Volvo S60 2.4 170pk Edition I (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S60 2.4 170pk Edition I |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 256.000 km |
KM-stand laatst | 279.073 km |
Aankoop november 23 & eerste probleempje
- 256.000 km
Ik ben al van jongs af aan gefascineerd door Volvo's en hun machtige 5 cilinders, en ik had me altijd beloofd dat ik er ooit zelf eentje zou kopen. Dat moment kwam in november 23, ik reed daarvoor in een Toyota Yaris uit 2005 een hele degelijke auto zonder poespas van mijn ouders. Maar ik was net 0,5 jaar aan het werk en ik dacht nu is het tijd om een echte eigen auto te gaan rijden! Na wat rond te kijken heb ik een redelijke deal kunnen vinden bij Bousema en Wiechers in Hoogeveen. Een S60 uit 2006 met 256000 kilometers met een donker groene kleur. Hij zag er op de foto's keurig uit, en in het echt was dit ook het geval. Hij reed prima alleen stationair liep hij niet stabiel. Het toerental schommelde wat, de verkoper gaf aan dat dit mogelijk de airco was. Ik twijfelde maar ja betovert door de mogelijkheid om een volvo te bezitten ben ik ondanks het gejojo bij stationair over gegaan op de aankoop…
Een week later was het moment daar ik kon hem ophalen, en nog voordat ik thuis was begon het gedonder al. Het motorstoringslampje ging branden … Sta je dan met een goede deal zonder garantie een harde les bij de aankoop van je eerste eigen auto. Na uitlezen bij de garage bleek het probleem waarschijnlijk bij de luchtmassameter te liggen. Deze heb ik zelf vervangen (stelt niets voor) en het probleem was voor een schamele 121 euro opgelost. Hierna heb ik in ieder geval hiermee geen enkel probleem meer ervaren.
Trekhaak, winterbanden en benzine lekkage
- 259.000 km
De Volvo had geen trekhaak bij aanschaf, maar die wilde ik wel graag, omdat ik een huis had gekocht en ik voorzag dat de trekhaak goed van pas ging komen bij de komende verbouwing. Ik heb hem eronder laten zetten bij trekhaakcentrum. Achteraf had ik het ook wel zelf kunnen doen, want zo ingewikkeld is het allemaal niet. Maarja gemak is ook wat waard.
Naast een trekhaak wilde ik ook graag winterbanden aanschaffen, de Volvo is aangeschaft op zomerbanden. Er stond een tripje richting Duitsland op de planning en daar heb je in de winter, winterbanden nodig. Ik heb ze kunnen aanschaffen via marktplaats voor 190 euro. Prima Vredesteins met +- 6mm, goede deal!
Na deze tevredenheid diende het volgende probleempje zich aan, tijdens het tanken liep de benzine onder de auto weg. Na wat googlewerk vond ik dat dit een veel voorkomend probleem is, het betreft een deel van de benzinevulslang. Daar zit een rubberen bocht in die wel eens wil scheuren. Het slangetje is niet duur ~40 euro, maar het vervangen is een vervelend klusje. Op een brug is het te doen, maar je bent zo een avondje bezig. Hierna was het probleem opgelost. We rijden vrolijk verder!
APK & ABS sensor juni 24
- 264.000 km
Bij de aanschaf in november 23 is er geen nieuwe apk op de volvo gekomen, dus in Juni was het zover. De eerste APK, en de volvo is met vlag en wimpel geslaagd. Niks op aan te merken! Hoewel niks op aan te merken de volvo gaf één week voor de apk opeens een ABS storing. Ik heb deze bij de apk laten uitlezen het probleem kon duiden op twee dingen de rembekrachtiger had het begeven (auw dat is een dure) of de ABS sensor rechtsvoor is kapot. Ik heb gekozen eerst maar de goedkope oplossing te proberen en heb zelf de ABS sensor rechtsvoor vervangen. Samen met volvo-forum was dit een peule schil. Sensor kostte ongeveer 40 euro.
Bij aanschaf was mij duidelijk dat de distributieriem nog vervangen moest worden, die zat ondertussen alweer 10 jaar erop. Dus ik heb een distributieriemwissel laten uitvoeren. Hierbij zijn ook de keerringen aan de distributiezijde vervangen en een nieuwe waterpomp geplaatst. Kosten 717 euro.
Eerste onderhoud en 1 jaar in bezit november 24
- 272.074 km
In november 24 was de auto 1 jaar in bezit tijd voor een onderhoudsbeurtje dus. Tijdens dit jaar was het olieverbruik ongeveer 1 op 6000 a 7000 kilometer met 5w30. Op het volvo forum hadden enkele mensen goede ervaringen met 0w30 waarbij het olieverbruik daalde. Dus ik heb dit ook maar geprobeerd, het klinkt tegenstrijdig dunnere olie en een lager olieverbruik maar we gaan het meemaken. Officieel volgens het boekje moet er ook 0w30 in met ACEA A5/B5, dus wie weet helpt het echt. Ik heb zelf wel het idee dat de auto makkelijker start, maar dat kan ook placebo zijn. Tijdens het onderhoudsbeurtje heb ik ook de bougies en beide luchtfilters vervangen.
We maken de balans op gemiddeld verbruik na 1 jaar bezit en 15656 km is 1 op 12,4. Totaal kostte het onderhoud in het eerste jaar 1702 euro. Hierin heb ik ook meegeteld winterbanden en trekhaak. Hopelijk gaat dat de komende jaren nog wat dalen.
Hoewel het mogelijke volgende euvel zich alweer voordoet. Ik kreeg ineens een waarschuwing 'koelvloeistofniveau laag stop motor!' bij het starten van de auto op een vroege ochtend. En inderdaad bij controle bleek het niveau onder het minimum te staan. Ik heb de garage gebeld en die gaven aan dat bij de wissel van de waterpomp wellicht het systeem niet goed was ontlucht. Dit zou natuurlijk kunnen, advies was bijvullen en in de gaten houden. Gaat het niveau weer dalen dan moest ik hem langsbrengen om nader onderzoek te doen. Oké daar vertrouwen we dan maar op.. Wordt vervolgd!
Onderhoud, APK en ANTI-SKID
- 279.073 km
Sinds de vorige update van November 24 is er het een en ander gebeurt. Allereerst bleef het koelvloeistofniveau dalen en dus heb ik de volvo weggebracht voor nader onderzoek. Bij het vervangen van de waterpomp was blijkbaar een slangenklem niet goed aangedraait, foutje van de garage. Dit is kostenloos opgelost, gelukkig geen serieuze zaken dus. Sindsdien geen problemen meer.
Ik heb zelf enkele motorsteunen & remvloeistof vervangen. De bovenste motorsteunen die vastzit aan de torsiestang, onderste torsiesteun die aan de versnellingsbak en het subframe zit, en de motorsteun aan de distributiezijde. Dit maakt echt een wereld van verschil, bij gas los en weer gasgeven geen klappen meer. De torsiestang bovenop het blok is weer lekker stug, zeker een aanrader en niet moeilijk om zelf te doen. Daarnaast heb ik de oude michelin banden die bij de auto zaten eraf gegooid, deze waren echt op. Ik rij nu voorlopig verder op mijn vredestein winterbanden. Die nog ruim voldoen.
Gisteren is de auto ook weer voor de APK gegaan, mijn inschatting was dat er geen grote problemen zouden zijn. Dit klopte niet helemaal, de handrem voldeed niet en de middendemper was lek. Daarnaast is een aircoservice uitgevoerd. Ik had ook gevraagd om naar een bonkje te kijken tijdens het schakelen, waarbij ook soms de ANTI-SKID service vereist melding tevoorschijn komt. Dit hebben ze gedaan maar helaas (of gelukkig?) hebben ze geen grote afwijkingen kunnen vinden. Wel gaven ze aan dat de abs sensor rechtsvoor nog steeds een foutmelding geeft, dit is vreemd omdat daar net een nieuwe in zit. Wellicht is de ABS-ring wel de boosdoener? We gaan het meemaken. Al met al een rekening van 700 euro.
Tenslotte nog een update over het olieverbruik, zoals gezegd ben ik van 5w30 naar 0w30 gegaan om te kijken of dit invloed heeft op het verbruik. Als het al invloed heeft is het negatief, het verbruik ligt nu rond de 1 op 5000-6000. Dus als ik de volgende oliewissel ga doen ga ik toch maar eens een dikkere olie proberen, wie weet doet het wat?
Voor nu rijden we door, binnenkort vakantie richting Italië. We gaan zien hoe de volvo zich daar houdt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.