Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Exclusive-Line (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Exclusive-Line |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 34.800 km |
KM-stand laatst | 199.500 km |
ongelofelijk en onwaarschijnlijk, maar toch waar
- 34.800 km
Na een langere tijd speuren op internet naar een mooie youngtimer kwam ik deze zilvergrijze Volvo 850 2,3 T5 combi automaat tegen met een km-stand van 34.800, met alles erop en eraan tot en met electrisch schuif- kanteldak en navigatiesysteem. Ja, u leest het goed 34.800 echte en gecertificeerde km! De auto is één van de laatste uit de serie 850 en geproduceerd in februari 1997 bij de Volvo fabriek in Antwerpen. Direct verscheept naar Canada en daarna nog een keer verscheept naar Japan. Dus wel met een links stuur al zou je dat niet verwachten, want men rijdt in Japan ook links. Ik kon natuurlijk mijn ogen niet geloven en eerst maar eens gebeld met de aanbieder, want dat kon toch eigelijk niet waar zijn. Niets is echter minder waar. Gisteren de aanbieder bezocht en de auto bekeken en natuurlijk bereden. Wat geweldig is het rijden in deze auto! Het starten van de motor op zich is al een sensatie. Puur Volvo rijgenot. Een prachtig exemplaar, in nieuw staat zonder een enkel krasje. Ook niet op die mooie lichtmetalen 17 inch wielen. Heerlijke eerste en proef kilometers gemaakt. en uiteindelijk het bezoek met de aankoop van deze prachtige auto afgesloten. De komende dagen zullen een Nederlands kenteken en ook keuring worden geregeld. Eveneens zal de auto worden voorzien van een LPG installatie, want er kunnen nog jaren vele kilometers mee worden afgelegd. Regelmatig zullen we in deze rubriek verslag doen van onze rij ervaringen van deze oer Volvo. Het belooft nu al veel.
na een week rijden
- 36.000 km
Als reactie op mijn vorige verslag heb ik inmiddels een foto van deze geweldenaar kunnen plaatsen, zodat jullie hem kunnen bewonderen. In deze week van dagelijks gebruik ben ik alleen nog maar enthousiaster geworden over mijn 'nieuwe' aanschaf. bij mijn dealer konden ze hun ogen niet geloven. Het ontlokte de verkoper de opmerking "er staat een nieuwe 850" voor de deur met een prachtige specificatie. Inmiddels wel even bij dezelfde dealer de distributie riem voor alle zekerheid laten vervangen. Was toch ook 15 jaar oud. Om het zekere voor het onzekere te nemen. Verder werden er bij hun inspectie ook geen negatieve punten geconstateerd. Volgende te nemen stappen zijn inbouw van G3-gasinstallatie over twee weken en vervanging van de banden. Profielen zijn nog prima en niet versleten. Er zitten echter wel droogte scheuren in de banden waar ik geen risico mee wil nemen. Het benzine verbruik heb ik nog niet echt kunnen meten, maar ligt gevoelsmatig wel boven van het gebruik van mijn vorige auto, een volvo V70 Europa uit 1980. ik houd jullie op de hoogte.
reactie op reacties
- 36.000 km
Hallo alle reageerders,
Even een reactie op alle onderstaande reactes en vragen.
Ja, de km-stand klopt precies. De auto is dit jaar in Nederland ingevoerd vanuit Japan, waar deze vooit vanuit de fabriek in Antwerpen via Canada naar toe is verscheept. En ook in Japan worden de km's gecontroleerd en bijgehouden door een daarvoor speciaal in het leven geroepen instituut. Net zoals in Nederland. Een certificaat van dit instituut (in het Engels) is bij de auto op chassisnummer geleverd. En inderdaad het interieur is vrijwel niet gebruikt. Achtebank inhet geheel niet. Zelfs zijn er geen in- en uitstap strepen op de dorpels zichtbaar, die je normaal al vrij snel ziet. De prijs is me alleszins meegevallen gezien het aantal km's. De auto heb ik laten taxeren en de waarde ligt nu op ongeveer € 10.000, dus vergelijk zelf de prijs met 850-ers met 2 ton op de teller.
LPG-installatie
Deze week is de auto een aantal dagen onderhanden genomen door een LPG-inbouwspecialist. Gezien het feit dat de auto is geproduceerd in Europa, was inbouw van een LGP-installatie geen probleem. Vanmorgen heb ik dus, na een grondige instructie en uitleg van de inbouw specialist, de eerste km's op gas kunnen rijden. Als verwacht geeft dit geen enkel probleem. De gastank is ingebouwd op de plaats waar normaal het reserve wiel ligt, dus wat ruimte betreft zijn we er niet op achteruit gegaan. De volgende stap zal zijn de vervanging van het ingebouwde audio/video/navigatie systeem. Het is jammer maar het huidige geavanceerde systeem is in Europa niet te gebruiken. daar moeten we iets anders op verzinnen. Even maar rondvragen hier en daar.
nieuwste ervaringen
- 38.000 km
Inmiddels ben ik al 3.500 km verder na aanschaf van mijn Volvo 850. Hij presteert uitstekend, ook na inbouw van de G3 gasinstallatie. De gastank is mooi weggewerkt op de plaats van het reserve wiel zodat we nog steeds gebuirk kunnen maken van de grote laadruimte. Is me alweer van mooi pas gekomen. Een fiets kan er gewoon helemaal zonder problemen worden ingeschoven en ook het vervoer van twee sets golfclubs met bijbehorende draagtas en wielframes gaat zonder problemen. Het verbruik van de auto op LPG ligt ongeveer 1 op 8,5 km. Dat vind ik een behoorlijke prestatie. Het valt me zelfs mee. Met een gastank inhoud van 59 liter sta je wel een keer extra bij de pomp, maar dat neem ik graag voor lief. Ook heb ik de afgelopen weken een nieuwe set banden laten monteren. De profiel van de oude banden was nog niet geheel weggesleten, maar de banden waren stug en hard geworden met hier en daar nogal wat droogte scheuren. Het ontlokte de monteur de opmerking: de banden leken wel gemaakt van bakalliet. Deze nieuwe set banden is het rijden nog meer ten goede gekomen. De laatste investeringen gaan nu plaatsvinden in de vorm van een afsluitbare benzinetankdop (deze zit er van huis uit niet op) en een navigatie systeem met audio en telefoon mogelijkheden. Dan worden de komende vele kilometers nog aangenamer.
update
- 43.000 km
Op verzoek een update van mijn (rij)ervaringen met deze Volvo 850. Na de aanschaf, het laten vervangen van de distributieriem en banden, het inbouwen van een gasinstallatie en radio/navigatie met Nederlandse frequentie heb ik al vele plezierige kilometers gemaakt met mijn "Japanse Volvo 850". Plus/minus 10.000 km na het moment van aanschaf en inbouw gasinstallatie gaat de auto steeds beter rijden. Het is een plezier om er mee onderweg te zijn. Het lijkt wel of motor, turbo en versnellingsbak steeds beter op elkaar raken ingespeeld. Was in het begin het aangrijpen van de versnellingsbak weleens hakerig, is daar nu in het geheel geen sprake meer van. Kan ook aan mijn gewenning liggen natuurlijk. Het rijden op LPG gaat uitstekend en geeft in combinatie met starten op benzine geen enkel probleem. Wel houdt de actieradius op een volle gastank op bij 375 km. Maar ok, door inbouw van de gastank op de plaats van het reservewiel is er dan ook geen sprake van ruimteverlies in het interieur. Dat is veel waard en vergoedt ruim het ongemak van een keer extra tanken. En ook is er nog steeds sprake van verwonderde blikken bij mede weggebruikers en meerijders over de staat waarin de auto verkeert en het daarmee gepaard gaan de comfort. Jullie zullen begrijpen dat ik, als liefhebber maar ook gezien de geschetste omstandigheden tot nu toe, nog geen seconde spijt heb gehad van deze aanschaf. Sterker nog, het is de aanzet voor anderen om ook na te denken over een dergelijke youngtimer aankoop.
update
- 47.500 km
Inmiddels rijd ik nu alweer een halfjaar met mijn Volvo 850, waarvan ongeveer vijf maanden op LPG. Ik kan niet anders zeggen dat de auto het uitstekend doet. Het aantal te rijden kilometers per maand neemt behoorlijk toe, maar hij geeft geen krimp. Sterker nog, ik heb het gevoel dat de motor steeds beter gaat lopen en nu eigelijk pas weer een beetje is ingereden. Na de aanloop investeringen van auto zelf, nieuwe distributieriem, nieuwe banden, LPG-installatie en Navigatie apparatuur, buiten de normale variabele kosten, verder geen kosten meer hoeven maken. Kortom, nog steeds erg blij met deze geweldige aanschaf. Elke keer weer een feest om met deze auto op reis te gaan.
grote onderhoudsbeurt
- 48.500 km
Afgelopen week de auto een grote onderhouds- en winterbeurt laten geven bij mijn Volvo dealer. Als extra aandachtspunten werden door mij aangegeven het niveau van de koelvloeistof en de matige werking van de ruitensproeiers voor. Afgelopen twee maanden regelmatig wat koelvloeistof moeten bijvullen omdat deze onder het vereiste niveau zakte (lampje op dashbord ging branden). Wat bleek, een kleine lek in het koelsysteem ontstaan bij de verdamper van de dit voorjaar ingebouwde gasinstallatie. Niets serieus aan de hand dus. Buiten het feit dat de plek moeilijk te bereiken was. Volgens mijn Volvo dealer is de auto verder nog steeds in puike conditie. De receptionist sprak van een 'geweldige klassieker'. Voorlopig kunnen we verder voor de volgende 20.000 km.
review
- 55.000 km
Het is alweer enige tijd geleden dat ik een laatste update over de Volvo 850 heb gegeven. Veel spannende zaken zijn er echter niet te melden. Inmiddels staan er bijna 55.000 kilometers op de teller zonder noemenswaardige problemen. Het blijft gewoon een geweldige auto om in te rijden, zowel voor kortere als langere afstanden. Soms moet hij er een week zwaar aan sleuren met veel kilometers, soms ook staat hij een aantal dagen stil. Het maakt hem allemaal niet uit. Ook in de afgelopen winterse periode deed hij zijn werk zonder morren. Benzineverbruik wel wat hoger doordat later automatisch op lpg wordt overgeschakeld na het starten. Motor heeft natuurlijk wat langer nodig om warm te worden. Het enige opgetreden probleem was het niet meer goed werken van de ruitesproeier, wat lastig was i.v.m. het zout op de weg. Met het vervangen van een klepje in het systeem was dit probleem ook erg snel verholpen. Andere foto's heb ik op dit moment nog niet beschikbaar, maar ik zal er een paar maken de komende weken en hier plaatsen.
nieuwe foto's
- 64.000 km
Inmiddels met deze Volvo alweer ongeveer 30.000 km gereden in 15 maanden. Probleemloze km's. Één klein lekje in het koelsysteem gehad recent. Een slangenklem was niet goed (meer) aangedraaid. De auto is na het dagelijks en frequenter gebruik steeds beter gaan lopen en rijden op lpg gaat uitstekend. Vandaag de lang beloofde nieuwe foto's geplaatst. Dan kan degene die dit opmerkte zien dat deze auto normaal in gebruik en is niet bij een handelaar staat.
;-).
Grote onderhoudsbeurt
- 68.500 km
Vandaag grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren door mijn Volvo dealer. Remschijven en remblokken voor laten vervangen. Dit is een normale reparatie gezien de kilometerstand. Achter nog niet aan vervanging toe. Verder geen grote problemen, wel moet de schakel unit van de binnenverlichting worden vervangen. Deze werkt niet goed meer naar montage van de handsfree bellen microfoon. Het totaal van de rekening beloopt zo' n 500 euro. En dan kunnen we er weer 20.000 km tegenaan. Als vervangende auto vandaag een vrijwel nieuw Volvo V70 R diesel gereden. Prachtige auto met fantastische techniek en rijkwaliteiten, maar het rijplezier haalt het toch niet bij mijn 'oude 850'.
chiptuning
- 77.800 km
Lang heb ik er over nagedacht of ik het wel zou doen. Maar a.s. maandag heb ik een afspraak met Chipmeister in Leusden om mijn Volvo 850 te laten chiptunen. Jonge chiptune bedrijven beginnen niet aan een auto met een dergelijke leeftijd, maar bij Chipmeister gaat het op de ouderwetse wijze met het plaatsen van een nieuwe chip en niet het aanpassen van de oude door middel van het even hangen aan een laptop. Dat de auto op gas rijdt en een automatische versnellingsbak heeft maakt niet uit. Deze chiptuner is zelf een liefhebber en heeft me precies aangegeven wat de voor- en of nadelen zijn. De auto krijgt meer paarden onder de kap, van 226 naar 275, een grotere trekkracht en gaat ongeveer 10 % zuiniger lopen. Ook zal de auto nog beter reageren op het intrappen van het gaspedaal. Nu ben ik helemaal geen 'gummer', maar nog meer trekkracht trekt me wel aan. Sneller wordt de auto er niet door, maar daar zit ik ook niet op te wachten. Doordat ik vrijwel altijd in Nederland rijd, heb ik de auto nog nooit op topsnelheid gereden. Deze schijnt iets boven de 200 km te liggen. We gaan het beleven en uiteraard zal ik er hier verslag van doen.
eerste km's na chiptuning
- 88.500 km
Zoals eerder deze week aangegeven heeft mijn volvo een chiptuning ondergaan. Afgelopen maandag afgereisd naar Leusden en daar de auto bij Chipmeister laten aanpassen. Nam een uurtje in beslag. Het betere handwerk door het plaatsen van een nieuwe chip. Niet het aanpassen van de oude!
Geert Steenge was eens de grootste en beste tuner van Nederland met 15 mensen in dienst. Moest het echter wat rustiger aan doen, maar nog steeds een liefhebber. Bij het proefrijden was de verandering direct merkbaar. Motor reageert beter op intrappen gaspedaal. Trekkracht aanzienlijk verbeterd. Geert gaf aan dat de eerste vijfhonderd kilometer de software zich meer en meer zou gaan aanpassen. Dit klopt ook. Nu, na het inrijden, oppassen dat de wielen niet teveel gaan spinnen bij het optrekken. Het is nu werkelijk nog leuker om met deze auto onderweg te zijn. Een feest!
100.000 km
- 101.750 km
Een tijdje geleden dat ik een nieuwe review heb geschreven over mijn Volvo 850. Dit was, denk ik, mede het gevolg van de probleemloze km's die ik tot nu toe met deze auto heb gereden. Eem paar weken gelden is de teller de 100.000 km gepasseerd. Voor deze auto's peanuts natuurlijk!. Voor mij toch wel een mijlpaal. De auto heb ik nu ruim dertig maanden in bezit en zijn leeftijd begint naar 18 jaar te lopen (maart 2015). Op normaal onderhoud na heb ik geen noemenswaardige problemen gehad in deze periode. Op de twee buitenspiegels na. De verwarming heeft het bij alletwee de spiegels begeven en dus een kosten post van ongeveer € 100,00. En op dit moment heb ik twee zogenaamd cuppende banden die voor wat vervelend lawaai zorgen. Slijtage, en dat mag wel na drie jaar en ruim 65.000 km. Afgelopen najaar zowel de binnen- als buitenkant een schoonmaak- en oppoetsbeurt laten geven. Op dit moment ziet de auto er weer als nieuw uit. Ook de 'verbleekte'kunststofdelen laten behandelen en weer 'op kleur' laten brengen. Ook aan de binnenkant is vrijwel geen slijtage te bekennen aan het interieur. De leren bekleding laten behandelen en deze is weer geweldig soepel. alleen bij de bestuurderstoel is het gebruik zichtbaar. Enig crackeleer te zien aan de lendesteun. We gaan op voor de volgende fantastische 100.000 km's. Eigenlijk is de auto steeds fijner gaan rijden en zeker na de chiptuning begin dit jaar is het een feest om er de weg mee op te gaan. Met name het trekvermogen zowel uit stilstand als rijdend is fantastisch. En dit ondanks de automatische versnellingsbak.
jubileumjaar
- 151.000 km
Dit jaar hebben we een jubileum te vieren. In maar dit jaar wordt mijn Volvo 850 2.3 T 20 jaar. Dat betekent ook dat ik inmiddels zelf al weer bijna 5 jaar in deze auto stuur. Daar heb ik geen moment spijt van gehad. De kilometerstand is inmiddels opgelopen tot 152.000 en volgens kenners is hij dan nog maar net 'ingelopen'. Buiten regulier onderhoud bij de Volvo dealer heb ik tot nu geen problemen en of (grote) kosten aan deze auto gehad. Op dit moment schakelt de auto wat moeilijk over van benzine op LPG, daarmee aangevend dat het tijd is voor installatie onderhoud. Vandaag wordt dit uitgevoerd door het inbouwstation Van Nieuwenhuijsen in Rijswijk en dan ga ik er vanuit nog langere tijd met veel plezier in deze tank te kunnen rijden. Ik heb kortgeleden nog wat foto's bijgemaakt waarvan ik er ook een aantal hier zal plaatsen.
Update
- 199.500 km
Al langere tijd geen update meer gegeven. Maar we naderen inmiddels de 200.000 km met deze fantastische auto. Buiten het normale onderhoud, wel bij mijn plaatselijke Volvo garage, geen noemenswaardige problemen gekend in 6,5 jaar rijden. Wel nieuwe glazen voor richtingaanwijzers voorzijde laten plaatsen. De rubbers van de oude lieten inmiddels wat vocht door. Dat mag wat mij betreft na bijna 22 jaar. 165.000 vrijwel probleemloze kilometers op l.p.g.. Op dit moment bijna 1.000 km per week. Ook olieverbruik is zeer beperkt. Nooit getwijfeld over de aankoop van deze youngtimer en dat vertrouwen is tot nu toe niet beschaamd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.