Volvo S60 2.4D Drivers Edition II (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4D Drivers Edition II |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 190.000 km |
KM-stand laatst | 285.000 km |
Na lang wachten, eindelijk een S60
- 190.000 km
Titel; man, 40+, zoekt serieuze en betrouwbare relatie met volwassen auto... Het had de titel van deze topic zo maar kunnen zijn.
Ik heb dan ook lang gezocht naar een Volvo S60, waarbij ik de diverse dealers ben afgelopen. Of heerlijk op de bank, iPad in de hand en scrollen maar! Want ik wist al wel, die Volvo gaat er komen!
Mijn vrouw begreep me niet, want we hadden na het vertrek van de (dikke) lease auto toch een hele mooie eco-diesel gekocht... Eentje met weinig Km's en een super zuinig verbruik... 'maar dan komt toch het a-typische gejank van een eco-diesel-rijder om de hoek...' Ik ben meer dan verwend geweest met stevige (2.7 liter) leaseauto's en heb altijd al de tijdloze Volvo S60 in het vizier gehad. Ik kan niet wennen aan de Clio (totaal geen beleving) en daarom, na maanden zoeken heb ik hem gevonden! Een prachtige en subliem uitgevoerde S60, met de zo enorm gewaardeerde 5-pitter in het voorruim! Dat is nu wat wij 'mannen' met een dikke auto bedoelen! Het wordt nog een nachtje slapen, maar dan staat hij klaar.
Ik heb de auto gevonden bij Van Deelen auto's in Rhenen. Het is een drivers edition, zilver grey en met climate line. Dus een schuif/kanteldak, gelaagde zijruiten, etc. Een dikke uitvoering, met vol leder, navigatie, tja...wat zit er eigenlijk niet op?! Ik wilde dan ook een rijkelijk uitgeruste auto, want als je 'iets' ouder koopt dan dat ik gewend was, dan wil je ook alles erop! En buiten dat, ook moest de wagen in een smetteloze staat zijn. En zoals we allemaal weten, de km's maken bij deze 2.4 diesels niet heel veel uit. En de staat van de wagen, veraad dan wel het gebruik.
Dus die eerste "date" met mijn Volvo bleek al snel een veelbelovende proefrit. En in de verdere onderhandelingen, waren we het snel eens. Een nette prijs voor de Clio en een Volvo die tot in de puntjes afgeleverd zou worden. Maar tot het zover is, eerst nog even wat huiswerk doen! Want een euro4 motor die vanuit een bekrompen filosofie geknepen wordt, zodanig dat er zelfs schade kan ontstaan....dat is niet echt een fijn gevoel. En met een afgiftedatum op het kenteken van meer dan 8 jaar terug, is de fabrieksgarantie vast al wel verlopen... Dus we gaan wat zekerheden inbouwen. Tijd voor onderzoek, want deze auto moet nog jaren mee en dat kunnen ze! Mits je het goed aanpakt, kan dit ook probleemloos en zullen de kosten ook meevallen om de Volvo nog jaren te kunnen besturen. Maar dan dienen we wel een aantal 'management' aanpassingen te doen. Dit wordt overigens ook wel eens bestreden, maar ik kies voor volledigheid en laat het gokken liever aan een ander over. Dus eens kritisch kijken naar de emissienormen die deze auto zo enorm kunnen plagen.
Om te voldoen aan de emissienormen die gesteld werden voor de toelating in 2009, heeft Volvo aanpassingen verricht die ze het regeneer proces noemen. Dankzij site van Volvotune (bron) een korte uitleg: Tijdens het regeneratieproces wordt bij de uitgaande slag diesel ingespoten die in de uitlaat tot ontbranding komt, hierdoor wordt het roetfilter schoongebrand, de temperatuur van het roetfilter komt hierdoor tot een 700 graden.
Bij een roetfilter die langer onder de auto zit, kan ook het probleem voorkomen dat de auto op een gegeven moment in noodloop gaat. Men kan dan een geforceerde roetfilter reiniging met Vida uitvoeren. Dit houdt in dat de auto zelf in stilstand het roetfilter probeert schoon te branden, er wordt door de ECM brandstof in de uitlaat gespoten tot deze de 700 graden heeft bereikt.
MAAR...als de rit niet lang genoeg is, wordt het regeneratie proces niet afgemaakt. Hierdoor loopt de diesel langs de zuigers naar beneden en komt in het carter terecht, bij de motorolie!! Het probleem is dat bij een onvolledig regeneratie proces, de auto bij de volgende start weer begint met regenereren.
Naast deze on-vriendelijke-regel kennen we nog de EGR-module van de auto. EGR (Exaust Gas Recirculation) Dankzij de zorgvuldige uitleg van Volvotune (bron) is dit eenvoudig uit te leggen; Het EGR systeem heeft als doel een gedeelte van de uitlaat gassen terug de motor in te voeren voor hergebruik. Het stikstofoxidengehalte (NOx) wordt minder en de auto is daardoor minder belastend voor het millieu. Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt.
Echter er zijn nog een paar nadelen aan het verhaal, door het gebruik van het EGR systeem gaan de prestaties van de motor naar beneden en gaat het verbruik omhoog. Tevens zal de motor last krijgen van vervuiling (inwendig). Hiermee bedoelen we dat het inlaat traject, zoals het inlaat spruitstuk, inlaatkleppen etc. vol komen te zitten met dikke zwarte koek....'en koek is om te eten...'
Tot zover alle technische details. Maar wat we hieruit kunnen concluderen is dat het geen meerwaarde heeft voor de auto, schadelijk kan zijn voor de motor, feitelijk zelfs nadelig is voor het milieu en bovenal een hoger verbruik met zich meebrengt...Dus aanpassen die handel!!
Tja, en dan kom ik eigenlijk wel tot de laatste regels van deze review. De auto staat morgen klaar en dan begint mijn avontuur in de S60. Ik zal in de komende week mijn auto laten bekijken door Volvotune en Volvoservice, waar naar verluidt twee enorme specialisten zich bezig houden met het welzijn van de Volvo's. Ik zal mijn bevindingen delen met deze site en zal het ook wel iets lees-vriendelijker gaan beschrijven.
to be continued!
12-02-2018
Na enkele maanden eindelijk mijn up-date. Inmiddels op eigen verzoek meerdere zaken aan de auto laten aanpassen. Puur omdat ik een echte volvo-liefhebber ben geworden en deze wagen nog vele jaren wil blijven besturen. Zo heb ik een automaat-flash laten uitvoeren en een eco-power tune. Jeetje wat een genot! De wagen schakelt als een fijnlopende naaimachine, geruisloos en zonder enige voelbare schokjes oid. Ook de tune was een wereld van verschil, de wagen was al rap, maar ik noem het nu een bruut. Van 185 naar 245 Pk en een koppel van 500Nm. Ik gebruik het doorgaans nooit, het ging mij om de zuinigheid, maar als je het gas weet te vinden...als een speer! Overigens is het verbruik naar gemiddeld 1:16.7 gegaan, en dat voor een auto van 1500 kg... Maar dan wel met een rustige (nieuwe rijden) rijstijl. Maar dan stuurt de wagen ook het fijnst, oftewel glijdend rijden. De wagen is verder subliem en bevalt meer dan goed. Ik rij gemiddeld rond de 1000km per week en voorheen had ik de dikkere leaseauto. Ik mis niks in de S60 en geniet volop van deze luxe uitgevoerde 5-pitter. Inmiddels staat de wagen op 200dkm en zijn er geen enkele details te vermelden die van invloed zijn voor deze review. We tuffen nog even door en ik meld me t.z.t. wel weer eens op dit blog.
Tijdloos rijden met de S60
- 230.000 km
Zoals beloofd: een update na 40dkm. Inmiddels bijna een jaar onderweg met de S60. In de afgelopen maanden heb ik enkele aanpassingen aan de auto laten uitvoeren. Niet omdat het nodig was, maar omdat ik (helaas) een beetje autofiel ben geworden. Wellicht besmettelijk, maar voor velen herkenbaar. In de eerste maanden de flush, de EGR eruit en een verlagingset laten monteren. Wat een fijne investering is dit alles geweest, maar vooral de 3cm die we de wagen hebben verlaagd was het echt waard! Een veel directere wegligging en verkorting van de remweg, aangezien de wagen minder duikt bij afremmen. De volvo ligt als een fort op de weg, het woord 'huis' zouden anderen gebruiken...maar dan heb je de deuren van de Volvo niet goed bekeken. Ik ben zeer tevreden over de wagen. Geen rammeltje te ontdekken, het verbruik is zeer netjes (1:16,7 gem.) en het vermogen is subliem! De km-stand is het enige wat het gebruik van de wagen verraad, niet dat ik er overdreven zuinig op ben...maar de wagen is nog altijd erg mooi. Het valt me overigens op dat de wagen veel bekijks krijgt, terwijl het toch een heel normaal ogende auto is. Maar hij valt in de smaak om zo maar te zeggen. Het enige wat minder in de smaak valt, is de radio. Of liever gezegd, het robuuste ontvangst van de antenne. Die zit verwerkt in de achterruit en daar zit kennelijk een breukje, aangezien de wagen regelmatig de zender verliest. Dit is hinderlijk, maar aangezien ik veelal de BT op spotify heb, maakt het me eigenlijk weinig uit. Kortom, mijn 2e jaar met de S60 breekt aan en zonder enige wanklank gaan we die tegemoet.
Afscheid nemen doet pijn
- 285.000 km
Na alle jaren en de komst van een nieuwe lease, gaan we de diesel toch bedanken voor alle trouwe kilometers. In deze topic valt weinig meer te vertellen, behoudens dat we probleemloos deze km-stand hebben gehaald. Altijd is de wagen trouw van goed onderhoud voorzien en de wagen heeft ons nimmer verrast. Mocht jij de nieuwe koper worden van de 73-HKH-9, dan koop je een top-auto. Verzorg hem goed!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.