Volvo S40 2.0 Luxury-Line (1996)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S40 2.0 Luxury-Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 280.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
De welbekende crisis had ook mij getroffen en toen ik weer bij mijn voorlaatste werkgever kon beginnen zat ik gelijk met een volgend probleem: de afstand!
Inmiddels was ik verhuist en de afstand was danig dat je er met een benzine auto op leeg zou lopen.
Low budget gaan kijken naar iets op lpg, en verstandige keuze zou een Volvo zijn maar wat zijn zelfs de eerste types van de S40/V40 aan de prijs met torenhoge km-standen!
De zoektocht werd gestart met de volgende eisen:
Climate en een beetje vermogen voor niet al teveel geld.
Ik kwam een S40 tegen met een 2.0 motor met af-fabriek een LPI installatie, betrouwbaarder en duurzamer dan auto's van dezelfde leeftijd waarbij de installatie naderhand was ingebouwd dacht ik.
De S40 heeft een volleren interieur, electrische ramen en spiegels, leuke velgen en de kleur stond hem ook wel aardig.
De km-stand was hem wel aan te zien rondom en het interieur had de tand des tijds ook niet vlekkeloos doorstaan.. maar goed, we hadden het over een low budget bedrag en als de Volvo nog een jaar mee zou gaan, vond ik het best!
Toen ik ermee ging rijden viel me meteen op dat de auto nergens rammelde of kraakte, en dat met 280.000 op de klok!
Niet eerder heb ik een auto meegemaakt die wat dat betreft zo stil was als deze oude Volvo, eigenlijk een prachtig begrip!
De stoelen, veel mensen hebben het erover en ook vind ze heerlijk zitten, niet top, maar gewoon lekker... doorgezeten zijn ze niet, kwaliteit mag je het noemen ondanks het een Nederlands product is.
De motor trekt lekker vlot en het verbruik ligt ongeveer op 1:9 op lpg, dit zijn dan wel wat snellere snelwegkm's met regelmatig de climate aan.
Zitpositie, binnenruimte, het is allemaal goed.. alleen in die kofferbak kun je niets kwijt, al is het alleen al door de kleine doorgang... maarja, dan had ik maar een V40 moeten kopen.
285.000
Climate opnieuw af laten vullen, en dat werkte...
Bij een buitentemp. van 28 graden moet ik de climate op 24 graden instellen anders word het wel erg fris in het interieur
300.000
Leuk getal, de Volvo blijft maar gaan.. verbazend hoe deze auto zich blijft houden en ik ontzie hem echt niet, zij het wel met respect voor de techniek.
310.000
Apk, afkeurpunten waren een lek gasnippel, een stuurkogel en er moesten 2 banden vervangen worden.
Het waren de kosten niet dus de Volvo kon er weer voor een jaar tegen.
Enig aandachtpunt was dat een draagarm slijtage begon te vertonen.
Grote beurt gedaan en op weg maar weer!
325.000
Gerammel onder de auto, hm... dat moest iets met de uitlaat zijn.
Bij controle bleek dat de het keramiek in de kat volledig verpulverd was, kat leeghalen en er weer onder... ik vond het zonde om een paar honderd euri uit te geven omdat ik in gedachte toch nog maar een halfjaar zou doen met de auto.
In het begin kon ik nog wel tegen het geluid, maar het begint me nu na zoveel km's toch wel meer te irriteren.
330.000
Distributieriem, beurtje, weer een stuurkogel en een lampje.
Dat was een rekening van €1000 en ik heb de auto het voordeel van de twijfel gegeven.
Met deze km-stand kan hij immers elk moment in elkaar zakken, ondanks het een Volvo is... maar juist omdat het een Volvo is heb ik het risico toch maar genomen.
Ik ben echt niet Volvo minded maar ik heb wel respect gekregen voor mijn S40
338.000
Verdorie, de auto begin op 3 cylinders te lopen en zakt dan weer terug naar de 80 km/h om vervolgens niet meer harder te willen.
Bobine overleden, daar begint het geleuter met de kilometers... had ik die distributie maar niet gedaan en de auto de deur uit geschopt om ondertussen wat jongers aan te kunnen schaffen.. anderszijds vond ik het onderhand wel en sport worden om te kijken hoelang deze Volvo nog mee kon gaan.
Hij krijgt nog 1 volgende eigenaar en dat is de sloop, maar ondertussen ben ik enorm nieuwsgierig geworden over hoe lang dat misschien nog wel kon gaan duren, de motor loopt immers verder erg goed en is in goede conditie.
340.000
Auto wil niet meer aanslaan maar blijft wel lopen als hij aangesleept word.
Startmotor overleden, kan gebeuren maar ondertussen heeft hij me in deze 9 maanden al de aanschafprijs gekost aan reparatie en onderhoud.
Dat kun je weten en dat maakt ook niet uit, zeker niet gezien de kilometers die ik verslijt.
Zou de Volvo toch stukje bij beetje aan het overlijden zijn.. de gebreken komen met de jaren maar ergens hoop ik dat hij dat toch nog goed vol blijft houden en dan op z'n laatste snik ineens helemaal instort.
De uitlaat maakt een sportiever geluid vanwege de lege kat, jaren geleden vond ik dat nog wel leuk maar nu met alleen maar snelweg ritten begint het knap irritant te worden.
Bij 130 km/h is het geluid het irritantst, balen want dat is de snelheid die ik graag rijd, eronder is te langzaam en daarboven is me het risico niet waard.
Toch maar eens denken aan een andere kat?
Ik wacht er liever toch maar mee.
342.000
Gvd, auto wil weer niet aanslaan, nu bleek dat de startonderbreker dood was en de massakabel aan de accubak was volledig doorgesleten, hier weer een nieuw stuk aangezet en de onderbreker gemaakt, en lopen weer met dat ding!
Accu vervangen want deze was ook niet al te best meer.
355.000
Nee maar! de auto blijft het gewoon goed doen, ik begon ernstig te twijfelen of het nog wel de moeite waard was om te blijven investeren in deze oude auto.
Het moet geen bodemloze put worden, ik kreeg zowaar weer meer waardering in de auto!
Hier en daar begint wat te rammelen soms, tijdens de barre winterkou afgelopen winter was het starten en lopen.
Ik had nog niet eerder een lpg auto gehad, dus ik was ergens wel bang dat dat met vrieskou problemen op kon leveren... het enige probleem was dat er danig wat sneeuw lag dat je gewoon niet van je plek af kwam.
370.000
Het stomme ding blijft maar lopen, zij het nu wel met serieuze problemen.
De motor lijkt soms weer bokkig en op 3 cylinders te lopen, eea is al uitgezocht en mogelijk zit het in de inspuiting, ook kan het zijn dat de filters van de lpg installatie verouderd zijn.
Het zal best, ik heb er geen verstand van dus daar word binnenkort naar gekeken.
Een ander probleem is dat bij stuurbewegingen het lijkt alsof van alle huizen die er in het blok staan, alle deurscharnieren vast zitten door de roest, wat een takkeherrie... en er is niet achter te komen waar het nou precies vandaan komt.
Het lijkt uit de stuurinrichting zelf te komen, lekker doet het niet maar de kans is groot dat de stuurinrichting versleten is.
Ook begint de auto te knoepen en te hobbelen onderweg, het lijkt wel of er een homokineet kapot aan het gaan is, ook moet ik soms koelvloeistof bijvullen.
Zij het maar zeer sporadisch...
Zou nu dan echt het einde in zicht zijn?
Ik weet het niet, ik geef de auto nog een laatste kans want hij heeft me nog nooit echt laten staan.
Nu is het de sport om de 400.000 te halen maar dat moet wel binnen de kosten te houden zijn uiteraard.
Een veilig gevoel geeft de auto me niet meer helemaal.
Inmiddels is de voorruit ook gebarsten en dat heb ik niet in mijn verzekering zitten.. aankomende week word hij even nagekeken, ook voor de komende apk.
Een hele lijst dus, ook lekt hij olie uit de bak bij de aandrijfas maar wie weet is dat een simpele keering.
Ook de voorbanden zitten eraan te komen dus ik hou mijn handen vast.
Word vervolgd!
Tot nu toe vind ik het comfort en de prestaties goed, de betrouwbaarheid zet ik op voldoende vanwege de opkomende mankementen... daarmee krijg je meteen kosten en die vind niemand leuk, onvoldoende dus!
Ondanks deze respectabele km-stand.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.