Volvo S60 2.4D Drivers Edition II (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4D Drivers Edition II |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 99.000 km |
Geweldige ervaring
- 68.000 km
Na de PT cruiser met veel plezier te hebben gereden van 60.000 tot 160.000 km was het weer eens tijd voor iets anders. Wij vonden de S 60 altijd al een mooie auto maar om de een of andere reden hebben we er nooit eerder serieus naar gekeken.
Tot een zondag in juni 2010 ik deze Volvo zag staan er er een proefrit mee maakt. Het was alsof ik een oude vriend tegenkwam, alles klopte aan deze auto. Na het bieden van een mooie prijs voor mijn oude auto (je bent Nederlander of niet) was de koop snel gesloten. Ik heb de auto nu 11 weken en heb er al weer 8000 km op zitten. Nog te vroeg om de betrouwbaarheid en de kosten te beoordelen.
Maar rijplezier geeft hij absoluut. Het instappen was even wennen na de PT Cruiser, met mijn 1.91 moet ik flink door de knieën. Maar eenmaal binnen is het zitcomfort erg goed. Vele uren kun je het zonder vermoeidheid uithouden. Achterin is het (zeker achter mij) geen feest. Valt toch tegen voor een forse auto, dat moet beter kunnen. Ook de portiervakken bieden weinig ruimte.
De kofferruimte is op zich groot zat al is het gat waar de bagage doorheen moet krap.
Het brandstofverbruik is met 1 op 15 gemiddeld niet verkeerd (2,4 diesel met 6 bak automaat).De boordcomputer is te optimistisch maar geeft wel een aardige indicatie.
Het weggedrag vind ik goed. De auto is voorzien van het "four C" pakket waardoor je met de druk op een knop kunt kiezen tussen comfort en sportstand, iets dat duidelijk merkbaar is.
Problemen hebben zich nog niet voorgedaan.
Update volgt zodra er meer km op zitten.
- 71.000 km
Ik ben inmiddels 3000 km verder. Het verbruik is met het dalen der temperatuur en het toenemen der files iets gestegen tot zo'n 1 op 14,3. Ik blijf heel tevreden over de auto. Problemen hebben zich niet voorgedaan.
Morgen komen de winterbanden eronder, laat de winter maar komen.
- 76.000 km
Eerste kleine storing.
Eind december kreeg ik de melding via de boordcomputer dat er een achterlicht kapot was. Bij controle bleken er aan een kant 2 van de drie lampjes stuk en aan de andere kant eentje. Deze zijn er gratis ingezet door de dealer.
De winterbanden bevielen goed, in de periode dat er flink wat sneeuw lag en ook nu nog steeds. Ze maken wel iets meer geluid maar echt storend wordt dat nooit.
Het verbruik blijft schommelen rond de 1 op 15 (volgens de boordcomputer 6,5 l/100 km maar dat is iets te optimistisch)
Verder blijft de auto prima bevallen en valt er verder eigenlijk niets te melden.
- 80.000 km
Het wordt wellicht saai maar er valt niks nieuws te melden. Auto blijft uitstekend bevallen en problemen hebben zich niet voorgedaan. Op naar de ton.
onderhoud
- 82.500 km
Zojuist de eerste beurt (in mijn bezit althans) laten uitvoeren. Behalve een lampje van de kentekenplaatverlichting geen bijzonderheden en voor 350 euro mocht ik mijn auto weer meenemen.
Hij kan er weer een jaar tegen. In juli op vakantie naar Ierland, weer even oefenen met links rijden...
na de vakantie
- 87.000 km
Op vakantie naar Ierland met een rechtstreekse ferry vanuit Cherbourg. 875 km zonder een spoor van vermoeidheid aangekomen. Op de heenweg mede door wegwerkzaamheden rustig aan moeten doen en het verbruik was volgens de BC 5,9 l/100 km.
In Ierland zelf kwam ik er achter dat veel wegen heel slecht zijn en lijden aan achterstallig onderhoud. Alleen de nieuwe snelweg van Galway aan de westkust naar Dublin is en feest om op te rijden, prachtig asfalt en erg rustig. Ierland is over het algemeen rustig, het land is twee maal zo groot als Nederland en er wonen 4 miljoen mensen van wie ruim een miljoen in Dublin.
Het links rijden was geen probleem, het was voor mij al de derde keer in een land met links verkeer. In Ierland zelf zo'n 2000 km gereden en op de terugweg weer 875 in 8, 5 uur. Jammer van die file bij Lille, ander had het sneller gekund. Zo fit als een hoentje stapten we thuis weer uit.
Het brandstofverbruik over de hele trip (volgens BC) 6,2 l. In de praktijk is dit wel iets hoger maar het valt niet tegen gezien de hoge kruissnelheden op de terugweg.
Geen enkel probleem gehad en zo hoort het ook.
blijven gaan
- 94.500 km
Inmiddels ben ik weer ruim 7000 km verder. Het enige "mankement" was gisteren een kapot achterlichtje, gratis door een dealer aan de andere kant van het land waar ik toevallig langskwam vervangen.
Het verbruik blijft 1 op 15 en inmiddels zitten de winterbanden er een paar weken weer onder.
Het is misschien saai maar verder valt er niks te melden. Geen bericht goed bericht.
afscheid nabij
- 99.000 km
Door persoonlijke omstandigheden, waarover later meer, is het afscheid van mijn geliefde S60 nabij. Na een kleine 2 jaar en bijna 40.000 km kan ik alleen maar heel tevreden terugkijken. Nooit heeft hij me laten staan. Nooit heeft hij me voor onaangename verrassingen gezet.
De reden dat hij weg gaat is dat we sinds januari een hond hebben. Die is nu 5 maanden maar groeit als kool. Nu gaan mijn schoonouders regelmatig mee, zolang het nog kan. (mijn eigen ouders zijn beide in 2011 overleden)En dat is in een S60 dus niet meer te doen.
Dus moet er een stationwagen komen. Aangezien ik meer dan tevreden ben over Volvo is de logische keuze een V70, maar stiekem heb ik mijn zinnen gezet op een XC70. Het besluit is nog niet gevallen, maar zit er aan te komen.
Ik hoop dat de S60 een nieuwe baas krijgt die net zo blij met hem is als ik. Dat verdient hij namelijk wel.
Alea iacta est
- 99.000 km
De opvolger is bekend. Het wordt een Volvo XC 70 D5 Summum. Volgende week vrijdag kan ik hem ophalen. Na enige kilometers zal ik ook van die auto een review plaatsen, uiteraard met foto's
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.