Volvo 240 DL (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 240 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 104.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
ERVARINGEN
- 111.222 km
Vanaf mijn 16e zat ik al regelmatig op internet te speuren voor een auto. Altijd in de categorie ’oldtimers’, aangezien al het moderne geweld me relatief weinig doet. Verschillende soorten auto's kwamen voorbij, zoals fullsize Amerikanen, kevers, maar ook Volvo's. Van thuis uit ben ik altijd al een beetje Volvo gek. Mijn vader heeft een Amazone gehad, en die was er altijd lyrisch over. In de zomer van vorig, na jaren sparen, toch maar eens voor een eerste auto gaan kijken. Aangezien de auto dagelijks gebruikt wordt leek me het toch wat fijner een wat luxere auto dan een Amazone te hebben. Uiteindelijk is het dus een 240 geworden. Eentje uit 1986, een van de eerste van de laatste modelreeks. Mijn exemplaar is uit Zweden geïmporteerd, en had bij aanschaf slechts 104.000 km gelopen.
Zoals mijn auto erbij staat is het een redelijk uniek exemplaar in Nederland. De carosserie en interieurkleur is in Nederland niet geleverd, en is zeker niet alledaags. De auto is in een nette staat, maar heeft zo wat kleine plekjes. Het interieur is bijna in nieuwstaat.
Kort na aanschaf kwamen er wat kleine problemen tevoorschijn. De thermostaat was kapot en de waterpomp lekte. Dit kwam waarschijnlijk doordat de auto een aantal jaar stil had gestaan. Nadat dat allemaal vervangen was geen problemen gehad tot kort geleden, toen mijn distributieriem versprong. Na onderzoek bleek deze er al bijna 15 (!) jaar op te zitten. Aangezien de B230 een vrijloopmotor is, was er gelukkig niks aan de hand. De distributie is vervangen, en alle snaren zijn meteen meegenomen, evenals de rubbers van de stuurbekrachtigingspomp.
Het rijden zelf van een 240 is fantastisch. Het rauwe geluid van de 2,3 liter 4 cilinder klinkt machtig. De kracht onderin verbaast iedere keer weer. Rotondes in z'n 3 is geen probleem. Het rijden is erg comfortabel, hetgeen ook te danken is aan de stuurbekrachtiging. Bovendien zitten de stoelen erg goed. De auto ligt stabiel op de weg, en het uitzicht over de motorkap geeft je het gevoel dat niks je tegenhoudt. Het zicht rondom is gewoonweg fantastisch en de manouvreerbaarheid is ongelooflijk.
Aan mijn auto is het nodige veranderd, zo is er een setje lichtmetalen velgen ondergekomen. Ook zijn er wat (originele) metertjes ingekomen en is de auto 4 centimeter verlaagd. Sinds februari ligt er ook een LPG tank in.
Al met al een eerste auto waar ik ontzettend trots op ben. Bovendien lage vaste kosten en simpele, doeltreffende techniek, met een goede onderdelenvoorziening (zelfs bij de dealer nog!).
UPDATE 02-04-2012
Er is sinds de review al weer het een en ander gedaan aan de auto. Er is een dikkere stabilisatorstang aan de voorkant gekomen, een Simons sportuitlaat vanaf het spruitstuk, wat heerlijk klinkt en wat extra koppel en vermogen geeft. Ook heb ik 17" Volvo velgen gemonteerd. Dit alles zorgt voor een fantastische wegligging, en dat heb ik gisteren kunnen bewijzen op de Volvo Elandrun. Dit is een dag waar voornamelijk de oudere Volvo's over het Midland circuit in Lelystad mogen, voor een behendigheidsproef. Daar heb ik met mijn 240, waar een standaard 2,3 liter carburateurblok in ligt een tijd van 1.16 neergezet, waar de snelste tijd 1.15 was, en dat waren gemodificeerde Volvo's waaronder een 245 met 16 getunede 16 klepper en een C70 T5. Over de betrouwebaarheid heb ik nog steeds niks te klagen!
PROBLEMEN
- 111.222 km
104.000 - Kapotte thermostaat en waterpomp.
110.500 - Distributieriem versprongen.
Puur achterstallig onderhoud eigenlijk.
- 150.000 km
Inmiddels heb ik de 240 ruim 3 jaar in mijn bezit, en ik ben er nog steeds vol lof over. Ik heb afgelopen zomer wat laswerk aan de wielranden achter laten verrichten zodat de carrosserie weer in goede staat is, ik wil hem tenslotte nog lang rijden! In augustus net als in 2012 weer een dagje naar de Nürburgring geweest om hem daar even uit te laten. Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoe goed de wegligging van zo'n oude tank (met wat kleine aanpassingen) kan zijn!
Over de betrouwbaarheid heb ik nog steeds niks te klagen. Meer dan normaal onderhoud krijgt de auto niet en dat is ook nog steeds niet nodig geweest. I.v.m. de wijziging in de wegenbelasting heb ik eind december m'n LPG installatie er uit laten halen, dus mijn carburateur moet nog even goed afgesteld worden op benzine, maar dat moet geen probleem zijn. Ondanks alle ontmoedigingen vanuit de overheid weiger ik m'n auto weg te doen. Integendeel: ik heb alleen maar meer plannen voor de toekomst!
- 180.000 km
Inmiddels alweer acht jaar in mijn bezit, deze 240. Na deze tijd mag het beestje pensioen nemen als dagelijks vervoer. Niet dat het niet meer ging, maar het benzineverbruik werd me iets te gortig voor wat meer kilometers. Daarom is er sinds drie weken een V70R uit 1997 bij gekomen. De review daarvan volgt later.
Eigenlijk valt er weinig te melden wat betreft de 240. Hoewel het duidelijk te merken is dat het ondertussen een 32 jaar oude auto is heeft hij me nog nooit in de steek gelaten en is er behalve regulier onderhoud weinig aan gedaan, op een rotte veerpoot voor de APK na.
Binnenkort gaat de 240 de winterstalling in. Daarna blijft hij waarschijnlijk gestald en ga ik wat geld opzij zetten om hem weer helemaal tiptop te maken. Daar moet wat las -en spuitwerk voor verricht worden, en ook kan het onderstel wel wat aandacht gebruiken. Daarnaast moet de distributie weer vervangen worden, dus al met al genoeg dingen om mezelf mee bezig te houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.