Volvo 440 1.8i (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 440 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 182.376 km |
KM-stand laatst | 185.850 km |
net gekocht en opgehaald
- 182.400 km
Door "economische" omstandigheden helaas genoodzaakt snel over te stappen van de mij zo geliefde V240 Estates, kwam ik op MP deze '96 V440 1.8i DL "Fleet" met 182380 km op de teller tegen. Een paar uur later was ik voor € 400,= de trotse eigenaar van die wagen en reed ik ermee naar huis! Omdat ik al geruime tijd met veel plezier info opduik uit de rubriek Gebruikers-reviews, leek het mij een goed moment daar nu zelf 's wat input voor te leveren. Bij deze. Gedetailleerde info over deze 440 en mijn eerste ervaringen (plm. 12 dagen en 1000 km in bezit) volgen z.s.m.
update na 1000 km en wat klein onderhoud
- 183.700 km
Prettige, fijnrijdende en praktische wagen zo'n V440! Na ruim 9 jaar V240 gereden te hebben (Estates in alle brandstofsmaken) en tussendoor daarnaast voor mijn werk een VW Polo 1.9 TDI vind ik een 440 uiterst modern rijden. Tegenover de vele kms. in V240, Peugeot 404 en Citroen BXs bijna een beetje saai. Ondertussen voelt wel alles degelijk aan, is de bediening vanzelfsprekend en eenvoudig en met zo'n 1.8i in een wagen van net geen 1000kg kan je wel wegkomen. Hadden m.i. wel wat andere verhoudingen in de 4e en 5e versnelling gemogen. Plm. 3300 toeren bij plm. 120 km/h in 5 vind ik veel. Geen herrie of zo maar is natuurlijk niet goed voor het verbruik.
vervolg (na tussentijds opslaan)
- 184.700 km
Zeer soepele en "vergevingsvolle" motorisatie (rotondes en l. of r. afslaan in 3 zonder protest) en heerlijk 120-125 km/u toeren op de snelweg.
Verbruik heb ik na plm. 1300 km nog geen goed beeld van. E.e.a. klopt totnutoe met de gegevens die je op Autoweek vindt maar ik heb er te weinig mee gereden om daar meer over te zeggen.
In de afgelopen week gedaanlaten doen:
- 2 nwe. banden voor, € 100,= (geen A merk)
- nieuwe motorolie + filter, € 50,=
- versnellingsbakolie aangevuld (met hopelijk de juiste soort olie ..........)
- via MP een set van 4 nette LM Toyota MR2 velgen met nog zeer goede Vredenstein Snowtrac banden gekocht, € 180,= (ik weet alleen nog niet of de velgen OK zijn v.w.b. J en ET waarde ............)
Hoe dan ook, totnutoe zeer tevreden met de aanschaf van deze wagen. Nieuwe update volgt.
comfortabel, makkelijk & praktisch scheurijzer
- 184.040 km
Inmiddels ruim 1600 plezierige kms verder. Ik ben zeer positief over deze 440! Zeer comfortabel, makkelijk en praktisch. Verbruik is tot nu toe gemiddeld 1 op 12,2 (8,2l/100km). Valt enigzins tegen maar net nieuwe voorbanden en die 1600 km bevatten veel kortere stukjes. Daarnaast rijd ik op de snelweg altijd door (125-135 km/h) en nodigt de 1.8i motor uit voor pittig optrekken. Met wat kalmer rijgedrag haal je er zo 1 op 13,5 (7,4l/100km) uit.
Minpuntje is dat de wagen op willekeuirge momenten niet wil starten. Niet gewoon niet aanslaan maar gewoon nulgeen reactie bij omdraaien van de sleutel. :-( Moet een of ander (contact)probleem zijn in het contactslot en of het startrelais. Probeer ik het nog's, slaat 'ie direct aan of anders weer na 5 minuten. Iemand enig idee ?????????
knal-krak-pang-tiktiktiktik zei de versnellingsbak
- 185.850 km
Zeer spijtig komt er voor mij een onverwacht en abrupt einde aan het plezier van en met mijn V440. Vorige week maandag, op 3 km van de eindbestemming in Belgie, gaf bij het doorschakelen van 1 naar 2 de v.bak ineens de spreekwoordelijke pijp aan Maarten. Zonder enige vooraankondiging ging(en) de v.bak en of diff. in de soep. Een gebruikte v.bak kost al gauw € 150 en omdat ik geen gelegenheid heb het zelf te doen, komt daar dus het werk nog bij. Bij een bevriende garagist kost (vele werk) toch al gauw € 150. Opgeteld bij de kosten van de vervangende v.bak + kosten om die op te halen, zou ik zo'n € 350,= verder zijn en dat is zeer zeer spijtig een weinig zinvolle investering. Voor minder dan dat bedrag koop je een andere. Moet je altijd maar weer afwachten waar of hoe je dan eindigt maar ik laat't het er nu bij zitten. Ik heb zojuist de papieren en formaliteiten met de KNAC afgehandeld en krijg toch nog €50,= terug voor de wagen ;-).
Goedkoop duurkoop? Nee! Zo'n V440 (of 460 of evt. 480) is en blijft een goede wagen en ik zou er zo weer een kopen. Ik wist dat gebruik van de juiste (Volvo) v.bakolie in de v.bakken van de latere 440s nauw luistert en dat is dan iets waar ik bij een mogelijke volgende aanschaf extra op zal letten. Nu weer verder met mijn V240 Estate.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.