Volvo S60 2.4D Drivers Edition II (2006)

autoreview

Volvo S60 2.4D Drivers Edition II (2006)

Signalement

UitvoeringS60 2.4D Drivers Edition II
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf154.875 km
KM-stand laatst401.000 km
Lezerswaardering: 14%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verslag na ruim 130.000km

  • 280.000 km

Heb deze ex-lease wagen vd Nederlandse leasemaatschappij aangekocht in februari 2010 met ruim 154.000 km op de teller... prima staat enkel paar kleine blutsjes en kretsjes en een kleine oppervlakkige scheur op de wang vd voorste passagierzetel.

Auto is zeer comfortabel, ik rij regelmatig op en af België waar de wagen ook is ingeschreven. Wat me echt opvalt is dat je niet snel vermoeid geraakt in deze wagen. Zetels zitten uitstekend! Cruise-control op 130 en de wagen doet alles perfect! Ophanging mag van mij iets harder, auto hangt over id bocht...dit is niet echt een rijdersauto, zeker als je van een BMW komt (mijn vorige was een e36 318tds touring) dan valt het op dat de Duitse wagen toch wat sportiever zijn kwa ophanging. Geluidsisolatie kan wat beter maar is zeker goed, het valt me gewoon op dat mijn broer zijn Volvo V70 uit 2010 met een 175pk 2.4D motor aanzienlijk stiller is. Schakelbak (6-bak) is uitstekend, niet gewoon goed maar uitstekend dus. Dit had ik zeker niet van een gezapige volvo verwacht. De 2.4D 163pk motor doet uitstekend zijn taak, het is zeker geen stoplichtsprinter, voorste wielen slippen ook snel door bij snelle acceleratie vanuit stilstand maar vooral het koppel van de grotere motor is zeer aangenaam op de snelweg. Power kom je nooit te kort. Op de autobahn 180km/u rijden richting wintersport, uren aan een stuk is ook geen probleem. Topsnelheid op teller 220/u overigens. Wagen beschikt ook over een uitstekend standaard audioinstallatie. Verder heb ik de volgende opties: leder interieur (zou wel nooit meer bleek leder interieur nemen, wordt te snel vuil), navi, 17-inch velgen, cruise control, lederen sportsstuur, parkeersensor achter, regensensor, climate control

Wat ik echt wel mis op de wagen is bluetooth voor draadloos bellen, voor de rest zou ik de volgende keer ook voor een automaat kiezen, past ook beter bij het karakter vd wagen. Koffer is wel ruim maar toegang veel te klein, volgende keer ga ik voor de V70

De wagen is tot nu toe redelijk probleemloos gebleken, meeste dingen die ik heb voorgehad zijn normaal gezien de km-stand.

- pompje dat de koppelingspedaal bedient defect waardoor pedaal plots niet meer opkwam bij 160.000, voor 200 euro vervangen, heb toen ook ineens de koppeling laten vervangen voor ongeveer 200 euro omdat het toch openlag...koppeling was toen echter niet versleten maar aangezien dat toch ooit komt maar ineens laten vervangen.
- ophangrubbers vervangen (afkeur) bij 240.000, 80 euro vervangen
- 1 stel zomerbanden en 1 stel winterbanden versleten op ruim 130.000km
- remblokken voor en achter vervangen bij 150.000km voorste remschijven wss bij 300.000km
- 2 maal airco laten afvullen.
- paar maal de roetfilter gedwongen moeten laten regenereren. Dit is een gekend euvel bij meer moderne diesels met roetfilter. Dit had ik telkens voor als ik bvb 2 weken enkel korte ritten deed van amper 5km, roetfilter geraakt dan vol en dan krijg je de boodschap dat ie vol is, dan kan je best direct even op snelweg gaan rijden zodat de wagen zelf de roetfilter regenereert, want als je dan 1 dag wacht gaat ie uiteindelijk in noodloop en kan je enkel naar de garage voor gedwongen regeneratie...kost ruim 170 euro en achteraf zal roetfilter sneller en sneller volgeraken. Nog maar eens een bewijs dat moderne diesels niet gemaakt zijn voor korte stadsritten. Sinds paar keer regeneratie heb ik ook soms als ik wat harder rij op snelweg (180) een motormanagement boodschap maar dat gaat na een dag weg. Heb dit eens laten uitlezen en dan staat er dat er een error was met luchtmassameter. Aangezien ik gratis op garage kan bij familie en enkel de stukken betaal werd mij aangeraden het zo te laten. Rij nu al 1 jaar verder, geen errors zolang ik geen 180 rij :-) nu verwacht ik wel dat ergens binnen afzienbare tijd de roetfilter of luchtmassameter vervangen gaat moeten worden.

Voor de rest heb ik ook bewust voor een 2.4 diesel van volvo zelf gekozen omdat deze zeer goede reputatie hebben, zeker die van na 2005, die van voor 2005 hadden wat problemen met injectoren. Bedoeling is deze wagen volledig op te rijden, hoop dus op minimaal 500.000km... Wat ik wel verwacht is dat roetfilter, luchtmassameter of turbo eerder gaan vervangen moeten worden (turbo heeft laatste jaren serieuze oliezweetsporen, is echter normaal bij deze kmstand). Motor verbruikt amper olie, moet eigenlijk nooit bijvullen tss de intervallen van 20.000km. Dieselverbruik is ook uitstekend, 5,4l/100km aan 130km op CC en 6,3 gemiddeld bij stads en snelwegverkeer.

Probleem motormanagement vereist opgelost!

  • 290.000 km

bij volgas kwam het lampje met de boodschap "motormanagement service vereist" nu wel veel te vaak.

Auto binnen gedaan bij onafhankelijke garage waarvan ik weet dat ie kennis heeft van zaken en wat bleek. Een staafje (hefboompje) dat de inlaatkleppen van inlaatspruitstuk bedient was stuk waar de kleppen niet meer goed dicht gingen. Was gelukkig nog herstelbaar. Voor de rest alles in orde. Ook ineens gloeibougies laten doormeten, waren nog prima. Ook roetfilter niks mis mee. Totaal factuurtje van 198 euro, viel best mee dus.

Wagen rijdt nu weer zonder problemen en de boodschap heb ik niet meer terug gehad. Op naar de 300.000!

365000km

  • 365.000 km

Gewoon alle normale onderhouden gedaan.

Verder een kapotte aircopomp vervangen, was een kleine 300 euro, voorste draagarmrubbers waren versleten, hele draagaem vervangen was goedkoper...ook kleine 300 euro gekost

Verder nog een achterste remklauw die was gaan aanlopen, ook vervangen

Voor de rest geen problemen, merendeel normale slijtage dus

Rijdt nog steeds heerlijk, beste zetels ooit en verbruik van rond de 6,3 liter met merendeels stadsverkeer.

Op naar de 400.000

Verkocht

  • 401.000 km

Na ruim 14 jaar met deze S60 gereden te hebben hem uiteindelijk verkocht. Rij na corona een pak minder kms wegens meer thuiswerk en wilde graag terug een stationwagen dus overgeschakeld naar een Saab 9-5 Aero op LPG/Benzine.
Wat de volvo betreft twee jaar geleden nog de voorste schokdempers vervangen. Reed daarna wel weer heel wat strakker. Op het laatste begon hij wel wat olie te verbruiken. Lekte thans geen druppel olie, werd puur verbrand. Zag ook dat olieretourleiding ad turbo hard ah zweten was. Hier moesten de o-ringen dringend vervangen worden, vervelend klusje diy wegens beperkte ruimte. Had kunnen gaan zoeken waar het hogere olieverbruik aan lag maar volgens de forums kan dit meerdere oorzaken hebben van easy fixes aan carterventilatie tot zware reparaties zoals pistonringen die versleten zijn. Heb er de moeite niet meer ingestoken. Auto reed echter nog prima.
Wat ik altijd zal missen;
1) enorm goede bouwkwaliteit, auto was van 2006 en had nu nog steeds geen spatje roest onderaan, zo maken ze zelfs de huidige volvo’s niet meer.
2) zeer betrouwbare auto, heeft me in al die jaren slechts 1 maal staande gehouden en dat was nadat zijn accu na 13 jaar de geest gegeven had, volkomen normaal dus
3) de enorm goede zetels, zelfs de zetels in mijn Saab 9-5 kunnen hier niet aan tippen, verreweg de beste zetels die Volvo ooit gemaakt heeft zitten in de P2 modellen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.