Volvo S60 2.5T Summum (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.5T Summum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
Proefrit, aankoop eerste rij ervaringen
- 161.000 km
Vorige week gaan kijken naar een nieuwe auto. Ik reed een Toyota Verso en m'n vrouw een oude Nissan Primera. Deze laatste was aan vervanging toe. Mijn vrouw zou met mijn Toyota gaan rijden en ik wilde wat representatievers, sportievers en luxers uitzoeken.
Omdat ik Volvo een goede uitstraling vind hebben en de auto's (zeker de oorspronkelijke Zweedse modellen zoals de S60 en oude S80) een uitstekende kwaliteits- en bouwreputatie hebben.
Na wat zoeken op het internet viel mijn oog op twee auto's: een S60 T5 handbak en een S60 2.5T automaat. Met beide een bezichtiging en proefrit gedaan. De T5 maakte een afgeragde indruk. Losse bekledingsdelen, oud leer, versnellingsbak die kraakt. De 2.5T zag er uit als nieuw. Proefrit met de 2.5T leerde dat deze (met 210 pk) meer dan voldoende vermogen heeft. De T5 heeft eerder te veel in de zin dat de voorwielen het nauwelijks aan de straatstenen kwijt kunnen. Sportiever, maar minder harmonieus. Daarom viel de keus dus op de S60 2.5T.
Ik rijd er nu een paar dagen mee en wat opvalt is:
- comfortabel en toch sportief
- goede geluidsisolatie
- waardoor het uitstekende geluidsysteem nog beter tot zijn recht komt
- versnellingsbak (automaat) schakelt soepel (tot je kickdown activeert)
- verbruik in de stad hoog (1 op 7) en op de snelweg prima (1 op 11,5)
- gemiddeld kom ik nu op zo'n 1 op 10 uit
- ergonomie uitstekend
- leer is nog verder opgeknapt na schoonmaak- en onderhoudsbeurt
- auto bij 160 km/u nog steeds zo stabiel als een trein op rails
- zwart exterieur, beige lederen interieur met (echte) aluminium accenten is een mooie, representatieve combinatie
- navigatie (2004) is nu echt verouderd en nauwelijks bruikbaar
- stoelverwarming is dat wel, ook buiten de wintermaanden om ontspant het de rug
- aflegruimte voorin prima, achterbak niet al te groot
Eind deze week voor het eerst een echt grote rit: heen en weer naar Hongarije. 3.000 km in twee reisdagen. Ik verwacht fit uit te stappen, een verbruik van 1 op 10 te realiseren en ga kijken hoe de auto zich houdt bij 200 km/u plus in Duitsland
I'll keep you informed!
Eerste lange reis
- 165.000 km
Mooi. De rit naar Hongarije en terug zit er op. Iets meer dan 3.000 km in 4 dagen. Wat positief opvalt:
- Het comfort (goede stoelen, ergonomie en weinig geluid te horen)
- Het verbruik op de snelweg (1 op 11 bij gemiddeldes van 130 tot 14 kmh)
- Stabiliteit & wegligging
Wat beter zou kunnen:
- Afrolcomfort op slechtere wegen (waarschijnlijk zit er een sportonderstel op de auto)
- Radio/CD-bediening niet op stuur
- Zitruimte achterin en kofferbak houden niet over
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 2.4 Sports Edition 170 pk AUT. | 1e eigenaar | 5 cillinder | leder interieur | navigatie | trekhaak | youngtimer
- 2004
- 208.597 km

Volvo S60 2.4 Drivers Edition /Lederen bekleding/Trekhaak/Youngtimer
- 2007
- 117.143 km

Volvo S60 2.4 Sports Edition Volledig Onderhouden Trekhaak Nieuwe APK
- 2004
- 226.473 km