Volvo 140 (1968)

autoreview

Volvo 140 (1968)

Signalement

Uitvoering140
Bouwjaar1968
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf114.000 km
KM-stand laatst117.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 117.000 km

In september 2006 heb ik de beslissing genomen, mijn volgende (tweede) auto wordt een klassieker. Na wat speurwerk ging mijn voorkeur uit naar een Volvo 140-serie. Dit type auto is betrouwbaar en heeft degelijke techniek. Voor mij was verder belangrijk dat er voor dit model nog volop onderdelen beschikbaar zijn tegen redelijke prijzen. De 140 rijdt comfortabeler dan een Amazone maar heeft deels dezelfde techniek.

Na een strooptocht op het internet heb ik uiteindelijk in Almelo een fraaie 142 gevonden. De auto komt uit februari 1968 heeft 3 eigenaren gehad waarvan alle gegevens bekend zijn. De originele aankoopnota uit januari 1968 is nog aanwezig en vanaf 1982 zijn alle jaarlijkse keuringsrapporten compleet. Hieruit blijkt ook de originele km-stand van 115.000 km. De auto is in 2000 vanuit Zweden geïmporteerd in verkeerd in ongerestaureerde staat. De lak en interieur zijn nog origineel en ziet er prima uit. De auto is niet in concoursstaat maar ik krijg regelmatig complimenten over de staat waarin de auto zich bevindt.

De auto is typisch Zweeds, veiligheid staat voorop: schijfremmen rondom, diagonaal gescheiden remsysteem, stuurstang met veiligheidskoppeling, rolgordels en kreukelzones.

Na aanschaf ben ik gestart met wat zaken te vervangen. Beide voorschermen heb ik vervangen want het roestmonster had onherstelbaar werk gedaan. Ook aan beide achterschermen is laswerk verricht en zijn opnieuw gespoten. Er zijn hoofdsteunen geplaatst (lastig klusje en even slikken voordat je in de bekleding gaat snijden, het resultaat is echter super). De gasdempers van de kofferdeksel vervangen. De koplampglazen vervangen door Halogeen H-4 lampen. Afgelopen week heb ik de deurrubbers vervangen, dat is een hele stap vooruit wat betreft binnenkomend geluid en gerammel van de deuren. Qua techniek heeft zich nog geen storing voorgedaan (na 4.000 km) dus dat lijkt voorlopig mee te vallen. De auto lekt een beetje olie (ik denk rondom de aansluiting van de waterpomp op het blok). Hiervoor schijnt echter een modificatiesetje te zijn, dus dat zit er binnenkort aan te komen.

PROBLEMEN

  • 117.000 km

Problemen? Tot nu toe nauwelijks tot geen. Afgezien van bovengenoemde roestaanpak zijn er geen grote problemen geweest, ik heb de auto nog maar 3 maanden en na 3.000 km heeft de auto altijd zijn dienst bewezen.
De auto lekt wat druppels olie en koelvloeistof dus dat moet een keer onderhanden genomen worden maar bij een auto van bijna 40 jaar oud is dat te verwaarlozen. Er zijn nog wat kleine zaken vervangen zoals de schakelaar voor de richtingaanwijzer. Deze kwam niet meer terug in de neutrale stand bij het uitkomen van de bocht. De koplampen zijn vervangen door nieuwe H-4 lampen vanwege betere veiligheid. De uitzetbare achterruiten zijn vervangen omdat de “gelijmde” uitzetsteunen van het glas loslaten. Verder zich geen problemen voorgedaan.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.