Volvo 480 S 2.0i (1993)

autoreview

Volvo 480

Signalement

Uitvoering480 S 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Allereerst is Volvo natuurlijk al een boeiend merk te noemen dat lange tijd prat ging op zijn veiligheidsimago. Daarnaast werd er slechts enkele malen een exotische uitspatting gewaagd met de p1800/1900, de 780 en nu dus ook de 480. Het leuke aan deze auto is dat het uiterlijk nog altijd mensen aanspreekt. De scherpe lijnen van het design en de strakke hoeken uit de jaren tachtig geven de auto een apart smoelwerk dat ondanks die strakheid niet direct de associatie oproept met het tank-achtige volvo (wat ik trouwens erg mooi vind) van die tijd.

De 480 heeft goeie rij-eigenschappen, laat zich gemakkelijk manouvreren en is dankzij de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging - standaard- zeer goed te besturen. Multilink ophangingen (voor) maken ook nog eens dat de wegligging voor die tijd zeker ongeëvenaard is. De versnellingsbak laat zich goed hanteren, hoewel het in de wintermaanden bij koude olie soms wat hakerig gaat. (vervangen van de shakelbus en olie is een goede oplossing). Voor wat betreft het motorblok is het raadzaam te kijken naar olieverbruik. Dit type motorblok (is v.a. mj1994 vervangen) heeft oliesproeiers en een iets andere constructie, waardoor olie wordt geconsumeerd. Een dunnere (5w30/5w40) synthetische olie kan het probleem verminderen, maar ondanks dit alles is het niet onoverkomelijk. De motor levert uitstekende prestaties en heeft mij tot op heden nog nooit in de steek gelaten.

Qua uitrusting zijn er veel varianten geweest, maar kaal kun je er geen een noemen. De standaardopties zijn zeer uitgebreid, zoals te zien valt in de ’carbase’ van autoweek: boordcomputer, lichtmetalen velgen, verwarmde spiegels en allerlei gimmicks, zoals onder meer ’follow me home’ verlichting.
Opties waren: ABS, Traction Control (tot 40km/h (= omgekeerde ABS)), Airco, bestuurdersairbag, verwarmde stoelen, Cruise Control, elektrische antenne enzovoorts (zie voor een volledige lijst: www.volvo-480-europe.org

De auto als geheel is dan ook zijn geld meer dan waard, hij overtuigt door zijn uitstekende zit (bestuurdersstoel kantelbaar) waardoor je over het algemeen uitgerust aankomt. Ventilatiesysteem is ook zonder airco prima te noemen, met airco natuurlijk nog beter.

ABS en Traction Control werken fantastisch, met name in de wintermaanden heel erg veilig gebleken!

PROBLEMEN

Elektrisch Raammechanisme bij 160.000km
Distriebutieriem bij 165.000
Dynamo bij 170.000km
Handremkabels vervangen bij 180.000km
Koppeling vervangen bij 190.000km
Nieuwe achterlichtclusters (plasticsoort verweert snel)
Volledige uitlaat vervangen bij 220.000km
Airco laten omzetten naar R134a bij 220.000km
Vastgelopen wiellager bij 225.000km
Slang van de Airco-compressor bij 240.000km lek apr.2006: vervangen
Bij 245.000km is de auto met een haas in aanraking gekomen. Grille kapot, aircocondensor verbogen: vervangen via verzekering
Elektrisch raammechanisme aan passagierszijde weigert dienst. Mechanisme vervangen
Geen noemenswaardige problemen tot 265.000

Verder nauwelijks problemen gehad naast het reguliere onderhoud, roest is vanaf bouwjaar ’91/’92 stukken minder door nieuwe laktechnieken en ook veel technische problemen zijn onder controle gebracht.

Let op roest bij de achterste spatschermen, waar de twee plaatdelen bijeen komen en op de binnenbumper onder de achterbumper. Door een constructiefout kan het zijn dat hier water blijft staan met als gevolg roestvorming. Verder zijn de deuren vanaf de facelift in ’92 roestgevoeliger; met name aan de onderzijde op de felsnaad een bij mij inmiddels opgetreden probleem. Ik heb uiteindelijk de twee deuren vervangen door overgespoten exemplaren uit een ’87er.

Verder een toch een vrij probleemloze auto waaraan ik tot nu toe ontzettend veel plezier heb beleefd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.