electrische lendeverstelling genoemd? En de verwarmde, dimbare spiegels links èn rechts? Bij deze.
Met dit weer is de standkachel fantastisch.
Ik verwacht nog 2 tot jaar te rijden en misschien tot 2030 zolang Euro6 mag.
Misschien tussendoor het roetfilter vervangen maar dan heb je weer een auto als nieuw.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 D4 181 pk Aut. Summum, Leer, Adaptieve CC, Xenon, Navi, Trekhaak
- 2015
- 261.020 km

Volvo S60 2.0 T3 Nordic+ NAVI CRUISE WINTER-PACK
- 2017
- 144.851 km

Volvo S60 2.0 T5 245pk Summum Polestar Automaat | Xenon | Leder | Camera | Climate | Navigatie | Parelmoer | 19" Lichtmetaal | Sportonderstel | Panoramadak | Afn. Trekhaak | Parkeer Assistent | Stoelverwarming | Elek. Sportstoelen incl. geheugen
- 2017
- 123.182 km