Volvo 940 GL Turbo Diesel i.c. (1991)

autoreview

Volvo 940 GL Turbo Diesel i.c. (1991)

Signalement

Uitvoering940 GL Turbo Diesel i.c.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf221.000 km
KM-stand laatst269.760 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 252.000 km

Dit is nog een ouderwetse dieselstamper. Nagelen dat het een lieve lust is, maar je nooit laten staan! Ook bij 10 graden onder nul steeds bij de les. Die oude 6 cilinder Volkswagen diesel doet het in principe best. En rond de 120/130 is het heerlijk cruisen met de 940. Verbruik is niet van deze tijd, maar dat is de auto ook niet. Echter met een gouden rechtervoetje haal ik moeizaam 1:14 en als ik ’normaal’ rij verbruikt de Volvo 1:12. Da’s voor mij mooi zat, al schiet het met de huidige dieselprijs niet echt op. Maar kan de Volvo niks aan doen. Grote kofferruimte waar je een vracht boodschappen of vakantiebagage in kwijt kan. Geen exorbitante stoplicht sprinter maar 0-100 in ong 14 seconden laat hem toch aardig met het verkeer meekomen. Volgens de standaardgegevens zou hij dat in 11,5 sec. moeten kunnen, maar dat zit er bij de mijne niet in. Hoeft ook niet. Het is nou eenmaal geen GTI. Verbruikt een half literje olie per 4000/4500 km, dus dat is acceptabel. Geen echt grote reparaties aan gehad. Stugge versnellingsbak (vierbak met electrische overdrive - probleemloos!!), zware koppeling en redelijk zwaar sturen maken hem nou niet echt geliefd bij het vrouwelijk deel van de familie. Maar ik heb er geen problemen mee. Electrische ramen, centrale vergrendeling functioneren probleemloos. Het is niet de meest moderne en courante auto, maar ik heb een afschrijving van 0,0. Dus daar maak ik me niet druk om. Maar je koopt deze auto niet om echt goedkoop te rijden. Het verbruik, de motorrijtuigen-belasting en de verzekering zijn redelijk hoog, maar het reiscomfort wat je terug krijgt is geweldig!

PROBLEMEN

  • 252.000 km

Weinig problemen.
In de afgelopen 2 jaar vervangen:

- 4 banden
- radiateur

Schuifdak lekte. Niet laten maken, maar dichtgekit. Geen lekkage meer.

Update 15-07-2008:
Volvo is A.P.K. gekeurd. Alleen de V-snaar moest vervangen worden. Voor de rest geen problemen.

Update 30-10-2008:
Dit zijn altijd vrij saaie updates. Heb alleen maar mee te delen dat m'n ouwe trouwe tank het hartstikke goed doet.

Update 15-12-2008 (km stand 252.000):
In een paar dagen tijd van prima starten tot nul komma nul. Bleek dat de gloeibougies aan hun eindje waren gekomen. Zes stuks gemonteerd (13 euro p.st.) en hij start weer als een tierelier.

Stuurbekrachtiging

  • 254.500 km

Ik haalde al eerder aan dat ik de Volvo wat zwaar vond sturen. Dat kwam de laatste tijd steeds meer voor. Zo af en toe haperde de bekrachtiging en leek het wel of er weerstand zat in het snel terugsturen, bijvoorbeeld op een rotonde, eerst naar rechts en dan de bocht naar links, dat deed ie niet lekker. Inspectie door de garage wees uit dat de stuurbekrachtigingspomp lek was en dat er meer lucht dan vloeistof verplaatst werd. Vandaar het steeds zwaarder sturen. Ik heb bij een autodemontagebedrijf al een andere pomp gevonden, die er op wordt gezet. Ik zal later vertellen of het een verbetering is geworden (kan eigenlijk niet anders).

kortsluiting

  • 259.000 km

Sh..t! Sluiting in m'n contactslot, gevolg: startmotor bleef meedraaien. Beide naar de knoppen! Startmotor op de sloop kost 175 euro (vond het behoorlijk hoog, maar ja, dat vroeg ie er voor en ik kreeg er geen euro af) en een revisie startmotor 240 euro. Heb dus maar voor de laatste gekozen, weet ik in ieder geval zeker dat ie goed is. Zit ook nog eens 6 maanden garantie op. Al met al laat ik m'n tank toch nog een keer repareren. Wil er graag nog een jaartje in rijden als het een beetje mee zit. We gaan het zien. O ja, die stuurbekrachtiging is helemaal goed gekomen. Stuurt nu een stuk lichter en zonder problemen.

APK

  • 263.000 km

Werkelijk waar: fluitend door de APK gekomen. Het enige dat vervangen moest worden was het glaasje van het rechter stadslicht/richtingaanwijzer. Voor een habbekrats kan ik er weer een jaartje tegenaan. Sloopregeling? Voorlopig niet. Mijn ouwe tank doet het nog te goed om nu al op het autokerkhof te moeten eindigen.

Onverwacht toch kapot gegaan.

  • 269.760 km

Afgelopen zondagmiddag begaf mijn ouwe tank het ineens. Het leek wel of hij zo maar zijn laatste adem uitblies. Ineens was het vermogen weg, grote rookwolk aan de achterkant waardoor achter mij rijdende weggebruikers zich ineens op IJsland waanden, maakten dat ik hem met het laatste restje snelheid de berm in kon sturen en daar de Wegenwacht heb afgewacht. Na een uur constateerde de wegenwachter een overleden turbo, een dynamo die op zijn tandvlees liep en een motor die op sterven na dood was. Nog wel aan de gang gekregen en naar huis kunnen rijden, maar ik ga hem deze week naar de sloop brengen. Als het goed is, ga ik morgen zijn opvolger aanschaffen: een Alfa 156 2.4 JTD. Ben benieuwd hoe die zich gaat houden. En toch: heel stiekum toch een beetje sentimenteel. Heb 'm drie-en-een-half jaar gehad en zal 'm gaan missen. Dat stoere, onverstoorbare stoempen en mij altijd brengen waar ik wilde! Ouwetje, bedankt!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.