Volvo 480 ES 2.0i GT (1995)

autoreview

Volvo 480 ES 2.0i GT (1995)

Signalement

Uitvoering480 ES 2.0i GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf310.000 km
KM-stand laatst330.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dat is al een oud beestje, meneer...

  • 305.000 km

Ik had naast mijn Volvo 480-projectauto (zie andere topic hierover) een andere auto nodig om dagelijks in te gaan rijden. Het is zonde om met eentje waar net voor duizenden euro aan is verbouwd om deze toekomstvast te maken, deze dagelijks bloot te stellen aan het Nederlandse klimaat. Ik kan ook een leaseauto gaan rijden, maar natuurlijk ben ik eigenwijs en ging naar een betaalbaar exemplaar van mijn geliefde automodel Volvo 480 op zoek.

Ik vond een niet onaardig exemplaar vlakbij de geboorteplaats van de 480 in het diepe zuiden van het land. Van het Volvo 480 forum wist ik dat deze auto al aardig wat onderhoud had gezien, en overcompleet was geworden bij de eigenaar, die ooit nog vakantiewerk bij NedCar had gedaan. Voor het bedrag van 5 tanken benzine werd ik eigenaar van een Volvo 480 GT 2.0i van het bouwjaar 1995 in de schitterende kleur Paris Blue metallic, met een kilometerstand die ergens over de 205.000 stond en bijna een vol jaar APK. Er zaten wat roestplekjes aan, er zijn wat issues met het interieur en de snelheidsmeter deed het vaak niet volgens de eigenaar, die ook wat reserve-onderdelen erbij deed omdat vandalen de spiegel eraf getrapt hadden en het linker achterlicht beschadigd was. De radio deed het ook niet goed, evenals de mistlampen en verstralers.

Dat de verkoper niet zo handig was met auto's bleek wel na inspectie van de vloeistoffen: de koelvloeistof was op. Ter plekke bij een bouwmarkt even een vaatje koelvloeistof en een busje Bar's leaks gekocht (je weet maar nooit of het echt lek is, of gewoon jaren vergeten) en toen ik dat erin aan het gieten was, kwam er een oud mannetje voorbij, die in zangerig Limburgs tegen me zei:
"Dat is al een oud beestje, meneer..."
"Jazeker, 21 jaar oud"
"Ik heb er nog aan gewerkt..."
Afijn, 150 kilometer terug gereden naar huis en eigenlijk geen centje pijn mee gehad. De airco deed het niet meer, maar de arko (alle rame kenne ope!) werkte perfect.

Die kilometerstand geloofde ik, gezien de conditie van de auto, helemaal niks van en na het opvragen van de tellerstand bleek de auto in 2008 te zijn weggezet met ruim 288k op de teller, en in 2013 ging deze terug de weg op met 96.000 km minder op de klok. Dus ik kan gevoegelijk een ton bij de kilometerstand optellen. Maakt niet uit, de Renault-blokken in deze auto kunnen 4 à 5 ton hebben en na verdere inspectie bleek er een gereviseerde versnellingsbak in te zitten. En omdat de kilometerstand toch al niet klopte en de tellerbak ernstige kuren vertoonde, heb ik er een gereviseerde tellerbak in gezet, binnenkort prepareer ik er wel eentje met een tellerstand die overeenkomt met de geschatte werkelijke kilometerstand.

Na nog wat kleine reparaties zelf te hebben uitgevoerd (o.a. een nieuwe zekering erin zodat verstralers, radio en dergelijke weer functioneerden), een originele Volvo-radio gemonteerd en de binnenverlichting gerepareerd te hebben en er een andere buitenspiegel op te hebben gezet, bleek het helemaal geen verkeerde auto te zijn. Vierseizoenenbanden met 5 mm profiel, op de airco na functioneert alle elektronica goed. Tijdens een regenbuitje was ik niet tevreden over de ruitenwissers, dus daar zitten nu ook twee nieuwe op.

Daarna voor een grote beurt weggebracht naar een bevriend monteur. Bleek toch wel een en ander aan te mankeren, niet heel veel schokkends, hoewel we ons afvroegen hoe daar in vredesnaam nieuwe APK op was gekomen, omdat de bussen van de draagarmen versleten waren, de remtang lekte en er een wiellager kapot was. Verder nieuwe filters, bougies en dergelijke.

Tevens heeft deze monteur iets gewijzigd aan de motor. "Nou ga er maar een stukkie mee rijden"... zo hee. Alsof er een turbo op geschroefd was. Het ding gaat als een raket!

Nog te doen dit jaar: wat dingetjes in het interieur, bluetooth carkit erin, elektrische antenne reviseren (maakt een kabaal bij het uitschuiven), etcetera.

Nog te doen als 'ie over een jaar pardoes door de APK rolt:
- roest bij de dakrand wegwerken, dak spuiten
- nieuwe wielkasten erin, schermen spuiten
- binnenbumperbalk achter vervangen door een polyester exemplaar
- airco reviseren (lekt op meerdere plaatsen)

De teller staat, inclusief aanschaf en al het werk dat eraan gedaan is, op 1400 euro momenteel.

Afijn, voorlopig even gassen met een grijns! :-)

Meestal gaan die dingen van vader op zoon...

  • 315.000 km

Na een paar maanden naar diverse opdrachtgevers op en neer te hebben gereden blijkt mijn nieuwe opdracht voor langere tijd te zijn, middenin een stad met betaald parkeren, en pal naast een station, dus ik had de auto eigenlijk niet meer nodig. En dan komt mijn pa, die net met pensioen is en zijn slagschip met 3 liter V6 diesel heeft verkocht omdat hij bijna geen kilometers meer maakt, met de vraag of ik misschien een auto voor hem weet? Ja nou, dat weet ik wel, en sindsdien rijdt mijn pa een Volvo 480.
Intussen heeft de auto nog wat onderhoud gehad, zit er nieuwe APK op, zijn er wat dingen vervangen in het onderstel (stabilisatoren, draagarmrubbers) en rijdt de auto gewoon fantastisch voor zijn 22 jaren. Ik denk niet dat ik de auto nog terugkrijg. Gelukkig heb ik er nog eentje :-)

Hello darkness my old friend...

  • 320.000 km

Een jaar verder en met het afstellen van de achterremmen, dichtsmeren van een gaatje in de middenpijp van de uitlaat en een paar nieuwe, kuch, tweedehandse voorbanden is de auto zomaar door de APK, Dat gaf zoveel vertrouwen dat we besloten om de roestige wielranden te laten vervangen.

Daarbij kwam een partij ellende tevoorschijn, dat ik me afvraag of slopen niet beter was geweest. De rand van het dak, tegen de voorruit, bleek volledig doorgerot te zijn. Inclusief spuitwerk, gereviseerde voor- en achterbumper, de voornoemde APK + oliebeurt en reparatie van de airco (slang was kapot) was ik zomaar 3250 euro verder...
Nee, deze auto moet je beslist niet rijden als je de kosten rationeel beschouwt. Je moet 'm rijden omdat je buurman zich zorgen begint te maken waar die mooie Volvo is gebleven omdat 'ie intussen al 2 weken in de werkplaats staat.

En wat is de auto mooi geworden! Paris Blue is toch wel de mooiste kleur.

Nieuw baasje gevonden

  • 330.000 km

Weinig problemen te melden over deze auto, in de winter wel een nieuwe originele Volvo accu gemonteerd (een van de weinige onderdelen voor deze auto die nog bij de Volvo-dealer te koop zijn...). En de printplaat van het instrumentenpaneel heb ik vervangen door een ander omdat deze weer uitviel. Echter, voor mijn vader is een oude, kwetsbare auto als een 480 niet handig. We hebben een nieuw baasje gezocht en gevonden, iemand die al een Volvo 480 had en er nu eentje wilde kopen waar niet meer zoveel mee mis was. Ik had niet de illusie om het geld wat ik in de auto heb geïnvesteerd ooit terug te zien, dus de auto heb ik voor een vriendenprijs verkocht. Op het moment dat ik deze review afsluit (23 juli) is de nieuwe eigenaar er mee op vakantie in Frankrijk, iets waar de auto ondanks leeftijd en kilometerstand geen enkele moeite mee heeft.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens