Volvo S60 2.5T Momentum (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.5T Momentum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 182.339 km |
KM-stand laatst | 182.339 km |
Van aanschaf tot nu
- 182.339 km
Na in bijna 2 jaar tijd een kleine ton aan kilometers weggesleten te hebben in onze 206 1.4 HDi, werd het weer tijd voor wat anders. De 206 was betrouwbaar en goedkoop om te rijden, maar vorig jaar hing het gerucht al in de lucht dat er een aangescherpte milieuzone zou komen in en rondom het centrum van Arnhem - waar wij mee te maken zouden gaan krijgen. Puur op deze rationele basis wilden wij geen geld meer investeren in deze auto, want de kans was groot dat we hem weg zouden moeten doen met, hoe dan ook, een lage restwaarde.
Dan de grote vraag: Wat zou een goede opvolger zijn?
Er waren een paar belangrijke eisen en tevens wensen. Eisen: Iets meer binnenruimte en meer power, redelijk simpel dus. De 206 was een paar keer per jaar echt krap en hing dan behoorlijk met de kont naar achteren. Bovendien hadden we 68pk aan boord. Eenmaal op snelheid is er niks aan de hand maar tegenwoordig is zelfs elke bestelbus je te snel af, niet fijn.
Wensen: Meer comfort, sowieso cruise control. Liefst ook een automaat en meer snelweg proof. Motorisch mag het wel iets soepeler. En het moet relatief goedkoop rijden, hopelijk ergens in de buurt van wat onze 206 scoorde. Hoewel we nog steeds aardig wat rijden, zou diesel niet meer de oplossing voor ons zijn. De literprijs ligt inmiddels een stuk hoger, en bijna elke andere auto dan de 206 HDi is zwaarder en dus duurder in de maandelijkse MRB. Bovendien wilden we niet gauw opnieuw gehannes met milieuzones.
Gezien bovenstaande uitleg leek ons een Volvo op LPG een goede optie. Eerst een proefrit gehad met een C30 2.4i, reed super maar was ook te krap en ook nog behoorlijk duur in aanschaf. Toen kwam toevallig via een particuliere advertentie een S60 2.5T op het oog. In 2005 nieuw verkocht in Mülheim an der Ruhr en in 2012 door de toenmalige eigenaar naar NL gehaald en voorzien van een LPG-installatie. De km-stand was opmerkelijk laag maar bleek wel te kloppen. Er rijden nog erg veel S60's en V70's rond van deze generatie, en ze staan te koop met zeer hoge kilometerstanden. Eerste gedachte: Hier hebben we nog jaren plezier van. De proefrit was verbluffend en zodoende waren wij de week erop de 3e eigenaar van deze bolide! Op het moment van schrijven zijn we precies een jaar en ruim 35.000 kilometer verder en is het tijd om er wat over te schrijven.
In vergelijking met de 206 is de S60 een reuzenstap vooruit. De 2.5T heeft ruim 3x zoveel vermogen en ruim 2x zoveel koppel. Hoewel ik in reviews gelezen heb dat deze auto niet aanvoelt als 210pk, waanden wij ons in een raket, zeker gedurende de eerste weken. De vijfcilinder klinkt fenomenaal en loopt uiterst soepel. Dankzij de low-pressure turbo is er pakweg tussen de 1.500 en 5.000 tpm altijd power. Het maximale koppel komt er vroeg en dat is erg praktisch. Mede dankzij de Geartronic automaat is het rijden in de stad zeer comfortabel, veel toeren maken is nergens voor nodig. Anderzijds, wanneer je bij een snelwegoprit eens goed doorhaalt krijg je fijne constante duw in de rug en komt de 200km/h gevaarlijk snel in zicht. Bij 130 km/h draait de motor precies 2.500 tpm, nauwelijks hoorbaar en met een relatief gunstig verbruik (1:10 op LPG).
Over LPG gesproken, er zit een 63 liter ringtank op de plek van het reservewiel. Met een veiligheidsstop op 80% gaat er netto 50 liter in als het systeem helemaal leeg is. De auto verbruikt op gas gemiddeld 1 op 9, dus 450km is haalbaar. In praktijk tank ik pakweg elke 400 km, meestal iets eerder. Dat is voor ons gemiddeld 1 à 2 keer per week en een tankbeurt kost me gemiddeld 25 euro. Hoewel ik de 1000km actieradius van de 206 nog wel mis, is hier ook wel prima mee te leven. We zijn met de auto onder andere in Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië geweest, alle drie afzonderlijke trips. Ik slinger nooit zomaar de navigatie aan en zie wel wat het wordt, ik houd wel van een beetje routeplannen. Met de website www.mylpg.eu plan ik onze stops in Duitsland pakweg elke 3 á 400 kilometer bij een LPG-tankstation, want dan is het hoe dan ook tijd om even de blaas te legen en de benen te strekken. Bij de pomp ben je meestal ook nog eens direct aan de beurt. Ja, eigenlijk bevalt mij het prima, dat rijden op LPG!
Het weggedrag van de S60 laat zich lastig omschrijven. Dus ik geef maar een voorbeeld. Vorig jaar de auto een weekend meegehad om met een paar vrienden een toertocht te rijden in de Duitse Eifel. 4 auto's: een 205 1.4 GT, een E30 325i cabrio, een E46 328i en dus de S60. Ik heb dus gelezen dat een S60 voor een Volvo sportief moet aanvoelen. Nou, hard gaat het zeker, maar vooral alleen vooruit! In een serie haarspeldbochten is de 205 je te snel af! En ondanks de Geartronic ben je wel echt veel aan het remmen tijdens afdalingen. Voor het echte bochtenwerk vind ik deze auto niet ideaal. Ik vind deze auto qua weggedrag vooral uitblinken op twee gebieden: cruisen op de snelweg (t/m 180 km/h best comfortabel) en zonder haast lekker cruisen door de stad. Wel goed opletten in krappe straatjes en parkeergarages, want de S60 heeft een draaicirkel van een stoomboot. Maar eigenlijk went dat snel. Kan me ook goed voorstellen dat dit een prima caravantrekker is.
Ik houd van de styling van deze auto, menig ander vind het een ouwelullenkar, tsja je constateert wel dat veel andere S60/V70 rijders ongeveer m'n ouders leeftijd hebben haha :). Ik vind concurrerende modellen van ongeveer hetzelfde bouwjaar (BMW, Mercedes, Audi) alleen mooi mits er geen aftermarket pruttel op zit, tegenwoordig helaas een zeldzaam verschijnsel wat in mijn ogen het imago van deze modellen niet veel goeds doet. Ik vind dat de S60 daar geen last van heeft. Er zit originele bi-xenonverlichting in en met de 17 inch Orpheus velgen zoals die van ons heeft 'ie wel iets snels maar is tegelijkertijd ook heel ingetogen. Wat mij betreft precies goed. 210pk en één uitlaatpijpje, waar zie je dat nog? Oja, en de lijnen die over de C-stijl naar achteren lopen vind ik echt briljant. Gewoon een mooie kar!
Over het interieur kan ik ook veel melden. Dit is een S60 Momentum, en is dus behoorlijk uitgerust. Er zitten een aantal dingen níet op in elk geval. Maar ook dat is soms gunstig. Deze S60 heeft geen verouderde navigatie met een scherm van formaat postzegel. Ook geen elektrische stoelverstelling wat traag werkt. Wel is er uiteraard leren bekleding, stoelverwarming, cruise control, een fijne climate control met standkachel(!), een briljant klinkende geluidsinstallatie, een regensensor en parkeersensoren. Heb er zelf nog een bluetooth carkit van VolvoTech bij ingebouwd die via de CD-wisselaar werkt, nu kan ik dus ook muziek van m'n telefoon streamen en handsfree bellen. Ten opzichte van de 206 een hele stap vooruit. Voor mij zitten de stoelen fantastisch. Ze zijn in veel opzichten te verstellen. Wel is opvallend dat de hoofdsteunen niet verstelbaar zijn. Mijn vriendin vind de hoofdsteunen soms storend als ze onderweg een tukkie wil doen in de bijrijdersstoel.
Het dashboard straalt vooral logica en order uit. Wel een paar puntjes hierover. Het bedieningspaneel voor de ramen en spiegels had wat verder naar voren mogen zitten. De buitenspiegels zijn wat klein voor dit formaat auto. Je kan wel zien dat de cruise control aan staat maar niet precies op welke snelheid. Je kan niet zien op welk volume de radio staat, waardoor je hem wel eens ongemerkt te hard zet (hallo, Pink Floyd!). De climate control heeft druk- en draaiknopjes met daarbij alleen een paar kleine lampjes, lastig af te lezen als de zon erop staat. Alle knopjes en meters zijn groen verlicht, heel duidelijk leesbaar maar het oranje licht in de 206 was rustiger aan de ogen en had iets 'gezelligers', ik weet ook niet hoe je dat uitlegt. Het dashboard kastje is niet bijster groot en de deurvakken hebben niet echt een praktische vorm. Zelfde geldt eigenlijk ook voor de vakjes in de middenconsole, ik ben soms tijdens het rijden behoorlijk aan het rommelen in de vakjes om bijvoorbeeld m'n zonnebril te pakken te krijgen. Maar alles ziet er mooi afgewerkt uit en de zitpositie maakt heel veel goed.
Een eis was dat de opvolger van de 206 ruimer moest zijn, maar de praktijk wijst uit dat de auto dit eigenlijk nauwelijks is. De kofferruimte is best aardig maar de achterklep geeft niet bepaald een grote toegang - zelfs niet voor een sedan. De 12v camping koelbox moet via een van de achterportieren naar binnen en kan alleen op een platgeklapte bank staan. Vorig jaar via marktplaats een 2 persoons tafeltje op de kop getikt voor op het balkon, die ging er dus helemaal niet in. De mevrouw was ontzettend aardig en bood aan om het tafeltje met haar auto bij ons langs te brengen, 5 minuten later tilden we het ding probleemloos achter in haar Volkswagen Up!. Sta je toch even raar te kijken haha. Voor een weekendje weg is het in de kofferruimte Tetris spelen geblazen met weekendtassen en kratjes. De trip naar Oostenrijk was voor een week wintersport en we reden met 4 personen, allen tussen de 1,80m en 2,00m. Dan is het wel even schuiven met de stoelen om het voor iedereen naar wens te krijgen. Gelukkig kreeg ik originele dakdragers bij aankoop van deze auto, dus ik hoefde er alleen nog een skibox bij op de kop te tikken. Die hadden we dan ook echt nodig. Alles leuk en aardig maar dit is m'n eerste en laatste sedan!
We rijden nu dus een jaar met de auto, het grootste gedeelte daarvan was probleemloos. Het resterende gedeelte was dus niet probleemloos. Na 2 maanden rijplezier ging het motormanagement lampje branden en kon de auto bij stationair toerental wat inhouden. Melding in de boardcomputer: Motorsystem Wartung erforderlich. Kan dus van alles zijn, maar wel gelijk aanpakken. Veel goede dingen gelezen over Volvoservice in Elst via diverse fora, het zit ook dichtbij dus daar een afspraak gemaakt. 4 afspraken verder zaten er nieuwe bougies in, een nieuwe bobine, een nieuwe turbodruksensor en een nieuwe luchtmassameter, maar het euvel was nog niet verholpen. Hierdoor helaas onze roadtrip naar Schotland moeten afblazen, dit vind ik nog steeds erg jammer. Een maand later, pas bij de derde garage, werd het euvel gevonden: de oude luchtmassameter was inderdaad kapot maar bij Volvoservice hadden ze er een verkeerde ingezet. Heb de verkeerde LMM direct teruggebracht en m'n geld hiervoor teruggekregen. Daar kom ik dus niet gauw meer terug.
Al bladerend door de facturen kom ik nog een paar dingen tegen. Zo was het klepsmeersysteem van de LPG-installatie defect geraakt, dit kostte 400 euro om te repareren, dat was wel even slikken. Kort daarna zorgde een slechte slangklem kortstondig voor koelvloeistof lekkage, kleine reparatie maar wel vervelend. Vorige week was er een slangetje gescheurd, weer het klepsmeersysteem, waardoor er wat olie onder de auto lag. Zelfde verhaal, kleine reparatie, maar wel vervelend. Begin februari probleemloos door de APK, dat dan weer wel. En we zijn nog niet helemaal klaar, want af en toe bij een snelheidsdrempel komt er een 'kloenk'geluid uit de linker wielkast, dit schijnt de spiraalveer te zijn die niet helemaal lekker in de veerschotel ligt. Tijdens de APK blijkbaar niet opgevallen en is ook geen afkeur. Ook ben ik van plan om nog voor de zomer de automaat te laten spoelen, omdat bij een koude motor het overschakelen van 1 naar 2 soms niet helemaal soepel verloopt. Afgelopen jaar dus aardig wat kosten gemaakt waardoor de kilometerprijs hoog uitvalt: 21 cent all-in. Ik hoop na de geplande fixes voorlopig geen dergelijke kosten meer te maken, waardoor de gemiddelde kilometerprijs hopelijk nog iets zal zakken. Net zoals bij de 206 houd ik ook bij deze auto alle kosten bij via de Drivvo-app. Nou viel de 206 het eerste jaar ook wat duurder uit (20ct/km), hoop dat het 2e jaar ook voor de S60 iets schappelijker wordt.
Al met al willen wij sowieso nog een jaar doorrijden met deze auto. Hoewel ik best wel wat minpuntjes genoemd heb, is 'ie voor in de dagelijkse praktijk goed genoeg. De auto ziet er van binnen en buiten keurig uit, is verrassend rap en de vijfcilinder geeft een briljant geluid.
Zolang we deze auto hebben zal ik hier updates blijven posten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 2.4 Sports Edition 170 pk AUT. | 1e eigenaar | 5 cillinder | leder interieur | navigatie | trekhaak | youngtimer
- 2004
- 208.597 km

Volvo S60 2.4 Drivers Edition /Lederen bekleding/Trekhaak/Youngtimer
- 2007
- 117.143 km

Volvo S60 2.4 Sports Edition Volledig Onderhouden Trekhaak Nieuwe APK
- 2004
- 226.473 km