Volvo EX40 Single Motor Extended Range Ultra (2025)

autoreview

Volvo EX40 Single Motor Extended Range Ultra (2025)

Signalement

UitvoeringEX40 Single Motor Extended Range Ultra
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst3.494 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 3.494 km

De eerste kilometers

Na ca. 25 jaar (vanzelfsprekend) dieselen brak ongeveer een jaar geleden een tijdperk van piekeren aan over de aanschaf van de volgende auto. Hybride, elektrisch, of misschien toch maar benzine? Of gewoon toch doorrijden op diesel en maandelijks een bult MRB blijven aftikken? In mijn geval was voor alles eigenlijk wel wat te zeggen, al zal ik de lezers al die plussen en minnen besparen.

Uiteindelijk de keuze gemaakt tussen hybride en elektrisch, vooral vanwege een ruime overcapaciteit kWh's die onze zonnepanelen structureel opleveren. Kijkend naar de MRB kortingsafbouw en de geringe onderhoudskosten, viel de keuze uiteindelijk op elektrisch rijden.

Tja, dan denk je dat je er snel uit bent, maar dan slaat alsnog een nieuwe variant van keuzestress toe. Want er valt natuurlijk wel een bult te kiezen.... Merkvast als ik de laatste decennia ben (3x Volvo V70 en de laatste 5 jaar een XC70), was ik dit keer toch bereid de 'tellers op nul' te zetten en over de merkengrenzen heen te kijken. Inleveren op wat ruimte was geen probleem. De nostalgische autoritten naar Zuid Europese bestemmingen met drie kids op de achterbank zijn alweer wat jaartjes voorbij, alleen een trouwe viervoeter was een medereiziger waarmee nog steeds rekening gehouden moest worden.

Om een lang verhaal plat te slaan, waren dit aan het eind van een lange rit ongeveer de auto's en modellen die ik heb vergeleken:

Skoda Elroq
Skoda Enyaq
Volvo EX40
Polestar 2
Audi Q4

Met de Koreaanse en Chinese modellen heb ik niet zoveel, naar mijn bescheiden mening (en dat is smaak natuurlijk) te weinig karakter of zo. Waarmee ik dus niets wil zeggen over kwaliteit of prestaties. Tesla viel voor mij niet direct af (denk de beste elektrische auto als je naar prijs, kwaliteit en prestaties kijkt) maar na het bizarre gedrag van EM en mijn faliekant veranderde opvattingen over de man, voelde ik daar niet zoveel meer voor.
Daarbij kwam nog, en dat kostte de Polestar uiteindelijk ook de plek op de shortlist, zag ik onze hond er niet goed in zitten/liggen: meer sportief en coupé/sedan dan geschikt voor zo'n beestje.

Omdat ik ontzettend genieten kan van een dakraam dat open kan, i.p.v. alleen een panoramadak, viel de Elroq ook af. Vond ik best jammer moet ik zeggen, want ik ben zeer gecharmeerd van die auto. Mooi gelijnd (vond ik ook mooier dan de VW's), in de 85 versie sterk, snel en toch zuinig, etc. Ik had er bijna het open dakje voor laten schieten, maar ik ken mezelf goed genoeg: daar zou ik spijt van hebben gekregen en bovendien las ik eens in een review dat bij warm weer je met het dakje ook weer de nodige stroom voor de airco kon besparen. Voor wat het waard is ;-)

Ik zal afronden voor wat betreft de keuze: Enyaq te groot en zwaar (en minder mooi dan de Elroq) en de Q4 te duur, zeker omdat ik wilde gaan voor een model waar veel opties op zaten en het 'kopje er nauwelijks af' was.

Conclusie was dat de EX40 eigenlijk aan al mijn wensen voldeed en ik bovendien bij mijn vertrouwde merk kon blijven. En ik weet: hij is bepaald niet de zuinigste EV, het model rijdt al wat jaartjes rond, etc.. Maar toch, ik voelde me er direct senang in door een vracht 'smaak plussen' (dakraam, fijne hoge instap, robuust uiterlijk).

Daarna met vrouwlief vanuit het Noorden naar Nijmegen (Henk Scholten) getogen voor een proefrit in een mooie zwarte EX40 Ultra Extended Range uit 2024. Had nog maar 3500 km. gelopen en dus zo goed als nieuw. Alles voldeed dus maar eens onder het genot van een bakkie koffie onderhandelen. Leuk en ontspannen gesprek, maar ik kreeg weinig van de prijs af gepingeld en snapte dat ergens ook wel, omdat de auto ook al behoorlijk scherp geprijsd was.

Het zou er niet om stukgelopen zijn, maar balorig en bijdehand als ik was toen ook maar es gevraag wat een nieuwe me dan zou kosten, in die mooie nieuwe groene kleur (Forest Lake). Mede omdat Volvo toen nog een paar weken een eigen EV subsidie van ca. 3K hanteerde. De verkoper veerde enthousiast op en schetste met een snelle en interessante rekensom dat met relatief weinig meer betalen, er ook een gloednieuwe EX40 Plus gekocht kon worden, met de belangrijkste opties (o.a. dakraam).

Met die stof tot nadenken weer naar het Noorden gereden en voordat we thuis waren wist ik het wel. Had nog nooit een geheel nieuwe auto gekocht en ook dat leek me voor een keer wel tof, beetje die opties aanvinken enzo en dan geheel op eigen wens configureren.

Maar dat aanvinken en configureren is tegelijk levensgevaarlijk werk heb ik gemerkt. Je blijft vinken en dan rolt er toch een wat andere voiture uit dan waarmee ik begonnen was. Resultaat was dat ik onder aan de streep significant wat eurootjes duurder uit was maar er, onder het mom van 'je doet zoiets maar een keer in je leven' toch maar een klap op gegeven.

Resultaat van de configuratie was de volgende bestelling:

Volvo EX40 Ultra Single Motor Extended Range, kleur Forest Lake, met als extra opties een trekhaak, Lighting pakket, extra getint glas achter en all season banden.

Daarnaast vond ik de Black Edition uitvoeringen ook prachtig (nog zo'n piekerdingetje, want niet in Forest Lake verkrijgbaar), dus heb ik voor een beetje meerprijs het front en de merk- en type aanduidingen achter in het zwart laten uitvoeren. Het beste van twee werelden dus ;-) En met de zwarte 20 inch velgen eronder (ga ik misschien nog es doen) is het helemaal een Black Edition.

Na een maandje of 5 wachten en voorpret, konden we het beestje begin september ophalen bij Henk Scholten in Nijmegen

Excuses voor de lappen inleidende tekst, ik zal nu echt terzake komen ten aanzien van de eerste kilometers.....

Van 2 september tot nu (een maand verder)

De EX40 is nagenoeg van alle opties voorzien en rijdt formidabel: comfortabel, stil, precies goed geveerd, stoelen zitten op z'n Volvo's, nagenoeg perfect. Hij is snel genoeg, al krijg ik minder dan verwacht de behoefte om stevig te rijden. Dacht ook na 25 jaar die heerlijke 5-cilinder diesel te gaan missen, maar ik moet zeggen dat dat niet het geval is. Maar dat is natuurlijk ook appels en peren vergelijken.

Het systeem is simpel en snel, al blijft het formaat van het scherm wel wat aan de kleine kant in vergelijking met bijvoorbeeld de auto's uit de VAG groep. Spraakbediening via Google erg prettig en de rijsystemen laten zich ook makkelijk bedienen (aan- en uitzetten bijvoorbeeld ook via het stuur). Ik rijd alleen op lange stukken snelweg met Pilot Assist, voor alle andere wegen alleen de adaptieve cruisecontrol, omdat de stuurcorrecties soms onnodig en irritant kunnen zijn. Geen behoefte aan ineens een por naar links of rechts....
Het lighting pakket vind ik ook erg prettig. Ja, soms vanwege terugkaatsende verkeersborden passen de lichtbundels zich onnodig aan, maar de voordelen van een uitstekend verlichte weg en bermen wegen daar zwaar tegenop, zonder tegenliggers te hinderen met groot licht.

Vind de Volvo app ook erg praktisch, daar waar ik best wat uitdagingen verwachte vanwege het gebruik van meerdere apps als het gaat om het laden. Zo heeft Tibber een app (dynamisch contract), Solar Edge een app (panelen, omvormer en thuisbatterij), Zaptec (laadstation) en die van de Volvo zelf dus. Maar het spul weet elkaar onderling goed te vinden en dat maakt voordelig thuisladen kinderlijk makkelijk: in de Tibber app kan ik per dag aangeven hoe laat ik wil dat de auto vol is (ik laad tot 90% en de auto geeft dan een geschatte actieradius van 440 km.). En klaar is het!

Gemiddeld verbruik is nu 17,9 kWh over 3494 km. Op twee keer na alleen maar thuis geladen (11 kW) en nooit meer dan 90%.

Mijn rijstijl is tamelijk normaal te noemen: ik houd me aan de maximale snelheden met een enkel km/h'tje daar bovenop. Ben wat rustiger ben gaan rijden en neem ook wat vaker de binnenwegen vanwege het lagere verbruik i.v.m. de snelweg, waar het duidelijk en sneller hoger is. Die binnenwegen maken het rijden ook wel leuker vind ik, al komt het ook wel es voor dat je 's avonds laat snel naar huis wil natuurlijk. Maar dan rijd ik eigenlijk ook niet sneller dan 130 km/h, terwijl ik in de XC70 dan wel doortrapte naar ca. 150 km/h. Ik ben niet het type dat de auto op de meest stroombesparende stand laat rijden als sport of uit dwangmatigheid. Zo'n instelling beschouw ik slechts als een noodvoorziening zeg maar. Autorijden moet wel ontspannen blijven ;-)

Nu de koudere perioden in aantocht zijn, zal het verbruik ongetwijfeld toenemen en bovendien zal de auto wat vaker (voor-)verwarmd worden voor de handjes aan het stuur en het achterste op de stoel.

Aanmerkingen/bijzonderheden tot nu toe?

Drie keer meegemaakt dat er geen verbinding was en de Google services niet te gebruiken waren, al kun je wel gewoon rijden natuurlijk maar dan zonder navigatie. Oplossing is dan een reset via de 'i-Pad' knop.

Twee keer gebeurd: rijdend op cruisecontrol, remt de auto wat af als ik (alleen daar doet ie dat) door de tunnelgedeeltes van de zuidelijke ringweg Groningen rijdt. Niet bruut, maar wel afremmen, heel gek.

Oja, wat ook door anderen al eens is genoemd: heel vreemd dat de app van de (overigens prima) geluidsinstallatie van Harman Kardon alleen te gebruiken is bij stilstaan en deze instellingen niet rijdend te gebruiken zijn. Hoop dat ze dat nog een keer anders gaan doen via een update of zo.

Voor nu laat ik het er even bij, later en na weer wat extra kilometers meer!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo EX40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.