Volkswagen Touran 2.0 TDI 136pk Highline (2003)

autoreview

Volkswagen Touran
Volkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen Touran - interieurVolkswagen Touran - interieurVolkswagen Touran - interieurVolkswagen Touran - interieur

Signalement

UitvoeringTouran 2.0 TDI 136pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf48.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Om maar met de conclusie te beginnen: Uitstekende, betrouwbare en zeer comfortabele reisauto zonder opmerkelijke gekkigheden! Okay, de eerste dertigduizend kilometer waren er wat minor-probleempjes, maar de laatste dertig waren helemaal probleemloos. Wat een doffe ellende dat ik weer een leaseauto moet gaan rijden!

Onze vorige auto, een VW Golf variant, werd te klein. Twee kleine kinderen prikken namelijk al snel met hun voeten in de rug van papa en diens vrouw waardoor het leven voorin noch achterin de auto bijzonder aangenaam was. Of de kinderen zaten klem, of papa zat mijn zijn snufferd tegen stuurwiel of (als vriendin reed) met de knietjes tegen het dashboard.

We zijn daarom uitgebreid gaan winkelen en auto’s passen en al snel werd helder dat we een MPV wilden; makkelijk in- en uitstappen, veel ruimte en erg praktisch. De C-Max van Ford viel door het krappe interieur direct af, de nieuwe Zafira nog niet op de markt en de Picasso was niet onze smaak. De Grand Scénic en de Touran bleven over.
De Grand Scénic kreeg van mijn vrouw na een lange testrit het predikaat ‘de zeeziekauto’ en dus werd het de Touran. En inderdaad, die stuurt een h

PROBLEMEN

Problemen heb ik nog niet gehad. Wel kun je stellen dat de bekleding van de portieren bovengemiddeld gevoelig is voor beschadigingen en dat je bij het tanken bijna altijd even zoekt hoe je het vulpistool zo in de tankopening moet houden dat de pomp niet constant afslaat.

september 2005 - 66.000 kilometer
Ik vond de remmen niet heel krachtig aangrijpen. Een monteur die met de auto ging rijden, was dat met me eens en constateerde dat de rembekrachtiger en de remdrukverdeler niet optimaal meer functioneerden. Onder garantie werd de boel vervangen. Het resultaat is verbluffend: veel meer gevoel in het rempedaal en de Touran staat in een oogwenk stil.

december 2005 - 72.000 kilometer
De auto kraakte en de stuurinrichting werkte niet helemaal lekker, want met wisselende weerstand. Het kraken werd verholpen door het afstellen van de portieren en ik kreeg zonder gemopper onder garantie een nieuw stuurhuis.

maart 2006 - 78.000 kilometer
De auto moet voor het eerst voor een reguliere beurt naar de garage - de boardcomputer maakte mij daar vanochtend op attent. Ik ben aangenaam verrast: de serviceinterval blijkt met mijn rijstijl (beheerst maar zeker niet sloom) inderdaad op 30.000 kilometer uit te komen. Wel heb ik een aardig lijstje voor de garage. Zoals? De pookhoes bladdert af, de softtouch coating op de lichtschakelaar laat los, de boardcomputer waarschuwt me (soms in het Duits, soms in het Engels, soms in het Duits en in het Engels) onterecht voor een defekt achterlicht, de dashboardverlichting weigert soms dienst en de klep bovenop het dashboard resoneert hinderlijk. Ik ben benieuwd wat de garage voor actie gaat ondernemen. Zouden allemaal garantiezaken moeten zijn.
Alle problemen zijn onder garantie verholpen. De garage constateerde bovendien dat de koplampsproeiers niet meer optimaal functioneerden en heeft die vervangen. Ook is de regelunit van de airco vervangen omdat de garage ’tikkende geluiden’ opving. Ik hoorde niets, maar ben blij met die opmerkzaamheid want de nieuwe regelunit heeft de schitterende optie dat je zowel links en rechts gescheiden kunt regelen (als je een passagier meeneemt) als dat je de temperatuurregeling van rechts kunt koppelen aan die voor links. En dat is praktisch als je alleen in de auto zit.

De bandenslijtage (Conti’s Sport Contact) valt me niet tegen; ik kom op een setje voorbanden ongeveer 45.000 kilometer ver - de achterbanden houden het in langer uit!

juni 2006 - 90.000
Vier nieuwe banden laten monteren. Bridgestone Potenza RE720. Wat een verschil! Insturen gaat veel scherper, aanzienlijk meer grip, vertraagt beter, meer controle in de regen. En de slijtage zou ook lager moeten zijn. We zullen zien!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.