Volvo 740 GL 2.3 (1985)

autoreview

Volvo 740

Signalement

Uitvoering740 GL 2.3
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1985
Jaar van aanschaf1985
KM-stand laatst350.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo 740GL Automaat Oldtimer

  • 350.000 km

Prachtig zo'n Ford Granada Tournier met een 2,8 V6 automaat. Wat een comfort en rijplezier geeft zo'n ding.
Bijna belastingvrij en dan kan er LPG op.

Maar om die auto up to date te krijgen en klaar voor LPG (de blokken zijn er geen sterren op) ben je al weer wat rooitjes verder. Toch nog maar even goed om me heen kijken.
Immers na jaren auto's opgeknapt te hebben om ze vervolgens met honderden euro's aan nieuwe onderdelen weer te verkopen maakt de hobby er ook niet goedkoper op. Ik wilde nu eens iets voor vast.

De Granada was niet meer echt nodig, de kinderwagens konden er uit. Tja, wanneer heb ik het plezier/voordeel van een station dan eigenlijk nog.
De auto moest goed en veilig gebouwd zijn en de onderdelen makkelijk te verkrijgen.
Dan valt voor mij de oude Ford toch wel een beetje door de mand.

Wat is dan één van de beste auto's voor mij.
De Granada moest (met toch wel een traantje in het oog) het veld ruimen voor jawel een:

Volvo 760 (type 2) 2,8V6 automaat uit 1988 (met al die comfort multilink achteras met nivomats).
Wat een gave bakken zijn dat zeg, qua rijgenot gelijk aan de Granni, maar verder een heel stappie op.
Maar dan, auto's worden na 31 dec. 1986 niet meer belasting vrij.
75 Euro/maand aan houderschapsbelasting en op z'n duurst 120 Euro per tank.

Toch voor de zekerheid in mei 2008 een '85 740 gekocht en eerstmaals in de garage gestald.
Na twee jaar bijna zonder onderhoudskosten gereden te hebben in de 760, de 760 toch verkocht.


Mijn 740 GL

Donkerblauw gekleurd.
Met B230K, met de grote Pierburg 2B5 Carburateur, 2,3 liter 4 cilinder.
Automaat.

De 740 had ik gekocht van een man die er snel vanaf moest(stond bij hem ook al wat jaartjes stil), helaas was de auto optisch in een zeer gebruikte staat.
De km teller stond op een 270.000km, maar na later bleek, stond die al jaren stil (gezien de staat zal dat dan ook eerder in de buurt van de 350.000km liggen, hoogst waarschijnlijk nog meer).
De auto liep vanaf het begin waarschijnlijk al op LPG, de tank was ook van 1985.
Voor een leuk bedrag de wagen gekocht en in de garage gezet om eens in de toekomst helemaal aan te pakken.

Uiteraard pakt zoiets weer anders uit en na twee jaar kreeg ik een baan waar ik van een kmtertje of 10/dag naar 60/dag (alleen woon-werk) ging.
De wagen moest nog een maand en zou dan belasting vrij zijn.
Klein beurtje met vloeistoffen vervangen (olie,koelvloeistof, achteras, automatenbak)en 4 nieuwe banden en gaan.

Wat rijdt zo'n Volvo 740 toch lekker. Je zit heerlijk ergonomisch achter het stuur.
Te vergelijken met de Granada, iets beter dan in de 760, maar dat ligt hoofdzakelijk aan de stoelen.
In mijn 740 zitten nog de originele stoelen en die zijn net even wat beter (kwaliteit)/stugger dan de vorige (240) en latere (740) modellen.

De 4 cilinder is wat rauw en mist wat oempf, helemaal als je een V6 gewent bent.
Je past jezelf wel snel aan en dan is zo'n 4 cilinder in Nederland met al die snelheidsrestricties een stuk onbezorgder tuffen, op een andere wijze dus relaxt.

De 740 heeft een wat lager (rij) comfort niveau, helemaal achter in. Dan merk je het nadeel van een starre achteras. Deze as geeft je wel echter een veiliger en stabieler gevoel. Immers in sommige situaties heeft zo'n as ook zijn voordelen.
Vooral op het gebied van onderhoud want daar zat bij de Granada wat kosten aan te komen. Ook bij een kapotte 760 achteras ben je behoorlijk de pineut.
Maar bij een 760 zit dat allemaal zo goed in kwaliteit rubbers dat dit lang duurt.
Achterin heb je ook wat minder ruimte dan de Granada.

De 740 vind ik qua rij geluiden een beetje z'n roem te niet doen. Vooral de rijwind zorgt voor veel extra herrie.
Aangezien de rubbers al meer dan 25 jaar oud zijn, valt daar waarschijnlijk nog wel wat aan te doen.

Het 740 interieur bevalt me optisch en ergonomisch zeer goed. Alles zit waar je het zou verwachten, op de hazardknop en de locatie en montage van de zekeringkast na.

Maar dan komt het mooiste van de 740 waar bijna geen andere auto aan kan tippen. Het sleutel gemak en hoe er tot in menig detail nagedacht is over de technische werking.
Nog nooit heb ik zo snel remblokken kunnen vervangen. Boutje los, klepje open, blokjes eruit, nieuwe erin, klepje dicht, boutje vast.
Bijna overal kun je gemakkelijk bij en aan veel is te zien dat er kwaliteits produkten zijn gebruikt.
De dubbel remslangen voor geven ook extra vertrouwen, maar is wel heel 'over-done'.

Nog zo'n toptipper is de veiligheid, ook al zijn de auto's tegenwoordig veel veiliger, menig middenklasser moet de volvo 740 nog als zijn meerdere erkennen.
Het staal is van zeer hoge kwaliteit, de lak heeft bij mij al behoorlijk wat steenslag en beschadigingen. Het aan de elementen bloot gelegde staal is maar met moeite aan het oxideren te krijgen.

Ik ben heel bij met deze auto en ondanks zijn hoge kilometerstand is alleen aan de iets futloosheid van de motor er weinig aan te merken.
Oké de Pierburg 2B5 loopt niet meer zo goed op benzine, de bekende vacuümpotjes en slangen zijn wat lekkig.
Door al die jaren op LPG zal de carburateur ook wel te leiden hebben gehad.
Op LPG loopt ie eigenlijk heel lekker, tik lopen, dat konden die zweden heel goed, ook bij maximale vries temperaturen in Nederland.
Laatst nog de 164 (echte) km aangetikt, niet slecht voor een wagen die af fabriek 170 zou lopen.

Maar nu, wat kost zo'n oldtimer dan in het dagelijkse verkeer.
Alle prijzen zijn exl. arbeid en gereedschap kosten (doe alles lekker zelf).

------------------------------------------

Mei 2010

Bij de eerste APK was ik kwijt:

APK ........................... 50 Eu
Beurt+vloeistoffen ............ 150 Eu
Dist.riem+rollen .............. 60 Eu
4 nieuwe banden ............... 300 Eu
Setje alu's ................... 150 Eu
---------
710 Eu

Na een half jaar ging mijn hall sensor stuk. Zelf maar gemaakt, garage wilde geen opgave geven.
Dus, de hall zelf vervangen op plaat.

Hall Sensor ................... 80 Eu

--------
790 Eu

Na zo'n 18000 km was ik toe aan mijn volgende APK:


Mei 2011

Mijn remblokken waren versleten en mijn stuurbekrachtiging wilde nu ook wel eens verse olie.

APK ............................. 50 Eu
Totale remrevisie ............... 350 Eu
Grote beurt ..................... 200 Eu
Nieuwe deurrubbers .............. 100 Eu
Klein materiaal ................. 100 Eu
-------
800 Eu


Voor volgend jaar zit er aan te komen:

- Alle 4 de schokbrekers.
- Alle kogels voor.
- Tussenas lager+rubber.

Tot nu toe ben ik ontzettend tevreden met deze auto en denk dat ik voorlopig niet snel iets anders wil voor dagelijks vervoer.
Wel pak ik graag mijn kleinere oldtimer voor in de stad.
De parkeerplekken maken ze zo klein tegenwoordig.

Tot de volgende APK!!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.