Volkswagen Touran 2.0 TDI 140pk Highline (2008)

autoreview

Volkswagen Touran 2.0 TDI 140pk Highline (2008)

Signalement

UitvoeringTouran 2.0 TDI 140pk Highline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf77.300 km
KM-stand laatst156.911 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch weer een Touran

  • 84.150 km

Na redelijk lang wikken en wegen hebben mijn vrouw en ik wederom gekozen voor een in verhouding "dikke" Volkswagen Touran diesel. De Touran hebben we, net zoals de vorige, in Duitsland gekocht. Vervolgens heb ik de auto door mijn vaste dealer laten importeren naar Nederland en mijn vorige Touran daar ingeruild. Auto is APK gekeurd en voorzien van een jaar voorkeurselectie-garantie.

Het "wikken en wegen" vraagt om een verklaring. Mijn vorige Touran heeft met name in het eerste jaar nogal wat problemen laten zien. Zie hiervoor de review over deze auto, hier heeft het geen zin om die problemen nogmaals te vermelden. Maar... het laatste jaar is die auto redelijk betrouwbaar gebleken dus de knoop doorgehakt en op strooptocht in Duitsland voor een versere Touran.

Vaste lezers van mijn reviews - het zijn er niet zo veel, ik verbeeld me niets, maar toch - weten dat ik nogal op luxe ben gesteld. Natuurlijk heb ik ook in NL rondgekeken, maar vergelijkbare auto's waren, ook na optelling van de verguisde BPM, toch stukken duurder en veelal minder luxe.
Na ongeveer twee maanden zoeken vond ik deze Touran in de buurt van Mönchengladbach, kort over de grens bij Venlo. Na eerst proefgereden te hebben met een 170 pk versie met DSG ergens in de buurt van Keulen, besloot ik toch nog even langs deze Volvo dealer in Erkelenz te gaan, die deze Touran al een langere tijd had staan. De Keulse Touran was wel fel, maar liep gewoon niet lekker in combinatie met DSG. Terug naar de huidige: een verzorgd exemplaar, ex lease, een goed gevuld onderhoudsboekje en een uitrusting om "u" tegen te zeggen. Naast het Highlinepakket is deze auto ook nog voorzien van een winterpakket, Xenon verlichting met dynamische en statische bochtverlichting, een elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak, standkachel af fabriek, metallic lak, navigatie,telefoonvoorbereiding af fabriek en uiteraard de DSG versnellingsbak. Alles bij elkaar dus lekker compleet. Ten opzichte van mijn vorige Touran mis ik alleen de elektrisch inklapbare buitenspiegels, maar hiervoor heb ik een lang gekoesterde wens, namelijk Xenon verlichting, voor in de plaats gekregen. Een aantal jaar geleden heb ik al eens een Bora Variant gehad met Xenon. Ik heb deze verlichting zodanig weten te waarderen, dat ik dit altijd ben blijven missen op mijn volgende auto's.

Een diesel is voor mij een must. Met een jaarkilometrage van om en nabij de 37500 is een diesel nog steeds interessant. Tel hierbij het feit op dat zwaardere dieselauto's bij onze oosterburen nog minder populair zijn geworden dan bij ons, is het niet moeilijk om te zeggen dat ik behoorlijk veel financieel voordeel heb kunnen behalen.

Inmiddels heb ik sinds januari van dit jaar bijna 7000 kilometer met de auto gereden, tijd voor een eerste review.
Ik had bij mijn vorige Touran regelmatig last van allerlei rammeltjes en kraakjes. Tot nu toe is deze mooi stil. Na een paar honderd kilometer te hebben gereden, leek het net of de auto een bepaalde gekozen snelheid niet constant kon houden. Dit manifesteerde zich niet alleen op de cruisecontrol, maar ook als ik deze niet gebruikte. Na vervanging van een bepaalde mechatronica-module loopt de auto zoals het hoort.

Wat wennen is, is het regelmatig regenereren van het dieselroetfilter. Dit was ik niet gewend bij de vorige Touran, waar weliswaar ook een roetfilter in zat, maar dit was niet een exemplaar dat zichzelf regenereerde. Deze dus wel. Het gaat gepaard met een merkbaar verlies in trekkracht en een hoger brandstofverbruik. Ook merk je dat de DSG bak wat later opschakelt om het toerental wat hoger te houden dan normaal. Ik vind - na overleg met de dealer, die het met me eens is - dat er wel erg veel wordt geregenereerd ondanks het feit dat ik veel lange afstanden rijd. Ik blijf dit in de gaten houden. Het verbruik is in deze afgelopen wintermaanden iets hoger geweest dan in vergelijkbare omstandigheden met mijn vorige Touran, nl. ongeveer 7.0 liter op 100 km.

Al met al ben ik op dit moment erg tevreden over de auto. Wordt vervolgd.

Verdere ervaringen

  • 106.050 km

Evenals bij mijn vorige Touran, stijgt het aantal kilometers met deze auto ook weer net zo snel als André Kuipers op weg naar de ruimte. Inmiddels sinds de aanschaf in januari van dit jaar zo'n 29.000 km afgelegd. Tijd voor een update.

Om te beginnen de lijst met (kleine) ergernissen. Zo regenereert het roetfilter er sinds een tijdje weer vrolijk op los. Het probleem is getackeld geweest, maar keert helaas toch weer terug. De dealer heeft één of andere pomp vervangen, waardoor het probleem nu definitief tot het verleden moet behoren.
Een tweede ergernis is het snelle cuppen van de Continental banden. Mijn auto komt uit Duitsland, maar stond helaas toch op Continental Sportcontact banden die er met name bij VW's om bekend staan snel te cuppen. Uit pure frustratie heb ik vandaag de winterbanden maar gemonteerd om van het dreunende bandengeluid af te zijn. Ik merkte het cuppen al een tijdje geleden, eerst heel zachtjes. Ik heb toen direct de voorbanden met de achterbanden gewisseld, maar ik was helaas al te laat. E.e.a. betekent dus in het voorjaar de aanschaf van twee nieuwe banden, hoewel het profiel nog goed is: zuur maar het is niet anders.

Het rijden:
De auto blijft op zich prima rijden. De DSG versnellingsbak schakelt prima, beter nog dan mijn vorige Touran met DSG. Motorvermogen is ruim voldoende, soepelheid idem. Verbruik ligt gemiddeld tussen de 6.7 en 7.2 liter op 100 km. Valt me eerlijk gezegd iets tegen omdat ik met de vorige Touran onder vergelijkbare omstandigheden zo', 0.3 tot 0.4 liter op 100 km minder verbruikte. Ik wijt het toch een beetje aan overmatige inwendige vervuiling van de motor. Iets wat de monteur beaamde omdat de problemen met het roetfilter hieraan te wijten zijn (zie hierboven).

Onderhoud:
Inmiddels heeft de auto weer een longlife servicebeurt gehad. Weinig bijzonderheden op de problemen met het roetfilter na. Verder wordt er nog verder gespeurd naar de oorzaak van een resonantie in de motor tussen 1500 en 2000 toeren.

Ervaringen met de Touran als trekauto:
Regelmatig hangt er een paardentrailer achter de auto. Hiermee heeft de auto geen moeite, ook niet als ons paard in de trailer staat. Het totale gewicht trailer + paard is ongeveer 1.250 kg. Verbruik op de snelweg is dan rond de 9.5 liter op 100 km.

Leuk, zo'n dieselroetfilter.. maar niet heus!

  • 109.876 km

Al sinds de aanschaf in januari van dit jaar heeft het dieselroetfilter van deze Touran kuren. Het probleem is dat het filter zeer vaak regenereert, soms zelfs om de paar honderd kilometer. Je zou dit verwachten bij een auto die alleen wordt ingezet voor korte afstanden, maar niets is minder waar. Dit probleem heb ik al eerder in dit verslag beschreven.
Googelen op het internet laat zien, dat dit regenereren niet zonder gevaar is. Doordat er bij het regenereren extra diesel wordt ingespoten, kan de brandstof in de smeerolie terecht komen, waardoor het smerende effect van de olie voor een deel teniet gedaan kan worden. Ik hoef jullie niet uit te leggen, wat er op termijn kan gebeuren...
Morgen, 17 december, gaat de auto voor de derde keer voor dit probleem terug naar de garage. Gelukkig heb ik garantie. Volgens gegevens op het internet (overigens gevonden in fora van diverse merken en typen)valt een software-aanpassing te overwegen, kan de AGR klep de boosdoener zijn of moet gewoon het gehele motorregelapparaat vervangen worden. Ook zal ik 'm vragen het filter zelf eens kritisch te bekijken.
Wordt vervolgd...

2 jaar in bezit

  • 148.070 km

Vandaag, 5 januari 2014, heb ik deze Touran precies 2 jaar in mijn bezit. In deze twee jaar heb ik er bijna 71000 km mee gereden, waardoor ik een goed beeld kan schetsen van de plus- en de minpunten van deze auto.

Absoluut aan de pluszijde staat de ook naar huidige maatstaven de zeer rijke uitrusting van deze Touran. In de afgelopen twee jaar heb ik niet het gevoel gehad op dit punt iets te kort gekomen te zijn. Vergelijk ik de uitrusting van mijn Touran met nieuwe auto's die recent zijn geïntroduceerd, merk ik op dat deze Touran eigenlijk alleen op het gebied van multimedia en enkele "Assistenzsysteme" zoals men zo mooi in het Duits zegt, achterloopt.
Een ander groot pluspunt is het surplus aan ruimte dat telkens weer zijn nut bewijst. Of het nu gaat om het comfortabel vervoeren van vijf volwassenen of het vervoeren van twee forse honden, altijd is er ruimte genoeg.
Een ander pluspunt dat ik tot slot nog wil noemen, zijn de rij-eigenschappen. Voor een MPV beslist niet slecht, hoewel er uiteraard legio auto's strakker een bocht kunnen ronden. De multilink achteras, voor het eerst toegepast onder de Touran en later in de Golf V, draagt een wezenlijk steentje aan het goede weggedrag bij.

Nadelen zijn er ook. Bij het doorlezen van mijn eerder over deze auto geschreven tekst, heb ik wel heel vaak het dieselpartikelfilter laten vallen. Helaas zijn de problemen hieromtrent nog niet opgelost. Ik laat het maar zo. Bij een eventueel groter probleem rond het DPF zal mijn dealer me zeker tegemoet komen.
Een ander nadeel, waar de auto op zich niets aan kan doen, is het forse belastingtarief dat voor diesels in het algemeen en voor zwaardere diesels in het bijzonder, moet worden betaald aan de (r)overheid. Voor deze auto betaal ik 147 Euro per maand. Altijd weer even slikken...

Samenvattend kan ik zeggen dat deze Touran me eigenlijk niet vaak met negatieve verrassingen heeft geconfronteerd. Met andere woorden: hij is betrouwbaar gebleken. Tot nu toe alleen normaal onderhoud, verder eigenlijk op het DPF na weinig bijzonders. Komende donderdag, 9 januari, wordt de distributieriem met de spanrolset vervangen. Dit moet bij deze motor pas bij 150000 kilometer. Ben dus mooi op tijd hiermee. Tevens worden de voorste remblokken vervangen. Verder is de auto nog voorzien van de eerste remschijven en de eerste uitlaat. Ziet er allemaal nog heel goed uit.

De overheid heeft me op de knieën

  • 156.911 km

Ja, (r)overheid: je hebt het voor elkaar. Ik heb de Touran verkocht. Ik was het zat om elke maand als je persoonlijke sponsor op te treden. De 150 Euro dieselstraf per maand hebben me doen capituleren. Jammer, want de Touran hield zich in de afgelopen maanden kranig. Vanaf morgen staat er een nieuwe ruimtereus klaar: een prachtige gebruikte Volkswagen Passat Variant met de 1.8 TSI motor met 160 pk. Ook van de belevenissen met deze auto plaats ik t.z.t. weer een review.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.