Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk Athene (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 1.9 TDI 105pk Athene |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 177.000 km |
ERVARINGEN
- 177.000 km
De combinatie TDI en DSG rijdt geweldig maar..... Deze Touran 1.9 TDI DSG is mn aangeschaft i.v.m. goede rij-eigenschappen, hogere en comfortabele zit, ruimte, de unieke automatische versnellingsbak en de goede stabiliteit als caravantrekker.
De auto heeft afgelopen 6,5 jaren bewezen een prima caravantrekker te zijn. Met mijn beladen gestroomlijnde Eriba-caravan van bijna 1200kg heeft deze auto geen enkele moeite. Verbruik is dan met mijn rijstijl 1 op 11. Solo verbruik ik gemiddeld 1 liter diesel op 16 km. Weinig stadsverkeer, relatief veel snelweg. Veel zuiniger kan niet met een DSG-bak i.c.m. mijn zeer rustige rijstijl. Heeft te maken met het grote frontale oppervlak van de auto en zijn eigen hoge gewicht. De auto is verkocht via inruil. De volgende eigenaar is wel na enige tijd geconfronteerd met DSG problemen. Zie de laatste alinea van deze review.
Vergeleken met de Opel Zafira 2.0 DTI is de motor aanmerkelijk soepeler, rustiger en smeuiger. Ook op hogere snelheden.De auto stuurt strak en licht. Rijdt veel stabieler dan een Zafira mn op hogere snelheid en in bochten. De vering is stug. Zelfs stugger dan de vorige auto een Opel Zafira 2.0 DTI Comfort (zie review km 156.691). Heeft ook te maken met de fabrieksbanden van het merk Continental. Die worden nl helaas standaard gemonteerd door Pon als importeur van dit merk. De door een speciaal bedrijf gemonteerde winterbanden van het merk Kléber zijn comfortabeler.
De zit is prima ook op langere ritten (>1000km), waarvan er inmiddels heel veel gemaakt zijn in Noord-,Zuid- en Oost Europa.
Het motorlawaai is acceptabel. Dat komt ook door het snel opschakelen van de automaat. De DSG-bak schakelt loepzuiver. Het optrekken gaat naar mijn gevoel redelijk snel. Ook dat heeft te maken met de DSG-bak. De 105 pk is voldoende om goed met het verkeer mee te komen. De software van het motormanagement is overigens geoptimaliseerd. Het loopt daardoor allemaal wat smeuïger. Indien nodig is aanzienlijk meer vermogen/koppel beschikbaar. De 1.9 8V is een uitermate betrouwbare motor gebleken. Motor maakt wat zwaarder geluid/brom rond 120 km p/u. Daaronder en daarboven geen last van. Deze auto maakt op hogere snelheden veel minder lawaai dan de versie met benzinemotor.
Een DSG-bak kent een wat hoger verbruik dan een handgeschakelde versnellingsbak. De boordcomputer was v.w.b. verbruik overigens veel optimistischer ( 1 op 19,2). Is door tip uit andere review aangepast. Afwijking is nu minder dan 5 procent, maar nog wel te optimisch. Olieverbuik ongeveer één liter op plusminus 30000 km. Signalering te laag oliepeil begint na 20.000km. Er gaat dan slechts 2/3 liter olie in tot het maximum.
De auto is mn bij koud weer en koude start niet vrij van resonanties. Irritante niet oplosbare rammeltjes en windgeruis zijn er ook.
Doordat automaat snel opschakelt is kans op resonanties i.c.m. dieselmotor groter. De automaat schakelt goed, maar de olie moet echt warm zijn om geruisloos terug te schaken. Als de bak koud is hoor je die terugschakelen.
Interieur is goed afgewerkt. Gebruikte kunststof is krasgevoelig en de toplaag bij de deurhandgrepen laat na intensief gebruik los. Uitstraling van binnen wat saai. Uit mijn eigen praktijk blijkt echter dat (saaie) interieurs van Duitse auto’s er na jaren gebruik veel beter uitzien dan die van franse auto’s. Heeft toch iets met betere kwaliteit te maken.
De bagageruimte is zéér groot. Die omvang is ook bereikt door het reservewiel (helaas) weg te laten en een spuitbus te leveren ingeval van een lekke band. Als een band gescheurd is moet je de VW-service bellen en dat is echt niet gratis. Na gebruik van spuitbus - als die het doet en als het gat niet te groot is - dient toch zo gauw mogelijk een bezoek aan de bandenleverancier gebracht te worden om een nieuwe band aan te schaffen. Ik gebruik zomer/winterband als reservewiel. Vloer van de bagageruimte komt daardoor iets hoger te liggen. Gezien de enorme omvang van deze ruimte is dat geen enkel bezwaar. Advies: schaf af fabriek een volwaardig reservewiel aan.
Auto is af fabriek uitgerust met donker getinte ramen. Scheelt in het oplopen van de binnentemperatuur. De airco hoeft dan wat minder snel aangezet te worden.
Reparaties en onderhoud
- 177.000 km
Direct na aflevering lichte trillingen voelbaar in stuur rond snelheid van 120km p/u. Opgelost door dealer. Twee velgen en twee banden vervangen i.v.m. hoogteslag in velgen én banden. Verbruiksmeter is ook getrimd en geeft nu meer reële waarden aan. Kan alleen door dealergarage uitgevoerd worden. Die zei eerst dat dat niet kon. Bij navraag bij importeur bleek dat dat wel kon.
Het linkervoorraam geeft veel windgeruis bij harde wind van rechts. Is paar keer bijgesteld, maar nooit echt opgelost. Volgens mij fabrieksfout.
Bij toeval kwam ik erachter dat de service-instellingen niet conform instructieboekje zijn ingesteld. Bij 15.000km moest ik al naar de garage voor onderhoud. Interval is toen op 30.000 gezet.
Onderhoudsbeurt bij 43.000km laten uitvoeren.
Bij 60.000km olie in DSG-versnellingsbak ververst. Daar gaat 6 liter dure olie in. Schijnt wel belangrijk te zijn om dat volgens voorschift te laten doen. Tevens remolie laten vervangen.
Inmiddels is door de dealer - Schilder Alkmaar - in juni 2007 bij km 78.000 gratis een retroroetfilter van VW gemonteerd en onderhoudsbeurt uitgevoerd. Blijkt algemene VW-actie te zijn. Brandstofverbruik is niet merkbaar veranderd. Maakt wel minder geluid. Geen extra werkzaamheden bij de onderhoudsbeurt.
Bij 80.000km is de radio vervangen. Die ging spontaan aan als de auto stilstond. Zit nu een radio met MP3 in.
Grote beurt en APK bij 108.000km. Extra werkzaamheden vervanging olie in de DSG-versnellingsbak, Airco-vloeistof ververst en remolie ververst.
Inmiddels zijn bij km 110.000 ook de Continental banden bij Euromaster vervangen door Michelins. Het comfort van de Michelins valt mij wat tegen. Blijkbaar zijn de banden tegenwoordig stugger i.v.m. zuinigheid. In mijn herinnering waren Michelinbanden zeer comfortabel.
Tot nu toe regulier onderhoud bij VW dealer in Alkmaar gedaan. Na 120.000km zijn distributieriem, spanrol en waterpomp bij een BOVAG garage in de buurt vervangen. Prima service. Watertankje van de sproeier lekte. Bleken twee plasticbuisjes te zijn waarvan de rubbertjes niet goed meer werkten. Ook vervangen bij deze garage. Ik ga hier voortaan naar toe voor onderhoud.
Bij km 144.000 grote beurt inclusief APK bij Bovag Garage, waar ook distributieriem vervangen is,laten uitvoeren. Geen bijzonderheden. Remmen voor- en achter zaten wat vast. Is schoongemaakt en bijgesteld. Schijven en blokken waren nog niet aan vervanging toe.
Rond 150.000km ook enkele vreemde reparaties gehad. Buiten het reguliere onderhoud zijn dat de eerste extra kosten. De kachelmotor is vervangen, omdat het vervangen van de kachelweerstand na de eerste poging geen soelaas bood. De kachelmotor was gewoon van binnen totaal versleten! Omdat het lager van het vrijloopwieltje van de dynamo stuk was een ruildynamo laten plaatsen. Tenslotte is de startmotor preventief vervangen i.v.m. een grote reis naar het oosten van Europa. Al langere tijd was het soms lastig om vlot te starten met warme motor. Het duurde soms wel langer dan 10 seconden voordat de motor aansloeg. Dat is hoogst irritant. De startmotor moet i.v.m. emissie-eisen voldoende toeren maken om direct aan te slaan. Na overleg met een VW-specialist en wat gezoek op internet besloten om de startmotor te laten vervangen. Het startprobleem was toen direct opgelost. Schijnt vaker voor te komen volgens info op internet. Door deze vervangingen( allemaal Bosch-onderdelen!) ruim 1100 Euro lichter in de beurs geworden. Mijn voorzichtige conclusie is dat de kwaliteit van (draaiende)Bosch-onderdelen er niet op vooruit is gegaan.
Grote onderhoudsbeurt(longlife) met APK bij 173.000km. Extra werkzaamheden zijn verwisselen olie DSG-versnellingsbak, de vervanging van de achterremblokken en verversing van de remolie.Tevens is het slot van de achterklep vervangen. Die ging niet meer open. Het oude slot heb ik meegekregen. Wat bleek na openmaken: er zat glas in. Drie jaar geleden is er een s-m-s-ende fietser door de achteruit van de stilstaande auto gevlogen. Er waren dus ook scherven in het slot gekomen. Tevens zijn er een aantal filters vervangen. Beurt van meer dan Euro 900. Komt in belangrijke mate door de zeer dure olie en het vele werk om alleen al de versnellingsbakolie te verversen. Overigens kan je dezelfde olie in Duitsland bestellen voor 40% van de NL-prijs. Heel vreemd. Het tijdig vervangen van de oliën in motor en DSG-bak is van essentieel belang. Doe je dat niet conform voorschrift dan heb je geen lang plezier van je TDI.
Wagen rijdt nog even goed als bij aflevering ruim zes jaar terug. Belangrijk bij een diesel is de motor altijd eerst op temperatuur te laten komen alvorens wat meer vermogen te vragen. Heb veel reviews van TDI-motoren gelezen. Zij blijven het lang probleemloos doen als je er maar verstandig mee omgaat. Helaas gebeurt dat niet zo vaak, gezien het grote aantal ruige leaserijders in VW TDI's. Bij het aanschaffen van een gebruikte TDI met DSG raad ik kopers aan eerst een onderzoek te doen naar de onderhoudshistorie van een dergelijke auto. Er zit veel kaf onder het koren.
Auto is ingeruild voor een nieuwe Subaru.
De nieuwe eigenaar heeft na een halfjaar problemen gekregen met de DSG. Dat is jammer om te horen, maar bevestigt mijn stelling dat je er - ook bij voorzichtig gebruik en goed onderhoud - maximaal 200.000 km reparatievrij mee kan rijden. Repareren kost dan al gauw minstens 3000 Euro. Er bestaan niets voor niets bedrijven die zich geheel en al richten op reparatie van DSG's. De Touran heeft geen beste naam in autoland vwb reparaties. Achteraf gezien heb ik het enorm getroffen met deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.