Volvo 240 GL Diesel (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 240 GL Diesel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 264.000 km |
KM-stand laatst | 264.800 km |
ERVARINGEN
- 264.800 km
Ik kwam deze auto tegen tijdens mijn voortdurende speurtochten op het internet. Op de foto\'s zag ie er geweldig uit en toen ik een paar dagen later ging kijken, bleek ie in werkelijheid nog mooier (meestal is het andersom). Een prachtige originele 240 met 6-cilinder dieselmotor. Tijdens een proefrit was ik verkocht en de auto dus ook.
Deze Volvo verkeert in een geweldig originele staat. Het is een origineel Nederlandse auto met een heel goed bijgehouden onderhoudshistorie. Dat de auto alleen maar in liefhebbershanden is geweest, blijkt uit alles. Het cassettebandje wat de Volvo-dealer (Henk Scholten) er 20 jaar geleden bij leverde, is nog steeds af te spelen in de originele Volvo-radiocassetterecorder.
Het interieur van de auto is in prachtige staat, schitterende pluche bekleding die ik zelf nog eens extra heb gereinigd. Heerlijke stoelen ook, de zit is een beetje als in een mpv, heel erg rechtop maar het grote voordeel is dat je in deze auto een reusachtige motorkap voor je ziet en niet als in alle moderne auto\'s maar moet gokken waar de voorkant van je auto begint.
De buitenkant van deze 240 ziet er ook perfect uit, zeker gezien zijn leeftijd. Ik heb de auto een grondige poetsbeurt gegeven en ben geen plekje roest tegen gekomen. Er zitten prachtige Corona-velgen onder de auto die in combinatie met de kleur van de auto mijn hart sneller doen kloppen elke keer als ik de auto zie staan. Dit is ook de eerste auto waarbij ik er van geniet om langzaam langs etalageruiten te rijden zodat ik mezelf kan zien zitten achter het stuur.
Het rijden is gewoon genieten. De auto moet uiteraard voorgloeien (kan ik ondertussen mijn gordel aan doen) en dan slaan de 6 cilinders meteen aan. Een geweldig geluid, zelfs een diesel kan dus een mooi geluid maken.
We hebben ook een moderne commonraildiesel in ons bezit (Mondeo 2.0 tdci 96kw) maar ik rijd met meer plezier in de Volvo. Optrekken kost even tijd, bij 20 door naar z\'n 2, bij 35 door naar z\'n 3, bij 50 naar z\'n 4 en bij 70 zit ie al in z\'n 5. Gelukkig wel 5 echte versnellingen en niet zo\'n overdrive knopje. Het is natuurlijk ook geen auto om hard mee te rijden maar om heel comfortabel en rustig mee te cruisen. Hij is trouwens nog zuinig ook, 1 op 13 haal ik er zeker wel mee.
In de staat waarin de auto verkeert en met de huidige kilometerstand is het zeker een toekomstige klassieker. In mijn ogen is ie dat nu al, ook al wordt ie in februari \'pas\' 20. Toch heb ik besloten de auto weer te koop te zetten want 1 diesel is voor ons genoeg en een 240 2.3 GLT is natuurlijk ook onweerstaanbaar. Maar stiekem hoop ik dat de auto nog een paar maanden te koop staat zodat we er zelf nog even van kunnen genieten.
PROBLEMEN
- 264.800 km
Problemen heb ik niet gehad met de auto maar ik heb \'m uiteraard nog maar net en heb er nog geen 1000 km mee gereden. Toch verwacht ik er ook geen problemen mee. Ten eerste omdat het een Volvo is en we hebben gewoon alleen maar goede ervaringen met dit merk na al meerdere types in het bezit te hebben gehad (245, 850, 960, V70, S70R en zelfs een week een 440). Bovendien is de auto altijd erg goed onderhouden en i.c.m. deze motor haast onverwoestbaar.
Helaas lukt het me niet om foto\'s te plaatsen want die zouden teveel pixels hebben. Zonde want de auto is echt bijzonder mooi. Geen idee hoe ik het dan moet doen maar op verzoek kan ik foto\'s mailen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.