Volvo 240 DL 2.3 (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 240 DL 2.3 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 289.247 km |
KM-stand laatst | 305.000 km |
Het begin
- 289.500 km
Gezien ik autoliefhebber ben, en dan voornamelijk op het gebied van analoge, simpele, oudere auto's ben ik daar gaan kijken. Gezien Volvo bekend staat als onverwoestbaar, makkelijk aan te sleutelen, ruim én RWD ben ik gaan kijken naar een 240. Een Sedan of station maakte niet zoveel uit. Eerst een station gaan bekijken, met 400.000 km gelopen, maar die was kats verrot. Toen deze witte sedan gevonden, nagenoeg roestvrij, en pas van de 2e eigenaar. een jonge gozer die de auto 2 jaar reed, daarvoor ongeveer 27 jaar dezelfde eigenaar gehad, met natuurlijk, volledige onderhoudshistorie bij dezelfde garage!
Deze ging dus mee naar huis!
Toen der tijd was de auto kaler dan kaal, het was de basis versie met niks qua opties, een mooi basis project!
De eerste zaakjes
- 291.000 km
Het eerste kwaaltje begon op te vallen. De tellerverlichting deed het aan 1 kant niet... en hierbij kwam ik direct achter hoe gemakkelijk de auto in elkaar zit. Het is net Lego! Zelf ben/was ik A-technisch, maar met behulp van Youtube het kunnen fiksen.
In April zelf de auto een oliewissel / bougies, luchtfilter / distributiekap/ reiniging van PVC systeem gegeven, met Youtube als handleiding. Naast een vastzittende oliefilter, appeltje eitje.
De auto rijdt netjes 1-11 met een rustige rijstijl, waarbij liever 120 gereden wordt dan 130, vanwege het geluid.
De auto rijdt werkelijk waar heerlijk comfortabel en stuurt zacht, maar met gevoel, je merkt dat de stuurbekrachtiging aanwezig is, maar niet al het gevoel weg haalt.
De motor draait heerlijk en start altijd, zonder moeite.
Zelf begin ik mij verder te verdiepen in het model, de geschiedenis van Volvo. Daarbij probeer ik orginele onderdelen te zoeken om mijn Volvo beter te maken.
Het bekijks van mensen is trouwens heerlijk, niemand verwacht een student hiermee aan te komen zetten tegenwoordig. Niemand verwacht dat je aan komt zetten met een auto van bijna 5 meter!
Upgrades!
- 305.000 km
Een grote stap vooruit, in 2019 standaard onderhoud verricht en wat kleine zaakjes verzameld. geen bijzonderheden, auto rijdt nog steeds 1-11 op E5 (wat altijd getankt wordt in Duitsland) Op vakanties is de auto perfect en het bekijks blijft van alle tijden.
Tijdens de wintermaanden staat de auto soms binnen, meestal buiten.
In Maart 2020 is de auto flink aangepakt. Zo is de aanwezige roest weggewerkt en heeft de auto een roestbehandeling gekregen.
Hierbij zijn de Veren / dempers vervangen. De auto staat nu 4cm lager op Bilstein B4 dempers.
+ stabilisatorrubbers vervangen door Poly voor snellere stuurreactie
+ stationairregelaar vervangen, voor lager stationaire loop
+ set zomerbanden bijgekomen op Volvo Aries velgen.
+ Distributieriem vervangen.
+ toerenteller - Voltmeter - klok toegevoegd aan dashboard
+ Stoelverwarming aangesloten (matten waren al aanwezig, enkel bedrading trekken)
+ kachelmotor vervangen, deze is vastgelopen door te veel blad.
+ transmissie vloeistof vervangen
+ alle knipperlichten vervangen door witte units.
+ Zelf de onderbumper in matchende kleur gespoten, deze was eerst wit
De auto rijdt beter dan ooit. Het zweverige karakter is verdwenen en de auto kijkt vele malen stoerder en rijdt snaar strak.
Tijdens de vakantie naar het noorden van Duitsland heeft de einddemper(originele uit 1991) het begeven, welk ik onderweg een tijdelijke fix voorhad.
Thuis in Nederland het uitlaatsysteem vervangen voor Simons Sportuitlaat. Dit geeft een zwaardere stationair brom, zonder asociaal te worden.
De auto rijdt nog steeds perfect en daarbij besloten, dat deze nooit meer weg gaat. De auto is en blijft mijn hobby auto, en daar zal ooit een dagelijkse auto voor bijkomen.
Kritisch? Je blijft bezig met de auto. De verwarming is niet te controleren, tis uit of zeer heet. Soms draait de auto hoog toeren bij warme start, even herstarten en klaar.
Snel? Zeker niet, meer adequaat. Invoegen op de snelweg is eenvoudig en iemand inhalen, door het aanwezige koppel van de 2.3L lukt dat gemakkelijk.
Verbruik vind ik zelf meevallen met 1-11, gezien de baksteen vorm en stokoude motor layout. Als ik hoor wat moderne familie auto's soms hetzelfde verbruiken met een 1.5 motor, of net zuiniger door hybride, blijft mij dat verbazen. Net als mensen verbazen dat de Volvo relatief zuinig is, iedereen denkt 1-9 ongeveer. Op vakantie naar Duitsland zelf ongeveer 3 uur niet onder de 150kmh gekomen, waarbij het verbruik zelfs 1-12 aantikte!
De Volvo community is geweldig groot in Nederland, voor zowel de nieuwe als de oude Redblocks, waarbij veel meetings zijn, zoals MeetTheSwede en de VolvoDrive Treffen. Dit is echt overweldigend wat men veelal niet verwacht bij een ''saai'' merk als Volvo!
De planning: Niet direct nog bepaalde zaken. Aan de motor wil ik weinig doen, qua vermogen vind ik dit prima, en liever goed weggedrag dan power. Ik haal het plezier op tussendoorweggetjes ipv de snelweg.
Rijdgedrag is nu goed, zoals ik het wil hebben en de kleine ongemakkelijkheden die de auto heeft, leer je mee leven en wil ik eigenlijk zelfs zo laten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.