Volvo 340 Luxe 1.4 (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 340 Luxe 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Op het moment dat je 18 wordt wil je alvast gaan kijken voor een eigen auto. Gelukkig kom je met een budget van ongeveer 200 euro erg ver... niet dus. Ik wilde destijds graag een c-kadett. Echter kon ik er geen vinden voor die prijs. De goedkoopste c-kadettjes waren toch wel 400 euro. (achteraf gezien had die 200 extra ook niet uitgemaakt natuurlijk)
Dus moest ik verder kijken dan de kadett. Mijn oom heeft een garagebedrijf, maargoed, ook hij had natuurlijk niks rijdbaars voor mijn ’budget’. Maar om mijn auto-verlangens te koesteren liep ik wel rond op zijn terrein, kijkend of er toch niet ’wat’ tussen stond. Achterwielaandrijving vond ik een grote pré, bovendien moest hij zo oud zijn dat hij als klassieker verzekerd kon worden. Ik bleef zoeken op internet maar kon niks vinden (uiteraard voor dat bedrag). Terug naar mijn oom, ik had ergens tussen alle auto’s wel een lelijke oude volvo zien staan, maar dat vond ik in eerste instantie niks. Toch ben ik de auto verder gaan bekijken. Een automaat, hé jammer. Als 18 jarige wil je natuurlijk niet in een automaat gaan rijden. Een kijk op de km-teller leverde een leuke verassing, minder dan 80.000 gelopen! Mischien is het toch wat, dus gauw aan mijn oom gevraagd wat hij voor die volvo wilde hebben. ’100 euro’ was het antwoord, ik dacht ’mooi’ kan ik er die andere 100 euro instoppen om hem op te knappen en APK-klaar te maken.
Vol goede moed begonnen met alle APK-punten nakijken. Helaas was de auto al deels gesloopt voor donoronderdelen. Dus moest ik op de sloop koplampen, gordels en nog wat andere onderdelen zoeken. Uiteindelijk had ik de auto helemaal klaar, bovendien had ik er maar 175 euro in totaal aan uit gegeven. En, hij kwam in één keer de APK keuring.
De lak van de auto was eigenlijk ontzettend goed, nergens deuken of wat dan ook. Interieur was ook zo goed als nieuw. De auto een goede poetsbeurt gegeven, en daar stond hij dan. Een in ontzettend goede staat verkerende 340.
Het eerste rijden was wel wennen, maar dat is ook niet zo gek, vanuit een golf 5 lesauto naar een 340 uit het jaar 1984. Maargoed, alles went dus het rijden beviel allemaal wel. Dankzij de achterwielaandrijving kan je ook lekker dwars. Dat heb ik geweten ook, na één maand was het complete differentieel kapot gelopen, complete aandrijving was weg. Vervolgens heeft de auto een aantal maanden stil gestaan, daarna toch maar besloten de automaat te gaan vervangen. Bij een vriend van me met een put in de garage hebben we de automaat vervangen. Eigenlijk viel dat best mee.
Inmiddels ben ik bijna 10.000 km verder en rij er anderhalf jaar mee rond. Naar grote tevredenheid overigens, soms een probleempje, maar alles valt te maken. Lange afstanden worden niet geschuwd, de ardenne, heel nederland en het circuit van lelystad is hij niet vreemd. Ondertussen begin ik de auto steeds mooier te vinden, je went eraan, echt. Bovendien heb ik nog een radio ingebouwd, lm velgen erop gezet en een open motoruitlaat erop gezet.
Het is een auto die voor zijn leeftijd gewoon goed betrouwbaar is. Behoorlijk verbruikt (1:8 gem. met pittige rijstijl). De wegligging is goed, beter dan de gemiddelde andere oude auto! Op snelwegen is het toerental en motorgeluid totaal niet meer naar huidige maatstaven te noemen. Ik heb nog nooit startproblemen gehad, hoe koud het ook is. De stoelen zitten goed, en een persoon van 2 meter kan er nog steeds goed in zitten. Met het 64pk motortje van renault is deze volvo ronduit traag te noemen (15 seconden naar de 100km/h)
Daarnaast ben ik lid geworden van de www.volvo300club.nl
PROBLEMEN
-Koplampen vervangen wegens slecht beeld
-Thermostaat vervangen wegens het niet warm worden van de motor
-De vario-riemen vervangen (waren gescheurd)
-De automaat vervangen (aandrijving was weg)
-Op een gegeven moment leek de auto op 3 cilinders te lopen, echter was een deel van de carburateur losgetrilt
-De hoofdremcilinder vervangen (af en toe helemaal geen remdruk meer!)
-De wielremcilinders lek, dus vervangen
-Eén keer dwars door een verotte veerschotel heen gezakt, in the middel of niks, veerpoot vervangen.
Het tweede jaar APK heb ik op 5 punten plaatwerk moeten vervangen omdat er de gaten invielen. (niet alle punten waren apk afkeur, maar hij is nou zo goed als roestvrij.)
-chokekabel gebroken
-automaat toerentalregeling (EMVK) vervangen. Hij bleef ongeacht de belasting hoge toeren draaien.
-de achterruitrijverlichting werkt niet
-kachel werkt alleen op standje 3
-mistlicht doet het soms niet
-vrijloop van de automaatkoppeling werkt niet, (drukknop op pook)
Voor deze laatste 4 punten heb ik nog geen zin/tijd gehad om naar te kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.