Volvo S40 1.8 (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S40 1.8 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 230.000 km |
KM-stand laatst | 238.800 km |
- 230.000 km
Héérijk! Super comfortabele auto, zacht geveerd maar helt niet absurd over met sportieve bochten. Stoelen zitten heel lekker, de auto is lekker stil ook op de snelweg. Inparkeren is even wennen omdat ik een kleinere auto gewend ben (golf 2).
Deze S40 heeft climatecontrol en dat werkt fantastisch. Kost wel wat extra brandstof maar dat heb ik er voor over.
Onderhoud kan ik nog niets over zeggen, ik heb hem nu een weekje. Wel hoor ik achterin een naar geluid als ik een flinke drempel over ga. Ik denk dat er een rubber versleten is of zo iets.
Tijdens het rijden hoor ik ook een wiellager lichtjes zoemen dus die zal er ook wel aan komen.
- 232.500 km
Inmiddels heb ik de S40 een kleine maand in mijn bezit. De wagen bevalt nog steeds prima, na 1500 km geen verdere gebreken gevonden.
Via internet heb ik een set remblokken gekocht voor weinig, die zal ik binnenkort moeten monteren want ik heb het idee dat ze nu echt op aan het raken zijn.
ECC Problemen
- 233.500 km
Tijdje terug de lampjes vervangen die achter de draaiknoppen zitten voor de verwarming e.d. Werkte perfect maar na een week of twee kwamen er problemen dat de kachelventilator dienst weigerde. Ik heb zelfs een OBD2 kabel gekocht om de computer uit te lezen, alleen kreeg ik daar geen duidelijke foutmelding van. Toch maar 'ff' het dashboard weer uit elkaar gehaald om de hele unit met draaiknoppen uit elkaar te halen.
De unit zit met 1 brede stekker vast aan de "computer". En wat bleek nou, ik had hem niet ver genoeg er in gedrukt waardoor de vergrendeling niet vast zat. Verklaart ook waarom de computer niet uit te lezen was. Cheap fix dus, gelukkig.
Oja, vorige week een flinke schroef in mijn rechter achterband gevonden. Dat resulteerde in een platte band. Het gat zat precies in de 'schouder' van de band en viel niet meer te repareren. Daarom 2 nieuwe banden gekocht, voorwielen naar de achteras en de nieuwe bandjes om de vooras gezet. Het lijkt of de auto nu (nog) stiller is
White sludge
- 235.900 km
Slecht nieuws, white sludge aan de pijlstok. Na 400km snelweg is het wel minder, maar niet weg. Volgende dag gecontroleerd en het zat tot bovenin de pijlstok. Vandaag (maandag) afspraak gemaakt bij de garage, woensdag wordt de motor intern nagekeken, geflusht en krijg nieuwe olie en filter. Hopen dat de koppakking nog heel is.
Update: Vette rekening. Motor zat vol sludge. Motor is geflusht en alle slangen zijn vervangen omdat ze zo vol zaten. Tevens ook naar het gekraak laten kijken bij de voorvering. Als de volvo over een drempel reed hoorde je een flink gekraak uit het vooronder komen. Bleken de rubbers te zijn van de stabilisatiestang. Die zijn dus vervangen. Totale schade: 550 euro.
Een week later, weer wit aan de peilstok. Koelwater temperatuur blijft onder het midden hangen dus ik vrees dat de thermostaat stuk is (blijf open) waardoor de motor niet op temperatuur komt en het vocht niet uit de olie kan verdampen. Dus een thermostaat besteld bij Brezan, levertijd 2 weken. Wordt vervolgd!
Thermostaat
- 236.900 km
Thermostaat is nu vervangen, tegen het advies van de garage in (geen volvo dealer, gewoon een alle merken garage). Koelwater temperatuur komt nu mooi in het midden, komt ook merkbaar sneller op temperatuur.
Verwarming wordt ook een stuk warmer, in plaats van 'redelijk warm' is 'ie nu 'sambal heet'.
Vandaag ook een ster in de voorruit laten behandelen. Ik ben er helaas niet voor verzekerd maar is toch goedkoper dan laten zitten en over een X-aantal jaar een nieuwe voorruit.
46.97 liter getankt met 539,8 km op de teller. Verbruik van 1 op 11,5 dus. Niet heel slecht maar misschien dat ik met de nieuwe thermostaat 1 op 12 weet te halen.
Verkocht
- 238.800 km
In verband met de huidige benzineprijs en de voor een werkende student vrij hoge kosten in de verzekering en wegenbelasting besloten om de S40 in te ruilen voor een wegenbelastingvrije oldtimer.
Mijn keuze is gevallen op een Mercedes-Benz W124 230E van 1986. Hier komt een gas-installatie in en dan hoop ik goedkoper uit te zijn in de maandelijkse kosten.
Het is jammer, de S40 is en blijft een heel fijne auto om te zien en om in te rijden. Het comfort is bijzonder hoog maar daar betaal je toch voor. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 11 niet bepaald zuinig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.