Volvo S60 2.5T Drivers Edition II (2009)

autoreview

Volvo S60 2.5T Drivers Edition (2009)

Signalement

UitvoeringS60 2.5T Drivers Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst72.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Transitie van diesel naar benzine

  • 800 km

Na 4 jaar dieselen in een S60 D5 en i.v.m. andere werkzaamheden waarbij de jaarlijkse km's niet meer boven de 15.000 uitkomen is, alhoewel niet dwingend, een auto met benzine motor de voor de hand liggende keuze.

Omdat de ervaring met Volvo goed is bevallen en specifiek met de S60, is de keus gemaakt opnieuw met dit model te gaan rijden.
De overwegingen hiervoor zijn:
- Ontwerp spreekt mij zeer aan. Ondanks de geplande aflossing in 2010 is het voor mij al een klassieker en nog een "echte" Volvo.
- Doordat dit model EOL is, is de uitrusting zeer royaal. Hierboven op nog de premium audio en een topline pakket en geintegreerde telefoon maken de auto meer dan compleet.
De uitrusting in detail bevat onder meer, lederen interieur, RTI navigatie systeem, adaptieve Bi-Xenon koplampen, parkeer sensoren achterzijde, 17" lichtmetalen wielen, elektrisch verstelbare stoel en spiegels met geheugen, stoelverwarming, snelheids afhankelijke besturing, etc.

Kijkend naar de diverse motor opties de keuze gemaakt voor de 2.5T omdat die op papier m.b.t tot het koppel het meest lijkt op de D5, want 340Nm bij 1750 omw/min (D5 - 163pk = nu 2.4D) t.o.v. 320 Nm bij 1500 omw/min (2.5T).
Na 4 jaar dieselen raak je gewend om vanuit lage toerentallen te accelereren en daarom schakellui te rijden. Omdat ik na 8 jaar automaat ervaring absoluut geen automaat meer wil maar ook niet voortdurend wil schakelen is een hoog koppel bij een laag toerental een vereiste.

Het probleem was echter dat er in geheel nederland de combinatie S60 2.5T handbak niet voorhanden was voor een proefrit. Kortom ik heb er dus voor geen meter in kunnen rijden en toch "in the blind" deze keuze gemaakt.
De spanning was dan ook groot toen ik na 2 maanden de auto kon ophalen en aan den lijve kon ondervinden hoe dit rijd.
Mijn verwachtingen werden ongelooflijk overtroffen. Niet alleen de motor is een beest met twee gezichten. Bij lage toerentallen rijd hij als een diesel en trekt zonder morren vlot weg, maar als je dan boven de 3000 omw/min uit komt dan gaat het erg hard vandoor en wordt je redelijk in de stoel gedrukt. Die 7 sec. voor 0 - 100 zijn niet overdreven.
Daarnaast is het onderstel nog eens aangepast t.o.v. mijn MY05 S60 zodat het weggedraag zeer dicht in de buurt komt bij de 3 serie BMW.

Kortom een zeer tevreden bestuurder.

Update 15000 km

  • 15.000 km

Nu de auto lekker los is gereden valt op wat een beestachtig sterke motor dit is die bij voluit accelereren een sportief geluid laat horen.
Bij normaal gebruik is de auto zeer stil en ideaal om langdurig km's te "vreten". I.c.m. de perfect zittende stoelen leg je ontspannen 1000 km aan één stuk af.

Door de soepelheid rond je in de stad een bochtje in zijn 3de versnelling waarna de auto zonder drama snel oppakt.
Tegelijk is dit ook een nadeel. Het is niet eenvoudig om binnen de snelheidslimieten te blijven als het allemaal zo gemakkelijk gaat. Daar komt ook bij dat de 5 cilinder een verslavend geluid produceert dat er altijd om vraagt om gehoord te worden.

Inmiddels ook wat ervaring op de duitse autobaan waar de auto moeiteloos bij de dikke duitsers mee kan komen. Met 254 km/u op de klok komt het weg en stuurgedrag net zo betrouwbaar over als bij 100 km/u.
Bij een Volvo dag reed ik een C30 T5 er uit zodat ik niet geloof dat er "maar" 210 pk opgewekt wordt. Dit moet veel meer zijn.
Kortom qua motorisering en weggedrag overtuigt de auto na 15.000 km alleen nog maar meer.

Ook het navigatiesysteem met TMC is werkelijk fantastisch. Alle meldingen op de snelweg (ook tijdens mijn vakantie in Frankrijk)
worden accuraat weergegegeven inclusief file vermijdende alternatieven.
Een gratis inspectiebeurt bij 15.000 km bracht dan ook geen enkel probleem aan het licht.

Op naar de 30.000 km.

Update 30.000 km

  • 30.000 km

Weer één jaar verder en alles loopt en werkt nog steeds perfect.
Ook afgelopen jaar dus weer geen enkel probleem gehad. Ik ga nu pas de eerste "echte" onderhousbeurt krijgen.
Wat zijn de plussen:
+ zitpositie en de verwarming zeker in deze tijd van het jaar
+ motorprestatie
+ wegligging bij hoge snelheden http://www.youtube.com/watch?v=AtJ1yc43oSY
+ klimaatregeling
+ premium audio icm met IMIV waarop de iPod is aangesloten
Wat zijn de minnen:
- laadruimte (het gaat nèt)
- ruimte voor achterpassagiers (kan wel met 4 volwassen rijden maar niet naar Z-Frankrijk (zelf 1.90m)

Het brandstofverbruik is natuurlijk hoog als je de auto voortdurend de sporen geeft maar het kan ook best wel zuinig. Bij een contante snelheid van 100 km/u haal ik 1:14.

Update 60.000 km

  • 60.000 km

De auto rijdt nog steeds even strak als 3 jaar geleden.
Geen problemen ondervonden en nog maar 1 grote beurt gehad.
Brandstofverbruik door stevig rijgedrag nog onveranderd hoog.
De stoelzitting heeft inmiddels wel wat aan stevigheid verloren maar na lange ritten kom je nog steeds fris uit de auto.
Beetje saai verhaal zo maar wat moet je als er gewoon niets noemenswaardig te melden valt.

Nog een ruim half jaar en dan op naar de volgende Volvo?
Wordt in elk geval geen S of V60 omdat ik dat niet een echte Volvo meer vindt.

Update 72.000 km

  • 72.000 km

Nog een paar weken en dan komt het onvermijdelijke afscheid van deze heerlijke auto want dat is het.
Het meest opmerkelijke is wel de ervaring na een dag in een bijna gloednieuwe A6 TDI automaat gereden te hebben en weer in mijn stapte ik na een paar km dacht wat is eigenlijk het verschil in rijgedrag? Niets dus.
Ik begrijp ook de opmerkingen niet over dat de oude S60 niet dynamisch zou zijn. Nu is mijn uitvoering wel uitgerust met het dynamic chassis en in die hoedanigheid kan de auto anno 2012 nog steeds heel goed mee.

Ik heb wederom geen enkele klacht of probleem ondervonden. Tja voor een gunstig benzineverbruik koop je deze motorisering niet maar wel voor de ongelooflijke soepelheid en prestaties.
Mark my words. Dit S60 model wordt net zo'n icoon als de de 240.
Net zo als mijn Mondeo 24V van lang geleden doet deze auto iets met je en heb je het gevoel alsof je hem aantrekt in plaats van instapt.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.